Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Inbouw dimmer of op lamp dimmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
"Dimmen in de muur of Dimmen op de lamp, dat is de vraag?!"
-Shakespeare anno 2022 (denk ik)

Het lijk mij, als noob, voor beide wat te zeggen. De lampen zijn vaak niet goedkoop, maar gaan lang mee en hebben vaak verschillende kleuren..

De inbouw is for life, lijkt me.

"Porque no los dos/ Waarom niet beide?"
-Dora

Is het handig om de connectie tot de lamp sowieso met een wandschakelaar te bedienen ivm reststroom of is dat overkill? Ik twijfel zelf nog. Er zijn zaken, ventilatoren of een tv die baat hebben bij een "kill-switch"

Wat zeggen jullie? Gebruiken jullie beide en waarvoor? Wellicht zie ik iets over het hoofd.. :D

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Het ligt er voor een groot deel aan wat je verder met de verlichting wil.

Gewoon ouderwets aan/uit (en alles daartussen), of ook kunnen groeperen, (in de toekomst) slim gedrag tonen met bijvoorbeeld bewegings- en lichtsensoren, op afstand kunnen bedienen etc.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@D4NG3R dat geeft nog niet direct de doorslag voor slimme lampen of een slimme inbouwdimmer. Want met beide kun je werken met sensoren, op afstand bedienen en dimmen :)
Mx7733 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:10:
Is het handig om de connectie tot de lamp sowieso met een wandschakelaar te bedienen ivm reststroom of is dat overkill? Ik twijfel zelf nog. Er zijn zaken, ventilatoren of een tv die baat hebben bij een "kill-switch"
Dat is meestal niet handig. Je kunt dan niet meer op afstand je lamp bedienen. En in het geval van een mesh-netwerk (bijvoorbeeld zigbee, z-wave), waar elke lamp/dimmer een router in je netwerk is, sloop je elke keer je mesh door router-nodes te laten verdwijnen.

Ik heb zelf grotendeels slimme lampen, omdat ik ook graag met RGB-speel. Op enkele plaatsen heb ik domme lampen met een inbouw zigbee-module bij de schakelaar of centraaldoos als het simpelweg gaat om het aan- en uitschakelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Gizz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:00:
@D4NG3R dat geeft nog niet direct de doorslag voor slimme lampen of een slimme inbouwdimmer. Want met beide kun je werken met sensoren, op afstand bedienen en dimmen :)
Ik zat met m'n hoofd bij slimme lampen vs domme dimmers. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
[
Dat is meestal niet handig. Je kunt dan niet meer op afstand je lamp bedienen. En in het geval van een mesh-netwerk (bijvoorbeeld zigbee, z-wave), waar elke lamp/dimmer een router in je netwerk is, sloop je elke keer je mesh door router-nodes te laten verdwijnen.

Ik heb zelf grotendeels slimme lampen, omdat ik ook graag met RGB-speel. Op enkele plaatsen heb ik domme lampen met een inbouw zigbee-module bij de schakelaar of centraaldoos als het simpelweg gaat om het aan- en uitschakelen.
Ja, zo zit ik er ook in. Helaas zijn die lampen vaak behoorlijk duur en kan je nu voor een redelijke prijs inbouw zigbee's krijgen via PRIME day

Doe er vier en dan verder sparen ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het blijft een afweging van pros en cons.

Pros domme lampen, slimme dimmer
- Veel keuze in types
- Prijs, zeker als je groepen maakt
- Slimme module zijn vaak direct te schakelen (dus backup indien controller niet beschikbaar is)

Cons
- Alleen dimmen (of schakelen)
- Niet individueel te bedienen

Pros slimme lampen
- Meer mogelijk dan alleen dimmen (kleur, kleurtemperatuur)
- Mesh systemen beschikbaar

Cons
- Bij Zigbee is direct schakelen (binding) wel mogelijk maar niet 100% tussen merken

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion kleine aanvulling; met zigbee/z-wave dimmers heb je natuurlijk ook een mesh-netwerk :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 16:20
Belangrijk is ook of je de lampen ook met wandschakelaars wilt bedienen. Dat is vaak vanwege medebewoners wel een vereiste. In dat geval heb je twee opties (of zijn het er meer?):
- Slimme wandschakelaar, domme lamp. De wandschakelaar is dan ook een ontvanger die je met een app via je Bridge aanstuurt.
- Slimme wandschakelaar, slimme lamp. De wandschakelaar is dan een zender, die via je Bridge (of rechtstreeks) je slimme lamp bedient, net als met de app.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Er zal inderdaad voor alles een (wand)schakelaar komen. Stukje bij beetje uitbreidden en aanbiedingen in de gate houden. Maar zlefs dan zijn 4 lampen, HUE in dit geval, €104,- |:(

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Patrick_6369 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:16:
In dat geval heb je twee opties (of zijn het er meer?)
Dat hangt ook een beetje van je definitie van slimme wandschakelaar af :)

Vaak denkt men aan het vervangen van de domme schakelaars door letterlijk slimme knoppen te plaatsen (voorbeeldje).
Maar je kunt je bestaande schakelaar en lamp ook op zo'n module aansluiten.

Bestaand schakelmateriaal vervangen hoeft dus niet altijd. Voor zowel reguliere schakelaars, dimmerknoppen en pulsknoppen heb je modules die je uit het zicht kunt installeren. Maar misschien bedoelde jij dit al binnen je categorie slimme knoppen :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Wij hebben dit dilemma ook gehad. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een combi. Hue voor de lightstrips. Zag het niet zitten om dat zelf op te lossen met Z-wave en allerlei andere dingen en kleur instellen is goed te doen met de Hue app.
Daarnaast Fibaro (z-wave) dimmers voor de gewone domme dimbare ledlampen.
Werkt prima moet ik zeggen. We zijn wel gegaan voor puls drukkers in plaats van schakelaars. Deze optie gekozen omdat de lampen als ze stuk gaan, goedkoper vervangen kunnen worden. Hue lampen zijn net zo duur als zo'n dimmer. Wel is het zo dat we nu per kamer wanneer ze verbouwd moeten worden, dit doorvoeren.

In de keuken hangt een led paneel dimbaar. Echter moet ik hier de fibaro dimmer nog aansluiten. Nog geen tijd voor gehad.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:04
Hier waren wij begonnen met de HUE lampen, maar omdat het inderdaad duurder is, zijn we gaan uitbreiden met de TRADFRI serie van Ikea.

Echter wilden wij de lampen ook laten aansturen dmv bewegingssensoren, en vonden wij die van TRADFRI en HUE weer te duur, en zijn we gaan uitbreiden met de Aqara bewegingssensoren.

Om ze aan elkaar te knopen maak ik nu gebruik van Home Assistant en werkt het als een tierelier.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Die richting ga ik nu ook uit. Heb wel twee aan/uit zigbee besteld voor twee aan/uit apparaten..
Maar wil tzt wel al mn lampen beheersen en inderdaad ook via sensoren. Heb nu de eerste testopstelling staan in mn, over het algemeen, donkere gang en ga binnen kort weer eens pielen met de mogelijkheden.

Dit betreft vooralsnog een domme lamp met slimme schakelaar, tot ik snap hoe de timers, sensor ed werken, dan moet ik gaan kijken voor slimme lampen. Maar dat gaat me makkelijker af, dan verzinnen hoe ik mn gang inricht :D (en dus wat ik nodig heb..)

Tot die tijd zoeken, vragen, leren en testen :P

Pagina: 1