TL;DR: hoe gaan wij als Tweakers (early adopters, ontwikkelaars, etc.) er voor zorgen dat meer mensen snappen dat digitale middelen even tijd kosten, maar uiteindelijk vaak opleveren?
Ik ben als programmeur altijd bezig met m'n eigen en andermans werk efficiënter aan het maken en elke digitale tool die daarbij kan helpen, omarm ik. Ik ben nog jong, ik ben programmeur en ook privé ben ik vaak bezig met het testen van een nog handigere app voor het bewaren van recepten, boodschappenlijstjes, foto's organiseren, etc. Dat gaat dus wel vanzelf.
Dit in schril contrast met veel collega's en klanten. Digitale hulpmiddelen zijn allemaal maar irritant en je erin verdiepen kost tijd. Ik vergelijk ze wel eens met die bekende striptekening: dat ze geen tijd hebben om een wiel te ontwikkelen, want ze moeten nog zoveel stenen sjouwen. batjes in 'Nederlandse Rechtspraak krijgt 155 miljoen euro voor digitalisering en security' triggerde mij om dit topic te openen.
Even twee anekdotes ter illustratie:
Om even positief af te sluiten: ik had op het HBO één docent die het begreep. Terwijl de meeste docenten vergaderingen gingen plannen om met elkaar te bedenken hoe ze het effectiefst konden klagen over de werkdruk (no joke!), deed een andere docent twee dingen:
We kunnen wel zeggen dat 'de politiek er iets aan moet doen' of dat opleidingen allemaal slecht zijn, maar hier op Tweakers loopt een bovengemiddeld digitaal vaardig publiek rond en het is volgens mij (ook) onze verantwoordelijkheid om collega's en vrienden hierbij te helpen. Door ze af en toe paternalistisch bij de hand te nemen of streng te zijn (zoals die docent) en om ideeën aan te dragen waarmee organisaties/opleidingen geholpen worden.
Ik ben daarom benieuwd naar jullie (positieve) ervaringen en ideeën!
Ik ben als programmeur altijd bezig met m'n eigen en andermans werk efficiënter aan het maken en elke digitale tool die daarbij kan helpen, omarm ik. Ik ben nog jong, ik ben programmeur en ook privé ben ik vaak bezig met het testen van een nog handigere app voor het bewaren van recepten, boodschappenlijstjes, foto's organiseren, etc. Dat gaat dus wel vanzelf.
Dit in schril contrast met veel collega's en klanten. Digitale hulpmiddelen zijn allemaal maar irritant en je erin verdiepen kost tijd. Ik vergelijk ze wel eens met die bekende striptekening: dat ze geen tijd hebben om een wiel te ontwikkelen, want ze moeten nog zoveel stenen sjouwen. batjes in 'Nederlandse Rechtspraak krijgt 155 miljoen euro voor digitalisering en security' triggerde mij om dit topic te openen.
Even twee anekdotes ter illustratie:
- Een klant gebruikt Excel nog steeds als digitaal ruitjespapier en heeft letterlijk een rekenmachine naast z'n toetsenbord liggen. Nadat er problemen ontstonden met planning/budget en niemand wist waar het probleem zat, kwamen we er na lang zoeken achter dat de opstapeling van kleine typ- en rekenfoutjes inmiddels flink waren opgelopen. Een cursus Excel? Dat kostte hem teveel tijd. Inmiddels vertrouwen collega's zijn berekeningen niet en hebben wij onze systemen aangepast en negeren de 'totaal'-kolom die hij wekelijks stuurt en rekenen alles opnieuw na.
- Een stagiair (HBO) bij ons deed een onderzoekje en vroeg enkele collega's om feedback. Ze stuurde een Word-document rond. Daardoor gaven meerdere mensen dubbele of zelfs tegenstrijdige adviezen. Blijkbaar zit zelfs in de huidige HBO-opleiding geen instructie hoe je documenten online deelt en samen kunt werken, zodat je elkaars feedback ziet en geen dubbele adviezen krijgt.
Om even positief af te sluiten: ik had op het HBO één docent die het begreep. Terwijl de meeste docenten vergaderingen gingen plannen om met elkaar te bedenken hoe ze het effectiefst konden klagen over de werkdruk (no joke!), deed een andere docent twee dingen:
- Er kwam een online forum over de lesstof. Je mocht hem geen vragen per e-mail stellen over de lesstof, maar je moest de vragen aan je medestudenten stellen. Had je na twee dagen geen antwoord gekregen, dan mocht je hem mailen en dan zou hij zelf op het forum reageren. En de magische truuk: hij zei dat hij bij de beantwoording voorrang zou geven aan vragenstellers die zelf ook iets hadden bijgedragen aan andermans probleem. Aantal mails van studenten aan hem: nihil.
- Spelfout in je opdracht? Je kreeg hem verder ongelezen retour met de opmerking: als jij te lui bent om de spellingscontrole te gebruiken, dan ben ik te lui om door je spelfouten heen te lezen.
We kunnen wel zeggen dat 'de politiek er iets aan moet doen' of dat opleidingen allemaal slecht zijn, maar hier op Tweakers loopt een bovengemiddeld digitaal vaardig publiek rond en het is volgens mij (ook) onze verantwoordelijkheid om collega's en vrienden hierbij te helpen. Door ze af en toe paternalistisch bij de hand te nemen of streng te zijn (zoals die docent) en om ideeën aan te dragen waarmee organisaties/opleidingen geholpen worden.
Ik ben daarom benieuwd naar jullie (positieve) ervaringen en ideeën!