Dakdoorvoer aircoleiding zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-04 14:37
Ik wil een airco op zolder ophangen, echter ben ik er niet helemaal zeker van hoe ik de leidingen naar buiten krijg.

Het betreft een hoekhuis, waarbij de airco op de muur komt die tegen de buren grenst. Op de andere plekken in huis was het redelijk eenvoudig door gewoon een gat door de muur naar buiten te boren, maar ik heb aan de kant waar ik naar buiten moet geen muur om doorheen te boren. De buitenunit komt op de uitbouw te staan. Zie de tekening hieronder van het zijaanzicht gezien vanaf de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlQ2I3BTT74nUwjoOecvNTEOwww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wao7NW1k0GLUpqhFbqH791zi.png?f=fotoalbum_large

De kopse kant aan de andere zijde is ook geen mogelijkheid, ivm aanzicht en maximale leidinglengte.

Het idee wat ik heb is dus om de leidingen door de dak kap te laten gaan. Deze steekt namelijk een aanzienlijk gedeelte uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7t5DDsQW7P8ZyOI0to6-sDALVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qyo28gczQKmnxB4v2uC2dMPU.png?f=fotoalbum_large

In de onderkant van de beplating een gat vlakbij de muur maken, om vervolgens de leidingen volgens de normale manier langs de muur naar beneden te laten lopen.

Zo ziet het er aan de binnenkant uit gezien vanaf zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUOjuYIcmgepXOXeA6SXnzDBY_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bek4E7raag566rovEaMgHLkZ.png?f=fotoalbum_large

Is het een kwestie van een (vierkant) gat maken in de houten beplating, isolatiemateriaal verwijderen. Vanuit binnen het tweede gat naar buiten te boren, leidingen er in, isolatiemateriaal terug en weer zo goed mogelijk proberen af te werken? Of gaat dit niet werken?

Ik hoor het natuurlijk ook graag als er alternatieve mogelijkheden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
Bij mij thuis een vergelijkbare situatie; zelf heb ik gewoon schuin geboord onder een hoek van 45 graden en dan van buiten naar binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door CMos op 11-07-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
CMos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:18:
Bij mij thuis een vergelijkbare situatie; zelf heb ik gewoon schuin geboord onder een hoek van 45 graden en dan van buiten naar binnen.
Ik heb alleen geen idee waar de buitenmuur begint ten opzichte van de betonvloer. Er is een balk op die vloer gemonteerd zoals te zien op de foto. Als je de de muur ernaast bekijkt, dat is het nog wel een centimeter of 30-40 voordat hetgeen bij elkaar komt. Als dat dan nog een stuk (of geheel) buitenmuur bij komt, heb ik een hele lange boor nodig zou je zeggen.

Overigens heb ik nog niet eerder watergekoelde betonboringen gedaan, dus dat zal ik dan moeten uitbesteden. Maar wel een goede tip, aan die oplossing had ik nog niet gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 10:36

MrG

Soortgelijk constructie bij mij thuis, alleen geen schuin overstek maar recht. Gat geboord door die houten balk op de vloer en dan kom je bij de overstek uit.
Je kunt ook eerst een kleiner gat boren en met een camera kijken wat er achter zit. Of de bouwtekening opzoeken/opvragen, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
Als je het zelf wil doen zou je ook nog kunnen overwegen twee gaten langs elkaar te boren. Dan hoef je ook geen water te gebruiken:
https://onlineborenkopen....s-mach-4-snijder/#navtabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
CMos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:18:
Idem hier met uitzondering van 'gewoon', namelijk door baksteen en houten balk.

In geval van topicstarter kun je vrij eenvoudig een paar kleine boringen doen om een en ander te verkennen en uit te lijnen.

Uiteindelijk wil je wel iets onder een hoek werken om geen haakse bocht in de overstek te moeten maken. Tenzij je de onderkant van de overstek fatsoenlijk kunt (de)monteren wat in alle gevallen het makkelijkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
Ik zal eens een gat maken in die balk en met een (nog te bestellen) endoscoop op zonderzoek uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
Endoscoop was niet echt een succes. Door de matige kwaliteit kon ik niet goed zien of het geen waar ik naar keek nu houten beplating, isolatiemateriaal of beton was.
Rukapul schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Idem hier met uitzondering van 'gewoon', namelijk door baksteen en houten balk.

In geval van topicstarter kun je vrij eenvoudig een paar kleine boringen doen om een en ander te verkennen en uit te lijnen.

Uiteindelijk wil je wel iets onder een hoek werken om geen haakse bocht in de overstek te moeten maken. Tenzij je de onderkant van de overstek fatsoenlijk kunt (de)monteren wat in alle gevallen het makkelijkst is.
Ik zie geen mogelijkheid om de overstek goed te demonteren, zonder een steiger op te bouwen.
CMos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:45:
Als je het zelf wil doen zou je ook nog kunnen overwegen twee gaten langs elkaar te boren. Dan hoef je ook geen water te gebruiken:
https://onlineborenkopen....s-mach-4-snijder/#navtabs
Dit vind ik ook nog wel een serieuze optie, maar dan heb je wel minimaal 3, misschien zelfs 4 gaten nodig (gerekend met de 32 x 450 mm. 1 voor iedere koelleiding, en dan nog 1 a 2 voor de condenswaterslang, stuur- en stroomkabel. Het lastige lijkt mij, zeker onder een hoek van 45 graden om die gaten netjes langs elkaar uit te laten komen. Als je met het 2e/3e gat iets kwa hoek afwijkt, dan kan hij goed flink wat lager/hoger of zelfs het andere gat doorkruisen. Een vereiste is dan een boormachine geleider die ik onder een hoek kan zetten, zodat de hoek niet veranderd of verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
sneeperG5 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:44:
Endoscoop was niet echt een succes. Door de matige kwaliteit kon ik niet goed zien of het geen waar ik naar keek nu houten beplating, isolatiemateriaal of beton was.

[...]

Ik zie geen mogelijkheid om de overstek goed te demonteren, zonder een steiger op te bouwen.
En op een ladder met een multitool er een stuk uitzagen?

Overigens betwijfel ik of je door beton hoeft te boren. De verdiepingsvloer is van beton en die komt niet verder dan het binnenspouwblad waarschijnlijk. Als je schuin gaat boren op het uiterste punt dan kom je dus het hout tegen dat je ziet, de spouw (met vulling) en baksteen.

Voordeel van die materialen is dat het zacht is en je 'aan kunt rommelen' met boren, beitels, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
Rukapul schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
[...]

En op een ladder met een multitool er een stuk uitzagen?

Overigens betwijfel ik of je door beton hoeft te boren. De verdiepingsvloer is van beton en die komt niet verder dan het binnenspouwblad waarschijnlijk. Als je schuin gaat boren op het uiterste punt dan kom je dus het hout tegen dat je ziet, de spouw (met vulling) en baksteen.

Voordeel van die materialen is dat het zacht is en je 'aan kunt rommelen' met boren, beitels, etc.
Ik weet niet goed hoe dit normaal opgebouwd is, maar van jouw comment kan ik het volgende afleiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQTYlF_BC8Fdajyja2beQThlUyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AUofw5XM6fWHgJLRRNy3Aino.png?f=user_large

Ik heb weer een zijaanzicht in elkaar geknutseld.

Grijs: dak
Rood: houtenbalk
Blauw: verdiepingsplaat (beton)
Zwart: binnenmuur
Geel: isolatiemateriaal
Oranje: Buitenmuur

Heb ik het zo correct geïnterpreteerd? Ligt de verdiepingsplaat niet verder dan de binnenspouwmuur? Of loopt die verdiepingsvloer nog verder door tot over de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:51
@sneeperG5 ik zit met eenzelfde situatie. Ben je hier uit gekomen?
Hoe heb je de gaten "lucht dicht" gemaakt? vol gestop met kit/pur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
gewoon uit nieuwsgierigheid, is het niet een idee om je buiten unit op zolder te zetten, door een kleine (misformde) dakkapel te bouwen waar je buitenunit in kan staan, grote kans dat zo'n unit prima klein genoeg is om niet in dakbalken te hoeven kloten en je daar gewoon omheen kunt werken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
in plaats van zo'n dak, 
    / 
  /
/

krijg je dan 

/ 
 _ /
# |

# = buitenunit,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sneeperG5
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:05:
Via buiten, heb ik door de houten beplating een gaatje geboord (a 8mm). Daarna een lange pin er in gestoken.

Vervolgens aan de binnenkant, heb ik met een multitool een stuk van de houten beplating weggehaald. Daarna isolatie materiaal er zo goed mogelijk uitgehaald en vervolgens met mijn arm gaan zoeken naar die pin. Die had ik vrij snel gevonden, en dat bevestigde dat ik er dus inderdaad met mijn arm lengte bij kon. Wel maar net hoor. Moest het gat nog een keer groter maken, zodat ik zelfs met mijn schouder er in kon gaan hangen, anders kwam ik niet laag genoeg.

Vervolgens buiten met de multi tool een gat gemaakt in de houten beplating. Ik moest bij mij ook nog door een plastic laag en een soort van plastic maas achtig materiaal. Vervolgens via buiten de leidingen er doorheen geduwd (klusje voor 2 man, duw-trek opstelling).

Daarna alles weer dichtgemaakt, isolatie zo goed mogelijk weer terug, daarna nog zo goed mogelijk met pur. En buiten nog de kieren gekit.

Hier onder zie je de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQslHPz1GZOJaXtSN1z50aSA0Kw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sb8srtcJWbkHkwnZKT5WyhsV.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat het in twee delen gezaagd is. Bij het terug plaatsen heb ik nog een klein hoekje voor de leidingen ect weggehaald. Vervolgens weer met montage kit vastgezet en afgedicht.

Het ziet er wat slordig uit, maar het zit achter schotten (op zolder) bij mijn 'bouw' spullen opslag.

Achteraf: Het zal niet de beste oplossing zijn, het is een oplossing. Overigens ben ik met een flexibele 'bocht' vanaf de muur naar die dakrand gegaan. Daar zit een lichte curve in namelijk. Deze heb ik gebruikt: https://www.rw-airconditi...flexibele-bocht-70-55-mm/

[ Voor 7% gewijzigd door sneeperG5 op 12-06-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
i-chat schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:20:
gewoon uit nieuwsgierigheid, is het niet een idee om je buiten unit op zolder te zetten, door een kleine (misformde) dakkapel te bouwen waar je buitenunit in kan staan, grote kans dat zo'n unit prima klein genoeg is om niet in dakbalken te hoeven kloten en je daar gewoon omheen kunt werken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
in plaats van zo'n dak, 
    / 
  /
/

krijg je dan 

/ 
 _ /
# |

# = buitenunit,
toon volledige bericht
Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik niet precies begrijp hoe je het precies wilt maken. Kun je hier niet tekenen (digitaal, of analoog op een papiertje).

[ Voor 41% gewijzigd door sneeperG5 op 12-06-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcjevhIkpTqg21wDBW1nRcrat2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GRC7jVYHgpoc9E8rLONSjolg.png?f=user_large

waarbij de groene lijnen constructie zijn en de paarse dakbedekking

als je goed uitmeet dat je buitenunit tussen de horizontale dakbalken (op het plaatje helaas niet te zien) blijft hoef je dus allen nauwelijks benutbare ruimte op te geven, voor het deel waar die komt te staan

bovendien hoef je alleen een licht hellend dak met iets als dakleer of bitumen golfplaat te plaatsen (vanwege de afwatering) en dus niet zoals bij normale kapellen voor isolatie (want het wordt juist een deel van 'buiten' en niet meer van 'binnen' daarom zal dit veel makkelijker te realiseren dan convetionele dakkapellen waarbij het dus een deel van 'binnen' wordt en je dus oa ook met isolatie vraagstukken zit.

je hele isolatie hoeft dus alleen in de verticale wanden waar ze nog onder je originele dak zitten, vandaar die extra lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@sneeperG5 thanks voor je uitgebreide uitleg! duidelijk zo. Afstand vertekend dus wel erg, zit dus zeker een armlengte tussen je toegang en het boord buiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 13:00

M14

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:05:
Bij mij was een vergelijkbaar probleem. Het is opgelost door de leidingen onder de dakpannen te leggen. Door het dak naar buiten en bij het overstekende deel van het dak een gat naar beneden om parallel aan de buitenmuur uit te komen.

En vervolgens pur om het dicht te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 12-06-2023 22:30 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
M14 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Bij mij was een vergelijkbaar probleem. Het is opgelost door de leidingen onder de dakpannen te leggen. Door het dak naar buiten en bij het overstekende deel van het dak een gat naar beneden om parallel aan de buitenmuur uit te komen.

En vervolgens pur om het dicht te maken.
Aah slim! iets meer afstand maar misschien wel eenvoudiger zo, hmmm... stof tot nadenken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@M14 , alles paste dus ONDER de panlatten door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 14:41
Je kunt de airco beter niet op je uitbouw zetten, maar aan de muur hangen.
Dit vanwege trillingsgeluiden in de uitbouw en mocht je ooit onderhoud willen doen aan het dak van je uitbouw, dan staat hij niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-02 15:59
ik zit met eenzelfde situatie, bijna hetzelfde prefab concept schat ik zo. mijn idee is exact hetzelfde als die van jou dus dat geeft mij hoop. Volgens de airco monteur kon dit niet, gezien het dak lager ligt dan de zoldervloer en hij niet door de muur kon boren. Mijn optie om het door het dak te doen werd van tafel geschoven.

hoe dan ook, het ziet er naar uit dat het je is gelukt dus dat stelt mij ook gerust om eens wat aan te rommelen.
heb je van te voren zelf de profielen allemaal aangelegd waarna de monteur er doorheen kon?

heb je ook een foto van de buitensituatie?
sneeperG5 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:10:
Ik wil een airco op zolder ophangen, echter ben ik er niet helemaal zeker van hoe ik de leidingen naar buiten krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sneeperG5
Installatie is compleet zelf gedaan. Alleen inbedrijfstellen heb ik laten doen.

Je kunt iig een 'pilot' gaatje vanaf buiten maken, boortje erin laten zitten. Binnenkant beplating eruit halen en kijken of je er met je arm bij kunt komen. Slechtste geval kom je er niet bij, maak je aan de buitenkant een gaatje van 6/8mm dicht, zie je niets van. En ja dat achter de schotten is niet erg, zie je toch niet imo.
ps: probeer zo laag mogelijk het gat aan de binnenkant te maken, ik zat met mijn schouder en al in om zo laag mogelijk te komen.

Zie hier foto's van buiten. Beetje ongunstig, maar als ik verder naar achter liep kwam precies de ochtend zon over het dak heen, dan zie je precies niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhrZzTYuXqd2efLfOKV2yWRs84U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVdd28uIp2EyI0axUBXA3zL8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQPF9Lgu2VWhWYdB37aIAoBoTbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zODPB6g68yd58iZQ0lRlnei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZc678j_2ywYdvcEyy15h5quIRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ4LWQIwTACVXqMIhR8vkN4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-02 15:59
Dankje voor de opheldering! Mijn overstek heeft trespa platen die ik er af kan schroeven dus dat maakt het al iets eenvoudiger. Verder is de situatie identiek. Dank
Pagina: 1