Scheuren in bakstenen buitengevel - probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Een paar dagen geleden viel me op dat in de zijgevel van het huis van mijn ouders een hele hoop bakstenen gescheurd zijn. Het gaat om tientallen stenen. De voegen zijn dan weer niet gebarsten, het zijn echt alleen de stenen. Het betreft een huis van een jaar of 50 oud in Zuid-Limburg. Verzakking door grondwater ofzo zou hier dan ook niet aan de orde moeten zijn. Wel is er recent dichtbij gewerkt met zwaar materieel dat de hele dag lang flinke trillingen veroorzaakte. Als ik Google vind ik alles van 'geen probleem' tot 'meteen constructeur bellen', dus daar word ik niet echt wijzer van :+

De concrete vragen die ik heb zijn:
- Is dit iets om me druk om te maken, of is dit puur cosmetisch?
- Kan dit door het getril komen?

Helaas heb ik geen flauw idee of de scheuren er wel of niet voor het getril zaten. Het is me nooit eerder opgevallen, maar dit is natuurlijk ook niet iets waar je heel actief op let.

Een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJsdvVfm5EMmRi15AGvjbzYkxnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQM9Zn8jhI4cmj2kXKv6lb8N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDBThxpt22gKjdJXTuHRzG_r9A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY0JgJtQsHGGNmn5wragzAzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqttLDcSJRqf8_k6X2tHcsDuwdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmoD16WbE2HmJjuwi2s9aoKP.jpg?f=fotoalbum_large

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

Zit er een patroon in de stenen die gescheurd zijn? Is een foto van de zijgevel beschikbaar? Lastig te beoordelen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40

Onbekend

...

Zitten de scheuren bij elkaar?
Loopt tussen het cement en de bakstenen ook scheuren, en zijn de scheuren met elkaar verbonden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wanneer zijn de voegen gevoegd?
Het lijkt op dat de voegen ook gescheurd waren, maar nu men de voegen kortgeleden opnieuw gevoegd heeft.

[ Voor 75% gewijzigd door MedionAkoya op 11-07-2022 23:09 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
WouterG schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:04:
Zit er een patroon in de stenen die gescheurd zijn? Is een foto van de zijgevel beschikbaar? Lastig te beoordelen zo.
Helaas ben ik vergeten een overzichtsfoto te maken. Morgen ben ik weer bij m'n ouders, dan zal ik dat meteen even doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
MedionAkoya schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:06:
Wanneer zijn de voegen gevoegd?
Het lijkt op dat de voegen ook gescheurd waren, maar nu men de voegen kortgeleden opnieuw gevoegd heeft.
In de 33 jaar dat mijn ouders er wonen is er nooit gevoegd. Het verbaast me een beetje hoe strak de voegen er nog uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Onbekend schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:05:
Zitten de scheuren bij elkaar?
Loopt tussen het cement en de bakstenen ook scheuren, en zijn de scheuren met elkaar verbonden?
Het zijn allemaal losse scheuren, alleen door de stenen. Voor zover ik heb kunnen zien zijn ze niet met elkaar verbonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overzichtsfoto, en kijken of je de scheuren kan "verbinden", dan weet je waar je ongeveer mee te maken hebt:
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer#

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 21:45
Behalve een overzichtsfoto is het ook van belang hoe het huis is gefundeerd: funderingsframe op palen of de muren direct op een funderingssloof op staal (= zandbed direct onder de muren)
En vraag ik mij af: is het toevallig dat het je nu opvalt of zitten die gebarsten stenen er al sinds weet ik veel hoe lang en het nu pas opvalt.

[ Voor 28% gewijzigd door JukeboxBill op 11-07-2022 23:46 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Er is 1992 in zuid Limburg een redelijk zware aardbeving geweest, een gevolg daarvan misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 21:45
PP_Sound schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:51:
Er is 1992 in zuid Limburg een redelijk zware aardbeving geweest, een gevolg daarvan misschien?
Bij de gevolgen van een aardbeving zie je doorgaande scheuren door de hele muur. Op basis van de nu getoonde foto's heb ik meer het idee dat het een gevolg is van temperatuurspanningen. De ene laag bakstenen kan het nog opvangen maar een paar zwakke bakstenen is het net iets te veel.
En eerlijk gezegd, afgezien van de cosmetische "schade", is het totaal geen reden voor paniek.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 12-07-2022 00:02 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 00:44
Dit zijn allemaal bakfouten en kunnen geen kwaad. Bakfouten zitten al vanaf de productie in de steen, maar kunnen door weersinvloeden op termijn zichtbaarder worden. Vocht trekt in bestaande scheurtjes die zijn ontstaan tijdens het bakproces, het vocht in de scheurtjes bevriest en zet uit met als gevolg dat de scheur groter wordt. De volgende winter zit er wat meer water in het scheurtje en wordt de scheur nog water groter, enz. enz. Ook (extreme) temperatuurswisselingen kunnen bestaande scheuren verergeren.

Je ziet op de laatste foto een gescheurde steen, maar in de steen daarboven zie je ook kleinere scheurtjes zitten. Op termijn zullen die scheurtjes ook wel groter kunnen worden en de steen splijten.

Doordat de spouw tegenwoordig vaak opgevuld wordt met isolatiemateriaal, ondergaat het buitenblad grotere temperatuurvariaties. Dit 'verergert' het zichtbaarder worden van fouten in de stenen.

Het is gewoon een lage kwaliteit stenen, zoals in zoveel huizen uit de jaren 80/90. Een beetje visuele schade maar verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:29
Dit hebben wij ook toen we een opbouw lieten plaatsen. Volgens de aannemer kon het geen kwaad maar heb ook wat metselaars laten komen en die gaven ook aan dat het geen problemen hoeft op te leveren. Heb de gevel vervolgens wel laten impregneren voor een beschermlaagje tegen vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:21
Bakstenen en metselwerk hebben over het algemeen enkel te maken met drukkrachten. Scheuren hebben daar eigenlijk geen invloed op.
Bij wind op de gevel kan er een minimaal momentje (en daardoor trek) optreden op de stukken tussen de spouwankers. Metselwerk heeft nagenoeg geen trekcapaciteit (Stenen nihil en cement maar minimaal, ik moest zelf voor het gemak rekenen met nul van mijn docenten) dus hier hoort met het spouwanker patroon rekening gehouden te zijn.
Dus tenzij de scheuren over de hele gevel lopen, waardoor er geen samenhang tussen stenen en cement is en daardoor krachten niet meer over kunnen dragen is er niets aan de hand.

En zoals Arnem_ al zegt lijkt me dit idd eerder door temperatuur wisselingen te komen dan iets anders. Het voegwerk/cement is namelijk niet gescheurd of los gekomen van de stenen (alhoewel het cement meestal ook veel sterker is dan de stenen zelf) wat suggereerd dat dat de uitzetting wel aan kon maar de stenen niet.

Kleine disclaimer, mijn kennis van metselwerk berekeningen is behoorlijk weggezakt na 20 jaar niet gebruiken.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 18:24

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn achtergevel. Volgens de verhuurder kan hetgeen kwaad. Flat komt uit 1953.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUth8MPEj4Tmql0e90IhbDVDwqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSyVCAd8aIGKSmyjlVB9VIaR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG-zIrVHOBVqejq5Krguk27brdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7IxQC7IZZgsPp9igXuHGoiw.jpg?f=fotoalbum_large

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Technomania schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:08:
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn achtergevel. Volgens de verhuurder kan hetgeen kwaad. Flat komt uit 1953.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mensen uit 1953 vertonen hier en daar ook wel een scheurtje ;)vrij normale plekken om wat scheurvorming te zien. ze staan wel wat ver open. zonder goed overzicht/onderzoek weinig over te zeggen. Het zal vermoedelijk niet morgen instorten ;) wat wel belangrijk is dat het balkonhek nog goed verankerd zit. Zodra dat los zit, zeuren tot ze het repareren.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

twain4me schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:35:
[...]

mensen uit 1953 vertonen hier en daar ook wel een scheurtje ;)vrij normale plekken om wat scheurvorming te zien. ze staan wel wat ver open. zonder goed overzicht/onderzoek weinig over te zeggen. Het zal vermoedelijk niet morgen instorten ;) wat wel belangrijk is dat het balkonhek nog goed verankerd zit. Zodra dat los zit, zeuren tot ze het repareren.
Dat van @Technomania ziet er toch wel ernstiger uit dan bij @Wormaap , gezien het 'doorlopend' is en de scheuren idd ver open staan.

En leer mij verhuurders kennen... pas als het ingestort is (of er een balkon naar beneden komt...) gaan ze kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 12-07-2022 14:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Scheuren in oud metselwerk die niet van de en op de andere dag ontstaan of groter worden kunnen geen kwaad.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TommyGun schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Dat van @Technomania ziet er toch wel ernstiger uit dan bij @Wormaap , gezien het 'doorlopend' is en de scheuren idd ver open staan.

En leer mij verhuurders kennen... pas als het ingestort is gaan ze kijken.
is ook zo en zal uiteindelijk gerepareerd moeten worden, maar waneer ze dat doen is aan de verhuurder meestal laten ze het net zolang zitten tot het volgende groot onderhoud.
waneer je er last van hebt (vochtdoorslag) of de stenen zijn gevaarlijk aan het worden (val gevaar) dan kan je e.e.a. afdwingen bij valgevaar boven openbaargebied kan je de gemeente voor je kar spannen dan bewegen ze wat sneller. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:54
warhamstr schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:56:
Scheuren in oud metselwerk die niet van de en op de andere dag ontstaan of groter worden kunnen geen kwaad.
Een scheur ontstaat altijd van de een op de andere dag. Het is namelijk wel of niet gescheurd :+

Grondwater kan wel een probleem zijn in Limburg. Maar dat komt dan voort uit het steeds maar stijgende grondwaterniveau t.g.v. het stoppen met het droogpompen van de mijnen (is al tientallen jaren aan het gebeuren). Ik geloof niet dat dat hier aan de hand is.

De scheuren zelf zou ik me niet te veel zorgen om maken als het voegwerk rondom de gescheurde stenen gewoon intact is. En al helemaal als de stenen als een soort vlekkenpatroon op de muur zitten (dus niet geconcentreerd). Kan ook met het type (en kwaliteit) van de baksteen te maken hebben. Of met bijvoorbeeld vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat ik hier niet terug lees: het lijkt er op dat dit het buitenblad is van een spouwmuur.
95% van de tijd (misschien meer) hebben deze geen dragende functie. Dat betekent dat je het hele buitenblad gewoon omver kunt halen zonder dat het huis instort.

Belangrijk is ook: zie je de scheuren binnen ook zitten? Zo niet, dan zou ik me er ook niet echt druk om maken.

Wel zou ik kijken of de scheuren groot genoeg zijn om ongedierte te huisvesten. Zo ja, dan wil je ze misschien opvullen met een flexibele weersbestendige kit. Maar dat is meer voor het praktische deel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Zojuist even overzichtsfoto's genomen. Het is inderdaad het buitenblad van een spouwmuur. Op de foto's is het slecht te zien, maar ik kan niet echt een patroon ontdekken, en het zijn smalle scheuren. Dus weersinvloed klinkt als ik de reacties zo lees aannemelijk. Maar misschien is dat ook gewoon wat ik wíl geloven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIGQ_0FjnbAS7-fvkiDtpU5OOpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMfA07kAUHo5UvTog5Es47Yl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RatnD5xZ3hgrz60eJTcuk6hGTMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoUV94Tk98vwQ0FB4govhc5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EternalBlue
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door RobIII op 12-07-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 00:44
Technomania schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een ander probleem. De scheur is doorgaand over meerdere stenen en door een voeg. Voor een betere inschatting is een overzichtsfoto handig.

Maar het lijkt op scheurvorming op het uiteinde van een gevel op een relatief zwak punt in het metselwerk. Dat lijkt op scheurvorming door temperatuurswerking. De zon schijnt op één zijde van de woning, die wordt warm en zet iets uit. De wand wordt 'langer'. Dit zorgt voor een verplaatsing ten opzichte van de wand die er dwars op staat. Hierdoor kunnen er op hoeken scheuren gaan ontstaan. Ook niets aan de hand (tenzij je last krijgt van vochtdoorslag zoals eerder benoemd), tegenwoordig worden de scheuren/dilataties zelfs expres aangebracht om ongecontroleerde scheurvorming te voorkomen. Maar dan wel met een rubber tussen de twee delen van de wand

Waar je wel op moet letten is het repareren van deze scheuren. Als de reparatie niets anders is dan het dichtsmeren van de scheur, zal de scheur snel weer opnieuw ontstaan. Het probleem is dan immers niet opgelost. De scheur is zo groot, dat ook een flexibele mortel, niet echt een oplossing gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik vermoed dat deze strengpersstenen niet van hele goede kwaliteit zijn.
Je ziet vaker problemen bij strengpersstenen.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/strengpers.shtml

Als de scheur echt enkel in de steen zit en er geen patroon zichtbaar is zou ik mij er geen zorgen over maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 14:49
Wormaap schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:58:
Zojuist even overzichtsfoto's genomen. Het is inderdaad het buitenblad van een spouwmuur. Op de foto's is het slecht te zien, maar ik kan niet echt een patroon ontdekken, en het zijn smalle scheuren. Dus weersinvloed klinkt als ik de reacties zo lees aannemelijk. Maar misschien is dat ook gewoon wat ik wíl geloven :+
Hebben soortelijke stenen. Ook random scheuren! Geen problemen!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Pagina: 1