Slechte kwaliteit coax signaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
Huidige situatie is dat tv in woonkamer met een kabel van een meter of 6 aangesloten is op het aop. Tv zegt dat signaal kwaliteit 100 is en sterkte 96. Pre rs en uec staan op 0.
Dit is dus helemaal top.

Nu gaan we beneden verbouwen en wil ik de tv boven aangesloten hebben. Er ligt een coax kabel naar zolder (een mtr of 10 lang). Hiervandan ligt er ook een kabel van een meter of 10 naar de kamer voor tv. Hiertussen heb ik een f-connecters met een tussenstukje gemaakt.

Nu geeft de tv een zwak kwaliteit 24 en signaalsterkte wel goed 91. Pre rs staat hoog en uec ook op 180.
Dus denk dan slechte connectoren?

Wat is het beste om dan alles door te lussen?
Of zou een versterker gaan helpen?

mijn pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn een aantal zaken om te bekijken:
  • Lengte van de coaxkabel, hoe langer hoe zwakker het signaal. Om een grote afstand te overbruggen moet je versterken.
  • Kwaliteit van de coaxkabel. Goede coaxkabels verzwakken het signaal minder dan slechte coaxkabels
  • Frequentie: Hogere frequenties ondervinden meer verzwakking door lengte dan lage frequenties.
  • Aftakkingen. Splitters verzwaken het signaal. De reden is dat om de 75 ohm impedantie in stand te houden, de splitter het signaal verzwakt.
  • Slechte afscherming. Slecht afgeschermde kabels werken als antenne voor signalen uit de ether (DVB-T en mobiele telefonie).
In de regel brengt bij 20m kabel een versterker wel op, maar je kunt ontvangstproblemen niet afkopen met de aanschaf van een versterker. Je moet echt naar alle bovenstaande punten kijken voor goed signaal. Stel je hebt bijvoorbeeld last van slecht afgeschermde kabels, dan kan je met een versterker als je niet oppast ook alle ongewenste signalen uit de ether meeversterken, waardoor je je probleem niet oplost.

De kabelinstallatie goed bekijken is dan ook essentieel. Voor 20m heb je goede kwaliteit coaxnodig. Coaxkabels geschikt voor satellietontvangst zijn de beste kwaliteit die je kunt open en adviseerbaar voor grote afstanden. Kijk met een kritisch ook naar splitters en plaatsen waar je kabels slecht afgeschermd zijn. Als het dan nog te zwak is, versterker ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Connectors is ook een ding om eens te bekijken. Ik had zelf connectors van Hirschman, die zijn goed.
Maar deze oudere connectors zijn schijnbaar erg storingsgevoelig en worden streng afgeraden.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/422-0/coax-stekker-male.jpg

Is het verder wel echt belangrijk dat je tv via coax kijkt? Er vanuit gaande dat je ziggo hebt, die heeft ook een app waarmee je tv kunt kijken. Heb je een chromecast of zo'n mediaplayer-stick voor in de hdmi-poort, dan kun je ook op die manier nog tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die connectoren deugen inderdaad niet omdat ze de kern van de coax (waar het signaal overheen loopt) blootleggen (het plastic kapje houdt niets tegen) en je dus storing vanuit de ether krijgt.

Persoonlijk zou ik niet met apps gaan rommelen, je krijgt te maken met zaken als lagere bitrates, buffertijden en gebruiksgemakskwesties. Leuk voor een mobiel apparaat, maar niet hoe je in je woonkamer wilt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51

Dido

heforshe

Er zijn soms ook niet voor de hand liggende redenen voor onverwacht signaalverlies. Ik had (jaren geleden en niet in Nederland) de rare situatie ontvangst aan de ene kant van de kamer prima was, maar via een aparte aansluiting aan de andere kant van de kamer konden we alleen het equivalent van Ned 1, 2 en 3 ontvangen (in slechte kwaliteit). Bleek dat de aannamer die de bekabeling had aangelegd, kennelijk bij gebrek aan genoeg coax, een paar meter coax had vervangen door installatiedraad :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
Coax van meterkast naar zolder is een zwarte met opschrift: h.q. Satallite cable type rg6

En van zolder naar slaapkamer: cai 2004 badea coax twaalf

Zijn dat de juiste kabels?
Ik heb id een ziggo aansluiting en op tv wel een chromecast

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als er op een kabel staat dat deze voor satelliet geschikt is, dan zit het meestal wel goed. Die "coax twaalf" is meer een vraagteken, de aanduiding is Ziggo-terminologie. Het getal slaat op de hoeveelheid decibel signaal die je per 100m verliest. Ziggo lijkt twee soorten kabels te hebben gebruikt, de "coax 9" en de "coax 12". Op zich zijn beide typen kabels goedgekeurd, maar de "coax 9" is dus de beste een "coax 12" zal op lange afstand dus minder goede resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De minimale signaalsterkte die je nodig hebt voor QAM256 (de modulatie die op het merendeel van de frequenties gebruikt wordt) is overigens ongeveer 30dB.
Pagina: 1