Mini-itx thuisserver koopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuisserver:
Draai nu meerdere VM's met ESXI 7.0 op een Supermicro X11-SSH
met een Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1225 v6 @ 3.30GHz en 32GB geheugen.

1. Opslag (momenteel Xpenology) (Had een 6 TB HDD (max 2 TB gebruikt), maar die doet nu moeilijk, ben bang dat die afgeschreven is)
2. Plex Server (draait nu mee op XPenology)
3. Home Assistant. Niks heel zwaars. Wil wel gaan experimenteren met AI face recognition in HA
4. Windows (kan op werk via RD zo wel overal bij (de rest is allemaal dicht getimmert) met name voor downloads en surfen op het werk.
5 en 6 windows omgeving voor de kinderen zodat zij ook overal een volwaardige Windows 10/11 systeem tot hun beschikking hebben (via remote desktop)

Ik wil nu met name een kleinere vormfactor (tower met ATX moederbord is te groot voor de meterkast)
Ik wil een Mini-PC (dus liefst Mini-ITX)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 Euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 2 HDD 2 TB WD green
Een SSD van 500GB, maar die zit in het oude systeem en overzetten wordt dan lastig. Dus wil een nieuwe en grotere SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kleine kast
Moederbord: Asus P12R-I
Processor: Intel i5-11600
Geheugen: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS Geen ECC, maar niet echt nodig en zonder werkt ook (toch?)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
1. Ik wil een kleine vormfactor
2. Toekomstbestendig (voor die 1000 euro wil ik weer minimaal 5 jaar vooruit kunnen)
3. Ik wil zoals bij de supermicro remote kunnen managen (mn resets/poweroff/poweron)

Wat verwacht je van ons?[i]
De kleine vormfactor mini-itx / mini pc in combinatie met die remote manage mogelijkheden zoals IPMI van supermicro is lastig. Dit moederbord wat ik gevonden heb, heeft ikvm van Asus (of als optie erbij).
Hebben jullie voor een kleine server nog goede opties met remote management. (zonder dat het hele dure servers worden) (andere technieken / merken)

Waarschijnlijk is dit moederbord icm de processor overkill. (oudere series (hoeft niet perse 11e of 10e generatie te zijn denk ik)

Alvast bedankt voor jullie reactie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:28
Nelis13 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:32:
2. Toekomstbestendig (voor die 1000 euro wil ik weer minimaal 5 jaar vooruit kunnen)
3. Ik wil zoals bij de supermicro remote kunnen managen (mn resets/poweroff/poweron)
Heb je overwogen 'gewoon' met Intel vPro je systeem op afstand te beheren? Ik doe dat met een Dell Optiplex desktopje in de meterkast. Op afstand kan ik dan alle nodige BMC-beheer doen die nodig is zoals remote KVM, remote ISO (sloom maar oke), serial over LAN, power, etc.

Verder zou ik proberen een 12e generatie Intel te krijgen als je wat nieuws wilt kopen nu; dat is een behoorlijke stap voorwaarts ten opzichte van de 11e. Maar ja, nog wat lastig verkrijgbaar i.c.m. chipset die vPro doet enzo. Ook al is misschien oudere generatie OK, als je er geen haast bij hebt is het misschien even kijken of je een 12e kan spotten/pre-orderen. Dell Optiplex, Lenovo ThinkStation, HP EliteDesk etc. zijn opties.

Deze is wel bijna €1400 maar om een idee te geven (Intel vPro Enterprise). OptiPlex 7000 Micro Form Factor

Ik heb zelf een jaar geleden een tweedehandse OptiPlex 7070 gekocht voor €600 meen ik, met i7-9700T en heb daar 16GB bij in gedaan om tot 32G te komen. Als ik de Intel vPro nodig heb dan start ik een container met Meshcommander om erbij te komen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Hoi,
Ja ik heb de Intel vpro optie ook gezien. Zelf samenstellen bleek ook lastig.
Ik zal eens kijken naar de prefab opties.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:55
Ik gebruik een PiKVM om mijn zelfbouw server op afstand te beheren buiten SSH of RD om. Die kan power on/off, simuleert HID en vangt video output om ook het BIOS te kunnen bedienen en weergeven. Je kunt er ook ISO's mee aanbieden.

De HAT en case heb ik gekocht met een Kickstarter en een RPi 4 was toen nog vlot verkrijgbaar. Met deze kit heb je alles al gemonteerd: https://www.elektor.com/p...pberry-pi-4-pre-assembled. Ik was er ongeveer €250 aan kwijt, maar ik heb de case gekregen bij de Kickstarter en een tijd moeten wachten. Dan nog vond ik het wel behoorlijk prijzig, maar je kunt dan wel ongeveer elk moederbord gebruiken, daar valt dan weer wat te besparen. En er zijn ook goedkopere DIY oplossingen die gedocumenteerd staan via de eerste link. Alleen een Raspberry Pi vast krijgen is wat moeilijker momenteel.

Over Intel Alder Lake (12de generatie) gesproken, ik zou het dan wel houden op maximaal een pricewatch: Intel Core i5-12600 Boxed omdat die geen E-cores heeft. ESXi lijkt er wel mee te werken maar dan moet je een vlag in boot.cfg uitschakelen en kun je ook geen hyperthreading gebruiken (hier gevonden https://www.reddit.com/r/...der_lake_and_vmware_esxi/). Daar was wel iemand die met HT uit en E-cores aan net iets betere resultaten had dan met HT aan en E-cores uit, maar ik zou er van weg blijven. Er komen voorlopig toch geen server CPU's met een mix van E- en P-cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
@gertvdijk
Die micro werkstations zien er prima uit.
Hoe heb jij dat gedaan met opslag?
Alleen M2 schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:28
Nelis13 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:42:
@gertvdijk
Die micro werkstations zien er prima uit.
Hoe heb jij dat gedaan met opslag?
Alleen M2 schijven?
Die micro form factor Optiplex 7070 heeft uit mijn hoofd 1x M.2 slot en 1x 2,5" (max 9.5mm) hdd intern dus nee niet genoeg voor echt opslag te regelen. (Er is ook een small form factor, btw, misschien heeft die meer ruimte.)

Ik kan het meeste kwijt op een interne M.2 SSD. Verder heb ik daar dan 4x USB-powered harddisks aan gehangen voor bulk-opslag met ZFS pool, puur omdat ik die 2,5" HDDs al had uit de vorige setup met hot-swap bays die ik eigenlijk nooit hot-swapte. :P Automatische ZFS send-receive vanaf de interne SSD naar externe harddisks als backup/redundantie overigens.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1