Bestand direct toevoegen als bijlage via hyperlink

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Mijn vraag
Kan ik een geopend Excel bestand via een hyperlink direct aan een mail toevoegen en versturen naar een specifiek mailadres? Dus dat eigenlijk met 1 druk op de knop de mail met bijlage klaarstaat om te verzenden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom met google niet veel verder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat het alleen kan door het in VBA te programmeren. Dan is stap 1 wel de taal leren..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Daar was ik al een beetje bang voor.

Ik heb inmiddels wel dit gevonden voor VBA:

Sub E_mail_versturen()
ActiveWorkbook.SendMail Recipients:=Array(gowning.managers@asml.com)
End Sub

[ Voor 20% gewijzigd door Chima op 12-07-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Ik heb nu de volgende code werkend om het formulier te verzenden:

Sub Send_Email()
ThisWorkbook.SendMail "bla@**.nl", "Application form HDC T-shirts"

End Sub

Nu zijn er nog een aantal cellen die verlicht ingevuld moeten worden. Ik heb daar de volgende code voor die ook werkt:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
If Cells(27, 5).Value = "" Then
MsgBox "Cell E27 moet ingevuld zijn", vbInformation, "Melding"
Cancel = True
End If
End Sub

Alleen werkt die code alleen wanneer het bestand afgesloten wordt.

Is het mogelijk om deze 2 codes te combineren. Dus wanneer er op knop gedrukt wordt om het formulier te verzenden er een melding komt wanneer er bepaalde cellen niet ingevuld zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 12-07-2022 20:34 . Reden: Mailadres weg, scheelt spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pas op met afgaan op via Google gevonden code. Dat werkt niet heel veel beter dan via Google gevonden autorijles :P

De If ….. if kan je invoegen in de Send sub, voor de Thisworkbook daar.

Maar dan moet je nog wel een Else .. inbouwen. Als leeg dan “invullen”, Anders versturen.

En de sub kan je hangen aan een knop die je in je sheet opneemt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Als je hem effectief in de cloud (onedrive/sharepoint) hebt staan, kan je via bestand -> delen ook een mailtje sturen. Niet echt een attachment, maar mogelijk wel de betere oplossing?

Je spreekt ook over een formulier, daar is https://forms.office.com (inbegrepen in 365) ook wel ideaal voor.
Ik lijk te begrijpen dat je een macro maakt die anderen moeten invullen en die jou dan de antwoorden bezorgt? Dat heeft echt wel wat nadelen:
* macro's blijven veiligheidsrisico's. ik weiger om die te openen als ik het niet echt vertrouw
* mensen die ze invullen moeten excel en outlook hebben. LibreOffice en vba-ondersteuning is beperkt.

Dan kan je beter voor forms gaan. Dat is er voor gemaakt.
Hier hebben mensen geen excel nodig om het in te vullen en je kan alle antwoorden netjes in een excel verzamelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrO54v5ioWwue-tj9L8xR8PeLT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BCo0VUG6ismsDaPVY8eQQ5AM.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door Teun_2 op 13-07-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 09:28
Chima schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
Ik heb nu de volgende code werkend om het formulier te verzenden:

Sub Send_Email()
ThisWorkbook.SendMail "bla@**.nl", "Application form HDC T-shirts"

End Sub

Nu zijn er nog een aantal cellen die verlicht ingevuld moeten worden. Ik heb daar de volgende code voor die ook werkt:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
If Cells(27, 5).Value = "" Then
MsgBox "Cell E27 moet ingevuld zijn", vbInformation, "Melding"
Cancel = True
End If
End Sub

Alleen werkt die code alleen wanneer het bestand afgesloten wordt.

Is het mogelijk om deze 2 codes te combineren. Dus wanneer er op knop gedrukt wordt om het formulier te verzenden er een melding komt wanneer er bepaalde cellen niet ingevuld zijn.
In de private sub zie je waarom deze code alleen uitgevoerd wordt wanneer je het werkboek sluit. De code wordt getriggerd door het event "BeforeClose". Dat zou je willen aanpassen.

Verder: wat handig is aan VBA is dat je macro's kan opnemen. Speel daar even mee. Maak een knop (of een hyperlink), start de macro-opname, druk op de knop en bekijk welke code er gemaakt wordt. Plak daarna jouw gevonden code daarin.

Qua volgorde zou ik overigens beginnen met de controles of alle velden gevuld zijn voordat je SendMail aanroept.
Pagina: 1