Waar komt de bekabeling van mijn ketel uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Ik had het idee om UTP naar zolder te gaan trekken.

Idee is om het via dezelfde buizen te laten lopen als waar nu de kabel van de ketel doorheen gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu5Jkvhq68IxauiJ-hdBFecX12E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H94erInKtANYvuHyer60q7ko.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hier een (dunne) trekveer doorheen geprobeerd te krijgen maar stuit na een paar meter al op weerstand.

Tevens heb ik geen flauw idee waar hij uitkomt... Je zou denken dat dit naar de meterkast gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmame7rG3JabsWhObgf2AEMSQNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFfyr5cwIyBZky5MLTkEBjOi.jpg?f=fotoalbum_large

Komt nergens binnen via buizen in het groen, dat is enkel stroom, coax en wat UTP kabels naar de 1e verdieping.

Aannemelijk dat het dan via de rode buis komt, maar dit zit achter houten platen en kom ik heel moeilijk bij om dit te controleren.

Zie ik iets over het hoofd? Misschien toch maar beter om de netwerk kabel via de electra te laten lopen? Mag dit zomaar?

Disclaimer: hoog "help mijn man is klusser" gehalte en als het echt teveel gehannes is dan laat ik het gewoon door een professional doen. Toch wil ik even de mogelijkheden bekijken :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:32
Die kabel gaat niet naar je meterkast maar vanaf je thermostaat naar je CV ketel.

Weet niet hoe stabiel en snel je internet op zolder moet zijn, maar heb laats een Netgear Orbi mesh netwerk opgezet waarbij 2 units bekabeld aangesloten waren op beide verdiepingen en op zolder eentje via meshing. Werkte perfect.
Op een glasvezel lijn van 1000/1000 deed hij 350 down/up op zolder met een ping van 8ms.

[ Voor 66% gewijzigd door com2,1ghz op 12-07-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:29
Wat @com2,1ghz zegt. Overigens wordt deze kabel vaak in het stucwerk weggesmeerd. Wie weet gaat hij eerst een stukje netjes door een buis, en daarna uit de buis het stucwerk in. Of zit er ergens een doosje weggewerkt.

Je kunt nog eens een nylon trekdraad proberen, die "floept" in mijn ervaring wat makkelijker moeilijke stukjes door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
com2,1ghz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:40:
Weet niet hoe stabiel en snel je internet op zolder moet zijn, maar heb laats een Netgear Orbi mesh netwerk opgezet waarbij 2 units bekabeld aangesloten waren op beide verdiepingen en op zolder eentje via meshing. Werkte perfect.
Op een glasvezel lijn van 1000/1000 deed hij 350 down/up op zolder met een ping van 8ms.
Heb nu een mesh netwerk van KPN ("Super WiFi 2") en ga ook wel richting die 300mbps, alleen wil ik meer! Vandaar bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Zwartoog schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:47:
Je kunt nog eens een nylon trekdraad proberen, die "floept" in mijn ervaring wat makkelijker moeilijke stukjes door.
De trekdraad die ik heb gebruikt is van nylon, mocht helaas niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Ik zou een stalen trekveer nemen die voldoende lang is om op zolder uit te komen. De leidingbuis aan de inbouwdoos voor de thermostaat in de woonkamer komt normaal gesproken uit bij de C.V. ketel.
Maar goed, zoals gezegd 'kan' het zo zijn dat de buisleiding richting C.V. ketel niet geheel netjes in de bouw is gemonteerd en daardoor lastig tot niet bruikbaar is om een extra kabel in te trekken.
Misschien moet je een bij de C.V. ketel beginnen met de trekveer en kijken hoe ver je op die manier komt...

Als je op zolder bent, kijk dan gelijk even of er toevallig geen lege inbouwdozen in de muur zitten. Soms heb je geluk en is er iets voorbereid wat uitkomt in de meterkast.

[ Voor 14% gewijzigd door Theo74 op 12-07-2022 15:58 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:32
Ik heb zelf 3 elektrabuizen getrokken naar boven langs de muur.
Precies waar jij dat rode voerkant hebt getekent heb ik 3 gaten geboord naar mijn keuken toe, met een bocht naar boven toe door de vloer heen en door de vloer van de zolder.
Door de ene buis loopt er een dikke kabel voor mijn PV verdeler, door de tweede buis 2 ethernet kabels en de derde buis ligt er voor reserve.
Omdat die buizen langs de muur lopen heb ik het met een voorzetwand met gipsplaat weg laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Soms werkt een stofzuiger en een licht touwtje (wol ofzo) beter dan een trekveer, maar dan moet je wel een vermoedelijk uiteinde hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Bedankt voor de comments tot dusver. Heb gevonden waar de leiding die vanuit meterkast naar zolder gaat uit komt. Is er helaas maar 1, en stroom loopt er al door.

Heb begrepen dat dit wel gewoon kan, zolang ik een S/FTP kabel gebruik. Rol besteld en daarna kijken we verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 13-07-2022 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

danslo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:22: Heb gevonden waar de loze leiding die vanuit meterkast naar zolder gaat uit komt. Is er helaas maar 1, en stroom loopt er al door.
Als hij al bezet is, is het geen loze leiding :P
Heb begrepen dat dit wel gewoon kan, zolang ik een S/FTP kabel gebruik.
Waar heb je dat gelezen?

Voor zover ik weet (en ook teruglees in het grote elektra-topic) is de regel:

Elektrakabel + utp in een buis: mag, want beide dubbel geïsoleerd.
VD-draad (losse bruine, blauwe, geelgroene draad) + utp in een buis: mag niet, want VD-draad is enkel geïsoleerd.

Voorwaarden over S/FTP vs. UTP lees ik nergens. Je maakt het jezelf wel moeilijker, want S/FTP is een stuk dikker en stugger en je wilt het naast bestaande bekabeling trekken.

edit: en is de 'stroom' waar je het over hebt netspanning (230V), of 24V van de thermostaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 13-07-2022 12:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Gizz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Als hij al bezet is, is het geen loze leiding :P
Point taken haha.
Waar heb je dat gelezen?

Voor zover ik weet (en ook teruglees in het grote elektra-topic) is de regel:

Elektrakabel + utp in een buis: mag, want beide dubbel geïsoleerd.
VD-draad (losse bruine, blauwe, geelgroene draad) + utp in een buis: mag niet, want VD-draad is enkel geïsoleerd.

Voorwaarden over S/FTP vs. UTP lees ik nergens. Je maakt het jezelf wel moeilijker, want S/FTP is een stuk dikker en stugger en je wilt het naast bestaande bekabeling trekken.
Ik lees eigenlijk overal dat hij in ieder geval shielded moet zijn als je hem langs een stroomkabel legt. Bijv.
https://www.utp-kabel.nl/...s-langs-stroomkabels.html

Maar ook in een aantal topics hier op GoT zelf.

Maar als ik mis zit, laat ik me graag informeren. Heel veel verstand heb ik er niet van :P
edit: en is de 'stroom' waar je het over hebt netspanning (230V), of 24V van de thermostaat?
In dit geval 230. Optie om het via de thermostaat leiding te laten lopen is voor nu even een dood spoor.

[ Voor 9% gewijzigd door danslo op 13-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@danslo bij een standaard elektrakabel in huis gebeurt er niet zoveel qua interferentie. Maar ik snap wel dat utp-kabel.nl liever duurdere kabels verkoopt. In een fabriekshal met grote machines kun je inderdaad beter geen utp toepassen, maar thuis..

En het blijft belangrijk om vast te stellen wat er nu al in die buis zit!

Is dat kabel, dus een buitenkant met daarin blauw/bruin/geelgroen, dan mag er utp/ftp naast.

Is dat los VD-draad in de buis. Dan mag er geen utp/ftp naast.

Mogelijk probleem: in het geval dat er wel een netwerkkabel naast mag omdat er een kabel is gebruikt, heb je waarschijnlijk te weinig ruimte omdat de elektrakabel al teveel ruimte inneemt bij een standaard buis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Duidelijk! Dank heren, ik ga eens kijken of dit VD-draad is of niet. Als dat wel zo is, dan laat ik het gewoon professioneel oplossen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

lytjepole

Schier?

Glasvezel kan wel bij vd draad in...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Pagina: 1