Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 21:04

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Hey mede tweakers,

In verband met verhuizing het ik mijn slimme thermostaat van de muur gehaald, en de hub uit de meterkast Incl alle kabels stekkers etc. Nu ben ik bang dat ik iets te enthousiast ben geweest.

De oude thermostaat wil ik aansluiten op de 2 draadjes blauw en rood. Het andere uiteinde komt in de meterkast uit.

Daar zit ook een servo knop welke ook 2 draadjes hebben.

Ik heb alleen in mijn enthousiasme het stroom ook weggehaald ben ik bang.

Probleem
Is nu dat er geen stroom loopt naar de servo.

Mijn vraag is: heb ik dit nu goed aangesloten als ik het zo doe zoals op de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80btOfph7bs_3p5NwZW4cP6_Oo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLOrsBMkoVYwBdcPvFtl5cuJ.jpg?f=fotoalbum_large

De twee zwarte draadje komt uit het stopcontact.
Het bruine en blauwe draadje komt van de servoknop die de stadsverwarming aan en uit zet.
Rood blauw draadje is van de thermostaat.

Ik heb inmiddels uren in YouTube en andere sites zitten om er achter te komen hoe je stroom toevoegt, maar ben bang dat ik te weinig kaas heb gegeten van stroomschema’s:(

Gadgets fan

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou beginnen met het lezen van de handleidingen van de cv-ketel en thermostaat. Oude thermostaten krijgen vaak stroom (12v?) via de twee draden. Natuurlijk moet je de draden dan ook goed aansluiten in de cv-ketel. Een modulerende thermostaat moet je anders aansluiten dan een aan/uit thermostaat.

When life gives you lemons, start a battery factory

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Hey bedankt voor je reactie.

Het gaat hier niet om een cv. Ik heb alleen de servo knop nodig ( witte knop op foto ) voor het aan en uit zetten van de stadsverwarming.

Inmiddels heeft de thermostaat stroom. Maar ook een fout melding mbt aansturen servo :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6C2PS2QKz_frKbWN1radT9mMug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjpdxFL22NrgquQsi69ZYQXq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaQCVU1UaZvzcvPoVBzOp-0qPD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlxkCoB1ZCdC2bHkOJ8dhKby.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien het 'modulation' lijkt me dat een modulerende thermostaat, en wat ik er zo snel over vind communiceert die via openTherm met een ketel. Maar, je hebt geen ketel, gewoon een aan/uit klep. Je moet dus ook een aan/uit thermostaat hebben. Dat is niet veel anders dan een schakelaar, die dus rood en blauw doorverbindt.

Ik neem aan dat die zwarte draadjes wel uit een trafo komen? (en niet direct 220v zijn, maar 24v ofzo)

Edit, het staat er ook gewoon op ;): "Niet aansluiten op de klemmen voor 24 volt aan/uit regeling van het cv-toestel"

[ Voor 12% gewijzigd door Aiolos op 12-07-2022 17:35 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Ja klopt. Gebruikt wel een trafo;)

Dus deze thermostaat is gewoon niet goed geschikt voor een aan uit servo.

Moet die blauwe en bruine draad uit de servoknop dan direct op de rode en blauwe draad van de thermostaat denk je ? Dan houd ik nog 1 zwart draadje over van de trafo…

Miss moet ik het nachtje laten rusten haha. Zie op gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Heb nu al zoveel plaatjes en video’s bestudeerd die mij niet helpen 😅

Gadgets fan

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals je het nu aangesloten hebt lijkt mij dit niet goed. De Honeywell fungeert nu als doorgeefluik, maar mist volgens mij een pool.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Aiolos
  • Niet online
johanm3 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:56:
Ja klopt. Gebruikt wel een trafo;)

Dus deze thermostaat is gewoon niet goed geschikt voor een aan uit servo.

Moet die blauwe en bruine draad uit de servoknop dan direct op de rode en blauwe draad van de thermostaat denk je ? Dan houd ik nog 1 zwart draadje over van de trafo…

Miss moet ik het nachtje laten rusten haha. Zie op gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Heb nu al zoveel plaatjes en video’s bestudeerd die mij niet helpen 😅
Nee, het gaat sowieso niet werken met deze thermostaat. Je moet zoiets hebben: https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37052855
Gewoon aan/uit, geen opentherm communicatie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Top dank je wel ook voor de reactie. Alleen dan blijf ik het probleem houden, hoe kan ik er voor zorgen dat de trafo de thermostaat voedt, en de thermostaat de servo aan of uit zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80btOfph7bs_3p5NwZW4cP6_Oo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLOrsBMkoVYwBdcPvFtl5cuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Rood blauw komt van thermostaat.

Bruin blauw gaat naar de servo/klep

De 2 zwarte draadjes komen van een trafo/stopcontact.

[ Voor 58% gewijzigd door johanm3 op 12-07-2022 19:31 ]

Gadgets fan

• Microkid

Microkid

Smile

Wellicht een domme vraag, maar hoe zat dan dan aangesloten voordat jij je slimme thermostaat aan de muur hing? Normaliter komen er 2 draadjes vanaf je cv-ketel die naar je thermostaat lopen. Maar jij hebt al een aparte voeding nodig voor de servo knop. Dat maakt het dus al wat complexer... Zat daar toevallig nog een component tussen? tussen je thermostaat en de knop? Want een servomotor wordt (volgens mij) normaliter aangestuurd door een regelkastje.

Doe eens wat foto's van die servo knop? Merk/type?

[ Voor 71% gewijzigd door Microkid op 12-07-2022 19:50 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Ja dat is een goede vraag. Er is ooit een slimme thermostaat tussen gehangen. Die ook een heatlink had met eigen voeding.

Tussen de servo knop en de thermostaat zat alleen dit kroonsteentje.

Eigenlijk hoef ik alleen er voor te zorgen dat de thermo voeding krijgt en deze de servo aan of uit zet.

Ik snap niet hoe die servo z’n stroom krijgt. Eerst dacht ik via de thermostaat.

Nah miss is de oplossing maar een vakman langs laten komen rn ziet deze direct wat er aan schort ;)

Nogmaals allen bedankt voor de reacties ! 🙏

De servo heeft 2 draden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/milGyW8Lei0Zh7B1mYBWhQ8tvXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OfDostldNxQFKWWdHHvkjNzQ.png?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:45
Misschien als je een chronotherm aan/uit neemt moet je er batterijen in doen om hem te laten werken.
En iedere domme aan/uit thermostaat is niet meer dan een schakelaar heeft geen spanning nodig.
Dus zoals het nu aangesloten is moet het gewoon werken.

• Aiolos
  • Niet online
Die Honeywell round is batterij-gevoed (denk ik, degene die ik ooit had was dat wel).
Je huidige thermostaat wordt weliswaar gevoed door de trafo via de Servo, maar dat is 'toevallig'

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Hmm oke. Ik ga het eind van de dag nog een keer proberen, maar dan met een simpele thermostaat.

Bedankt allen voor het meedenken en jullie tips.

Gadgets fan

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Ik denk dat die stroom draadjes , draadjes van de thermostaat en de draadjes van de servo allemaal in het zelfde kroonsteentje stop. Kijken of dat power geeft en een signaal naar de servo om open en dicht te gaan. Volgens ben ik door verschillende opties heen qua aansluiten.

Helaas kan ik ergens een voorbeeldje vinden waarop je een foto ziet van hoe een servo op een thermostaat wordt aangesloten zonder tussenkomst van een CV ketel. Maar bijv met stadsverwarming.

Gadgets fan

• Microkid

Microkid

Smile

johanm3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:51:
Ik denk dat die stroom draadjes , draadjes van de thermostaat en de draadjes van de servo allemaal in het zelfde kroonsteentje stop. Kijken of dat power geeft en een signaal naar de servo om open en dicht te gaan. Volgens ben ik door verschillende opties heen qua aansluiten.

Helaas kan ik ergens een voorbeeldje vinden waarop je een foto ziet van hoe een servo op een thermostaat wordt aangesloten zonder tussenkomst van een CV ketel. Maar bijv met stadsverwarming.
Dat zal niet werken, want als er spanning op je servo staat gaat deze open of dicht, er is dan geen component meer dat dit regelt. Normaliter is het zo dat de servo spanningsloos is als er geen warmtevraag is. Is er wel warmtevraag, dan wordt er spanning op gezet en gaat de servo open.

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Hoe zou jij het aansluiten dan?
Ik heb 3 apparaten. 6 draadjes. 1 kroonsteentje. 0 ideeen meer ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pI7Dagn2KGAO9BKOofiH4BU6cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iJChxyYNOR2fE6heudEgvBD.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:45
Kan maar op 1 mannier linker zwart stroom aan rode thermostaat.
Blaauw thermostaat aan blauw servo knop.
rechte zwart stroom aan bruin servo.

En als het niet werkt kan je nog testen door de rode en blauwe draad bij de thermostaat door te verbinden doet
hij het dan nog niet dan heb je een multimeter nodig om het door te meten dan is de bedrading niet zoals het
nu getekend is.

de zwarte zijn 24 volt 1 zwarte gaat gelijk naar de klep en de andere via de thermostaat/schakelaar en dan naar de klep. Net als een licht schakelaar.

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Dank je wel voor je reactie weer ;)

Ik ga het even op deze manier aansluiten.

Gadgets fan

Pagina: 1