Nieuwe local managed switch (10-16 poorten)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Ik zoek een?
10-16 (18?) poorts managed switch die lokaal gemanaged kan worden en geen internet verbinding nodig heeft of zelfs maar zoekt, eventueel PoE maar zeker fanloos en gezien de beschikbare ruimte niet groter dan 1/2 rack breedte.

Wat is je budget?
tot zo'n €300,- afhankelijk van de mogelijkheden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur maar ik probeer wel op het verbruik te letten. Momenteel kost 1W extra verbruik €3.20/jaar. Goedkoop kan dus duurkoop zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Komt in de meterkast of op/onder bureau. 10 poorten is het minimum maar gezien de groei van het aantal apparaten is 12-16(18?) is beter.
Op mijn zoektocht ben ik, als niet netwerker, vooral in de specificaties en (on)mogelijkheden inmiddels het overzicht kwijt en is wat hulp welkom.

Momenteel kijk ik naar deze PoE switches:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesCisco CBS250-8P-E-2G-EU€ 252,-€ 252,-
1Netwerk switchesZyXEL GS1920-8HPv2€ 245,-€ 245,-

en deze zonder PoE:
1Netwerk switchesCisco CBS250-8T-E-2G-EU€ 168,19€ 168,19

Als ik het goed zie hebben deze allemaal 10 bruikbare RJ45 Gb poorten.

Concreet: Zijn dit goede, lokaal te managen switches, zijn er (relatief) betere, fanloze, met eventueel 16(18?) poorten? Ik zie andere merken die ik niet ken en waar ik dus niet zomaar geld voor wil neerleggen. Als gezegd: bomen en bos..

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat heb je precies nodig aan 'managed' ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:15:
Wat heb je precies nodig aan 'managed' ?
VLAN, voorbereiden op flinke uitbreiding netwerk. Momenteel 5 domme switches (totaal) in gebruik maar dat is te weinig. In het wilde weg packets rondpompen lijkt me inefficienter dan bijvoorbeeld IP-routing. Glasvezel komt er aan, tijd om het voor de komende jaren "goed" te doen.

Bij PoE: Poorten in/uitschakelen via SNMP bijvoorbeeld voor camera reset of tijdelijk uitschakelen. Maar, misschien overschat ik het nut van managed? Ik sta open voor suggesties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:27:
VLAN, voorbereiden op flinke uitbreiding netwerk.
Dan kan je ook met 'smart' switches of L2+ switches uitkomen.
In het wilde weg packets rondpompen lijkt me inefficienter dan bijvoorbeeld IP-routing.
Dat kan je niet zo maar stellen, als je van poort A naar poort B gaat heeft de rest van de switch daar geen last van. Ga je (intern) routeren over VLAN's dan wordt dat er niet sneller van. Ook broadcast werkt efficiënter binnen 1 netwerk (VLAN) dan over VLAN's heen.
Glasvezel komt er aan, tijd om het voor de komende jaren "goed" te doen.
Op 1Gbit zijn er nog maar hele kleine verschillen tussen een low budget of high end switch. Pas als je meer gesegmenteerd gaat werken met 100+ devices kan je daar enige winst behalen.
Bij PoE: Poorten in/uitschakelen via SNMP bijvoorbeeld voor camera reset of tijdelijk uitschakelen.
Dat is inderdaad super handig. Wat lastig is dat PoE én Gbit én managed én 16 poorten meestal niet meer fanless is.

Mogelijk is een combinatie van 2 kleinere (~8 port) smart switches (zoals TP-Link TL-SG108PE) dan handiger ? Wil je het bij 1 device houden met meer management en met name reporting mogelijkheden dan is misschien de Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 wat voor je ? Cloud management is daar niet verplicht.
Een van de goedkoopste 16 poort oplossingen is de TP-Link TL-SG1024DE maar die heeft geen PoE.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Uit de Mikrotik stal de crs112-8p-4s (pricewatch: MikroTik CRS112-8P-4S-IN). Heeft POE, optie om via SFP modules 4 dure RJ45 poorten toe te voegen, alles en nog meer instelbaar (leercurve kan wel een nadeel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Dat is inderdaad super handig. Wat lastig is dat PoE én Gbit én managet én 16 poorten meestal niet meer fanless is. Mogelijk is een combinatie van 2 kleinere (~8 port) smart switches dan handiger. Misschien is de Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 wat voor je ? Cloud management is daar niet verplicht.
De 3 in mijn lijstje zijn fanless, inclusief verbazingwekkend de 130W Zyxel. Bij montage in de meterkast zal daar wel extra ventilatie moeten komen, Temperatuur schommelt daar momenteel rond de 27-28 graden.

Probleem met de meeste 16 poorts is de inbouw breedte, ook de Ubiquity is 45cm, ik heb daar (ook creatief) eigenlijk geen ruimte voor.
Refro schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:51:
Uit de Mikrotik stal de crs112-8p-4s (pricewatch: MikroTik CRS112-8P-4S-IN). Heeft POE, optie om via SFP modules 4 dure RJ45 poorten toe te voegen, alles en nog meer instelbaar (leercurve kan wel een nadeel zijn).
Interessant model ook fanless. Lijkt wel fors aan de prijs zelfs zonder de extra RJ45 poorten. De maat (20cm breed) klopt wel. Maximum PoE is hoog, efficientie zal dus bij laag verbruik (3-8W/poort) tegenvallen - toch zet ik m op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:03:
Probleem met de meeste 16 poorts is de inbouw breedte, ook de Ubiquity is 45cm, ik heb daar (ook creatief) eigenlijk geen ruimte voor.
Anders de TP-Link TL-SG1210MPE die voldoet volgens mij aan alle voorwaarden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Anders de TP-Link TL-SG1210MPE die voldoet volgens mij aan alle voorwaarden ?
Uit de review: "Zo is er bijvoorbeeld geen ondersteuning voor basisfunctie SNMP" Dan kom ik richting TL-SG2210P die ook nog eens mooi geprijsd is. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:17:
"Zo is er bijvoorbeeld geen ondersteuning voor basisfunctie SNMP"
Dat vind je bij vrijwel geen enkele smart managed switch, vandaar ook mijn aller eerste vraag wat je aan managed functies nodig had.

Voor wat betreft die TL-SG2210P, ik dacht dat je geen cloud managed wilde en die heeft 2 RJ54 poorten minder.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Voor wat betreft die TL-SG2210P, ik dacht dat je 'local' managed wilde, daarom viel die in mijn keuze al af.
Ja, en nu je dat noemt: Ik had m al eerder als optie laten vallen. Iets in de openingspost met bomen en bos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Ja, en nu je dat noemt: Ik had m al eerder als optie laten vallen. Iets in de openingspost met bomen en bos?
Zover ik zie kan hij wel via CLI gemanaged worden dus mogelijk is het geen verplichting. Je hebt alleen wel 2 porten minder, dan kan je net zo goed een pricewatch: TP-Link TL-SG108PE of pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS o.i.d. nemen voor 7 tot 9 tientjes.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:34:
[...]
[...]
Zover ik zie kan hij wel via CLI gemanaged worden dus mogelijk is het geen verplichting. Je hebt alleen wel 2 porten minder, dan kan je net zo goed een pricewatch: TP-Link TL-SG108PE o.i.d. nemen voor nog geen 7 tientjes.
Ja, bij de 2210 zijn de SFP poorten niet "shared" RJ45. De SG108 (zonder PoE) heb ik, is een beetje een domme switch. Da's niet echt wat ik zoek.

Even terug naar het begin: Zit ik op het juiste spoor met de opties uit de TS evt met als extra keuze de pittig geprijsde Mikrotik van @Refro?

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 11-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:43:
De SG108 (zonder PoE) heb ik, is een beetje een domme switch.
Hoe bedoel je ? De SG108 is niet gelijk aan de SG108E (en SG108PE). Die is vergelijkbaar met alle eerder genoemde smart witches.

Ik heb de GS105E daarvoor speciaal aangeschaft en in gebruik.

De D'Link DGS-1100-24PV2 is mogelijk een optie maar vind ik nogal duur voor wat je krijgt. Verder wel een prima ding, heb zelf 2x de voorganger al zeker 15+ jaar in gebruik (geen PoE).
Even terug naar het begin: Zit ik op het juiste spoor met
Die Cisco en Zyxel uit je TS zijn voornamelijk cloud managed (zie bij Zyxel de 'Cloud and standalone modes supported features', stand alone kan die niet zoveel). De Cisco ondersteund wel CLI lokaal zie ik.

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
DjoeC schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Ja, bij de 2210 zijn de SFP poorten niet "shared" RJ45. De SG108 (zonder PoE) heb ik, is een beetje een domme switch. Da's niet echt wat ik zoek.

Even terug naar het begin: Zit ik op het juiste spoor met de opties uit de TS evt met als extra keuze de pittig geprijsde Mikrotik van @Refro?
Mocht prijs een spelbreker worden dan kan de CRS112-8g ... een aantrekkelijk alternatief zijn (dan wel zonder POE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Refro Ik ga eens bijlezen over de Mikrotik, die heb ik om een aantal, misschien verkeerde, redenen even links laten liggen.

Mede @DukeBox : Ik ga de komende paar (drukke) dagen eens bijlezen/goegelen over jullie suggesties. Zo discussierend is PoE een eis ipv een optie. Net (weer) een extra PoE camera besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Zonder POE kan ik je deze van harte aanbevelen: pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2 Managed Switch with 4 SFP Slots

Prijs kwaliteit verhouding is top en genoeg poorten voor de komende tijd. Je moet echter wel ruimte hebben.

Wat betreft POE: Als het slechts een paar appareten zijn zou ik lekker een aantal POE injectors kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Saeverix op 11-07-2022 15:57 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet hoeveel PoE camera's je hebt maar houd er rekening mee dat de meeste kleinere switches maar een beperkt PoE budget hebben. Ook al hebben alle of een aantal poorten PoE, vaak kan je maar tot 3 à 4 maximaal belasten (~30 Watt).
Eerder melde TS al dat er geen ruimte was voor een full size rack model en wat verder een groot nadeel is van deze switch is het hoge energie verbruik (er zit geen 'green' functie op).

PoE injectors zijn niet op afstand te bedienen.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Saeverix Inderdaad: ruimte....

@DukeBox Huidig verbruik camera is 3W continue, specs geven 7W als maximum (met PoE en IR aan). Raspberry Pi verbruikt nu 7W, ongeveer 15W piek tijdens een reboot. Met 60W PoE kom ik dan (10 poorten) al een heel eind vooral omdat niet alle poorten power hoeven te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Het is de
1Netwerk switchesCisco CBS250-8P-E-2G-EU€ 244,69€ 244,69
Totaal€ 244,69

geworden. Ik heb alle andere opties en suggesties bekeken, dit lijkt voor mij - ondanks de prijsstijgingen - de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus toch cloud managed ? En hij gaat over de gestelde 20cm breedte heen.

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 16-07-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
DukeBox schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:48:
Dus toch cloud managed ? En hij gaat over de gestelde 20cm breedte heen.
Vzv ik uit de docs begrijp KAN hij cloud managed (centralized, eventueel binnen de eigen infra) worden MAAR het usermanual (pagina 9) beschrijft nadrukkelijk zowel via webinterface als via SSH toegang.

Wel heb je gelijk dat ik een compromis gesloten heb op de breedte die met 26.8cm meer is dan wenselijk. Na toch nog wat opties bekeken te hebben, wetende dat er vermoedelijk volgend jaar een meterkast renovatie moet gebeuren, kan ik hem met wat extra zagen en schroeven nog wel ophangen. Het geeft voorlopig iig ook 2 extra poorten. wat voorlopig een extra switch uitspaart. De bedrade aansluitingen die ik nodig heb nemen alleen maar toe....

Bedankt voor t meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:27

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Mikrotik P16 Netpower zou je kunnen overwegen. Die is niet zo breed als de meeste 16 port switches, maar wel managed, met PoE.

https://mikrotik.com/product/netpower_16p

Verder de UniFi 16 port switch lite. Is ook een optie, maar dan heb je wel een cloud controller nodig.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Erhnam schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:57:
Mikrotik P16 Netpower zou je kunnen overwegen. Die is niet zo breed als de meeste 16 port switches, maar wel managed, met PoE.

Verder de UniFi 16 port switch lite. Is ook een optie, maar dan heb je wel een cloud controller nodig.
Nee geen cloud controller. Kan je gewoon op bijv. een raspberry pi draaien. Unifi hoeft echt niet in de cloud, als je dat wilt kan dat volledig lokaal.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Erhnam schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:57:

Bedankt voor je bijdrage maar als eerder al gezegd: Het is een Cisco 10 poorts geworden. Ik had de netpower wel gezien maar de specs zijn nogal onduidelijk. Zo LIJKT het alsof de PSU apart moet worden aangeschaft (8A/50V oid?). Dan wordt t kostenplaatje ook minder interessant waarbij ook het standbyverbruik best wel hoog ligt (elke watt is momenteel zo'n 3-4 euro per jaar.

Voorlopig staat de Cisco hier (niet letterlijk) gewoon te zoemen en doet ie voor mij wat ik er mee wil doen al moet ik nog wel wat dingen uitzoeken.
Pagina: 1