Beeld springt op zwart onder load

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-01 13:13
Sinds afgelopen week ervaar ik problemen met mijn computer tijdens het gamen. Het beeld springt na een willekeurige periode (zo kort als tijdens het opstarten van het spel tot 3 uur ingame) op zwart, waarna het geluid nog een tijdje doorgaat. Het systeem houd wel stroom, de power knop blijft namelijk verlicht en ook de fans blijven draaien. Maar vanaf dat het beeld op zwart springt gaat ook het Numlock lampje uit en blijft uit.
...
Specs:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X
1MoederbordenAsrock B550M Phantom Gaming 4
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800
1BehuizingenRaijintek Thetis Classic Black
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i ELITE LCD Display
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V 32GB 3200C14 DDR4 Samsung B-die
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB

Daarnaast nog mogelijk belangrijk:
Op de videokaart zijn twee schermen aangesloten, de Acer Predator XB271HU via DP en een ouder model Full HD Samsung monitor via HDMI (als secundair scherm).
Windows 10, volledig up to date 21H2
...

Na de eerste keer het systeem hard uitgezet en herstart om zsm weer in mijn game verder te kunnen. Dat ging een uur goed. Toen het weer gebeurde toch maar aandacht aan besteed en:
BIOS, Chipset, Audio en Video drivers bijgewerkt naar de nieuwste versie.
Het issue bleek echter gewoon terug te komen, en na de herstart is de videokaart driver uitgeschakeld, waardoor de hoofdmonitor geen signaal ontvangt, pas na het herinstalleren van de drivers en opnieuw opstarten van Windows is het weer in orde.

Getest met een ander spel, maar ook daarbij hetzelfde issue. Dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Een keer de computer een half uur aan laten staan nadat hij op zwart ging, maar beeld komt niet terug.
Als ik niet in game zit, dan blijft hij de hele nacht beeld geven.

Dan mijn hoofdscherm op 60 Hz gezet ipv 144 Hz, zelfde resultaat.
Geprobeerd of het niet voorkomt met één scherm, allebei getest maar beide geven het issue.
Alle niet-essentiële rand apparatuur eraf gelaten, gebeurd nog steeds. Ook niets nieuws geïnstalleerd qua software of hardware in weken.
Temperatuur bijgehouden, zowel via Taakbeheer als CPUID HWMonitor, hoogste wat ik heb gezien van de CPU was 76 graden en video kaart 66 (één keer viel hij zelfs al weg .toen beide onder de 45 graden zaten)
Een MEMtest gaf geen fouten
/sfc scannow en dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth vinden wel fouten maar lossen dit niet op
Fastboot is uitgeschakeld
Er wordt niet overclocked
Processor op Eco-stand doet hetzelfde
De twee geheugen modules om de beurt getest, maar beide werken goed los van elkaar en samen in eender welke configuratie
Videokaart via twee losse kabels aangesloten ipv split kabel vanaf PSU, zelfde resultaat.
Met een andere videokaart getest (Gigabyte GV-N770OC-4GD) maar daarbij kom ik nog niet in de BIOS, geen beeld. In een ander systeem werkt de 770 wel goed.

Ik heb geen multimeter, geen ander geheugen om mee te testen.

Event viewer geeft verschillende berichten, maar de meest voorkomende en recente is:
The AMDRyzenMasterDriverV19 service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.

Een andere melding die hij vaak geeft:
Display driver amdwddmg stopped responding and has successfully recovered.

Zoekopdrachten op beide meldingen brachten me tot veel van de bovenstaande aanpassingen en testen maar ik kom tot nog toe niet verder.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Is de RX 6800 de 2e videokaart in het systeem of zijn alle onderdelen tegelijkertijd aangeschaft?

Moderbord BIOS up to date?

Worden er extensions gebruikt tussen voedingskabels en videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
Uszka schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:38:
Is de RX 6800 de 2e videokaart in het systeem of zijn alle onderdelen tegelijkertijd aangeschaft?
Ik heb de RX 6800 in april 2022 gekocht en geïnstalleerd, voor die tijd zat er en GTX 1070 Ti in. De RX 6800 heeft sinds die tijd zonder problemen gewerkt, netjes de drivers verwijderd met DDU en de computer afgesloten voor ik de RX 6800 erin zette.
Moederbord BIOS is bijgewerkt, zoals aangegeven in mijn originele bericht. Dit was succesvol, later ook nog gekeken en de nieuwste versie (1.90) is actief.
Uszka schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:38:
Worden er extensions gebruikt tussen voedingskabels en videokaart?
Het is een volledig modulaire voeding, beide voedingskabels gaan direct naar de videokaart vanaf de voeding, en nergens anders heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_En4CeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 11:55
DDU in safe mode draaien om je oude Nvidia drivers wellicht te cleanen?

Anders andere PSU testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb helaas alleen een 9 jaar oude 450 watt PSU, dus ik weet niet of deze nog zo betrouwbaar is, maar ik kan het proberen.

DDU is in april in safe mode gedraaid, maar als ik niets anders meer heb om te testen zal ik dat ook nog proberen of zelfs Windows opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
De voeding van mijn oude systeem, pricewatch: Seasonic G-series 650 watt werkt nog prima in het oude systeem.
Aangesloten op het het nieuwe systeem waar de problemen met het uitvallen van het beeld zich voordoen, krijg ik helaas geen beeld, maar ik kan wel aan het geluid horen dat ik in Windows kom. Via Alt+F4 daarna het systeem ook weer af kunnen sluiten.
Enige andere merkwaardige is dat één van de fans in de kast (zit op het moederbord aangesloten) een seconde rond draait na booten, en dan stopt.

Daarna de originele voeding van begin van dit topic terug gezet, aangesloten. Alle fans draaien dan goed, maar het beeld valt weer weg.

Daarom Windows opnieuw geïnstalleerd via USB-stick. Gekozen voor volledige formaat van mijn C-schijf en Windows 11 ipv W10 in de hoop dat dat mogelijk het verschil maakt.
Escape from Tarkov geïnstalleerd en opgestart, met de video drivers die Windows zelf gaf gevonden... Ongeveer 15 minuten ingame, beeld weer op zwart.

Wijst dit nu op de voeding of toch de videokaart?
Pagina: 1