Sinds afgelopen week ervaar ik problemen met mijn computer tijdens het gamen. Het beeld springt na een willekeurige periode (zo kort als tijdens het opstarten van het spel tot 3 uur ingame) op zwart, waarna het geluid nog een tijdje doorgaat. Het systeem houd wel stroom, de power knop blijft namelijk verlicht en ook de fans blijven draaien. Maar vanaf dat het beeld op zwart springt gaat ook het Numlock lampje uit en blijft uit.
...
Specs:
Daarnaast nog mogelijk belangrijk:
Op de videokaart zijn twee schermen aangesloten, de Acer Predator XB271HU via DP en een ouder model Full HD Samsung monitor via HDMI (als secundair scherm).
Windows 10, volledig up to date 21H2
...
Na de eerste keer het systeem hard uitgezet en herstart om zsm weer in mijn game verder te kunnen. Dat ging een uur goed. Toen het weer gebeurde toch maar aandacht aan besteed en:
BIOS, Chipset, Audio en Video drivers bijgewerkt naar de nieuwste versie.
Het issue bleek echter gewoon terug te komen, en na de herstart is de videokaart driver uitgeschakeld, waardoor de hoofdmonitor geen signaal ontvangt, pas na het herinstalleren van de drivers en opnieuw opstarten van Windows is het weer in orde.
Getest met een ander spel, maar ook daarbij hetzelfde issue. Dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Een keer de computer een half uur aan laten staan nadat hij op zwart ging, maar beeld komt niet terug.
Als ik niet in game zit, dan blijft hij de hele nacht beeld geven.
Dan mijn hoofdscherm op 60 Hz gezet ipv 144 Hz, zelfde resultaat.
Geprobeerd of het niet voorkomt met één scherm, allebei getest maar beide geven het issue.
Alle niet-essentiële rand apparatuur eraf gelaten, gebeurd nog steeds. Ook niets nieuws geïnstalleerd qua software of hardware in weken.
Temperatuur bijgehouden, zowel via Taakbeheer als CPUID HWMonitor, hoogste wat ik heb gezien van de CPU was 76 graden en video kaart 66 (één keer viel hij zelfs al weg .toen beide onder de 45 graden zaten)
Een MEMtest gaf geen fouten
/sfc scannow en dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth vinden wel fouten maar lossen dit niet op
Fastboot is uitgeschakeld
Er wordt niet overclocked
Processor op Eco-stand doet hetzelfde
De twee geheugen modules om de beurt getest, maar beide werken goed los van elkaar en samen in eender welke configuratie
Videokaart via twee losse kabels aangesloten ipv split kabel vanaf PSU, zelfde resultaat.
Met een andere videokaart getest (Gigabyte GV-N770OC-4GD) maar daarbij kom ik nog niet in de BIOS, geen beeld. In een ander systeem werkt de 770 wel goed.
Ik heb geen multimeter, geen ander geheugen om mee te testen.
Event viewer geeft verschillende berichten, maar de meest voorkomende en recente is:
The AMDRyzenMasterDriverV19 service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
Een andere melding die hij vaak geeft:
Display driver amdwddmg stopped responding and has successfully recovered.
Zoekopdrachten op beide meldingen brachten me tot veel van de bovenstaande aanpassingen en testen maar ik kom tot nog toe niet verder.
...
...
Specs:
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X |
1 | Moederborden | Asrock B550M Phantom Gaming 4 |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 |
1 | Behuizingen | Raijintek Thetis Classic Black |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H150i ELITE LCD Display |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V 32GB 3200C14 DDR4 Samsung B-die |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB |
Daarnaast nog mogelijk belangrijk:
Op de videokaart zijn twee schermen aangesloten, de Acer Predator XB271HU via DP en een ouder model Full HD Samsung monitor via HDMI (als secundair scherm).
Windows 10, volledig up to date 21H2
...
Na de eerste keer het systeem hard uitgezet en herstart om zsm weer in mijn game verder te kunnen. Dat ging een uur goed. Toen het weer gebeurde toch maar aandacht aan besteed en:
BIOS, Chipset, Audio en Video drivers bijgewerkt naar de nieuwste versie.
Het issue bleek echter gewoon terug te komen, en na de herstart is de videokaart driver uitgeschakeld, waardoor de hoofdmonitor geen signaal ontvangt, pas na het herinstalleren van de drivers en opnieuw opstarten van Windows is het weer in orde.
Getest met een ander spel, maar ook daarbij hetzelfde issue. Dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Een keer de computer een half uur aan laten staan nadat hij op zwart ging, maar beeld komt niet terug.
Als ik niet in game zit, dan blijft hij de hele nacht beeld geven.
Dan mijn hoofdscherm op 60 Hz gezet ipv 144 Hz, zelfde resultaat.
Geprobeerd of het niet voorkomt met één scherm, allebei getest maar beide geven het issue.
Alle niet-essentiële rand apparatuur eraf gelaten, gebeurd nog steeds. Ook niets nieuws geïnstalleerd qua software of hardware in weken.
Temperatuur bijgehouden, zowel via Taakbeheer als CPUID HWMonitor, hoogste wat ik heb gezien van de CPU was 76 graden en video kaart 66 (één keer viel hij zelfs al weg .toen beide onder de 45 graden zaten)
Een MEMtest gaf geen fouten
/sfc scannow en dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth vinden wel fouten maar lossen dit niet op
Fastboot is uitgeschakeld
Er wordt niet overclocked
Processor op Eco-stand doet hetzelfde
De twee geheugen modules om de beurt getest, maar beide werken goed los van elkaar en samen in eender welke configuratie
Videokaart via twee losse kabels aangesloten ipv split kabel vanaf PSU, zelfde resultaat.
Met een andere videokaart getest (Gigabyte GV-N770OC-4GD) maar daarbij kom ik nog niet in de BIOS, geen beeld. In een ander systeem werkt de 770 wel goed.
Ik heb geen multimeter, geen ander geheugen om mee te testen.
Event viewer geeft verschillende berichten, maar de meest voorkomende en recente is:
The AMDRyzenMasterDriverV19 service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
Een andere melding die hij vaak geeft:
Display driver amdwddmg stopped responding and has successfully recovered.
Zoekopdrachten op beide meldingen brachten me tot veel van de bovenstaande aanpassingen en testen maar ik kom tot nog toe niet verder.
...