Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tegels badkamer los door te hoge temperatuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03 10:11
In de badkamer (1e verdieping) hangt een radiator. De radiator ontvangt water van de stadsverwarming met een temp van ong. 70gr.

Bij de bouw van het huis heb ik verzocht om de leiding die naar de radiator loopt, met een paar lussen onder de vloer van de badkamer naar de radiator te leggen (niet onder het douchegedeelte). Zeg maar als een soort vloerverwarming. Ik ben toen gewaarschuwd, pas op dat je de vloer niet te heet laat worden!

Netjes op gelet, ging prima, tot ik een keer de radiatorknop volledig open had gedraaid en vervolgens vergeten ben de knop weer dicht te draaien...het gevolg, drie tegels die nu hol klinken en beginnen los te liggen.

De tegels vastlijmen, dat gaat wel lukken. Maar hoe voorkom ik dat dit nog een keer gebeurt? Ik zou de radiatorknop graag willen vervangen door een knop die de toevoer direct knijpt bij een watertemp van boven de 40 graden bijvoorbeeld.

Bij onze verdeler van de vloerverwarming zit zo'n ding. Bestaat zoiets ook voor een radiator? Ik snap dat het dan lang(er) gaat duren voordat de radiator heet is, maar liever dat dan weer kapotte/losse tegels. Of heeft iemand een betere oplossing?

De huidige radiatorknop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpdGqPJOyo4_hZN-omyuxn1ID54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMCXGNqBu8WYQQKe78xRyz2G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EahK7wKQiBaN-QkKXnZFra8idcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEf6t6whr75X87TTYlCQoNDC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDTnQ0JTiC2-b9a00EOjSdbjovw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfW5LI5J5Db2XtxvaGFuRWCo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKeecEtU8mfbXLCITaElaCw6jc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGjISG26zf5rRG9OaY2JpLZE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkcQWA5CyUWJt5WPmk_JST_7IAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsXBHaNRvEijJIAq4hhDvKLx.jpg?f=fotoalbum_tile

De temperatuurbegrenzer van de verdeler (vloerverwarming BG):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mrW3W9zHdvJ2Y2_ckrvTfftB48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk0jCITD2YNaumjHIQCHx09W.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via zenman op 13-07-2022 06:54)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zit er geen voetventiel aan de andere kant van de radiator?
Dan kun je die flink knijpen zodat daarmee de flow altijd laag is.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2022 21:58 ]

Alle reacties

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Kijk hier eens naar: YouTube: Duurzame energie #25 Stadsverwarming duurzamer maken en een grote...

In deze bijdrage van John Visser laat hij zien hoe je zelf op een redelijk eenvoudige manier je watertemperatuur door je radiatoren kunt regelen op temperatuur. Ik denk dat zoiets zeker van pas komt bij jouw badkamer.

• pagani
  • Niet online
Als ik het goed lees is de aanvoerleiding degene die als "vloerverwarming" dient. Dan gaat wat je erna (bij de radiator) aan temperatuur regelt weinig uitmaken.

Überhaupt een oplossing die een beetje bouwer nóóit had mogen plaatsen, dit is vragen om problemen, ondanks de waarschuwing (leidingen voor vloerverwarming zijn al heel wat jaren geen gewone CV-leidingen meer, het is te hopen dat de boel niet gaat roesten/lekken)

Enige oplossing is om de aanvoerende leiding (vanaf de ketel) te knijpen, maar dan is het de vraag hoe je CV-circuit loopt en of je dan niet de rest ook knijpt.

Andere houtje-touwtje zou kunnen zijn om (indien je dit ergens kunt omkatten) de aanvoer- en afvoer om te draaien met dan voor de huidige aanvoer een thermostaat zoals op de vloerverwarming. Maar waar gaat die dan voelen?

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 12-07-2022 17:58 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je had beter de retour in de vloer kunnen gooien natuurlijk, eerst door de rad en dan rest warmte door de vloer. Maar goed, dat is nu te laat :)

Ik zou de verdeler opzoeken, ook radiatoren zitten op een verdeler en daar iets maken zodat het nooit boven de 40 graden uit komt.
Of de aanvoer en retour minimaal omdraaien.

Meeste knoppen kan je ook mechanisch blokkeren zodat ze niet verder open kunnen, dit zou je bij de verdeler ook kunnen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 12-07-2022 18:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:20
zenman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:25:
..... de leiding die naar de radiator loopt,
Je schrijft dit maar het zal waarschijnlijk de retour zijn die door de vloer ligt omdat je ook schrijft dat het gebeurde nadat je was vergeten de knop weer dicht te draaien?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Rol-Co

Rol-Co

ron321 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Je schrijft dit maar het zal waarschijnlijk de retour zijn die door de vloer ligt omdat je ook schrijft dat het gebeurde nadat je was vergeten de knop weer dicht te draaien?
Euhh, als je ergens in een water circuit een blokkade in de vorm van een kraan zet stopt de algehele stroming. >:)

• zenman
Bedankt voor alle reacties. Of de lussen onder de vloer op de retour of op de aanvoer zitten, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ze een wapeningsnet op de ruwe vloer hebben neergelegd en daar zaten de lussen aan vast en daar is de afwerkvloer op gestort. Welk type leiding het is en of die kunnen gaan roesten, geen idee.

De verdeler op de 1e verdieping daar zou ik de leidingen wellicht kunnen laten verwisselen (retour/aanvoer), maar een mechanische blokkade spreekt me ook wel aan.

Als we de radiator op stand 2 hebben staan, dan wordt de vloer namelijk slechts een beetje warm, dat is voor mij ook prima. Eigenlijk moet ie gewoon niet op stand 5 gezet kunnen worden (max 3 ofzo).

Dit is de verdeler voor de radiatoren op de 1e verdieping. Ik zie daar zo geen mogelijkheid om de radiator van de badkamer daar te knijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD_I6NaIKQDz0DxfB1OVF9mPIqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skGGwfwKQ6frGrZ8avUw02pX.jpg?f=fotoalbum_large

• zenman
MarkS90 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:52:
Kijk hier eens naar: YouTube: Duurzame energie #25 Stadsverwarming duurzamer maken en een grote...

In deze bijdrage van John Visser laat hij zien hoe je zelf op een redelijk eenvoudige manier je watertemperatuur door je radiatoren kunt regelen op temperatuur. Ik denk dat zoiets zeker van pas komt bij jouw badkamer.
Mooie oplossing. Is sowieso wel interessant. Onze houten vloer op de BG vind die hoge temperaturen niet fijn, dus terugkoelen met retour is daarvoor best een oplossing. De huidige situatie werkt het ook wel, maar er worden steeds maar hele kleine beetjes heet water toegelaten in het vloerverwarmingscircuit op de BG omdat de aanvoer temp zo hoog is (de knop met 40gr erop knijpt de toevoer direct). Of zoiets past in onze verdelerkast en of het systeem van WTH daar tegen kan, dat zou ik aan de installateur moeten vragen.

• Rol-Co

Rol-Co

zenman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:28:
Bedankt voor alle reacties. Of de lussen onder de vloer op de retour of op de aanvoer zitten, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ze een wapeningsnet op de ruwe vloer hebben neergelegd en daar zaten de lussen aan vast en daar is de afwerkvloer op gestort. Welk type leiding het is en of die kunnen gaan roesten, geen idee.

De verdeler op de 1e verdieping daar zou ik de leidingen wellicht kunnen laten verwisselen (retour/aanvoer), maar een mechanische blokkade spreekt me ook wel aan.
Als we de radiator op stand 2 hebben staan, dan wordt de vloer namelijk slechts een beetje warm, dat is voor mij ook prima. Eigenlijk moet ie gewoon niet op stand 5 gezet kunnen worden (max 3 ofzo).
Ja dat kan daar ook, maar die badkamer kraan kan dat waarschijnlijk ook, trek de knop er eens af.
Deze is het
https://www.warmteservice...255?origin=-tl001-11-170-

Zie text eronder, dus eventueel een andere versie.
Dit is de verdeler voor de radiatoren op de 1e verdieping. Ik zie daar zo geen mogelijkheid om de radiator van de badkamer daar te knijpen.
[Afbeelding]
Zo bijv, met daar een kraan, heb ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDvupR8gHTiMBdaIODRMY4qxJQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrjEe5J1drCifQGDxydRe1E9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 12-07-2022 20:08 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:20
Rol-Co schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Euhh, als je ergens in een water circuit een blokkade in de vorm van een kraan zet stopt de algehele stroming. >:)
_/-\o_

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• zenman
Ok, kraan eraf gehaald en nu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bl72K8UeA36Ga-e2ra7rAeV3Y5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j28xPcZx9LSiLkeJrsgODj2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNqoZNJdA3kXgELgeShPFMIkTHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOyS5pSob3eHJvAihC5eM3iX.jpg?f=fotoalbum_large

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:38
was het probleem om een rtl knop erop te zetten ? mits de aanvoer en retour goed liggen ?
https://media.wildkamp.nl/pdf/heimeier_RTL_%20ventiel.pdf
en dus eventueel de aanvoer en retour omdraaien. oja en stijgbuis in je radiator.

en als je wilt kan bij je verdeler ook een knop plaatsen. verloopje eruit.
1/2 duimse nippel thermostaat kraan en een rtl ventiel erop. als safty.
kan de thermostaatkraan in de badkamer behouden blijven/normale functie.

• Rol-Co

Rol-Co

Slecht te zien maar kan je een blokkering zien die verzetbaar is? Als je er aan draait moet je wat zien. Kan zijn dat deze het niet kan hoor maar vaak wel, of het witte kan los van het zwarte deel en daar iets om te verzetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2022 21:58 ]

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
zenman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:28:

[Afbeelding]
Hier de leidingen van de radiator opzoeken en in de aanvoer (ja aanvoer aangezien er niet bekend is of hij eerst door de vloer of radiator gaat) een RTL ventiel zetten, deze past ertussen (even inkorten en ertussen zetten)
Die rtl ventiel knijpt de water temperatuur (had de installateur al in de radiator moeten zetten tijdens de bouw)
Hiermee kan je door een lus in de vloer simpel achter de radiator (of voor als dit bij jou het geval is) kunnen plaatsen

• zenman
_ferry_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:56:
Helaas niet nee.

• zenman
Rol-Co schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Slecht te zien maar kan je een blokkering zien die verzetbaar is? Als je er aan draait moet je wat zien. Kan zijn dat deze het niet kan hoor maar vaak wel, of het witte kan los van het zwarte deel en daar iets om te verzetten.
Nee, daar lijkt het niet op. Ik krijg het witte deel ook niet los van het zwarte deel.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-11 18:26
Vervolgvraag hierop, denk je dat het mogelijk is om achteraf nog een voetventiel te plaatsen bij je radiator? Dit is 1 van de beste opties aangezien je gereedschap nodig hebt om het te verstellen. En kind of partner die het koud heeft kan dan draaien aan de thermostaatknop wat het wilt maar je vloer gaat er niet kapot aan.

-

• zenman
Weet ik eigenlijk niet. Misschien helpt deze afbeelding? Past hier een voetventiel op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZInTNmMlgNS6WAWgEo-zOBTXYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GVCdFYjONcsNTdHtqfEO2FU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door zenman op 12-07-2022 22:40 ]

• zenman
123Arjan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:03:
[...]

Hier de leidingen van de radiator opzoeken en in de aanvoer (ja aanvoer aangezien er niet bekend is of hij eerst door de vloer of radiator gaat) een RTL ventiel zetten, deze past ertussen (even inkorten en ertussen zetten)
Die rtl ventiel knijpt de water temperatuur (had de installateur al in de radiator moeten zetten tijdens de bouw)
Hiermee kan je door een lus in de vloer simpel achter de radiator (of voor als dit bij jou het geval is) kunnen plaatsen
Daar heb ik dan wel speciaal gereedschap voor nodig denk ik. Klopt dat?

• markje1
zenman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:40:
Weet ik eigenlijk niet. Misschien helpt deze afbeelding? Past hier een voetventiel op?
[Afbeelding]
Als je het dopje eraf draait zie je hoogstwaarschijnlijk een zeskant, hier past een inbussleutel in. Als je hem eerst helemaal rechtsom dichtdraait en daarna een slag open draait heb je hem waarschijnlijk al deels geknepen. Met dit weer is het wat lastig aanvoelen hoeveel warmte je nodig hebt maar finetunen kan altijd nog.

Ikzelf heb dit al geruime tijd niet gedaan maar volgens mij loopt hier op tweakers een cv-tuning topic met veel info hieromtrent en zoeken op inregelen via voetventiel levert waarschijnlijk ook wel wat info op.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Als je dan toch bezig bent met je verwarmingsinstallatie is hier info te vinden om energieverbruik te beperken en comfort te verhogen.

-

• zenman
markje1 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Als je het dopje eraf draait zie je hoogstwaarschijnlijk een zeskant, hier past een inbussleutel in. Als je hem eerst helemaal rechtsom dichtdraait en daarna een slag open draait heb je hem waarschijnlijk al deels geknepen. Met dit weer is het wat lastig aanvoelen hoeveel warmte je nodig hebt maar finetunen kan altijd nog.

Ikzelf heb dit al geruime tijd niet gedaan maar volgens mij loopt hier op tweakers een cv-tuning topic met veel info hieromtrent en zoeken op inregelen via voetventiel levert waarschijnlijk ook wel wat info op.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Als je dan toch bezig bent met je verwarmingsinstallatie is hier info te vinden om energieverbruik te beperken en comfort te verhogen.
Dopje eraf? Oké. En dan loop ik niet de kans dat het water van 60gr me om de oren spuit? Er zit dan dus wel een voetventiel op begrijp ik dat goed?

• Rol-Co

Rol-Co

Bij alles wat je doet gaat de radiator natuurlijk ook minder doen, het is dan de juiste balans te vinden.

• markje1
zenman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Dopje eraf? Oké. En dan loop ik niet de kans dat het water van 60gr me om de oren spuit? Er zit dan dus wel een voetventiel op begrijp ik dat goed?
Dit had ik even kunnen zeggen maar dat heb ik nagelaten, dit is een voetventiel. Het dopje eraf kan geen kwaad.

-

• zenman
Dopje ging er makkelijk af en inderdaad met een inbussleutel eenvoudig dicht te draaien. Opgelost!

Bedankt! :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Nog eens bevestigen dat de standaard oplossing hier het toepassen van een RTL ventiel is, die meet de watertemperatuur en laat die maar door als die lager is dan de ingestelde waarde.
Als je die goed aansluit (aanvoer naar radiator, afvoer radiator via RTL door de vloer) kan er nooit te warm water door de vloer lopen; en door goeie afmetingen van de radiator wordt het ook nooit koud.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1