Thuisnetwerk switch en accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Gelukkig wel al internet via de glasvezel werkend gekregen in de meterkast, maar nu wil ik in de rest van het huis ook goed bereik en de loze leidingen bekabelen zodat er zoveel mogelijk over de UTP kabels loopt. Het betreft 10 loze leidingen waar ik een enkele UTP cat6 doorheen ga trekken. Voor in de meterkast heb ik een 12 poorts patchpaneeltje besteld.

Ik wil een goede stabiele internet verbinding, zonder gedoe. Dus ik ga niet zelf allerlei extra instellingen maken op het netwerk, en hou denk ik ook gewoon de router van de provider, een Experia box v10. Daarmee kan ik al meer instellen dan ik ooit ga gebruiken denk ik. Vanuit de netwerkast heb ik nu beneden een aardige WiFi dekking aan de voorkant van het huis, om die helemaal goed te krijgen wil ik die nog aanvullen met 3 access points. 1 achterin het huis (is zo'n 18m bij meterkast vandaan) en 1 op elke verdieping. In ieder geval één van de access points moet PoE zijn want in zicht en geen WCD in de buurt. De andere 2 kan ik wegstoppen en is PoE geen vereiste maar wellicht wel fijn om minder draden te hebben en alle Access Points van zelfde type is wellicht ook beter? Ik neem ook aan dat ik in de meterkast geen extra acces point nodig heb, of is het beter om alles van zelfde merk/type te hebben?

Ik zoek dus een switch en 3 of 4 acces points. Ik heb gehoord van een Mesh netwerk met bedrade terugkoppeling, maar zie door bomen het bos niet meer. Wat me er van aanspreekt is dat het apparaat automatisch overschakelt naar het beste access point. Veel mensen hebben het hier over Ubiquity maar met alle instellingen en dingen die daar bij komen kijken lijkt het nogal overkill in mijn situatie. De access points komen op de muur te hangen (dus verticaal ipv horizontaal) en het lijkt me logisch om voor iets te gaan wat WiFi6 ondersteunt ookal weet ik niet of we nu een apparaat hebben wat daar al gebruik van maakt.

Budget is niet zo belangrijk, mag een paar honderd euro kosten als ik dan de komende 5 jaar helemaal goed zit.

Als ik zelf in de pricewatch ga zitten klikken kom ik op zoiets:

pricewatch: TP-Link EAP615-WALL want: op muur, relatief goedkoop?
pricewatch: TP-Link EAP230-Wall of pricewatch: TP-Link EAP235-Wall als ik de Wifi6 filter laat vervallen en voor WiFi5 ga?

Ik zie echter niet goed waar ik op Mesh kan filteren, laat staan bedrade mesh, is dat standaard?

Afhankelijk van de AP en de PoE die daarbij nodig is kan ik dan de switch uitzoeken.
Bij minimaal 10 poorten waarvan minimaal 3 PoE kom ik dan bijvoorbeeld op deze:
pricewatch: TP-Link TL-SG1016PE

Of als ik PoE injectoren kan gebruiken die bij de AP zitten dan wellicht zoiets:
pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

Hoe meer ik filter moet meer ik besef dat ik er eigenlijk te weinig verstand van heb om een goede keuze te maken dus alle advies is zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:34
Eventueel kun je met deze switch ook de centrale Omada beheer systeem gebruiken. (Dat is een soort van tegenhanger van Unifi, maar dan van TP-Link)
Of eventueel deze + deze switch.

"Mesh" gaat met die TP-Link EAP access points prima lukken; Daar kan Omada bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Betekent dat dan ook dat Mesh niet gaat lukken zonder een of ander beheerssysteem er bij? Ik wil zo veel mogelijk 'plug 'n play'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Nog iemand die kan helpen waar ik op kan filteren voor een mesh systeem?
En of ik in de meterkast beter een acces point uit de zelfde serie neer kan zetten of de standaard wifi van de router (Experiabox) kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:01

Quad

Doof

Als je weinig gedoe wilt hebben zou ik gaan voor de KPN WiFi punten. Nagenoeg plug & play.
Alternatief zijn HP Aruba instant on access points en PoE switch, beheert via cloud portal en qua settings kan je weinig fout doen.

pricewatch: Aruba Instant On AP11D (inclusief stroomadapter) incl switchpoorten.
Zelfde variant maar dan zonder switch functionaliteit: pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW) (met voedingsadapter)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX
Marinos83 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:21:
Betekent dat dan ook dat Mesh niet gaat lukken zonder een of ander beheerssysteem er bij? Ik wil zo veel mogelijk 'plug 'n play'
Ja, die "mesh"-systemen gebruiken een centrale controller. In elk geval Ubiquity en TP-Link.
Marinos83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:28:
Nog iemand die kan helpen waar ik op kan filteren voor een mesh systeem?
En of ik in de meterkast beter een acces point uit de zelfde serie neer kan zetten of de standaard wifi van de router (Experiabox) kan gebruiken?
Waarom wil je een AP in de meterkast?
Los daarvan, als je KPN hebt kun je superwifi overwegen. Deze post is ook wel een goede om even door te lezen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:01

Quad

Doof

Zoveel mogelijk plug&play zijn de KPN wifi punten.
Die prik je in het modem, dan halen ze configuratie op en als dat voltooid is kan je ze op de gewenste plekken zetten.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Ik heb alleen geen KPN maar Youfone, ik zal even kijken of die iets vergelijkbaars bieden. Maar liever geen vendor lock-in.
Die post ga ik zeker lezen, dank voor de reacties!

In de meterkast omdat die aan de voorkant van het huis zit waar ik ook dekking wil hebben, dus is makkelijke optie om daar iets te hebben. Dat is nu vanuit de standaard router, en ik vraag me af of dat samenwerkt met de rest van de AP of dat het elkaar in de weg gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Ik waag na het lezen van wat artikelen en reviews nog een poging voor een setup, graag jullie feedback:

4 AP (2 beneden helemaal voor en achter in huis, zit zo'n 18m tussen) en op de biede verdiepingen 1 in de hal) met WiFi 6 geschikt voor muurmontage, met PoE:
pricewatch: TP-Link EAP615-WALL

Dan heb ik een switch nodig die in 1x alles kan of 2 losse. Ik denk niet dat ik de uitgebreide Omada beheersoftware ga gebruiken, tenzij nodig. Dus in eerste instantie gewoon de 4 AP instellen op Wifi naam en wachtwoord en hopen dat alles dan al goed werkt.
Dan is het goedkoper om 2 losse switches te kopen, een met 4x PoE en een met 8x normaal.

Deze kom ik dan uit op 4x PoE voor de AP's:
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

En deze voor de andere 8 poorten:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch

Dan zet ik de WiFi vanuit de Expediabox uit, stel ik de TP AP in via een app (kwam ik ergens tegen in review), sluit ik de 2 switches aan op 2 poorten van de Expediabox router, en ben ik klaar toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Marinos83 op 16-07-2022 12:55 ]

• virus 7
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 11:26
Ik heb nu 3 netwerk switches maar ik wil van die adapters af is dat verstandig dus stroom over de utp , en ik twijfel tussen de Linksys Unmanaged Gigabit PoE+ 8-port (50W) netwerk switch en de Hirschmann cas 8-poorts GB Switch 4x PoE 30W. Welke is beter ik kom er zelf niet uit daarom mijn vraag hier . mvg p

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik maak gebruik van Ubiquiti Unifi apparatuur. Dat werkt als een tiet. :)
Je zou daar even naar kunnen kijken.

Make music, not war

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
virus 7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:07:
Ik heb nu 3 netwerk switches maar ik wil van die adapters af is dat verstandig dus stroom over de utp , en ik twijfel tussen de Linksys Unmanaged Gigabit PoE+ 8-port (50W) netwerk switch en de Hirschmann cas 8-poorts GB Switch 4x PoE 30W. Welke is beter ik kom er zelf niet uit daarom mijn vraag hier . mvg p
Wanneer je een unmanaged switch wilt hebben kan het goedkoper. De snelheidsverschillen zul je thuis niet merken/kunnen meten.

Wat belangrijk is is dat de switch voldoende vermogen kan bieden voor het aantal apparaten dat je van voeding wilt kunnen voorzien.

Ook wil je er een zonder fan, dat betekent vaak max 50W aan vermogen, maar voor 2 of 3 apparaten is dat wel genoeg. Scheelt ook in het stroomverbruik

Let ook erop dat alle poorten 1gb zijn.

Ook kijk ik zelf altijd naar de verschijningsdatum. Bij unmanaged switches is dat niet heel kritisch (3 jaar geleden is ook nog ok).

Zelf zou ik kijken naar Netgear of tp-link/D-Link. Misschien is 5 poorten ook genoeg voor je.

Bijv. uitvoering: Netgear GS108LP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus 7
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 11:26
Bedankt voor reageren SVMartin in de huiskamer heb ik wel 7 poorten nodig voor de rest kan ik het wel met 5 poorten af . musiman ook bedankt ik ga er mee aan de gang nu heb ik een beetje een richting dat scheelt natuurlijk . MVG P.
Pagina: 1