WiFi receiver set-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Ha allen,

Na een ronde google zie ik door de bomen het bos niet meer en ik ben een leek op het audio gebied, Ik zoek een nieuw audiosysteem voor ons huis.Ik was eigenlijk opzoek naar een receiver en wat wifi speakers die dan via de wifi in zones voor verschillende functies is in te delen.

Woonkamer 1 een tv kamer: TV iets met surround zou wel leuk zijn
Woonkamer 2 een eetkamer: Iets voor de muziek
Keuken: voor als we daar iets willen luisteren tijdens het koken.
Bioscoop kamer met beamer: Iets met surround zou wel leuk zijn.

Ik zag dus de Denon AVC-X4700H dan zou ik het met heos speakers kunnen integreren lijkt het, op zich hebben we in alle kamers in alle hoeken minimaal 2 stopcontacten dus dat ziet er vrij makkelijk uit met weinig snoeren.

Mij is dan alleen niet helemaal duidelijk of dit dan voor 1 kamer geschikt is of dat je er meerdere ruimtes mee aan kunt sturen of wat de max is gelijktijdig en niet gelijktijdig, en of je een surround verhaal uit kan krijgen.

Stel ik wil bijvoorbeeld atmos in de tv kamer en bios kamer dus ik zet er wat heos speakers neer en in de overige kamers idem en maak er zones van, werkt zoiets dan? Of heb je meerdere recievers nodig of een betere set-up.

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:26:
Stel ik wil bijvoorbeeld atmos in de tv kamer en bios kamer dus ik zet er wat heos speakers neer en in de overige kamers idem en maak er zones van, werkt zoiets dan? Of heb je meerdere recievers nodig of een betere set-up.
Wat je hier beschrijft gaat je niet lukken met één receiver. Voor zowel de TV kamer als de Bios kamer zal je een dedicated receiver neer moeten zetten. Eén receiver die twee ruimtes met zo'n setup aan kan sturen ken ik niet. Een receiver doet één MAIN Zone met surround (hoe veel kanalen hangt af van de receiver) en vanaf bepaalde modellen wordt Multi Room / Zone 2 ondersteunt. In deze case heb je sowieso twee MAIN.

Let ook op dat Denon met HEOS alleen is voor multi-room. Je kan dus geen draadloze HEOS speakers achter neerzetten en deze koppelen aan je (bijvoorbeeld) 7.2.4 ATMOS setup. HEOS is echt voor extra speakers in bijvoorbeeld de keuken naast de setup in de TV kamer, letterlijk een andere kamer/zone vandaar de naam Multi Room. Yamaha kan met hun Music Cast wel draadloze speakers uit die range/reeks toevoegen als draadloze rear speakers. Een systeem als Sonos kan jouw eisen vele malen makkelijker. Overal draadloze speakers neerzetten en koppelen tot één. Maar dat is puur afgaande op je eisen en mijn idee dat je eisen behoorlijk ver gaan ten opzichte waar de gemiddelde receiver voor is gemaakt. Nadeel van Sonos is wel de prijs en dat je aan hun systeem vast zit (kwaliteit is ook nog iets waar discussie over gevoerd kan worden).

Wat is je basis? Wat wil je hebben? Ik lees "iets met surround zou wel leuk zijn" maar dat zegt niets. Surround is van 4.0 tot 7.2.6 (en alles wat er tussen ligt of nog moet komen). Moet alles draadloos of mag de main setup in de TV Kamer en Bioscoop wel bedraad zijn? Alles draadloos wordt zoals gezegd met Denon een uitdaging. Waarbij ook de rest van de apparatuur bepalend is. Wat is je input/bronnen? Dit om te weten welke HDMI versies de receivers nodig hebben of mogelijk andere inputs die niet standaard zijn. Maar mogelijk is welke receiver voor later en is het nu handiger eerst duidelijk te hebben wat je eisen zijn. Denk aan hoe veel speakers per ruimte/set-up en wat daarvan er precies draadloos moet zijn. Budget is ook iets om in het achterhoofd te houden, puur gevoel (wederom) ga je dit niet redden voor een paar duizend euro.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 12-07-2022 10:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Dank, mja ik ging inderdaad uit van een paar duizend dacht 4-5ish

Bedraad kan natuurlijk wel, maar dan moet ik op zoek naar manieren om ze weg te werken haha. Ik vroeg me dus af of dit ook draadloos kan over de wifi. Het is natuurlijk veel makkelijker om wat wifi speakers op stroom te plaatsen (toevallig hebben we dat overal wel goed zitten) en dan als je in een kamer bent en iets wil luisteren of streamen dat altijd vanuit dezelfde methode kan. Of als je een film wilt opzetten met atmos dat dit ook kan.

Ik zal het gaan opknippen in deel systemen dan denk ik. De beamer is 4K de TV ook we hebben een blueray speler e.d. volgens mij loopt het meeste nog over hdmi 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:02:
Ik vroeg me dus af of dit ook draadloos kan over de wifi.
Met Sonos kom je dus een heel eind. Met losse receiver en speakers wordt het een stuk lastiger.
Of als je een film wilt opzetten met atmos dat dit ook kan.
Puur hoe je het brengt krijg ik het gevoel dat je vooral voor gemak wilt gaan. Dan vraag ik me af of een receiver wel de beste optie is. Of als dat een optie is of met zones werken dan het makkelijkst is of per ruimte een receiver. Zone 2 van receivers zijn ook niet zaligmakend namelijk. Maar dat is voor later ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Dank, ik zal eerst sonos eens induiken dan maar. Ik krijg altijd een beetje jeuk van die dingen maar dat komt meer door het type persoon dat vaak over die dingen begint op mijn werk. Krijg dan altijd het idee dat het hipster hebbe dingen zijn.