Vliegen overlast vanuit buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mijn vraag
we hebben de laatste dagen ongelooflijk veel last van vliegen zodra de achterdeur open staat. Tijdens het typen van dit bericht zitten er alleen al 5 vliegen op de bank naast mij en soms op mijn arm/been, als ik straks met de vliegenmepper aan de slag ga dan zullen er zeker 20 lijken ontstaan. Dit doe ik nu al enkele avonden achter elkaar, voordat ik ga slapen zijn we geen vliegen meer beneden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- de achter tuin is volledig betegeld drie maanden geleden
- er staat een zwembad in de achtertuin met warmtepomp/zandfilterpomp/chloor waar de vliegen verder niet te zien zijn
- de vuilnis containers hebben we paar dagen geleden al maar voren gezet om te zien of dit invloed heeft
- de vliegen komen echt vanuit buiten
- de buren aan de ene kant hebben geen last van vliegen met de achterdeur open
- de buren aan de andere kant zijn momenteel op vakantie. Hebben wel twee konijnen en planten/bomen in de tuin, maar als ik over de schutting gluur vallen mij nergens (veel) vliegen op
- ramen zijn gewassen met azijn
- bakjes met azijn neergezet
- vliegenvanger opgehangen gisterochtend
- elektronisch ding in de muur wat vliegen met geur zou weren
- vliegenval achterin de tuin wat vliegen zou moeten lokken en doden
- spuitbus tegen vliegen gebruikt
- geen planten, fruit of andere etenswaren in de woonkamer

Ik begin redelijk gefrustreerd te worden, omdat de overlast niet minder woord. Dus: wat nu?

- https://www.vliegengordij...n/verspringen-transparant bestellen voor de achterdeur? Een hor zie ik niet zitten, even de deur openenen sluiten om naar de schuur te gaan en er zitten er weer een paar binnen... Dat gordijn zou altijd moeten werken, zelfs als je er doorheen loopt?

Wie heeft nog fantastische ideeën?

Doel: de achterdeur open kunnen zetten zonder vleigen in huis krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVGmsqdUPHaELCs6yzdFIBrOg1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daYVSUj7I8KreQPJRfF6xuGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqF6fCtW70H9kowqcewvWuPWhU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtFV3IbOhhZBZGuPjLdvBwZ6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhL5SXwyqShCFiwjCAqcwXKgQ_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTjldk8cIqz1t7PKv4SD44TP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door President op 12-07-2022 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:06
Volgens mij je tuin niet volledig betegelen. Kunnen de vliegen alles vinden in je tuin in plaats van binnen in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ongedierte binnen krijgen als je de deur open zet is altijd een risico; ik heb zelf al eens een pad in de woonkamer gehad en daar kwam ik 's avonds pas achter. Zelden zo hard geschrokken als toen dat beest ineens rond ging huppen.

Als het helemaal tegen wil houden zal je toch aan een hordeur moeten gaan denken. Dan hou je echt alles tegen. Grofweg heb je hier twee smaken in; hordeuren die als een plisse opvouwen zodra je ze open doet of solide hordeuren en dan heb je echt een tweede deur in je kozijn zitten. Beiden niet goedkoop; euro of 400 a 500 ben je snel kwijt. Heb je wel goed spul.

Verder zoeken naar de oorzaak kan ook; ze moeten toch ergens vandaan komen. Ligt er iets te rotten in de buurt? Container van buren met rottend materiaal er in of zo?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wij hebben vaak rottende etensresten en daardoor maden in de container, maar dat zijn toch echt andere vliegen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8xyuO8whiGvEgk-70MUg_CMN3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JQk9UBF0ZtGIrW48MRFOdADt.jpg?f=user_large

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:45
moet wel zeggen dat het hier ook barst van de vliegen meer als afgelopen jaren

ow vergeet wat wij er tegen doen ;) hier in huis gebruiken we lavendel ook goed voor de kliko btw

[ Voor 39% gewijzigd door bie100 op 12-07-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Lijken mij mestvliegjes, of iets dergelijks. Kunnen bijvoorbeeld op guano in de dakgoot afkomen en daarin voortplanten. Beste oplossing (en milieuvriendelijker dan sprays e.d.!) is een hor. Of je nou een vaste, plissee-, of rolhordeur neemt, dàt houdt allerlei vliegebeestjes buitenshuis.
Het is niet zo lastig om jezelf aan te leren om bij een snel bezoekje aan de schuur de deur weer achter je te sluiten. Als je wil luchten met de deur open, dan doe je de hor dicht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Misschien een dooie rat in de kruipruimte o.i.d.? Heb ooit een situatie meegemaakt dat er ergens een dood beest lag (meegenomen door een of ander roofdier). Vreselijk veel vliegen overal. Wat blijkt: ze volgen de geur, zeker met wat warmer weer, zelfs als die voor jou te zwak is om te ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

GemengdeDrop schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:34:
Misschien een dooie rat in de kruipruimte o.i.d.? Heb ooit een situatie meegemaakt dat er ergens een dood beest lag (meegenomen door een of ander roofdier). Vreselijk veel vliegen overal. Wat blijkt: ze volgen de geur, zeker met wat warmer weer, zelfs als die voor jou te zwak is om te ruiken.
Dat ruik je en daar komen andere vliegen dan deze op af :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Nou, het leuke is dat als de tussendeur open staat (naar de gang/boven), de vliegen daar dus niet naartoe gaan. Ze blijven echt in de woonkamer; op de bank en op de ramen voor en achter... En ze zoeken mij steeds op, wat het doden soms wat makkelijker maakt.

Ik heb kinderen die gewoon in en uit lopen, het liefst ga ik dus voor een vliegengordijn in plaats van een hor die je moet openen/sluiten... Daarnaast is het ook nog eens een dubbele achterdeur die in het kozijn valt, wat met het handvat sowieso erg lastig is voor een hoordeur.

We gaan nu alle middelen ook maar halen: citroen, basilicum, kruidnagel, etc... Morgen ook maar een vleesetende plant kopen.

Een duurzame oplossing voor de deur mag best honderden euro's kosten, het vliegengordijn kost ook al snel 200-300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Een paar jaar geleden hier vliegengordijnen opgehangen voor de buitendeur (een aaneengesloten rij plastic 'spaghetti'-slierten die over de hele breedte van de deur de opening afdekken). Voordeel daarvan is dat je dan geen hordeur hebt die je open dicht moet doen of waar na verloop van tijd het gaas van scheurt. Je kunt er zo doorheen lopen met een glas drinken in je hand of zo, hooguit even opzij houden.

Verder overal voor elk raam dat open kan of open gaat een hor. Geen uitzonderingen.

Sindsdien denk ik in totaal misschien last gehad van enkele vliegen of een verdwaalde mug in een paar jaar tijd. Die paar pechvogels vallen dan ten prooi aan een elektrische vliegenmepper. Enige deur waar soms nog gevleugelde insecten doorheen kunnen/komen is de voordeur, want niet erg gastvrij om daar ook een vliegengordijn op te hangen.

Gelijktijdig kun je uiteraard op zoek naar de bron als ze van buiten komen, want vliegen van binnen ga je met bovenstaande uiteraard niet tegenhouden.

(PS: we zijn het in NL niet gewend, maar denk ook aan rare ziektes die Nederland binnen kunnen komen de komende jaren tgv klimaatverandering. Je wilt eigenlijk geen muggen (en daarmee ook geen vliegen etc.) in huis hebben anno 2022 en dat hoeft ook niet als je alles goed afschermt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:14
Hebben wij twee jaar geleden ook gehad en nooit kunnen ontdekken waar ze vandaan kwamen en waarom. Vorig en dit jaar geen last.
Wat wij gekocht hebben is een vliegenvanger voor buiten, stinkt wel dus tactisch ophangen maar werkte fantastisch.
https://www.bol.com/be/nl...vliegen/9200000053209767/
Is maar een voorbeeld voor het idee, die dingen zijn op veel meer plekken te koop en heb ze ook wel gezien bij tuincentra in allerlei vormen en maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Zijn het toevallig vliegende mieren? Die hebben wij nu ook een paar dagen. Komt jaarlijks terug. Duurt een aantal dagen en dan is het weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
President schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:46:
Een duurzame oplossing voor de deur mag best honderden euro's kosten, het vliegengordijn kost ook al snel 200-300 euro
Een goed vliegengordijn dat er ook nog enigszins redelijk uitziet is inderdaad niet goedkoop, maar scheelt extreem veel ergernis wat betreft vliegen.

Horren kun je overigens vrij eenvoudig zelf maken van wat latjes en horgaas. Niet met die klittenband dingen gaan lopen rommelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:49:
Zijn het toevallig vliegende mieren? Die hebben wij nu ook een paar dagen. Komt jaarlijks terug. Duurt een aantal dagen en dan is het weer klaar.
Ik ben geen entomoloog, maar de insecten op de foto's die @President toevoegde lijken mij geen mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
@President Heb je die foto's al eens geupload naar een of andere website die insecten kan determineren?

Ze hebben een opvallend bruinige kleur naar mijn idee.

Er is ook een subreddit met de titel,'WhatsThisBug' of zoiets. Even opgeven welk land je zit, vinden de insectenkenners daar geloof ik fijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vinpower schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:06:
Volgens mij je tuin niet volledig betegelen. Kunnen de vliegen alles vinden in je tuin in plaats van binnen in je huis.
Los daarvan, sowieso slecht voor de waterhuishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Real schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:47:
Een paar jaar geleden hier vliegengordijnen opgehangen voor de buitendeur (een aaneengesloten rij plastic 'spaghetti'-slierten die over de hele breedte van de deur de opening afdekken).
Is dat zo'n gordijn zoals ik in de topicstart plaatste? Zo ja dan ga ik die bestellen... De overlast is echt alleen vanuit de achterdeur: de slaapkamers boven de uitbouw hebben de hele dag openstaande ramen maar daar komt geen enkel insect naar binnen.
MikeyMan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Los daarvan, sowieso slecht voor de waterhuishouding.
Los dat het topic daar niet over gaat en deze overlast extreem is, heb ik ook de nodige drainage boxen laten plaatsen voor het grondwater.
Real schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:54:
@President Heb je die foto's al eens geupload naar een of andere website die insecten kan determineren?

Ze hebben een opvallend bruinige kleur naar mijn idee.

Er is ook een subreddit met de titel,'WhatsThisBug' of zoiets. Even opgeven welk land je zit, vinden de insectenkenners daar geloof ik fijn.
Niet gedaan, ik ging er vanuit dat het een standaard vlieg is.

Vliegende mieren zijn het trouwens niet, daarvan had ik er vanmiddag ook ineens een stuk of 50 in de achtertuin en het zwembad. Die kan je ook gewoon oppakken en in een bakje azijn gooien.
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:48:
Hebben wij twee jaar geleden ook gehad en nooit kunnen ontdekken waar ze vandaan kwamen en waarom. Vorig en dit jaar geen last.
Wat wij gekocht hebben is een vliegenvanger voor buiten, stinkt wel dus tactisch ophangen maar werkte fantastisch.
https://www.bol.com/be/nl...vliegen/9200000053209767/
Is maar een voorbeeld voor het idee, die dingen zijn op veel meer plekken te koop en heb ze ook wel gezien bij tuincentra in allerlei vormen en maten.
We hebben een plastic doos met een soortgelijk principe al een paar dagen in de achtertuin staan :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:14
President schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:17:
[...]

We hebben een plastic doos met een soortgelijk principe al een paar dagen in de achtertuin staan :-/
Werkt die ook? Wij hadden met een dergelijke zak werkelijk honderden vliegen in dat ding drijven binnen een paar dagen. Veel en veel meer dan we verwacht hadden op basis van het aantal vliegen waar we last van hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:15
De buren zijn op vakantie maar de konijnen nog wel in de tuin? Leven die konijnen nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-05 11:27

[...]
heb ik ook de nodige drainage boxen laten plaatsen.
En zit er zo'n box bij de achterdeur en staat daar stilstaand water in. Das ideaal voor vliegen. Vinden warm stilstaand water heerlijk.

Even met de tuinslang die boxen doorblazen.

En ja die sliertjes horren werken.
Hier vanwege 2 kleine kindjes even de 9 euro variant.
Ziet er niet uit maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Muggenlamp vorig jaar gehaald werkt ook dit jaar weer goed. Kamer is te groot voor 1 lamp maar toch weinig muggen.

https://www.into-led.com/nl/muggenlampen/

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Dat klinkt als clustervliegen. Die zijn apart in de zin dat hun eitjes 10-12 maanden nodig hebben om uit te komen.
En ze zijn enorm gevoelig voor warm weer. En paar warme dagen kan hun tijd in de cocon 10x korter maken. Hierdoor komt een heel nest van deze vliegen vaak binnen een paar dagen uit hun cocon. Vaak in een warme zomerweek.

Het goede nieuws is dat je er na een paar weken wel weer vanaf bent.
Het slechte nieuws is dat je die beesten wel actief moet gaan bestrijden. Want als ze volwassen worden en een goed verstopt plekje in je huis vinden om eitjes te leggen ben je volgend jaar nog zwaarder de klos.

Ik heb ze 1 keer in huis gehad. In een week tijd honderden vliegen gemept. Ik kon wel iedere dag de ramen lappen. (sla ze niet stuk op een muur. dat is heel lastig schoonmaken).

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 12-07-2022 21:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Werkt die ook? Wij hadden met een dergelijke zak werkelijk honderden vliegen in dat ding drijven binnen een paar dagen. Veel en veel meer dan we verwacht hadden op basis van het aantal vliegen waar we last van hadden.
Zo'n buitenval is eigenlijk ook nogal "overkill". In plaats van de 10 vliegen in je huis, roei je met zo'n ding de halve vliegenpopulatie in en rond je tuin uit. Klinkt aantrekkelijk, maar eigenlijk is dat ook niet wat je wil. Hoe vervelend ook, die beestjes hebben ergens toch ook wel nut. Wij hebben ooit eens een paar dagen een vakantiehuisje gehuurd op een paardenboerderij. Daar hadden ze ook een paar van die buitenvallen in gebruik. Maar daar was dat ook echt gewoon nodig. Zelfs met die vallen stikte het daar nog steeds van de vliegen. Zonder die vallen zou het echt heel extreem zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RocketKoen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:35:
Dat klinkt als clustervliegen. Die zijn apart in de zin dat hun eitjes 10-12 maanden nodig hebben om uit te komen.
En ze zijn enorm gevoelig voor warm weer. En paar warme dagen kan hun tijd in de cocon 10x korter maken. Hierdoor komt een heel nest van deze vliegen vaak binnen een paar dagen uit hun cocon. Vaak in een warme zomerweek.

Het goede nieuws is dat je er na een paar weken wel weer vanaf bent.
Het slechte nieuws is dat je die beesten wel actief moet gaan bestrijden. Want als ze volwassen worden en een goed verstopt plekje in je huis vinden om eitjes te leggen ben je volgend jaar nog zwaarder de klos.

Ik heb ze 1 keer in huis gehad. In een week tijd honderden vliegen gemept. Ik kon wel iedere dag de ramen lappen. (sla ze niet stuk op een muur. dat is heel lastig schoonmaken).
Hmm, jouw beschrijving wijkt wel heel erg af van wat ik kan vinden over deze vliegen. Over het algemeen is de consensus dat ze hun eitjes leggen op vochtige grond, onder bladeren bijvoorbeeld en dat de made zich vervolgens bijvoorbeeld voedt aan een regenworm, tot de regenworm dood is. Dan verpoppen ze onder de grond. In het najaar zoeken ze beschutting en dan kunnen ze inderdaad massaal in je huis trekken. Hoe kouder het wordt, hoe meer beschutting ze gaan zoeken. In het voorjaar vliegen ze weer uit. Wel een goede kans dat je ze in het najaar weer terugkrijgt. (En in een jaar met een warme zomer kan deze vlieg wel 4 cycli hebben, normaal is 2.)

De laatste keer dat wij verhoogde vlieg-activiteit hadden, bleek 1 van de gerbils dood te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Hmm, jouw beschrijving wijkt wel heel erg af van wat ik kan vinden over deze vliegen. Over het algemeen is de consensus dat ze hun eitjes leggen op vochtige grond, onder bladeren bijvoorbeeld en dat de made zich vervolgens bijvoorbeeld voedt aan een regenworm, tot de regenworm dood is. Dan verpoppen ze onder de grond. In het najaar zoeken ze beschutting en dan kunnen ze inderdaad massaal in je huis trekken. Hoe kouder het wordt, hoe meer beschutting ze gaan zoeken. In het voorjaar vliegen ze weer uit. Wel een goede kans dat je ze in het najaar weer terugkrijgt. (En in een jaar met een warme zomer kan deze vlieg wel 4 cycli hebben, normaal is 2.)

De laatste keer dat wij verhoogde vlieg-activiteit hadden, bleek 1 van de gerbils dood te zijn gegaan.
Wikipedia: Pollenia rudis
Zie het verschil tussen deze vlieg in NA en Europa.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Is dat zo'n gordijn zoals ik in de topicstart plaatste?
Gekocht bij een of andere bouwmarkt in Nederland, maar geen idee welke eerlijk gezegd. In mijn herinnering wel ongeveer 100 euro. Het lijkt er enigszins op, maar zijn lange 'spaghetti' slierten van plastic. Waar jij naar verwijst lijken wel losse schakels, of begrijp ik het plaatje verkeerd?
de slaapkamers boven de uitbouw hebben de hele dag openstaande ramen maar daar komt geen enkel insect naar binnen.
Nee? Muggen wil je toch ook niet binnen? Al helemaal geen tijgermuggen of dergelijke exoten die allerlei vreemde ziektes kunnen overbrengen.
Niet gedaan, ik ging er vanuit dat het een standaard vlieg is.
Zou best kunnen. Soms kan het helpen om de vlieg te determineren als het een bepaalde soort is waarmee je het probleem ineens beter begrijpt. Soms ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 22:21
Klopt wel, een natuurlijke tuin trekt ook natuurlijke roofdieren aan, die graag een vlieg eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letsgogo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-05 11:42
Houd er rekening mee dat de wind de slierten van zo'n vliegengordijn beweegt en de slierten zo on elkaar verstrengeld kunnen raken. We hebben er wel eens een met kraaltjes gehad en een andere met simpele plastic slierten. Het is tijdrovender om die met de kraaltjes weer uit de knoop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het sterft hier ook van de vliegen vooral sinds de overkapping bij de achterdeur er is.
Daarvoor hadden we minder last.

Deze hangt er nu een week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vRyaNdfB_K0_ye7Qim1HX-Jkcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjYDTm8zazKN6FCOkXl8NSX2.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje opgehangen op de plek waar ik dacht dat de vliegroute is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8TWLoy4ViqkmNYILbAeKmIKowM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgK06fcnzYZjxPD1Z5RmJaMB.jpg?f=fotoalbum_large

En dan hebben we nog zo'n kattenstaarten gordijn voor de achterdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtKe_oPN5nksCZss2nkXk1nFFI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXJLD35AGb41QvpAXMBdBNu8.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee is het nu redelijk onder controle wat betreft vliegen in huis.
Buiten alle bakjes en dingen waar water in kan blijven staan opgeruimd.
Behalve 1 bak voor de vogeltjes maar die wordt dagelijks ververst.
En het sterft hier ook van de vleermuizen ik heb er zeker een stuk of 10 die hier wonen. ( speciale ruimte voor onder het dakoverstek) Maar die vangen overdag niks helaas..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33

Sharky

Skamn Dippy!

Vliegende mieren zijn het trouwens niet, daarvan had ik er vanmiddag ook ineens een stuk of 50 in de achtertuin en het zwembad. Die kan je ook gewoon oppakken en in een bakje azijn gooien.
Waarom zou je dat willen doen? Vliegen in huis mep ik ook dood, maar we maken ons met z'n allen druk om de insectenpopulaties en dan is mieren kwellen toch best onnodig?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Waarom zou je dat willen doen? Vliegen in huis mep ik ook dood, maar we maken ons met z'n allen druk om de insectenpopulaties en dan is mieren kwellen toch best onnodig?
Mediterrane draaigatje en plaagmieren wil je wel graag kwijt...
Als je die eenmaal in je tuin hebt ben je nog niet klaar.
Die zijn in staat om je hele tuin te slopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:53
President schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:46:
... En ze zoeken mij steeds op, wat het doden soms wat makkelijker maakt.
Vaker douchen ? >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:06
@President overweeg je nou ook om beplanting aan te brengen in je tuin of blijf je het bij lapmiddelen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
vinpower schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:14:
@President overweeg je nou ook om beplanting aan te brengen in je tuin of blijf je het bij lapmiddelen houden?
Beplanting houdt vliegen niet tegen, andere oplossingen wel :)

De vleigen overlast is nu wat minder, toevallig zagen we gisteren op Facebook een bericht dat meer mensen in de wijk last hebben... En bij onze buren die op vakantie zijn (beide kanten/buren) zagen we ook de nodige vliegen op het voorraam ook al hebben zij veel planten in de tuin.

Nu dus een vliegengordijn uitproberen en we gaan ook even informeren voor horren voor de slaapkamers voor de toekomst (ook al zijn de slaapkamers vlieg vrij na een dag open op kiepstand)

[ Voor 45% gewijzigd door President op 15-07-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Ronald.42 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Mediterrane draaigatje en plaagmieren wil je wel graag kwijt...
Als je die eenmaal in je tuin hebt ben je nog niet klaar.
Die zijn in staat om je hele tuin te slopen.
Alleen gaat het over vliegende mieren, en die zijn volledig onschuldig.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Alleen gaat het over vliegende mieren, en die zijn volledig onschuldig.
:?

Kolonies

Ieder nest wordt geregeerd door meerdere koninginnen. Zij keren na de paringsvlucht terug naar het moedernest en vormen zo tezamen een 'uni-kolonie' of 'superkolonie', die bestaat uit een cluster van afzonderlijke nesten, waarbij de werksters van alle koninginnen samenwerken. Zo neemt hun aantal ieder jaar toe en groeit ook de omvang van de kolonie. Daarmee gelijkt de levenswijze sterk op die van de Lasius neglectus.

De nesten kunnen zich bevinden in de grond, onder bestrating, in spouwmuren of binnenshuis tot aan bovenverdiepingen toe. In de zomer is de kolonie op z’n grootst. De werksters maken dan satellietnesten nabij voedselbronnen.

Voortplanting

In het voorjaar worden voor de uitbreiding van het volk nieuwe koninginnen en mannetjes opgekweekt, die na ongeveer een maand uit het ei komen en een maand lang als gevleugelde mieren in het nest verblijven tot aan de paringsvlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
vinpower schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:14:
Hier is alles behalve de oprit en het overkapte zitgedeelte groen.
En dan wonen we ook nog buiten af waar alles groen is en het sterft hier van de muggen.

Dus mits hij alles vol gaat zetten met lavendel gaat dat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Ronald.42 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:28:
[...]

:?

Kolonies

Ieder nest wordt geregeerd door meerdere koninginnen. Zij keren na de paringsvlucht terug naar het moedernest en vormen zo tezamen een 'uni-kolonie' of 'superkolonie', die bestaat uit een cluster van afzonderlijke nesten, waarbij de werksters van alle koninginnen samenwerken. Zo neemt hun aantal ieder jaar toe en groeit ook de omvang van de kolonie. Daarmee gelijkt de levenswijze sterk op die van de Lasius neglectus.

De nesten kunnen zich bevinden in de grond, onder bestrating, in spouwmuren of binnenshuis tot aan bovenverdiepingen toe. In de zomer is de kolonie op z’n grootst. De werksters maken dan satellietnesten nabij voedselbronnen.

Voortplanting

In het voorjaar worden voor de uitbreiding van het volk nieuwe koninginnen en mannetjes opgekweekt, die na ongeveer een maand uit het ei komen en een maand lang als gevleugelde mieren in het nest verblijven tot aan de paringsvlucht.
toon volledige bericht
Volgens mij quote je een omschrijving die over het draaigatje gaat, wat inderdaad een klotebeest is.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ronald.42 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Hier is alles behalve de oprit en het overkapte zitgedeelte groen.
En dan wonen we ook nog buiten af waar alles groen is en het sterft hier van de muggen.

Dus mits hij alles vol gaat zetten met lavendel gaat dat niet helpen.
Als je een goeie habitat maakt trek je de natuurlijke vijanden aan van de vlieg. Je zult altijd wat vliegen zien maar als vogels, spinnen, roof- en sluipvliegen je tuin een fijn plekje vinden om op vliegen te jagen zal dat een heel stuk minder zijn dan wanneer je een luchtplaats hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Volgens mij quote je een omschrijving die over het draaigatje gaat, wat inderdaad een klotebeest is.
Jup maar die zijn dus ook een moment vliegende mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
we hebben een zonne-vlieg-dood-lamp in de vensterbank staan, overdag laadt ie op en als het donker is zie je het kenmerkende blauwige licht. Die vangt veel af.
En bij de wasbak en dichtbij de fruitmand staat een 1.5L fles top eraf geknipt op zn kop er weer in met waterkefir korrels, limonade en wat oud fruit. De kefir maakt CO2 en zuren, de limo geeft zoetige geur, tripple whammy, dat trekt dus allerie dingen van fruitvliegjes, vliegen tot wespjes aan.
Dergelijke dingen zetten we ook buiten waar we zitten in de richting waar de wind heen waait, later in het jaar als de wespen vervelend beginnen te worden gaan die daar eerst op af en kan je veilig en rustig eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
FooLsKi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Als je een goeie habitat maakt trek je de natuurlijke vijanden aan van de vlieg. Je zult altijd wat vliegen zien maar als vogels, spinnen, roof- en sluipvliegen je tuin een fijn plekje vinden om op vliegen te jagen zal dat een heel stuk minder zijn dan wanneer je een luchtplaats hebt.
Er zitten hier 2 zwaluw nesten binnen 5 meter van de achterdeur.
Dan hebben we nog een kolonie mussen die hier dagelijks het terras opruimen ( kruimels en koekjes van de jeugd)
Voor huis heb ik 8 verschillende nestkastjes waarvan de meesten bewoond zijn.
Dan staat in de voortuin nog een vogelverblijfplaats waar we alles zien.
Spechten, eksters ,koolmeesjes, pimpelmeesjes, mussen en 1 roodborstje.
Maar dan zal het aanbod van muggen hier wel te hoog zijn zeker??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5l0bc7Y63ogjXNWPw6NqLZAQFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATpFQEAKHeu6qLZRk5df4pgX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uWkDeGpeaqP0clOhiQIeD6WTtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLsdDEQPs78pXNuMrXtpqpv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UIi7dh6A6rmpns3W3AK_8_-UR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnXM0UCOPPpbhYSwFxSSIxRE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald.42 op 15-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Dan hebben we nog een kolonie mussen die hier dagelijks het terras opruimen ( kruimels en koekjes van de jeugd)
Maar dan zal het aanbod van muggen hier wel 't hoog zijn zeker??
En jij woont ook in een huis midden in een wijk met een voortuin van 5mx0,5 meter en en achtertuin van 5m x 6m?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
President schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:49:
[...]

En jij woont ook in een huis midden in een wijk met een voortuin van 5mx0,5 meter en en achtertuin van 5m x 6m?
Gelukkig niet.
Maar natuurlijke vijanden te over en toch komen we om in de muggen en vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ronald.42 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Maar dan zal het aanbod van muggen hier wel te hoog zijn zeker??

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heel fijn, zo'n vogelvriendelijk huis! En ja, blijkbaar is er genoeg te eten bij jou in de buurt voor ze *en* heb je een aantrekkelijke locatie voor vogels.
Als je een beetje voor de natuur zorgt, zorgt de natuur ook voor jou.

Edit: Ah, je was sarcastisch. Tip tegen muggen: geen wespenvallen neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:09
Komt het niet door de zachte winter wellicht? Wij hebben dit jaar ook veel meer last van vliegen in huis dan voorgaande jaren.

offtopic:
Ik moest wel vreselijk hard lachen om deze reactie-combinatie..
Eerst schrijft @GemengdeDrop
[quote]GemengdeDrop schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:34:
[/quote]

Vervolgens reageert @President, (niet specifiek op @GemengdeDrop maar toch):
[quote]President schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:46:
[[..] En ze zoeken mij steeds op, wat het doden soms wat makkelijker maakt.

[..][/quote]

_/-\o_

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:30
Wij gebruiken horregaas voor de deur ramen in huis.

Misschien dit een oplossing:

https://www.bol.com/nl/nl...oyycyKIhlWXBoCJ20QAvD_BwE

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-05 22:53
Van mijn kant ook een 'hier ook' casus die eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft, maar dit topic laat me inderdaad nadenken dat hier ergens iets/iemand ligt weg te rotten in huis.

Ondanks dat al onze kunstof kozijnen zijn voorzien van afneembare horren en er een kralengordijn-ding in de achterdeur hangt, wemelde het hier van de vliegen en was m'n slaapkamerraam binnen een uur een begraafplaats geworden, waar ik ze allemaal agressief had doodgemept.
Enfin, paar dagen later ineens een appje van m'n moeder gekregen dat er maden de trap op kropen, waar die door waren aangetrokken is nog steeds niet duidelijk. Mijn theorie is dat die op mijn mooie begraafplaats af kwamen die nog niet was opgeruimd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:56
Ik heb ook het idee dat er dit jaar meer vliegen zijn dan andere jaren. Geen idee of dat met de zachte winter te maken kan hebben.

Zelf gelukkig geen vliegen in huis en dat komt door twee dingen:
1. Elk raam dat open kan heeft een hor.
2. Geen kinderen die deuren open kunnen laten staan.

Het meest succesvol zal dus zijn om je kinderen tijdelijk uit huis te plaatsen, maar ik snap dat dat gevoelig zal liggen :+. Dan blijft over ze enerzijds aan te leren de deuren te sluiten (mits ze oud genoeg zijn) en anderzijds horren of vliegengordijn te monteren. Een vliegengordijn is minder succesvol dan een hor denk ik, maar uiteraard beter dan een open gat. De rest zijn allemaal bestrijdingsopties en voorkomt niet dat er vliegen binnen komen.

Een derde optie is om een overdruk systeem aan te leggen, waarbij de druk in huis groter is dan buiten en evt vliegen in de buurt van opengaande deuren, direct naar buiten geblazen worden. Ik denk dat je voor een succesvolle werking wel verplicht bent deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten te houden. Hoewel je het overdruk systeem ook kunt beperken tot de hal bij de voor-/achterdeur (mits aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:42
Je hebt veel plusjes, maar het klopt niet helemaal heb ik het idee?
Hier een fors volle groene tuin, enkel 1 tegelpaadje.
Meeste buren ook veel groen.
Stikt hier (ook binnen helaas) van de vliegen, idd meer dan vorig jaar. Ook veel wespen.
Hier is in het nieuws ook al voor "gewaarschuwd".
Door de aanhoudende warmte/droogte gedijen dit soort insecten gewoon heel goed schijnbaar.

Wat mij is opgevallen aan het vliegpatroon van de vliegen. Eenmaal binnen willen ze ook echt NIET meer naar buiten. Ze vliegen dan door de keuken tot de open keukendeur, en dan weer direct terug de gang/keuken in. De grotere bromvliegen juist andersom. Die zie je echt de weg naar buiten weer zoeken. Eerst paar keer tok,tok,bzzzz,tok.. tegen het raam en dan andere kant op eruit. Best grappig.
Wespen vliegen hier nooit naar binnen.
Het zijn inderdaad meestal dezelfde standaard vliegen als TS. Soms eens zo'n dikke blauwe bromvlieg, en een heel enkele keer zo'n groene strontvlieg.

Wat betreft de tegeltuinen... Afschuwelijk ja... ;)
Ik kan me er wel wat bij voorstellen als je niet van planten houd, maar het is me toch een troosteloze aanblik en slecht voor afwatering etc.. doodzonde.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeEs op 15-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Je tuin niet betegelen is natuurlijk altijd een goed idee, maar het is een fabeltje dat je dan van alle kwalen verlost bent. De tuin trekt ook insecten aan die je huis willen verkennen.

Eerst komen de insecten, dan een paar later als je geluk hebt de predatoren, dan zijn de insecten als je nog meer geluk hebt tijdelijk weg, waarmee de predatoren ook verdwijnen. En dan beginnen we weer opnieuw. De natuur is geen magische oplossing voor alles. Hooguit helpt het een handje.

Probeer het huis schoon en fris te houden, plaats horren etc. Lukt het daarmee niet, dan zit er niks anders op dan ze te knuffelen en vriendjes te worden O+
Pagina: 1