Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• janjwjmc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-11 15:28
Beste mede tweakers ,

Heb diverse offertes binnen voor een systeem en zie door de bomen het bos niet meer. Even mijn situatie ik heb een oost west opstelling en wil graag 4 panelen op oost en 6 panelen op west dan heb ik van ochtend vroeg tot in de avond opbrengst. nu is mij geadviseerd om rec alpha 405wp icm Enphase IQ7A te nemen
Nu begrijp na het lezen van dit forum "https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2101598 "
dat de enphase maar tot 295watt gaan in deze opstelling klopt dat?
Ook de geadviseerde enphase 3f envoy standard lijkt me ook niet correct als ik voor een opslag wil gaan in de toekomst en dan zou ik een envoy metered moeten hebben.
Wat kan er beter in dit advies? En zou ik het niet beter zelf kunnen aanleggen?
Zelf heb ik een verbruik van 2400kw per jaar en een systeem van rond de 4000 wp zou voor mij perfect zijn ivm de donkere dagen.
De aansluiting is 3x 25A
OOST zou ik 4 portait in de top willen ivm bereikbaarheid overige dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M089HezYujtkWKRCDcNAePlA0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc0OEE84csfTaWgUXdibsUUl.jpg?f=fotoalbum_large

WEST 6 portrait De cv rookgas kan ik lager maken ben zelf loodgieter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpc0PA8pRv1yq1_cCytK-Y1zuL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi5RdMKrXYg68vxOHQm1ClTI.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Skip enphase en leg het gewoon vol op een 1-fase string omvormer.
Brengt meer op.

Ik zou het in kunnen vullen in sunnydesignweb.
8 oost en 6 west maar doen dan?

3.6 kW 1-fase omvormer komt eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdDDnQTNkY14xAHs_uMS5XQiGUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybRdSb07dNQhtuGE3Sn2AZnH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2022 20:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• janjwjmc
Bedankt voor het meedenken!

Als je 1 fase omvormer gebruik is het dan niet zo dat je alleen op die fase je opwek stroom kan afstrepen op je gebruik op die fase?

Zie trouwens wel dat de rec panelen nergens te krijgen zijn als ik het zelf zou installeren.

Het moeten overigens 4 op het oosten zijn en geen 8.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er passen er toch 4 boven je dakramen in portrait en dus ook 4 onder je dakramen?
Waarom maar 4?

Dat beperkt weer de keuze in stringomvormer tenzij je dure sunpowers neemt met een hogere paneelspanning.

Het maakt niet zoveel uit welke je panelen je neemt.
Er is op het moment weinig keuze.
Misschien hebben ze wel ergens de hyundai's op voorraad.

Ik krijg geen foutmeldingen met maar 4 panelen op oost. Maar het omvormer rendement wordt dan wat minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdoSm7LlJHrlvbHekzAeKcnMJ78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8HpeevwbnlzlSxlELpDHKG7.jpg?f=fotoalbum_large

De slimme meter kijkt niet per fase, maar registreert enkel de som van alle fasen bij elkaar.
Dus maakt het niet uit.

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2022 20:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Vraag een offerte aan met extra panelen. Als het goed is zijn deze panelen 20-30% goedkoper dan de eerste panelen. Overweeg dus om maximaal te gaan. Krijg geen niet-vol-leg-spijt zoals ik die had.

• janjwjmc
"Waarom maar 4?"
naar onder heb ik schaduwerking door een boom van 11 tot 12 uur en op het westen zou ik onder het dakraam ook veel eerder schaduwwerking hebben in de winter.

"De slimme meter kijkt niet per fase, maar registreert enkel de som van alle fasen bij elkaar.
Dus maakt het niet uit."
Super bedankt met die info maakt het al stukken makkelijker.

"Vraag een offerte aan met extra panelen. "
Heb ik liggen maar dan kom ik op 14000 voor 18 panelen , als ik hety zelf zou doen kan ik er wel 5000 euro vanaf halen, maar heb ik het ook nodig? ik zou zelfs op het zuiden in de toekomst op de gevel schuin panelen kunnen plaatsen alleen is daar wel veel schaduw werking in de winter, en dan heb ik de stroom het hardst nodig als ik voor een elektrische auto en dito warmtepomp ga :)

[ Voor 13% gewijzigd door janjwjmc op 11-07-2022 21:05 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Je offerte is IQ7A van 365VA. Technisch gezien prima voor een 405Wp paneel op Oost of West (Dan piek je sowieso wat minder hoog).

Maar meer opbrengst ga je er op jouw zo goed als schaduwvrije dak niet mee halen... Dus echt een onzin investering. Als je een half beetje luxe wil neem je die Rode Omvormer die @AUijtdehaag aangeeft.

Veel geld uitgeven voor een uurtje schaduw in de zomer en ergens in de winter (Dan win je een beetje op bijna niets!) is onzin. Je legt eerst je dak vol en als je echt geld teveel denkt te hebben dan kun je misschien 3-5% extra halen met een veel duurder omvormer systeem.

REC Alpha... Supermooie panelen... Maar dito prijs helaas. Ook hier geld: eerst dak vol, dan luxe.

Maar als je gewend bent op dak te werken... Waarom doe je het niet zelf. Als je niet zeker bent over het elektrische deel, dan ken je als beroeps loodgieter wellicht ook wel een elektricien die je een paar uurtjes wil helpen.
Bereikbaarheid overig dak is ook beetje onzin, zeker als je gewend bent op dak te werken. Maximaal 4 boutjes en paneel is los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHjS7Xv8Vuz1H5SgqjIiUJInvNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igkbkVjJQF6lmHHRJjUVKqG1.png?f=fotoalbum_large
Reken er nog een goede 300 bij voor bekabeling / gereedschap / elektrische componenten
Gekozen omvormer: eentje die op voorraad staat en ik in het winkelmandje kon zetten. De Rode Omvormer is nog iets meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 11-07-2022 21:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• janjwjmc
Die sunnytool is wel erg mooi zeg!
Ik ga van de week ermee aan de slag word vervolgd.
Bedankt zover allen voor jullie input.

• janjwjmc
Als ik nu kijk op sunny design bij:
8 x Jinko JKM400N-6RL3-BK Tiger N-type Full Black 400Wp op het oosten,
en 10x Jinko JKM400N-6RL3-BK Tiger N-type Full Black 400Wp op het westen,
moest ik overigens handmatig invoeren in sunny design omdat ze niet in de lijst stonden.
Geeft hij in configuratie voorstellen als eerste een 1 fase omvormer dat lijkt toch niet te kloppen hoe kan ik nu
dat vermogen terugleveren op max 16 ampere?
Terwijl hij bij de 3 fase omvormers pas op plaats 3 komen.
Mis ik wat?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat stukje dak achter (boven de deur) kan je er toch ook nog een rij kwijt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• janjwjmc
DukeBox schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:04:
Dat stukje dak achter (boven de deur) kan je er toch ook nog een rij kwijt ?
Ja dat kan echter is het oost georienteerd en daar moet ik nogal vaak bij zijn om de ramen te wassen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• janjwjmc
Ik heb iets soortgelijks gekocht maar het werkt niet voor mij.
Pagina: 1