Maatregelen tegen lithium brand.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Nemen jullie speciale voorzorgsmaatregelen bij het laden van telefoons, tablets, ebike accu's?
En zo ja, welke?

Laatst zag ik een video van hoe snel een lithium brand kan gaan bij het opladen in je woonkamer:
YouTube: Battery explodes in a home while being charged
In een woonkamer kan het echt al in 10 seconden volledig uit de hand lopen.

Daarnaast zie je ook steeds meer protectie maatregelen, zoals
http://www.lithiumsafe.com/
of
https://www.zeeebattery.c...table-storage-handbag-213

Eerlijk is eerlijk, ik heb er zelf nog niet echt bij stilgestaan en laadt het meeste spul in de woonkamer vlak bij de bank.
Ik probeer 's nachts niets aan de lader te hebben hangen.
Maar met het zien van dat videootje, denk ik.... tegen de tijd dat mijn rookmelder afgaat, staat mijn woonkamer al vol in de fik....
Zo'n lithium brand gaat gewoon echt heel snel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

BaRF

bijna kerst

nou bij ons laadt de e-bike accu altijd in de schuur, dan is de schade in elk geval beperkt. Kleine accutjes van airsoft replica gaat in zo'n speciale oplaadzak, hoop dat ie ook wat beschermt.

Dat ding in die video is ook wel een fiks ding!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:24
Ik snap je overdenking, maar elke brand gaat snel. Dat is niet specifiek een probleem bij Lithium. Zeker als je niet alert bent (als in niet aanwezig of in slaap) is een brand in huis heel gevaarlijk. Binnen enkele minuten staat een kamer volledig in de brand en is er geen houden meer aan.

Het is daarom ontzettend belangrijk om voldoende, goed werkende en goed hoorbare, rookmelders te plaatsen. Daarmee voorkom je geen brand, maar word je tijdig gealarmeerd zodat je je uit de voeten kunt maken.

Bij de BHV wordt aangeleerd dat alles groter dan een "prullenbak brand" een teken is om heel snel te gaan ontruimen en professionele hulp in te schakelen. Zelfs een prullenbak is met huis-tuin-keuken blusmiddelen al amper te blussen.

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 11-07-2022 15:18 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
BaRF schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:13:
nou bij ons laadt de e-bike accu altijd in de schuur, dan is de schade in elk geval beperkt.
Naar mijn weten, maar daar heb ik geen directe bron voor, is het risico op brand juist hoger als je dat doet. In de schuur is het of te warm of te koud met alle problemen van dien. Tevens nodigt het heel erg uit om te overladen.

Wij laden de fietsaccu altijd op in huis, maar dan alleen als we thuis zijn en in de buurt van de lader. Een beetje net als dat je je wasmachine en droger ook niet laat draaien als je weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:04
Zelf heb ik alle opladers in een slim stopcontact zitten. Elke avond tussen 23.00 uur en 06:00 uur schakelt hij de opladers uit via Domotica maar vele slimme stopcontacten hebben ook een eigen app waarmee je dit kan instellen zonder Domotica te gebruiken.

Als iedereen van huis is gaan ze ook automatische uit.

Zo voorkom ik in ieder geval als er iets gebeurt we of wakker zijn en overdag dat ze alleen aanstaan als er iemand thuis is.

Je blijft natuurlijk hetzelfde risico houden maar je verkleint het gevaar hiermee weer een stukje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:56
Vanuit de brandweer:

1. Gebruik alleen orginele, goedgekeurde laders en kabels. Geen Chinese rommel.
2. Zorg dat de hitte van de accu die tijdens het laden ontstaat weg kan. Stapel dus de apparatuur niet op en leg deze niet op isolerend materiaal en zéker niet onder je hoofdkussen.
3. Koppel de lader los als de accu vol is.
4. Beschadigde accu's niet blijven gebruiken. Lever deze in bij de milieustraat en zéker niet in het restafval.

Daarnaast:
Mocht het mis gaan: denk aan je eigen veiligheid. De rook die ontstaat is zeer giftig. Lukt het om de accu naar buiten te brengen: doe dit. Dompel indien mogelijk de accu onder in een bak water en laat deze minstens 24 uur erin liggen.

Bel altijd 112 bij brand of rook.

En zorg voor rookmelders in huis. En wil je het echt veilig: ook in je schuur als je daar je fietsaccu oplaadt. Als deze koppelbaar is, gaan ze thuis ook af.

In mijn regio hebben we zeker 1 incident per week die gerelateerd is aan lithiumbatterijen en de verwachting is dat dit aantal zal stijgen. Goed dat je dit topic opent, wat dat betreft!

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:45
Drardollan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Tevens nodigt het heel erg uit om te overladen.
Hoe dan? Opladers voor li-ion batterijen zijn zo ontworpen dat overladen nooit mogelijk is.

@TS Over het algemeen zijn li-ion batterijen juist heel veilig. Juist omdat een brand met li-ion zo snel uit de hand kan lopen zijn fabrikanten heel voorzichtig en bouwen ze allerlei veiligheden in de opladers. Bij verhalen over ontploffende batterijen gaat het vrijwel altijd over apparatuur van dubieuze kwaliteit. In die video zie je een heel extreem voorbeeld van een bijzonder grote batterij waarvan het lijkt alsof die met bruine verpakkingstape bij elkaar gehouden wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:46

Rmg

GarBaGe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:06:
Nemen jullie speciale voorzorgsmaatregelen bij het laden van telefoons, tablets, ebike accu's?
En zo ja, welke?

Laatst zag ik een video van hoe snel een lithium brand kan gaan bij het opladen in je woonkamer:
YouTube: Battery explodes in a home while being charged
In een woonkamer kan het echt al in 10 seconden volledig uit de hand lopen.
https://www.newsflare.com...-charging-in-chinese-home

Iets langer filmpje, ook met 'aftermath' het was dus een batterij van een elektrische motor. En ja, het is wel een teringbende in huis maar veel van de schade/zooi is van het blussen volgens mij.
In mijn regio hebben we zeker 1 incident per week die gerelateerd is aan lithiumbatterijen en de verwachting is dat dit aantal zal stijgen. Goed dat je dit topic opent, wat dat betreft!
Als je kijkt hoeveel lithium batterijen er zijn in een huishouden vind ik dit echt meevallen. Zeker met al die action/hema speelgoedmeuk en goedkope ebikes die overal zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 11-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 19:35
De uitgekauwde regels…..altijd een orginele oplader gebruiken en niet de alibaba prut.
En controleren of de handel niet te heet wordt. Ik heb in het beeldscherm van mijn beveilingscamera meegemaakt dat de lipo batterij geheel opgezwollen was. Snel verwisseld voor een nieuwe lipo. Inmiddels dat handeltje maar weg gedaan, voor de veiligheid.
Wat ik dan met de lipo doe , is met een stanley mesje even in de mantel een opening maken. Dan een weekje in soda water leggen. Dat schijnt de zaak te neutraliseren. En dan naar het afval station.
Beter save than sorry! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
MikeOO schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:20:
Zelf heb ik alle opladers in een slim stopcontact zitten. Elke avond tussen 23.00 uur en 06:00 uur schakelt hij de opladers uit via Domotica maar vele slimme stopcontacten hebben ook een eigen app waarmee je dit kan instellen zonder Domotica te gebruiken.

Als iedereen van huis is gaan ze ook automatische uit.

Zo voorkom ik in ieder geval als er iets gebeurt we of wakker zijn en overdag dat ze alleen aanstaan als er iemand thuis is.

Je blijft natuurlijk hetzelfde risico houden maar je verkleint het gevaar hiermee weer een stukje.
Precies dit. Niks laden als je slaapt of afwezig bent. Heb het ook helemaal in HomeAssistant geregeld.

En daarnaast gekoppelde rookmelders in huis, ook in de slaapkamer, bijkeuken en zelfs in de meterkast hangt er een (auto's laden wel in de nacht dus er gaat dan behoorlijk wat door de groepenkast heen gedurende lange tijd).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:04
@fmrama @Cass Casey Die originele en goedgekeurde kabels en laders zijn nog knap lastig. Ik heb al meerdere keren een originele lader op Bol.com besteld en Chinese rommel ontvangen. Uiteraard heb ik deze teruggestuurd, maar er zijn genoeg mensen die het verschil niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessant topic, ook mooie tips m.b.t. slimme wandcontactdozen etc.

Wat betreft rookmelders zitten we wel goed, en opladen van de ebike doe ik ook alleen overdag.
Wat ik me dan nog wel afvraag: zit het risico vooral in apparaten die aan de lader hangen? Vooral fiets-accu's vliegen toch ook wel eens in de fik als ze niet aan de lader hangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
Himalaya schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Precies dit. Niks laden als je slaapt of afwezig bent. Heb het ook helemaal in HomeAssistant geregeld.

En daarnaast gekoppelde rookmelders in huis, ook in de slaapkamer, bijkeuken en zelfs in de meterkast hangt er een (auto's laden wel in de nacht dus er gaat dan behoorlijk wat door de groepenkast heen gedurende lange tijd).
Ik snap dat je geen Chinese step moet opladen als je weg bent of slaapt, maar een telefoon die op het nachtkastje ligt en oplaad kan dus eigenlijk ook niet? Ik doe eigenlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:46

Rmg

dehardstyler schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Ik snap dat je geen Chinese step moet opladen als je weg bent of slaapt, maar een telefoon die op het nachtkastje ligt en oplaad kan dus eigenlijk ook niet? Ik doe eigenlijk niet anders.
Het is een risico maar laten we wel wezen, we hebben tegenwoordig bijna net zo veel smartphones als fietsen in nederland, relatief gaat het, m.i. echt verassend weinig mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
Rmg schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Het is een risico maar laten we wel wezen, we hebben tegenwoordig bijna net zo veel smartphones als fietsen in nederland, relatief gaat het, m.i. echt verassend weinig mis
Ik heb hier alleen op het bureau al 4 smartphones liggen en ik heb maar 2 fietsen, dus mijn n=1 slaat uit in het voordeel van de smartphone. :P

Ik denk ook dat het meevalt, mits alleen originele batterijen en opladers gebruikt worden. En je geen Samsung Note 7 hebt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tom-Z schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Hoe dan? Opladers voor li-ion batterijen zijn zo ontworpen dat overladen nooit mogelijk is.
Ik vertrouw niet blind op opladers. Zit ontzettend veel Chinese troep tussen, ook bij opladers waarvan je het niet verwacht. Alles moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden in deze tijd en een foutje is zo gemaakt.

Dat "nooit mogelijk" is een zeer gevaarlijke aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dehardstyler schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:34:
[...]

In principe zou je dat niet moeten doen inderdaad, zeker naast je bed loop je een extra risico. Maar laten we eerlijk zijn, op een gegeven moment moet je ook gaan afwegen of een risico het nemen waard is. In geval van een smartphone is over het algemeen redelijk te overzien, als je originele spullen gebruikt van Apple/Samsung/Oppo/ander gerenommeerd merk die in goede staat zijn dan is het risico erg klein. En als het mis gaat heb je nog wel wat kansen om het ding naar buiten of in de badkuip te kwakken. In het filmpje van TS is het een ander verhaal, dat is een accupack van formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cheesy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:34:
Interessant topic, ook mooie tips m.b.t. slimme wandcontactdozen etc.

Wat betreft rookmelders zitten we wel goed, en opladen van de ebike doe ik ook alleen overdag.
Wat ik me dan nog wel afvraag: zit het risico vooral in apparaten die aan de lader hangen? Vooral fiets-accu's vliegen toch ook wel eens in de fik als ze niet aan de lader hangen toch?
Naar ik weet, en dat is maar beperkte kennis natuurlijk, is het grootste risico als je oplaadt omdat er dan ook warmte ontstaat. Als die niet weg kan dan wordt het tricky. Maar fietsaccu's en autoaccu's vliegen ook wel een zo in de brand (je leest het regelmatig tegenwoordig), vaak omdat ze beschadigd zijn of van slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Volgens mij hebben de grotere accu's voor hoge stromen meer risico op brand. Als ik het zo bekijk op de incidenten die je wel eens leest

Daar zitten veel cellen in en die accu's moeten ook altijd hoog presteren.
Veel stroom zoals bij de goedkope elektrische step of een hoverboard.
Dan slijt het erg snel, en wordt het ook warm.
Gecombineerd met snelladen zonder individuele celtemperatuurbewaking, één cel boven de 70c en het is klaar.
Vaak zit "de oplaadtechniek" daar ook buiten het accupakket. Wat bij laptops en telefoon in het toestel zelf zit.

Telefoons en laptops presteren daarentegen een stuk minder hoog, de piekbelasting is een stuk lager. Maar langer.
Wat je wel kan zien bij deze apparaten is diep-ontlading of slijtage met opbolling van de accu also gevolg.
Daar komt niet de vuurzee uit als de video van de topicstart, maar wel kankerverwekkende damp (fluorverbindingen) als de accu lek raakt. De accu is dan vaak ook leeg, dus de energie om in vlammen op te gaan is ook minder.

Wat je als voorzorgsmaatregel kan doen is ervoor zorgen dat de accu niet "weg kan" en er geen brandbare dingen in de buurt zijn. Er komt vooral in eerste instantie heel veel rook en een steekvlam af, daarna is het meeste geweld er wel af. Het elektrolyt is weg. Anders als bij een brandend bankstel, wat eerst smeult en daarna heel intens brandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Drardollan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Ik vertrouw niet blind op opladers. Zit ontzettend veel Chinese troep tussen, ook bij opladers waarvan je het niet verwacht. Alles moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden in deze tijd en een foutje is zo gemaakt.
Dan nog kan je in het rare geval dat er toch iets misgaat met de batterij beter in je schuur hebben liggen dan in de woonkamer... Ik denk dat je met in de schuur opladen meer risicos wegneemt dan dat erbij komen omdat de batterij misschien langer dan strikt noodzakelijk aan de oplader hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tom-Z schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Dan nog kan je in het rare geval dat er toch iets misgaat met de batterij beter in je schuur hebben liggen dan in de woonkamer... Ik denk dat je met in de schuur opladen meer risicos wegneemt dan dat erbij komen omdat de batterij misschien langer dan strikt noodzakelijk aan de oplader hangt.
Dat ligt er maar helemaal aan hoor. Als de schuur aan je huis vast zit bijvoorbeeld. Of zoals in mijn geval een oldtimer, diverse jerrycans met brandstof en wat gasflessen huisvest dan heb ik daar liever geen brand.

Nog los van wat ik noemde aan warmte, overladen en compleet buiten zicht laden. Ik kies er persoonlijk dan liever voor om de accu dicht bij de achterdeur op te laden terwijl ik in de directe omgeving verkeer.

Ik heb geprobeerd het met Domotica op te lossen, maar helaas valt het opgenomen vermogen te ver terug in de laadcyclus (in mijn specifieke geval) waardoor ik niet goed kan detecteren of het opladen klaar is en de oplader dus uit moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 11-07-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
Rmg schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Bewuste spelfout? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Ik heb al de gekoppelde rookmelders (Nest Protect), maar ik zit te twijfelen aan die "handtasjes" om deze te gebruiken bij het opladen van mijn telefoon en tablet.
Maar ja, die fietsaccu past daar weer niet in.
En zo'n ding:
https://www.anwb.nl/webwi...idskoffer-c-parts?cat=507
kost dan gelijk weer EUR 350 ofzo

Ik zit eventueel te denken aan een extra branddeken direct in de buurt monteren (aan de wand) van waar in mijn accu's veel laad.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://bridgehill.net/lithium-branddekens/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

GarBaGe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:36:
Ik zit eventueel te denken aan een extra branddeken direct in de buurt monteren (aan de wand) van waar in mijn accu's veel laad.
Bijvoorbeeld zoiets:
Als je dan toch een brandvrije, waterdichte, bak neer moet zetten (als in dat plaatje) om die batterijen in te laden dan kun je daar ook een deksel op monteren?
Zo'n deken kost 725 euro ex BTW, en werkt alleen als je toevallig met dat ding in de hand in de buurt bent als de batterij ontploft...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56
Accu’s opladen in een afgesloten bak maak je het risico op brand volgens mij alleen maar veel groter mee: de warmte kan namelijk veel lastiger weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44
GarBaGe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:36:

Bijvoorbeeld zoiets:
Ik heb zeer grote twijfels over deze branddeken. Je hebt namelijk 3 dingen nodig om een brand te krijgen; hitte, een brandbaar materiaal en zuurstof.

Lithium maakt zelf zuurstof aan als het in brand vliegt, brandbaar materiaal zit altijd in een lithium accu, en de hitte blijft een hele lange tijd aanwezig vandaar ook het advies van de brandweer om de accu in een bak met water te gooien, en minimaal 24 uur te laten staan. En nog zelfs dan is er een kans dat het spontaan weer vanzelf in brand vliegt.

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Wat @BladeSlayer1000 zegt. Wel kan je de branddeken gebruiken om jezelf te beschermen. Leer dan wel eerst even hoe je hem moet vastpakken. Niet met je vingers over de rand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:41
Volgens mij is de maatregel gewoon gezond verstand gebruiken de beste maatregel imo.

Ik gebruik alleen A merk batterijen, kabeltjes en opladers. Dus een originele iPad oplader voor de iPad, IKEA batterijen voor apparaten wat penlite batterijen gebruikt enzovoorts.
Dus geen AliExpress/Action meuk, zowel geen laders, oplaad kabels en batterijen.
Mocht om wat voor reden dat ook hier een toch een goedkoop AliExpress of Action apparaat in huis komen; ik noem maar een goedkoop bestuurbaar autootje; dan word in ieder geval niet de batterij en oplader/adapter gebruikt wat er bij zit. Maar een degelijke van een ander merk. Gelukkig is alles universeel vandaag de dag, dus kun je alle apparaten wat je kunt opladen met USB gewoon de Apple iPad oplader gebruiken bijvoorbeeld. Penlite batterijen spreken voor zich.

Voor de rest/samenvattend;
- in vrijwel elke kamer/ruimte hangt hier een rookmelder. We hebben 9 stuks totaal.
- op 3 plekken in huis hangt er een brandblusser
- bij twijfel gaat de oplader/adapter in de prullenbak
- bij twijfel gaat de batterij naar een batterij inlever punt
- alleen A merk adapters/opladers zoals die van Apple voor het opladen van iPads / iPhones
- alleen A merk batterijen van o.a. Panasonic of IKEA
- ik snap niet altijd de behoefte om apparaten enorm snel op te laden, bijvoorbeeld een Smartphone dat in 30 minuten vol moet zijn. Een nachtje 'rustig' opladen met 5V 1A of 2A is beter voor de levensduur van je accu, maar zorgt er ook voor dat ie een stuk minder warm word > minder kans op brand.

[ Voor 10% gewijzigd door Tux3.14 op 11-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
met modelbouw evenementen zijn vaak zgn. lipo-bags verplicht tijdens opladen

https://www.modelbouw-bai...ebehoren-lipo-zakken-1055

maar dat zijn wel ander soort accus dan telefoon accu's en dergelijke...die worden vaak binnen 10-20 minuten leeggetrokken en binnen half uurtje of uur weer geladen

[ Voor 26% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-07-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Cass Casey schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:25:

En wat betekend "gerelateerd aan lithium batterijen"

We hebben het hier volgens mij over een brand waar de batterijen de oorzaak zijn.

Want bij iedere brand waar dan ook is onderhand wel een lithium batterij in de buurt te vinden en dus lithium batterij gerelateerd.

Klinkt een beetje als het erger proberen te laten lijken dan het is.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Flagg schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:24:
[...]

En wat betekend "gerelateerd aan lithium batterijen"

We hebben het hier volgens mij over een brand waar de batterijen de oorzaak zijn.

Want bij iedere brand waar dan ook is onderhand wel een lithium batterij in de buurt te vinden en dus lithium batterij gerelateerd.

Klinkt een beetje als het erger proberen te laten lijken dan het is.
Dat betekent dat er lithiumaccu’s direct of indirect betrokken waren bij het incident. Dus óf ze waren directe oorzaak óf zorgden voor escalatie op plaats incident of effectgebied. Het grootste incident waar ik ooit bij betrokken was (toen nog namens de GHOR) was een zeer grote brand (GRIP2) in een opslagloods voor elektrische leenscooters. De oorzaak van die brand was een kortsluiting in een oplader, maar door de hitte zijn de accu’s mee gaan doen. Die veroorzaakten vervolgens een enorme rookwolk.

En nee. Ik probeer niks erger te maken. Mijn werk is het rapporteren van feiten. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15
De aanleiding van de bezorgdheid van OP is het filmpje dat hij op Youtube heeft gevonden.
Dat ziet er toch sterk uit als een box waar LiPo accu's in worden vervoerd. Niet eens geschikt om deze veilig op te laden. Lees ook de commentaren onder het filmpje. De oorspronkelijke plaatser van het filmpje laat zich niet uit over het soort accu. Als dit een over de toonbank aangeschaft product was geweest, dan zou hij er wel meer ophef over hebben gemaakt. Nu incasseert hij alleen de clicks door een waarschijnlijk zelf gecreëerde gevaarlijke situatie.
Ik heb een keer overwogen om LiPo accu's te gebruiken voor een zelfbouw accu-pack voor mijn fototoestel, met name omdat de spanning van 2 in serie geschakelde accu's overeenkomen met de voedingsspanning van het fototoestel. Daar ben ik gauw van genezen. Het risico van brand en de nodige voorzorgsmaatregelen om het te voorkomen, is vele malen groter dan de accu's die worden gebruikt in mobieltjes en allerlei andere gangbare consumenten apparaten.
Ik heb het idee dat er nu onnodig paniek wordt veroorzaakt op basis van een vaag Youtube filmpje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:17:

Ik heb het idee dat er nu onnodig paniek wordt veroorzaakt op basis van een vaag Youtube filmpje.
Eens. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je je telefoon niet naast je bed mag opladen en ik ben nota bene zelf BHVer. Wel haal ik overal goedgekeurde adapters ipv random chinameuk, maar ik laad ook gewoon dingen op als ik niet thuis ben.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:04
SmurfLink schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Eens. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je je telefoon niet naast je bed mag opladen en ik ben nota bene zelf BHVer. Wel haal ik overal goedgekeurde adapters ipv random chinameuk, maar ik laad ook gewoon dingen op als ik niet thuis ben.
Het gaat er meer om dat als er iets gebeurt je wel erg snel moet handelen. Vluchtroutes zijn nu eenmaal beperkt in een slaapkamer.

Ook een goedgekeurde adapter kan natuurlijk in brand vliegen. 100% veiligheid heb je nooit.
Kijk in het verleden naar de Samsung Note gsm die spontaan in brand konden gaan. Alles goedgekeurd maar toch zoveel problemen. Het vele bewegen van een snoertje tijdens aansluiten en loshalen daarvan kan een oplader ook een tik krijgen.

En tegenwoordig krijg je niet meer bij elke gsm een oplader waardoor je een lader veel langer gebruikt en de kans ook groter wordt.

De kans erop is misschien klein maar uitsluiten kun je het niet.
En tegenwoordig laden telefoons zo snel op dat je binnen 1 uur al meestal weer een volle hebt.

Gelukkig is iedereen vrij om het te doen op zijn eigen manier. Maar soms krijg je door dit soort discussies ook weer andere inzichten en dat is het mooie ervan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Bob Popcorn

Plop!

fmrama schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:30:
Wat ik dan met de lipo doe , is met een stanley mesje even in de mantel een opening maken. Dan een weekje in soda water leggen. Dat schijnt de zaak te neutraliseren. En dan naar het afval station.
Beter save than sorry! 😉
Is dit een grap? Zoiets moet je natuurlijk nooit doen bij een lithium accu.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37
Drardollan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:16:
[...]

.... Een beetje net als dat je je wasmachine en droger ook niet laat draaien als je weg bent.
eh..niet?

Wij laden fietsaccu alleen wanneer we thuis zijn. Telefoons, smartwatches en tablets 's nachts.
RC accu's net als fietsaccu alleen wanneer we erbij zijn.

Accu's voor gereedschap etc. ook alleen wanneer we erbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Als je een beetje nadenkt doe je dat niet nee. De wasdroger is 1 van de grootste (zo niet de grootste) oorzaken van brand in huis (bron: https://huis-en-tuin.info...aak-nummer-1-in-huis.html).

Dat ding kan je dus beter niet aandoen als je weg bent of ligt te slapen. Al kan je een hoop ondervangen met goed schoonmaken.

De wasmachine lijkt mij ook duidelijk, als het ding begint te lekken dan ben je er liever snel bij zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Drardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Als je een beetje nadenkt doe je dat niet nee. De wasdroger is 1 van de grootste (zo niet de grootste) oorzaken van brand in huis (bron: https://huis-en-tuin.info...aak-nummer-1-in-huis.html).

Dat ding kan je dus beter niet aandoen als je weg bent of ligt te slapen. Al kan je een hoop ondervangen met goed schoonmaken.

De wasmachine lijkt mij ook duidelijk, als het ding begint te lekken dan ben je er liever snel bij zou ik zeggen.
Volgens mij maakt het ook nog wel uit wat voor type droger je hebt. Een warmtepomp droger werkt technisch alweer heel anders dan een traditionele droger. Bovendien scheelt het als je standaard bij elke droogbeurt de stoffilters ook even stof vrij maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tux3.14 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Volgens mij maakt het ook nog wel uit wat voor type droger je hebt. Een warmtepomp droger werkt technisch alweer heel anders dan een traditionele droger. Bovendien scheelt het als je standaard bij elke droogbeurt de stoffilters ook even stof vrij maakt.
Dat scheelt, maar nog steeds is het brandoorzaak nummer 1. Nooit van zijn leven dat ik dat ding laat draaien als we van huis zijn. Moet iedereen verder voor zich weten natuurlijk, hoop alleen dat mijn buren ook verstandig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Drardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Dat scheelt, maar nog steeds is het brandoorzaak nummer 1. Nooit van zijn leven dat ik dat ding laat draaien als we van huis zijn. Moet iedereen verder voor zich weten natuurlijk, hoop alleen dat mijn buren ook verstandig zijn.
Ja, dat hoop ik ook van mijn buren. Echter geld dat lang niet met alles.
De buren van een bekende van mij hebben letterlijk alles in huis van Ali Express, en dan het goedkoopste van het goedkoopste. Opladers, batterijen, wifi AP's, routers, media players, kabeltjes, bluetooth speakers, noem het maar op.
Gelukkig nooit wat gebeurd, maar zou zelf niet zo happy zijn met zulke buren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Droger niet. Wasmachine wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15
Bijna iedereen heeft het hier over de lader, die niet betrouwbaar zou zijn. Het is de accu die kan gaan branden. Bij een telefoon en vrijwel alle andere apparaten, waarbij de accu in het apparaat wordt opgeladen, zit het laadcircuit in het apparaat zelf.
Een oplader met USB stekker is niets anders dan een schakelende voeding die van 230V~ 5V gelijkspanning maakt. Zo'n schakelende voeding zit ook in allerlei apparaten met directe netvoeding. Geen enkele radio, versterker of wat dan ook werkt inwendig direct op 230V.
Als je zo bang bent voor zo'n voeding, dan moet je ook van alle apparaten de stekker er uit trekken, want doorgaans blijft die voeding aanstaan voor de standby en ontvangen van het afstandsbediening-signaal.

Mijn droger maak ik eens in het jaar open en haal al het stof er uit, dat op de een of andere manier toch uit de trommel ontsnapt en niet in het pluizenfilter terecht komt.
Het is gelukkig een simpele afvoerdroger, dus het is een makkelijk klusje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 19:35
Bob Popcorn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Is dit een grap? Zoiets moet je natuurlijk nooit doen bij een lithium accu.
Neen, dat is heen grap. Je moet hem natuurlijk niet in je hand houden. En met je neus erboven op.
Op de grond leggen en even tegenhouden met iets. Het hoeft maar een klein sneetje te zijn. In de mantel.( En idd als je iets te ver snijdt dan vonkt het iets.)
Mijn ervaring, als hem niet beschadigd, moet ie weken in het water liggen. Voordat de soda of zout kan inwerken. Eigenlijk zou je hem eerst nog helemaal moeten ontladen. Maar daar heb ik de spulen niet voor. Dan zou je hem nl niet hoeven open te snijden. (Noem het de methode fmrama :) )
Op het web lees je diverse methodes. Maar bovenstaande methode heb ik goede ervaring mee.
Er zijn mensen die een dergelijke accu gewoon in de kliko gooien. 99 keer gaat dat goed en een enkele keer veroorzaakt zo’n (niet geneutraliseerde accu) dan brand in de vuilnisauto, afvaldepots ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:01
Volgens mij is het belangrijker dat je geen opladers e.d. via Aliexpress besteld. Bij goede opladers komt dit zo goed als niet voor. Goedkope opladers zijn vaak, en vast ook in die video, het probleem.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:35

Nutral

gamer/hardware freak

Wat @JukeboxBill zegt klopt. een lader voor een accu of voor een apparaat zoals laptop of telefoon zijn 2 hele verschillende dingen.

Een 5V lader van aliexpress voor een telefoon levert minder risico omdat de telefoon uiteindelijk nog steeds zelf het laadproces controleert. Er zitten natuurlijk nog steeds risicos aan zoals gebrek aan goede isolatie of brandgevaar in de lader zelf.

Een lader voor een accu cell of meerdere cellen betekent dat deze lader ook het laadproces moet waarborgen en regelen. Zeker snelladers voor accu's die grote stromen moeten kunnen leveren zijn gevaarlijker. Denk aan fietsaccu's maar ook accu's voor drones en bestuurbare auto's.

Als er iets fout gaat is er veel minder interne en externe weerstand waardoor je sneller te grote stromen krijgt, die dingen in de fik steken.

Normaal gesproken als er iets fout gaat zou de kabel beveiligd moeten zijn, dik genoeg om de stroom af te voeren zonder op te warmen en ge-isoleerd om gevolg problemen op te lossen. Dit zijn juist de dingen waar op word bezuinigd.

Het beste wat je kunt doen is Goedgekeurde laders gebruiken waar ook CE op is afgegeven en die gebouwd zijn volgens normen (dus geen China export logo's). en op een plek waar genoeg ventilatie is om geen grote warmte opbouw te krijgen.

Fietsaccu's opladen volgens handleiding en met bijgeleverde lader.

Accu's van apparaten die je niet meer gaat gebruiken kun je het best leeg houden, een lege lithium accu heeft de minste reactie energie en is dus minder gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Tom-Z schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:28:
[...]

In normale situaties. Mocht er een defect zijn in het laadcircuit (bijvoorbeeld één van de transistoren open of kortgesloten) dan kan het wel voorkomen dat er laadspanning blijft staan op een accu die vol is.

De laadcircuits zijn niet 'fail-safe' ontworpen, met andere woorden, ze schakelen niet gelijk af als ze zien dat er iets in het laadproces niet goed gaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Stoney3K schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:44:
[...]

In normale situaties. Mocht er een defect zijn in het laadcircuit (bijvoorbeeld één van de transistoren open of kortgesloten) dan kan het wel voorkomen dat er laadspanning blijft staan op een accu die vol is.

De laadcircuits zijn niet 'fail-safe' ontworpen, met andere woorden, ze schakelen niet gelijk af als ze zien dat er iets in het laadproces niet goed gaat.
Dat is echt onzin, er zijn genoeg ontwerpen die wel fail-safe zijn, en er zijn ook genoeg ontwerpen die dat niet zijn. om nu stellig te besluiten dat ze *allemaal* niet fail-safe zijn gaat echt veel te ver.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

killercow schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Dat is echt onzin, er zijn genoeg ontwerpen die wel fail-safe zijn, en er zijn ook genoeg ontwerpen die dat niet zijn. om nu stellig te besluiten dat ze *allemaal* niet fail-safe zijn gaat echt veel te ver.
Het gaat niet alleen om het ontwerp maar ook om de componentkeuze, productie en het testproces. Dat moet allemaal meegenomen zijn voordat een ontwerp als 'fail-safe' kan worden verklaard.

En er is nog geen certificerings-eis voor oplaadcircuits in mobiele devices als het hierom gaat. In principe zou een telefoon gewoon af moeten schakelen als je er een Chinese knakker USB oplader op prikt die ineens besluit om 100 volt op de stekker te zetten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Gewoon netjes schoonmaken, dan is het risico verwaarloosbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stoney3K schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Ik reageerde op een post die stelde dat opladen in de schuur "uitnodigt" tot overladen. Dat batterijen aan de oplader laten hangen schadelijk kan zijn is een oude volkswijsheid (dat was zo met NiMH en trickle charging) maar met een normaal functionerende li-ion lader kan je hem rustig laten hangen.
En als je bang bent dat je li-ion oplader misschien een spannend defect krijgt waardoor er een overspanning op de batterij komt staan, is dat juist een extra argument om m'n niet in je huiskamer te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FirePuma142 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Gewoon netjes schoonmaken, dan is het risico verwaarloosbaar.
Het grootste deel van de mensen maakt het niet netjes schoon, schoonmaken is namelijk meer dan dat pluizenfilter in de deur ontdoen van stof.

Uiteraard moet je het zelf weten, ik denk dat de risico's niet verwaarloosbaar zijn en handel daar ook naar. Ik ben er liever bij als het mis gaat, dan kan ik in ieder geval actie ondernemen (welke actie dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
killercow schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Je kan wel gerust aannemen dat alle goedkope AliExpress meuk niet fail-safe zullen zijn. Originele spullen zijn beter ontworpen (en ook een stuk duurder daardoor) en zullen over het algemeen fail-safe zijn. Maar helaas, en dat haalt @Stoney3K terecht aan, ook bij die originele en duurdere componenten kan iets mis gaan.

Om een gek voorbeeld te geven wat mij gisteren overkwam. Ik kocht in het verleden voor mijn Domotica nog wel eens NEO Coolcam spul op Ali. Nooit problemen mee gehad. Enkele jaren geleden besloten om mij meer te focussen op Fibaro spullen. Niet zozeer omdat ik denk dat NEO Coolcam of anderen niet goed zijn, maar ik heb wel gemerkt dat een mix van merken en Z-Wave implementaties in de praktijk niet altijd lekker draait.
Kwam er gisteren een Fibaro tussenstekker binnen, ik steek dat ding in het stopcontact en krijg een vlamboog waar je U tegen zegt en zowel de zekering als de aardlek grepen gelukkig gelijk in. Nog nooit meegemaakt en verwacht je eigenlijk ook niet bij een merk als Fibaro. Maar toch gebeurde het, gelukkig zonder verdere schade of problemen.

Pagina: 1