Een BYD E6 topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hi allen,

Via dit topic zou ik graag in contact willen komen met mede BYD E6 eigenaren. Om ervaringen en techinsche informatie te delen. Dit n.a.v. vooral laadpaal perikelen en de onbekendheid van garages met dit merk en een algemeen tekort aan vindbare info.

Ik heb heb mijn E6, model 2018, via een taxibedrijf kunnen overkopen voor een zacht prijsje vanwege het avontuur wat bovengenoemde kan opleveren.

Nu woon ik in Arnhem, Allego land, en dat is precies het eerste punt van deze discussie. Ik kan prima laden overal, van granny tot fastcharge, alleen gaat het bijna altijd fout bij Allego palen. In Arnhem, maar ook buiten, Arnhem, bv Rosmalen. Het is zelfs een keer zo fout gegaan, de paal begon zo erg te relais klapperen dat ik dacht dat die ging exploderen (oke, een beetje overdreven, maar wel een rare gewaarwording). Hierdoor raakte de auto elektronica in de war waardoor de autokabel lock bleef hangen. Ik heb alle incidenten trouwens netjes bij Allego gemeld, zelfs aangeboden mijn auto ter beschikking te stellen. Kreeg wel een response, maar geen actie.

Dit raakt meteen het volgende probleem, namelijk de beschikbaarheid van (techinsche) info. Er is een user manual bij de auto geleverd, gelukkig in het engels. Maar dus geen enkele instructie over de manuele ontkoppeling. Ook niet in de online gevonden maintenance manual (voor een eerder model). Na wat zoeken vond ik 'm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAA_cqHHoeGb899Y2jnQNsdNquo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcdc3EgVRSVIjBSS84ggfJpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet dus via het luchtrooster aan de kant van de connector naar binnen voelen naar dat staaldraadje om het relais te ontkoppelen. Kleine tip, dit is naar achteren trekken, niet naar benee zoals ik initieel deed.
Het geluk was ook dat de kabel los kwam, maar ook het draadje. Om dit in de toekomst (die al snel kwam) makkelijker te maken, heb ik hier zelf maar een draad aangeklust die makkelijker bereikbaar is. Gelukkig is de kunststof zijkant redelijk makkelijk open te maken en zo zelf een nieuwe draad aan de relaisrelease te maken. Gaatje boren in de kunststof zijkant et voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxjt45mZoNkkfao_GWfO0Yg7G58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9cVIwqiwTpxXmUbJCPHPZdp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook met een byd garage in Oosterhout in gesprek, maar die hebben ook moeite om de informatie bij de leverancier los te krijgen. Zij doen normaal geen auto's, alleen heftrucks en bussen. Ik heb ook nog een lijn via een duitse medewerker bij BYD duitsland... 🤞 dat het wat oplevert. Zodra ik meer info heb, deel ik dat hier uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
PTR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:59:
Via dit topic zou ik graag in contact willen komen met mede BYD E6 eigenaren.
Je bent er een van de in totaal 26 in Nederland, zou bijna een wonder zijn als andere eigenaren zich hier melden :P
https://www.kenteken.tv/h...=&filter=E6&bjmin=&bjmax=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Carfanatic schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Je bent er een van de in totaal 26 in Nederland, zou bijna een wonder zijn als andere eigenaren zich hier melden :P
Haha, nice! Dat zijn er al 6 meer dan ik had verwacht! Ik hoop door... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:57

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

[quote]PTR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:59:
Hi allen,

ik heb bijna een jaar een BYD e6 uit 2014 lekker karretje heb een keer een klein accutje moeten vervangen deze winter hij wilde niet meer opstarten.

Weet iemand welke remblokken er op de remschijven zitten van de BYD e6 ?

Ik ben ook bezig om een stekker te maken om een elektrisch apparaat aan te sluiten op de laadaansluiting maar dat wil niet erg lukken !

Weet iemand of de BYD e6 is uit te lezen via de OBD2 stekker in de auto en met wel programma dat zou kunnen?

[ Voor 72% gewijzigd door kanaaldijk op 26-07-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-01-2024
Goed idee om hier een draadje te beginnen over de BYD E6. Ik heb er zelf ook een uit 2018 en zit in een appgroep met 6 andere BYD rijders. Ik heb ze geattendeerd op deze post.

Herkenbaar voor mij dat de BYD E6 kieskeurig is als het om laadpalen gaat. Een snellader gaat altijd goed maar bij gewone straatpalen lijkt het meer op een loterij. Dat een Allego paal altijd gaat flipperen had ik nog niet geconcludeerd. Bij mij inde buurt is het eeEVbox.paal die dat doet. Heb op straat redelijk vaak dat de laadsessie na een minuut alweer stopt of überhaupt niet start. Dan is het kennelijk geen match met de paal. Ik heb gelukkig een "ENGIE SGZH 1.0" 11kw paal in de buurt die het altijd wel doet. Geen idee wat die paal dan goed doet. Andere BYD rijders hebben in de appgroep vergelijkbare laadproblemen gemeld, maar uiteindelijk krijgt iedereen m toch wel weer geladen. Ik heb al wel eens voorgesteld om een keer een online "webinar" te organiseren met een technische gast, om ervaringen uit te wisselen en misschien ook de nieuwe importeur Louwman daar bij te betrekken. Louwman moet BYD Europe toch kunnen verleiden tot iets meer meedenken en medewerking op het vlak van service.

Heb toevallig deze week ook het unlock touwtje moeten gebruiken. Dank voor de hack met uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Ah, dat klinkt als goed nieuws dat er nu een nieuwe nederlandse importeur is. Misschien dat ze de garage kunnen helpen in het service contact. Ik was trouwens via byd nl doorverwezen naar deze garage, bluekens in Oosterhout.

Wat ik trouwens nu ook doe, is op chargemap aangeven bij welke palen ik niet kan laden. Sowieso goed om te doen, ongeacht de byd.

Ik heb inderdaad alleen issues met traagpalen van 11kW, die probeer ik nu ook sowieso te vermijden. Heb ook geprobeerd met een 1-fase kabel te laden, maar dat maakt niks uit helaas. Wat ik trouwens ook al heb gehad is dat ik soms wel kan laden als de andere socket niet gebruikt wordt.
Ze gaan dit jaar nog een flink aantal nieuwe palen in de buurt neerzetten van 22kW van vjattenfall, dus dat gaat hopelijk het laadgedoe wat verminderen.

Fijn dat de draad opgepakt wordt en je de appers erop hebt geattendeerd. Dan wordt het ook voor die 24 andere byd rijders vindbare info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
Niet dat je er veel wijzer van wordt, maar het lijkt hier ook over opladen te gaan: https://car.inotgo.com/2022/04/202204180214045050.html :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
kadaak schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:23:
Niet dat je er veel wijzer van wordt, maar het lijkt hier ook over opladen te gaan: https://car.inotgo.com/2022/04/202204180214045050.html :?
Ik vind de samenvatting wel grappig:
Maintenance summary : For vehicles, report leakage fault , In the process of elimination , According to the maintenance idea from simple to difficult , In order to quickly find the fault point , Improve maintenance efficiency , Improve customer satisfaction .

Maar mocht er een oplaad issue zijn, kan een garage er wellicht iets mee. Het is iig al meer dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

kadaak schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:23:
Mijn dochter heeft een BYD e6 van 2018 en moet andere remblokken.
Heeft er al een iemand uit jullie app groep al een remblokken verwisseld zo ja waar had hij ze vandaan.
Ik heb het geprobeerd bij onderdeel aanbieders zij hebben ze niet voor de BYD e6 ik doe veel zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door kanaaldijk op 19-08-2022 09:56 ]

• PTR
  • Niet online
kanaaldijk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

mijn dochter heeft een BYD e6 van 2018 en moet andere remblokken
heeft er al een iemand uit jullie app groep al een remblokken verwisseld zo ja war had hij ze vandaan.
Het mechanische gedeelte van de auto kan je bij elke garage laten servicen, dus die hebben/weten vast wel de juiste remblokken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Heeft een van jullie al eens bv het display vervangen of ander kabelaansluitwerk gedaan? Ik ben op zoek naar de aansluitmogelijkheden van een touchscreen/achteruitrijcam/dashcam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Nu een wat dringender oproep... De bandendruksensoren van de voorwielen staan op error en dit is blijkbaar een apk afkeurpunt. Nu doen de parkeersensoren voor het ook willekeurig wel/niet, dus ik vermoed iets met de bedrading. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een bedradingsschema of weet een garage die hier wat mee kan? Ik heb de vraag ook al bij garage bluekens in oosterhout uitstaan, maar die hebben ook moeite om aan de info te komen.
Of weet iemand hoe dit helemaal uit te zetten? Dan is het ook geen afkeurpunt meer.
@kadaak Misschien iemand in de appgroep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Lang leve (redder in de) Noot! Ze hebben het materiaal gegeven voor onderhoud, superhandig!

In het kader van alle kennis delen:
Laad het hier neer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Het is uiteindelijk veeeel simpeler op te lossen. Een after market tpms unit met sensoren et voila! APK klaar.

• kadaak
Ik zie je vraag nu pas. Maar had toch ook geen antwoord gehad... Hartelijk dank voor delen van de maintenance manuals van Noot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Nou, ik heb ook de voorraad en deze overgenomen van Noot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO_H3UxHTU1fvbo862Pr0_JplAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsJKAhJIDTOdDBBi079Xendr.jpg?f=fotoalbum_large

De ED-400! Voorloper van ED-209 ;-)
Hiermee kan je alles resetten, programmeren en weet ik wat. Deze is specifiek nodig voor de E6, je kan dit niet zomaar met elke profi OBD unit doen.

Ik zal nog een lijst maken van de onderdelen. Er zitten tpms modules, rubber matten (ja, de originele van byd) en allerlei ander klein spul. Deze wil ik uiteraard delen met 'de groep', alleen voelt deze groep wat klein.

@kadaak , wellicht is er een ander forum waar we dit met elkaar kunnen uitwisselen? Nu voelt het meer als een echo kamer. Als niemand verder geïnteresserd is, is het ook goed hoor.

Maar ik denk dat de ed400 erg handig is als je een issue hebt. Daarmee kan je bij elke kundige ev garage samen met de handleidingen wel aan de slag.

Ik hoor 't wel wie geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYDe6NL
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 10:43
Hier nog een BYD e6 rijder. Ik heb me speciaal aangemeld als tweaker. Dat werd ook wel eens tijd aangezien ik er met regelmaat gebruik van maak.

@PTR Super dat je onderhoudsdocumentatie hebt weten te bemachtigen, daar was ik zelf ook al enige tijd naar op zoek. De zoektocht naar een ED-400 was bij mij nog niet succesvol.

Mijn BYD uit eind 2014 blinkt niet echt uit in betrouwbaarheid:

Voor de APK was er een afkeurpuntje: de handremkabel. Ook was mijn achterruitenwissermotor doorgebrand.

Het laden was tot voorkort problematisch, het laden wilde niet initieren en dat ging regelmatig gepaard met het afgaan van het alarm. Gefriemel met het kabeltje zoals in de startpost weergegeven hielp dan vaak wel.
De laadperikelen zijn uiteindelijk opgelost in Oosterhout na het laten vervangen van het kabelslot (het kleine actuatortje wat de kabel in de laadpoort vergrendelt). Verder is de airbag klokveer vervangen.

Op dit moment werkt de weergave van de snelheid niet goed. Deze fluctueert hevig en staat soms zelfs gewoon op 0 kmh tijdens het rijden. Wie weet helpt de onderhoudsdocumentatie hier.

Alle storingen en problemen horen ook wel bij het avontuur om een redelijk unieke auto te rijden tegen relatief lage kosten. Een topic als deze en een app-groep zijn daarbij wel heel handig.

@kanaaldijk De vervangende onderdelen heb ik zelf bij BYD kunnen bestellen. Ik heb daar inmiddels een persoon gevonden die ik rechtstreeks kan benaderen voor de onderdelen. Ze leveren vanuit een magazijn in Breda. Ik denk dat ze de remblokken gewoon op voorraad hebben.

Ik ben ook wel benieuwd of er iemand is die het V2L/V2G (VTOL/VTOG) werkend heeft. Ik vermoed dat je in ieder geval voor V2G een BYD laadpaal nodig hebt. V2L zou ook al heel interessant zijn, maar daar zal vast ook een speciale kabel voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
  • Laatst online: 05-09-2024
Joe, hier nog zo'n zeldzame BYD-rijder! Straks wordt de groep nog te groot :9~

Hier André Swart, ik heb net als één van de andere zes begin dit jaar een witte BYD e6 bij een autohandel in Remmerden gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TRqJQGgcLK69CIe8_9FgBXWiVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6DqhXT9My76bkJoW40OmFEd.jpg?f=fotoalbum_large

Da's een heel nest!
Gelijk toen aan de verkoper gevraagd of hij aan de andere vijf kopers wilde vragen of ze hun nummers wilden doorgeven zodat we contact konden leggen over deze toch wel zeldzame auto's, en da's gelukt want ineens zat ik in een wapgroep! Dat blijkt to nu toe heel nuttig en vooral leuk. En nu ben ik dus ook hier op Tweakers, via Jan van de wapgroep. Hopelijk kan ik wat nuttige bijdragen leveren en info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
@Peter: Dank voor de manuals en info! Daar kunnen we nooit genoeg van hebben.
Ben er gelijk ingedoken en daar staat best wat nuttige info tussen, onder andere (kan het zo nu even niet vinden) dat de VtoG-functie eigenlijk alleen was om af-fabriek een accutest te doen, en als deze geslaagd was werd de functie vergrendeld. Vandaar dat hij grijs is (in ieder geval bij mij). De andere twee Vto... functies zijn wel gewoon te kiezen bij mij, maar nog niets mee gedaan.

Ik heb in februari ook contact gezocht met Noot, was benieuwd naar wat geschiedenis van de auto's en of zij bijvoorbeeld de hoedenplanken nog hadden. Toevallig waren ze net bezig met het magazijn opruimen, maar helaas hadden ze helemaal niets van de BYD's liggen. Maar ik lees net dat dat dus niet helemaal juist was.
Benieuwd naar de lijst!

En als we dachten dat onze rijdende BYD's zeldzaam zijn, dan heb ik een nog zeldzamere uitvoering: de sloop-BYD's! Die zijn dus echt niet te vinden. Dacht ik...
Ik kwam op eBay.de onderdelen tegen van een ex-taxi. Zelf zoek ik alleen een fuseekogel (en minder krakende ophanging :| ) maar daar zoek ik later wel even verder. Misschien als leuke upgrade een automatisch dimmende binnenspiegel? Denk ik nog even over na.
Hier de link naar de verkoper, heeft voor nu 73 onderdelen staan.

Als mijn teksten te lang zijn hoor ik het wel hè... B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
  • Laatst online: 28-04 23:35
Hoi, hier nog een avonturier in een BYD.
Fijn dat er hier een plek is voor de BYD e6 vragen en tips. Inmiddels hebben we al contact met een aantal BYD-rijders onderling via whatsapp. De info hier is misschien wat makkelijker te vinden dan via de scroll op whatsapp :-).
Eerste tip van mij: tot nu toe klikte het slot van de stekker aan de auto altijd na een tijdje (10 minuten of zo) los, ook bij een error. Ik kreeg het niet handmatig ontkoppeld met dat ijzerdraadje. Maar nu denk ik te begrijpen dat "naar achteren trekken" niet betekent: richting de achterkant van de auto :-).

Super dat er zo'n uitleesgeval beschikbaar is.
En ik ben wel geïnteresseerd in het lijstje met items. Die matten slijten snel...zijn daar veel van? Ok, wellicht via pm.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreambuilder op 20-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Wow! Fijn dat er zoveel response komt :-)

Mijn e6 komt ook uit remmerden, de 348-g, staat op de foto!

@BYDe6NL Zou je dat contact bij byd willen delen? En die garage in oosterhout, is dat toevallig bluekens?

Ik ga bluekens sowieso even bellen voor een onderhoudsbeurt/checkup nu ik die ED400 heb en de manuals heb. Wellicht is het handig/is er iets te regelen met ze dat de ed400 en onderdelen daar blijven zodat ze ook jullie e6'en kunnen servicen. En met dat contact bij byd voor de onderdelen wordt het allemaal een stuk makkelijker.

Die ebay lijst is echt super! Een volledig ontleedde e6.

De onderdelenlijst:

3x achteruitwisser assembly
2x voorruitwisser assembly rechts, 1x links
1x koplamp assembly links e6b-4121010
2x mounting support assembly mistlamp links rechts e6b-28031(3/4)0A
1x achterlich assembly links e6-4133010
2x front stabilizer bar pull rod and ball handle assembly e6-3106010B/e6-2906100
2x bushing in suspension linksvoor e6-2904300
4x tpm module 6b-3609200
1x rear friction block assembly e6a-3502500
3x front friction block assembly e6a-3501500
1x hose brake rhf e6a-3506220
1x hose brake rhr e6a-3506240
2x inner tie rod assembly e6a-3401200B

@Dreambuilder de matten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a9bp3oS47jaJllq53HKCw7dQwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQ4gK3hKomlv0Z6fuhXUOUWF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ze alleen maar overgenomen zodat zij ervan af zijn, ik hoef ze sowieso nie.

Aan iedereen: Mocht je in de buurt van Arnhem zijn en even je byd door de ed400 willen halen, doe een pm.

• DaDree
Yep, geïnteresseerd in een complete set matten!
Ik woon in Drenthe maar rij regelmatig door het land, dus weet nu waar de ed400 uithangt.

Lekker dat er wat reuring in de e6-hoek is 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYDe6NL
@PTR De garage in Oosterhout betreft inderdaad Bluekens. Het was voor mij een hele rit en er is ook flink wat tijd gaan zitten in de analyse van de problemen. Voor mij niet de ideale oplossing, maar omdat het een storing van het airbagsysteem betrof vond ik het toch wel belangrijk om opgelost te hebben.

De gegevens van de onderdelenman bij BYD stuur ik je via PM.
---

Hopelijk komen er ook gauw meer servicemogelijkheden via het dealer netwerk van Louwman.

Over een aantal weken verwacht ik een bestelde V2L kabel uit China om eens te testen of we de acculading ook voor andere toepassingen kunnen gebruiken. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
V2G ontwikkelingen volg ik graag. Ik ben niet zo goed met electra (meer van de hardware) dus helaas kan ik niet zelf ontwikkelen.
Wel kan ik goed googlen :-). Maar nog geen geschikte (betaalbare) V2G oplossing gevonden.

Ik had gehoord van de autohandelaar uit Elst waar een aantal E6jes te koop stonden dat een koper zijn hele schuur vol had staan met accu's voor de zonne-energie. Daar lijkt kennis te zitten... iemand van hier?

• DaDree
Ik ben dat niet, die met de schuur vol accu's, maar ben wel bezig met knopen doorhakken voor een installatie. Al jaren vind ik het maf dat er zo weinig nagedacht lijkt te worden over het feit dat zonnepanelen het meest stroom opwekken op het moment dat je het het minste nodig hebt. Dus overdag het overschot opslaan en 's nachts gebruiken is de meest logische optie; dan nog bedenken of je dat elektrisch wilt opslaan of op een andere manier. Ik hoopte op een V2G met de BYD maar wordt denk ik toch een 'gewone' thuis-accu, toevallig ook van BYD waarschijnlijk want die doet iets met accu's schijnt 8)
Tot nu toe geen enkele zonnepaneel-installateur gevonden die een thuisaccu wil leveren 'want die zijn nu nog heel duur meneer', maar ik denk vooral 'die zijn voor ons nog heel onbekend'. Toevallig gisteren een offerte binnen voor een totale zonnepaneelinstallatie, maar niets gemeld over een gevraagde thuisaccu. Denk dat ik maar een goeie elektromonteur ga zoeken en een setje zelf ga samenstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYDe6NL
Een paar dagen geleden heb ik mijn V2L kabel uit China ontvangen. Helaas is het tot nu toe nog niet gelukt om met deze kabel te ontladen.

De kabel is samengesteld met een weerstand van 2000 Ohm tussen PP en PE. Nu heb ik geen idee of dit de juiste waarde is en of er ook een verbinding gelegd moet worden naar CP. Op sommige kabels (ioniq5 en ev6) wordt ook CP aan PP verbonden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Iemand een idee om verder te experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

BYDe6NL schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:25:
Een paar dagen geleden heb ik mijn V2L kabel uit China ontvangen. Helaas is het tot nu toe nog niet gelukt om met deze kabel te ontladen.

De kabel is samengesteld met een weerstand van 2000 Ohm tussen PP en PE. Nu heb ik geen idee of dit de juiste waarde is en of er ook een verbinding gelegd moet worden naar CP. Op sommige kabels (ioniq5 en ev6) wordt ook CP aan PP verbonden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Iemand een idee om verder te experimenteren?
Ik heb zelf een stekker in elkaar gezet maar het is mij ook niet gelukt om stroom uit de BYD te krijgen.
de BYD ziet wel de stekker en in de auto kan je hem dan op 1 of 3 fase zetten maar doet dan toch niets.
Ik heb met verschillende weerstanden geprobeerd en ook maakt het niet uit of je PP en PE met elkaar verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ_
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 15:17

GJ_

Hi Byd e6’ers,

Ik viste net achter het net bij de BYD e6-en in Elst/Remmerden helaas. Maar ben wel benieuwd hoe ‘ie jullie bevalt.

Over V2G: te gek als je dat voor elkaar gaat krijgen.
Ik ben zakelijk bezig met V2G als projectleider in een Europees project (SCALE). En je moet sowieso een AC laadpaal hebben die V2G ondersteund. Dus je zal neem ik aan inderdaad een BYD V2G AC laadpaal moeten hebben, of van een ander (Chinees) merk waarmee de BYD e6 dat heeft gewerkt of nog steeds werkt in China.
Het mooist zou zijn als de BYD e6 het nieuwe V2G/V2X ISO protocol zou ondersteunen: ISO15118.20, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk 😅
Ben ook benieuwd of als je de hele hardware setup dus inclusief Chinese V2G AC laadpaal aansluit alles goed en veilig is in je elektrische installatie. Maar zou moeten kunnen in theorie. Zou heel geweldig zijn als het kan.

Ik heb hier nog wat verzamelde info:

“BYD provides 40kW bidirectional charging with the model BYD E6. “

“BYD EV has commercialized this topology as the front-end PFC converter of the bidirectional OBC. It can achieve V2G to supply power from the battery to the grid. It also can achieve V2V and V2L by bypassing one leg of this topology and treating the converter as an H-bridge inverter to charge other loads at 3.3 kW. ON Semiconductor also developed a three-phase full-bridge PFC stage, in [103]. It uses field-oriented control and SiC technology to achieve 98.3% efficiency and 11kW power level. However, the proto- type presented in the paper is not optimized for high density or compactness. “

BYD e6 vanaf 2017 model lijkt V2G ready (AC) - V2G 480 VAC, 3 phase, 2h (0–100% SOC)
https://www.groen7.nl/de-...yd-e6-krijgt-extra-range/
https://www.groen7.nl/byd...levert-terug-aan-het-net/

V2g / Bidirectioneel / discharging
Lijkt ook voor model met 60 kWh (2014) te gelden volgens dit artikel:
https://insideevs.com/new...i-fleet-in-south-america/

https://news.cision.com/t...n-it-to-the-grid,c9793054

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYDe6NL
Hoi GJ_,

Interessante materie waar je je mee bezighoudt en op grote(re) schaal kan het denk ik enorm bijdragen aan een gelijkmatiger belasting van het stroomnet. In de eerste proeven met AC V2G in Nederland was de BYD e6 een van de eerste auto's waarmee succesvol teruggeleverd kon worden. Dat werd gedaan met een aangepaste GE Durastation. Er is dus al kennis over de protocollen voor de BYD e6, alleen bevindt deze kennis zich bij bedrijven. Het zou mooi zijn als we (een deel) van die informatie vrij kunnen krijgen om mee verder te experimenteren.

Hierbij wat links naar een aantal nieuwsberichten:
https://v2g.co.uk/2015/06...ging-launched-in-utrecht/
https://news.cision.com/t...n-it-to-the-grid,c9793054

De auto die daar afgebeeld wordt is een 60 kwh exemplaar van begin 2015.

• Lopes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-12-2022
Hallo luitjes,
hier nog een BYD-eigenaar, ook als ex taxi gekocht. In Remmerden dacht ik. Stonden veel witte taxi’s. Maar heb de zwarte gekocht met de kleinere accu (60kwh),
Ik zou hem graag uit willen lezen. Heb hem thuis nog aan de 220 V lader, maar heel vaak een alarm als ik wil laden. Vaak pas na 10+ keer proberen valt het slotje dicht en gaat hij laden.
Heb ook nog tikkende aandrijfas.
Misschien iemand een tip?

• PTR
  • Niet online
Lopes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:05:
Ik zou hem graag uit willen lezen. Heb hem thuis nog aan de 220 V lader, maar heel vaak een alarm als ik wil laden. Vaak pas na 10+ keer proberen valt het slotje dicht en gaat hij laden.
Je kan bij mij langskomen te Arnhem, dan kan ik met het diagnoseapparaat alle alarmen uitlezen en resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

ik heb pech met mijn BYD e6
weet iemand wat het probleem kan zijn?
de auto was halfweg gestopt met laden en wil niet verder laden en wil nu niet aan gaan of rijden.
op het dashboard staat de melding:
High voltage system creepage
check power system

na wat onderzoek wel al iets ontdekt.
er is een koelvloeistof lek
voor onder de motorkap zitten twee stroom regelkasten en uit de linker (rechts van voor gezien de kleinste) stroomkast loopt de koelvloeistof weg

nu nog een reparateur zoeken.
even naar google gegeken

https://i.ebayimg.com/images/g/b~cAAOSwxidiRG~G/s-l500.jpg

https://www.wmyche.com/Html/45022.html
https://www.wmyche.com/Up...21031/202210312058390.jpg
https://www.wmyche.com/Up...21031/202210312058413.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door kanaaldijk op 20-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dogapult
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo allemaal!
Bedankt dat ik mee mocht doen! Het is zeldzaam om andere BYD e6-bezitters te vinden! Aangenaam. Ik heb een model uit 2013 in het buitenland. Sorry als mijn geschreven Nederlands niet zo goed is. Het zijn echt interessante auto's. Mijn e6 werd oorspronkelijk gebruikt voor Uber in Chicago, VS. Ik heb eigenlijk ook een tweede auto gekregen, maar die moet worden gerepareerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEICbB2Tkpb_SS7eePD4WJUGfZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YQhMX9zXvmebtTjy7cItRxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Carfanatic schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:39:
[...]

zou daar een verklaarbare reden voor zijn?

https://www.google.com/se...refox-b-d&q=byd+explosion

:P. Nederlanders houden van auto's die niet spontaan exothermisch transformeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
Welcome @Dogapult ,
Good luck with the car. I wish you a lot of electric miles. But first you have to survive the very cold Christmas this year... May be put the car inside? Batteries don't like the cold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
@kadaak vervelend!
Maar lijkt wel te repareren.
Wel de hoofdschakelaar ergens in handschoenvakje uitgezet?

Als je durft, kun je de boel ook zelf repareren met goede vloeibare pakking.
Of wordt dat onderdeel nog tweedehands aangeboden? Hoewel me dat meer werkt lijkt dan de pakking vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
@Lopes Ik las ergens dat iemand dat slotje (kleine actuator) vervangen had en dat dit hielp. Klinkt ook aannemelijk want bij de gebruiksaanwijzing (ergens in het topic een link) geeft BYD ook een aanwijzing naar onder meer dit slotje.
Misschien kun je de boel loshalen en kijken of dat slotje nog goed heen en weer wil. Evt. smeren voordat je op vervangen overgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Dreambuilder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:58:
@kadaak vervelend!
Maar lijkt wel te repareren.
Wel de hoofdschakelaar ergens in handschoenvakje uitgezet?

Als je durft, kun je de boel ook zelf repareren met goede vloeibare pakking.
Of wordt dat onderdeel nog tweedehands aangeboden? Hoewel me dat meer werkt lijkt dan de pakking vervangen.
@Dreambuilder
Ik zou het wel durven maar ik ben bang dat er meer aan de hand is omdat de fout meldingen op het dashboard blijven. hij wil niet meer laden of rijden .
Er zou zoeen kast in Duitsland op een sloperij te koop zijn
De koelvloeistof is over een paar printplaten gelopen
Toch maar een afspraak maken met een BYD dealer ik heb geen meetapparatuur

[ Voor 8% gewijzigd door kanaaldijk op 23-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
Heb je hem al open en de printplaten zichtbaar? Op zich kan goed laten opdrogen ook goed helpen. En dan resetten natuurlijk. Blijft duimen dat er niets is doorgebrand op de platen.

Beste is een BYD-dealer. Zou het nieuwe model E6V technisch voortborduren op die van ons, ben ik benieuwd naar.

Bij het tweede linkje met Chinese beschrijving staat "MOS-buis vervangen" in het Chinees. Kennelijk is dat kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Dreambuilder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:58:
Heb je hem al open en de printplaten zichtbaar? Op zich kan goed laten opdrogen ook goed helpen. En dan resetten natuurlijk. Blijft duimen dat er niets is doorgebrand op de platen.

Beste is een BYD-dealer. Zou het nieuwe model E6V technisch voortborduren op die van ons, ben ik benieuwd naar.

Bij het tweede linkje met Chinese beschrijving staat "MOS-buis vervangen" in het Chinees. Kennelijk is dat kapot gegaan.
@Dreambuilder
De auto word de eerste week van januari naar BYD Louwmaand in Amsterdam gebracht dan gaan ze er daar naar kijken. Eerder hadden ze nog geen tijd voor reparatie.
Ben benieuwd de BYD e6 stond nog niet in hun systeem.
Ik had nog een paar dealers in mijn omgeving gebeld maar die vermelden dat ze allemaal hun eigen meet apparatuur hadden voor hun eigen merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
Wat goed dat je een garage hebt gevonden. Kijken wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogapult
Dreambuilder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:52:
Welcome @Dogapult ,
Good luck with the car. I wish you a lot of electric miles. But first you have to survive the very cold Christmas this year... May be put the car inside? Batteries don't like the cold!
Bedankt voor het welkom. Helaas is mijn garage net zo koud als buiten! Een van mijn auto's heeft een aantal foutcodes en het verbaast me dat er geen goedkoper diagnostisch hulpmiddel is om ze te zien. Ik heb in Taobao gezocht om te proberen de VDS2100 te krijgen, maar ze vragen $ 7500 USD! Er zijn niet echt BYD-dealers in de VS om naar te vragen. een Chinese vriend zoekt een oplossing voor mij.
Ik heb ook geprobeerd een lijst met onderdeelnummers voor de auto te vinden, zodat ik kan zien of er kruisverwijzingen zijn naar auto's van hier. voorlopig heb ik een andere auto om in te rijden.

Bij één auto ontbreekt het vak aan de bestuurderszijde.
De andere auto heeft een grille en een achterreflector nodig. De reflector was gemakkelijk en goedkoop te vinden, maar toen ik naar de grille vroeg, kreeg ik te horen dat alleen verzending meer dan $ 400 zou kosten. Ik ben op zoek naar betere verzending.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK-8kKNuHLl759T5p9XpD1cKy-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFcSGGxmiS608r64mljyHnJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sirNXbnnRCMREqBQ0Et6bOjV34Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OouFJOilVVw4BHImFevaokeh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK3dvEPpEGy7pwPVbLAyfi-mdCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH2vYPn24TeJhRazonTF11He.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreambuilder
Our Dutch BYD cars are ex taxis and one of us managed to retrieve the diagnosis-tool from the taxi company (the previous owner). Maybe there is a chance there for you too?
We are lucky to have a supplier here for some body-parts, but that won't help you... Very expensive as well, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogapult
Dreambuilder schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:23:
Our Dutch BYD cars are ex taxis and one of us managed to retrieve the diagnosis-tool from the taxi company (the previous owner). Maybe there is a chance there for you too?
We are lucky to have a supplier here for some body-parts, but that won't help you... Very expensive as well, though.
Mine are technically ex-taxis as well. Uber is basically taxis, after all. The guy I got the cars from said that I could borrow his diagnostic tool, but he hasn't been answering my calls. It's possible it is because of the holidays, but I don't know, so I was trying to find my own way.
Shipping body parts is not ideal, so I'm trying to find and repair as much as I can on my own, or with he help of friends. I have a bunch of Chinese technical diagrams for these cars. I translated the titles, but even the documents could be really helpful to people.

https://www.mediafire.com...YD_e6_Technical_Documents

Something interesting, I was given two BYD-branded chargers for the cars! But I cannot use them, as they use 480V 3-phase! Not something available at home in the USA! :P

I was told to speak only Dutch here. Sorry if it was quite bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Hi @Dogapult,

Check these out, these are the translated versions for the garage of those docs:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogapult
PTR schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:17:
Hi @Dogapult,

Check these out, these are the translated versions for the garage of those docs:

[...]
I did look at those before I posted. I'm fairly certain what I posted is even more in-depth than that, if unfortunately in a language I don't speak. Also, considering the rarity of the cars (in the non-Chinese market, at least) I figured any more documentation we could have out there would be good.

I'm likely getting my hands on a secondhand ED400 in the coming weeks, so that will be helpful, too.

It's one of the more expensive tools I've bought just for one car, but its not the only time it's happened, and it won't be the last time...

Oh yeah, the chargers I was given, are amusingly, the ones referenced in the documentation! Too bad I can't use them...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NddFscAgfOi34Vb1uQTEjND-Tgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJnZM9JJIc45Xv3uVbL4bM9K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
@kanaaldijk ben benieuwd hoe het staat met de reparatie via Louwman Amsterdam. Is het ze gelukt om je auto te fixen?

Ik ben ook wel benieuwd of ze kunnen verklaren waarom het opladen niet altijd goed gaat, dwz na een minuutje ermee ophoudt. Althans, soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd naar de service van louwman.
Daarnaast zat ik ook te denken of het mogelijk is (door louwman?) de laadpoort naar ccs om te laten bouwen, biedt nog wat meer flexibiliteit. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
Ik denk dat de maker van deze video misschien wel iets zinnigs kan zeggen of het überhaupt mogelijk is om van ac naar dc om te bouwen ...

YouTube: BYD E6 Contactor Box Unboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

kadaak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:33:
@kanaaldijk ben benieuwd hoe het staat met de reparatie via Louwman Amsterdam. Is het ze gelukt om je auto te fixen?
@kadaak De auto is nog niet gemaakt.
De monteur ( iemand waarmee ik goed contact heb) is bezig met de hoofdealer en de mensen in China hoe dit op te lossen en om aan onderdelen te komen. Word wel prijzig heb ik begrepen en nog 3 weken wachten op de nieuwe dc/dc kast vanuit China. De BYD e6 stond bij Louwman BYD Amsterdam nog niet in hun systeem hij kon het type de e6 ook eerst niet.
21-2-2023 hij loopt weer als een zonnetje alleen de DC/DC kast vervangen en nieuwe koelvloeistof

[ Voor 16% gewijzigd door kanaaldijk op 22-02-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
kadaak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:33:
Ik denk dat de maker van deze video misschien wel iets zinnigs kan zeggen of het überhaupt mogelijk is om van ac naar dc om te bouwen ...

YouTube: BYD E6 Contactor Box Unboxing
Interessant om 'm zo opengepeld te zien worden!

Ik denk dat het ook wel lastig is, aangezien er waarschijnlijk ook iets met de bmc software gedaan moet worden. Het is jammer dat de in de originele specs van de ccs stecker (zonder die 2 extra DC high pinnen) al de DC laadmogelijkheid zit (tot 500V DC). Alleen is die, voor zover ik weet, nooit ergens geïmplementeerd. Zou een hoop gescheelt hebben voor auto's zoals deze generatie e6, als de auto dat ook aan kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
N.a.v. een vraag heb ik de ED400 software bij de documentatie gezet in de eerder genoemde share

Hierin zie ik onder de chinese map meer types staan, dus of chinees leren, of wellicht verplaatsten naar de english map.
Misschien dat iemand hiermee zelf een soort ED400 kan maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYDe6NL
Lopes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:05:
Hallo luitjes,
hier nog een BYD-eigenaar, ook als ex taxi gekocht. In Remmerden dacht ik. Stonden veel witte taxi’s. Maar heb de zwarte gekocht met de kleinere accu (60kwh),
Heb ook nog tikkende aandrijfas.
Misschien iemand een tip?
@Lopes Heb je nog gekeken naar de actuator? Is denk ik een simpele fix en scheelt een hoop ergernis! Ik ervaar speling in de aandrijflijn van mij BYD e6, maar kan niet zeggen dat dat bij mij specifiek uit de aandrijfas lijkt te komen. Ik rijd er inmiddels al 2 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
@kanaaldijk fijn dat ie het weer doet! Ben wel benieuwd of de DcDc kast wissel ook de 'incidentele oplaadproblemen' verhelpt die we volgens mij allemaal wel ervaren. (Dus het zomaar ophouden met laden of niet willen starten met laden bij sommige traagpalen).
Wel fijn dat Louwman dit soort problemen dus gewoon oppakt en kan verhelpen, ook al is het dan niet nog dezelfde dag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

kadaak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:23:
@kanaaldijk fijn dat ie het weer doet! Ben wel benieuwd of de DcDc kast wissel ook de 'incidentele oplaadproblemen' verhelpt die we volgens mij allemaal wel ervaren. (Dus het zomaar ophouden met laden of niet willen starten met laden bij sommige traagpalen).
Wel fijn dat Louwman dit soort problemen dus gewoon oppakt en kan verhelpen, ook al is het dan niet nog dezelfde dag :-)
@kadaak De BYD dealer gaf aan dat de oorzaak voor het stoppen van het laden bij mijn auto deze keer veroorzaakt was wegens een tekort aan koelvloeistof in het systeem. Dit dan weer veroorzaakt door de lekkage van de DC/DC kast. verders doe hij het weer prima.
Onderdelen hebben ze in Europa niet voor de E6 dus word het 3 of 4 weken wachten op onderdelen vanuit China.
Ik heb de kast open geschroefd en kon wel zien dat er koelvloeistof in het onderste gedeelte heeft gestaan hier en daar waren er wel dingen gesmolten of doorgebrand er heeft dus kortsluiting geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door kanaaldijk op 26-02-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreambuilder
Fijn dat ie het weer doet. In mijn optiek is deze reparatie een doorbraak. Nooit gedacht dat ik de BYD zou kunnen laten repareren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Dreambuilder schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:00:
Fijn dat ie het weer doet. In mijn optiek is deze reparatie een doorbraak. Nooit gedacht dat ik de BYD zou kunnen laten repareren!
@Dreambuilder de BYD Louwman Amsterdam garage was zeer wel willend en ging gelijk in overleg met de hoofddealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericxp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03-2024
Wat een leuk forum is dit, ik kwam het tegen nu ik op zoek ben naar tips en ervaringen met de byd e6. Mogelijk ben in geïnteresseerd in een versie uit 2017 met een 75kwh accu en 110k op de teller. Waar moet ik op letten bij een proefrit en in zijn algemeen. Wat is jullie ervaring qua actieradius van dit type. Alle info is welkom en wie weet wordt ik #27 😀. Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat0387
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-05-2023
BYDe6NL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:56:
[...]

@Lopes Heb je nog gekeken naar de actuator? Is denk ik een simpele fix en scheelt een hoop ergernis! Ik ervaar speling in de aandrijflijn van mij BYD e6, maar kan niet zeggen dat dat bij mij specifiek uit de aandrijfas lijkt te komen. Ik rijd er inmiddels al 2 jaar mee.
Ik ben ondertussen met de e6 van Lopes bezig, en de orginele actuator met contactspray ingespoten en hierna doet hij het een dikke week wanneer het probleem zich weer voor doet. nu een nieuwe actuator gemonteerd en precies hetzelfde alleen slaat deze op slot en schakeld de kabel niet meer vrij wat dan handmatig moet gebeuren. de orginele blijft hem wel vrijschakelen.

dus toch nog iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obnoxiouscake
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-04-2023
I am one of the owners of the e6s that were formerly used as taxis by NOOT. I just discovered this thread recently, and it's really nice to have a community of people who can share their experiences with owning this rare car.

After riding along fine for a year, I now need to replace my front windscreen because a huge crack has appeared. So far when contacting Louwman or BYD Europe they pretty much just tried to push the problem onto each other repeatedly. Now they are no longer responding to emails.

Having read in this thread that @kanaaldijk has a good experience with servicing their e6 at Louwman, I still have some hope that Louwman will help me source and replace my windscreen, despite the setbacks so far. Do you know who I can contact at Louwman, who might take a greater interest in helping me solve my problem? This might be more successful than trying to approach their front desk customer service. Thanks a lot in advance!

P.S. Hoewel ik me niet in het Nederlands kan uitdrukken, kan ik het wel goed lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
About 1 year ago I ordered a replacement rear light at http://www.unicopart.com/
Good communication there. Maybe they ship E6 windscreens as well, you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Hallo ik heb een vraag?
weet iemand of de BYD e6 omgebouwd kan worden van een een laad aansluiting type2 naar een CCS of CHAdemo aansluiting.
Het is jammer dat bij de snelladers langs de snelweg steeds meer type 2 laadstations worden weggehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaak
Is het nog gelukt met de nieuwe voorruit @obnoxiouscake ? Heeft Louwman of BYDEurope uiteindelijk toch nog een nieuwe voorruit geleverd? Ik vraag het omdat ik sinds gisteren een beginnende barst in mijn voorruit heb ...misschien veroorzaakt door de airco?...Ca 20 cm aan de kant van de bijrijder, vanaf de onderkant ... :-( Tips en ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe is de degradatie van de accu bij de eerste generatie E6? Kan je de status hiervan (eenvoudig) uitlezen? Kijkend naar bijvoorbeeld de eerste generatie Nissan Leaf merk ik dat de degradatie daarbij aanzienlijk is en maakt dit de auto naar mijn idee bijna economisch total loss.

En een elektrische auto noob vraag, kan je bij het laden aan een stopcontact ook de snelheid aanpassen? Ik heb een schuurtje met elektriciteit aansluiting, echter zal deze een niet al te hoge zekering hebben (moet nog kijken welke zekering hier bij hoort. Schuurtje bij een appartement dus kost wat meer moeite)
Edit: ik lees net bij deze kabel dat je dit bij de kabel zelf kunt instellen. Zijn de kabels toch slimmer dan ik dacht :)
https://www.evservice.eu/evbee-mobiele-lader

[ Voor 12% gewijzigd door Markos op 10-10-2023 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Niet online
Ik heb laatst de batterijstatus van @kanaaldijk zijn E6 v1 uitgelezen en die was goed, alle cellen nog oke. Viel wel op dat het geen gelijkmatige verbruiksverdeling was (je ziet ook het uurgebruik van de indivduele cellen). Beste test is natuurlijk dat zij even aangeven hoe ver ze nog komen met een volle lading.
De byd heeft een LFP batterij, dat helpt ook tegen degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Mijn BYD e6 van 2014 met een 61 kw accu, laad met ongeveer 9 kWh per uur mijn dochter heeft er een uit 2018 met een 80 kw accu, die laad met 10 kWh per uur.
Ik heb een losse 3 fase lader.
Bij de snellader kom de mijn tot 27 kWh per uur die uit 2018 komt meestal tot 35 kWh.
Ik ben bij PTR geweest hij heeft mijn BYD e6 een reset gegeven nu kan ik ongeveer 250 km rijden eerder kwam ik tot 220 km.
Bij een lange rit zonder stop en een gemiddelde snelheid van 90 km kon ik de zomer 290 km rijden op een accu lading.

[ Voor 12% gewijzigd door kanaaldijk op 10-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sboer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03 19:55
Hallo,

Hier nog een BYD E6 rijder Ik heb de E6 uit 2014 en woon in IJsselstein Utrecht
na aanschaf had ik laadproblemen met High Voltage System Creepage melding die ik heb opgelost door een uitgebrande weerstand die een slechte soldering had te vervangen in de HV distibution box.
toe ik hem kocht had Noot de tire pressure module TM60A links achterin losgestrokken. Deze heb ik weer gefixed door een afgebroken ventiel te vervangen. (vraag van @PTR )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lichtarbeiter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-02-2024
Hello and good day,

My BYD e6Y is built in 05/2015
and need brake discs for the rear and front.
Maybe I can also borrow an ED400 diagnostic tool here?

I can help with

brake pads,
Gas pressure damper for tailgate,
Windshield wipers,
and charging stations.

Thank you
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo und guten Tag,

mein BYD e6Y ist Baujahr 05/2015
und brauche Bremsscheiben für hinten und vorne.
Vielleicht kann ich auch einen ED400 diagnostic tool hier ausleihen ?

Helfen kann ich kann bei

Bremsbelägen,
Gasdruckdämpfer für Heckklappe,
Scheibenwischer,
und Ladestationen.

Vielen Dank

Matthias

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben aan het kijken om een BYD E6 te kopen, waar moet ik allemaal op letten? Het is de eerste generatie dus met kleine accu (61kWh)
Range is niet veel meer, tussen de 90 en 110 km. Dus dat wordt nog wat om thuis te komen (120km). Zeker als ik de problemen hier lees m.b.t. laden en ik nog geen laadpas heb.

Alle info/tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-01 15:18

veg

Hoi Ik ben sinds kort ook een BYD E6 (2018) rijder.
Voor de aanschaf had ik al deze topic gezien. Fijn om ervaringen uit te wisselen met elkaar!

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
Goeiemiddag nieuwe oude BYD-rijders en welkom!

Ik kom niet zo vaak op het forum dus excusé voor de verlate reactie ;)
Er is ook een whatsappgroep, mocht je daar toegevoegd willen worden, laat dan maar weten.

Hoe meer e6-rijders hoe meer uitwisseling van ideeën, oplossingen en vooral ervaringen.

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
En hier nog een grappig bericht dat ik tegenkwam op mijn weer eens korte zoekopdracht naar V2G en DC laden: een internationaal promoberichtje van BYD over een V2G-project in Utrecht uit juni 2015

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqv27umIz_nEeOiXK4_O65z6h3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/awWXHk3gI5OIZ96Sg9uKCgNH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
Ik heb die Penny Peng gelijk maar even gemaild. Je weet maar nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Valk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05 18:57
Hoi hoi,

Iemand wil graag dat ik zijn BYD E6 overneem uit 2017 met 167000 op de teller.....

Ik kan eigenlijk nergens info vinden wat een leuke prijs is.

Gezien de specs, max 140km/pu en nog wat dingen die ik hier lees met laadpalen zit ik er eigenlijk niet op te wachten.

Ik heb geen enkel idee wat zo'n E6 waard is, geen enkel vergelijk nergens

Ik moet 'm importeren vanuit Belgie, maar dat is geen probleem

Maar ik wil 'm over 2 jaar kwijt en dan niet zitten met iets wat je aan de straatstenen niet kwijtraakt....

Hij heeft al een nieuwe MG4 gekocht en de BYD staat nu in de weg, geld heeft ie zat.....

Dus ja, wat moet ik er mee ? en wat is het waard ???

Hopelijk heeft iemand een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDree
Bart Valk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 06:59:
Hoi hoi,

Iemand wil graag dat ik zijn BYD E6 overneem uit 2017 met 167000 op de teller.....

Ik kan eigenlijk nergens info vinden wat een leuke prijs is.

Gezien de specs, max 140km/pu en nog wat dingen die ik hier lees met laadpalen zit ik er eigenlijk niet op te wachten.

Ik heb geen enkel idee wat zo'n E6 waard is, geen enkel vergelijk nergens

Ik moet 'm importeren vanuit Belgie, maar dat is geen probleem

Maar ik wil 'm over 2 jaar kwijt en dan niet zitten met iets wat je aan de straatstenen niet kwijtraakt....

Hij heeft al een nieuwe MG4 gekocht en de BYD staat nu in de weg, geld heeft ie zat.....

Dus ja, wat moet ik er mee ? en wat is het waard ???

Hopelijk heeft iemand een antwoord
Hoi Bart,

Met zulke onbekende auto's is het wel een beetje 'wat de gek ervoor geeft'. Ik denk niet dat je 'm over twee jaar moeilijker kwijtraakt dan nu; het is gewoon een onbekende auto met zo z'n probleempjes maar ook z'n lolletjes. Voor kortere afstanden zou ik 'm zelf zeker houden; lekker formaat, rijdt (vind ik) heel prima, en veel ruimte binnenin. Met bijna alleen maar snelweg (dus weinig regeneratief bijladen) rij ik in de zomer zo'n 300km op één lading, in de winter zo'n 220km, bij veel stadsverkeer zal dat denk ik best hoger uitkomen.
Helaas ga ik de mijne waarschijnlijk verkopen vanwege te regelmatig 160km enkele reis en de onmogelijkheid om te snelladen her-en-der. De ene garage neemt de e6 sowieso niet aan vanwege onbekendheid, de andere wil er wel €5000,- voor geven en gaat 'm dan zelf gebruiken.
Vorige te koop staande witte BYD's met de 80kWh accu stonden voor ergens rond de €12.000,- te koop, ik hoop de mijne te kunnen verkopen voor rond de €9000,-. We zullen zien...

Ben benieuwd wat je gaat besluiten.
Groeten en bij verdere vragen en hersenspinsels natuurlijk gewoon melden hier!

Dré

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Valk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05 18:57
Hi,

De grote accu BYD kwam op nieuwprijs 64.000, met 0 noclaim kwam ik rond de 300 pm verzekering
En alle verdere beperkingen in afstand, topsnelheid, etc etc....
Ik heb een Hyundai i20 gekocht business edition, voldoet aan al mijn wensen ;-)

Maar bedankt.... de auto schijnt inmiddels verkocht te zijn
Pagina: 1