DHZ suskast ventilatierooster: welk veilig isolatiemateriaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 03:26
Ik wil doe-het-zelf suskasten gaan maken om voor mijn ventilatieroosters te plaatsen. Hierin wil ik isolatiemateriaal plaatsen, maar ik vrees dat er door het snijden of anders wel de airflow der mechanische ventilatie schadelijke stoffen gaan binnenvliegen.

Weet iemand welk materiaal hiervoor geschikt zou zijn (+of dit überhaupt een goed idee is mag ook)?

Zo vond ik deze:
Akoestiekwinkel's acusticab
Of gewoon een standaard bouwmarkt akoestisch plaatje nemen?

Het hoeft niet perfect te zijn, als ik er maar een paar dB af kan krijgen en weer verder kan leven.

Achtergrond:
Recentelijk verving mijn verhuurder de ventilatieroosters. Mooi, maar itt de vorige roosters zijn dit effectief open gaten boven de ramen, waardoor ik nu letterlijk wanhopig word van het vliegverkeer (soms hele dag elke 1 a 2 minuten +/- 70 dB over je huis). Vervangen door echte suskasten gaat niet, daar heb ik het geld niet voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViMORUoCKmibCQXthrZk28ePu1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmNv965UsIfidmdRuIjtfopI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG-0YQ7OuC6vhwkNsgPydyYnbjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBXAEO1KsSO6Nvgftkqo3NZe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zaten er eerst wel suskasten op? Staat de verhuurder niet open voor een goede oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De verhuurder moet volgens mij vervangen voor gelijkwaardig. Nu heb je minder woongenot en de woning is niet in dezelfde staat als je toen je hem huurde voor het bedrag wat je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Navi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
De verhuurder moet volgens mij vervangen voor gelijkwaardig. Nu heb je minder woongenot en de woning is niet in dezelfde staat als je toen je hem huurde voor het bedrag wat je betaald.
Hij is vervangen voor iets gelijkwaardigs en 70dB is niet veel voor omgevingsgeluid. Je wasmachine is luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
Ik ben bang dat het niks wordt met de verhuurder, het is al weer een jaar terug. Toen werd er nog amper gevlogen en had ik nog geen problemen. Hoewel, dit is misschien niet zo onderhevig aan 'verjaring'. Bovendien lijkt iedereen uit hetzelfde blok met ditto roosters nergens last van te hebben, zij hebben een iets hogere tolerantie kennelijk, maar ze werken ook niet thuis.

Evengoed geen slecht advies, ik kan zeker nog eens informeren.

In de tussentijd hoop ik alsnog advies te krijgen welk akoestisch materiaal je veilig kunt gebruiken voor langs een ventilatie-flow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diatonic
com2,1ghz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Hij is vervangen voor iets gelijkwaardigs en 70dB is niet veel voor omgevingsgeluid. Je wasmachine is luider.
Mijn wasmachine vliegt niet tweehonderd keer per dag over mijn huis.

Bovendien is je stelling aantoonbaar incorrect. Maar daar begon ik deze topic niet over, ik zoek een verantwoord isolatiemateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb op aanraden van een eerder topic hier deze gehaald: https://www.ventilatiesho...m2)%20-%20dikte%2015mm%20

Het scheelt niet gigantisch veel maar voor mij net genoeg om niet meer de voorbij rijdende auto's luid te horen, noch de stemmen van mensen die door de steeg lopen. Alles is net ff wat gedempter en dat is erg fijn! Ik had ook open gaten met wat kippengaas namelijk. Nu komen er ook geen vliegen en muggen meer doorheen.

:+ Let alleen wel op als je een eigenwijze kater hebt die bij een van de roosters kan, hij vindt het erg leuk speelmateriaal hier..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:47
Gewoon van dat afzuigkapfilter spul wellicht? Dat koop je gewoon op rollen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
SmurfLink schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:17:
Ik heb op aanraden van een eerder topic hier deze gehaald: https://www.ventilatiesho...m2)%20-%20dikte%2015mm%20

Het scheelt niet gigantisch veel maar voor mij net genoeg om niet meer de voorbij rijdende auto's luid te horen, noch de stemmen van mensen die door de steeg lopen. Alles is net ff wat gedempter en dat is erg fijn! Ik had ook open gaten met wat kippengaas namelijk. Nu komen er ook geen vliegen en muggen meer doorheen.

:+ Let alleen wel op als je een eigenwijze kater hebt die bij een van de roosters kan, hij vindt het erg leuk speelmateriaal hier..
No Hands schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:21:
Gewoon van dat afzuigkapfilter spul wellicht? Dat koop je gewoon op rollen.
Oh ja dat spul is immers gemaakt voor luchtkanalen. Goed idee. Inderdaad hier ook muggen. Simpelweg voor de vensters geplakt, geen kast gemaakt dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Diatonic schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:24:
[...]

[...]

Oh ja dat spul is immers gemaakt voor luchtkanalen. Goed idee. Inderdaad hier ook muggen. Simpelweg voor de vensters geplakt, geen kast gemaakt dus?
Bij mij had ik een soort kippengaas wat ze in de gaten hadden geplakt, dus daar heb ik het tegenaan gehangen. Wil je meer demping is een kast waarschijnlijk wel beter maar voor mij was dit quick and easy zegmaar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbelb
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-07-2023
Welk materiaal heb je gebruikt, en wat is je ervaring ermee? Ik zit in dezelfde situatie. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diatonic
tbelb schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:49:
Welk materiaal heb je gebruikt, en wat is je ervaring ermee? Ik zit in dezelfde situatie. Dank!
Zag je post helaas nu pas. Kocht dat genoemde filtermateriaal van de shop. Filtert waarschijnlijk prima, maar qua geluid geen verschil.

Heb uiteindelijk een goed aansluitende 'voorzet-suskast' gemaakt. Van binnen nog bekleed met 'absorberend materiaal'. Resultaat: 0% verschil. Heb het gat wellicht te groot gemaakt. Ik heb maar dure NC headphones gekocht. Ook geen oplossing, maar wel even stilte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32
technopeuter in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

verpakkingsmateriaal en akoestische wol van gerecyclede pet flessen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diatonic
Hmmm. Tof projectje. Brengt me op een idee. Zo'n soort rooster zou ik direct op mijn 'voorzetsuskast' kunnen zetten. Wie weet helpt dat nog. Immers meer afsluiting dan de gleuf (4x50) die het nu is. Eerst maar eens kijken of het geluid afneemt als ik hem gewoon dicht met een plankje.
Pagina: 1