Boeidelen vervangen voor Trespa

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:26
Mijn boeidelen zijn aan vervanging toe en het lijkt me verstandig om deze te vervangen voor Trespa.

Ik vraag me nu af of dit "zomaar" kan.

1. De houten boiedelen die ik nu heb zijn 2 cm dik, Trespa is 6mm dik. Ik neem aan dat ik dit op moet vullen met een ladjes van. Welk materiaal is daarvoor het beste geschikt.

2. De houten boeidelen zitten vermoedelijk een soort geklemd in dat zinken? dakdeel. Kan ik de huidige er zo uithalen en nieuwe Trespa boeidelen erin klemmen. Of zit hier een bepaald systeem in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvqNRxDtUaQ3R_DzfzfT8irgNAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HsdPsBXMuIDOEOe9Uv7JGnJJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntf17UzdVU05hDvfOsAQQiFfF_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dcXkitgrUuGFmE4vityNloZW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e17xkp7ZIKNHuPIAh7A6b8_Pch4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LgR6XeWAWUcUPUcC3DCTj0uc.jpg?f=user_large

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Lood is er gewoon overheen gezet, dat zit niet vast.
Hout eronderuit en trespa is dus simpel genoeg, maar ik zou dan meteen het dak en dus het lood meenemen. Maar goed, wie ben ik.

Je kan ook, om jezelf, de loodgieter en je schilder een plezier doen en kijken of je deze boeidelen niet gewoon kan opschuren en ze opnieuw schilderen. Dan koop je 5 jaar, dan is het dak wellicht tegen die tijd ook aan vervanging toe en neem je het beide in 1 keer mee.

Oh wacht, ik zie nu pas dat delen er wel erg slecht aan toe zijn, misschien door opspattend water op de zonwering en de niet zichtbare delen niet helemaal netjes in de verf. Jammer. Als je eea gaat vervangen, hier wel ff rekening mee houden, Trespa zal het langer volhouden maar water wat de verkeerde kant op gaat, lijkt mij geen tof idee.

[ Voor 29% gewijzigd door pjottum op 11-07-2022 11:40 . Reden: beter op de plaatjes kijken /me ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

JdM

Humbled

Is 18MM tricoya MDF iets? 50 jaar garantie op doorrotten en overschilderbaar in alle jaren (in tegenstelling tot trespa).
Ik heb er mijn dakkapel mee betimmerd omdat ik wel wil dat het lang goed blijft, maar niet vast wil zitten aan 1 kleur al die jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik vind die boeidelen er helemaal nog niet zo slecht uitzien. Het schilderwerk is slecht.
Mijn idee zou zijn om de boeidelen tot op het hout kaal te maken en het schilderwerk opnieuw doen en dit maal gelijk goed. Nieuwbouw schilderwerk is vaak van bedroevende kwaliteit.

En dat "lood" wat overigens zink is, ziet er ook nog prima uit. Het zit wel vast met een klang aan boeiboord zijde. Als die klang zit vastgeschroefd aan het boeiboord, dan trek je het boeiboord er ook niet zo makkelijk onderuit. En als je pech hebt dan zit het boeiboord ook nog aan de mastiekribben vastgespijkerd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:26
Dank voor het mededenken allen.

Grootste gedeelte van wat je ziet is slecht schilderwerk. Er zitten helaas ook gedeeltes bij (zie foto 1) waar het hout wat rot is. Dat kan idd komen door het zonnenscherm. Deze gaat overigens weg.

Het dak is ook al "oud". Zowel de vorige als de bewoner daarvoor hebben hier nooit iets mee gedaan en zal dus binnen x tijd aan vervanging toe zijn.

Als ik de opmerkingen zo lees is het wellicht beter om dan alles in 1x te doen.
Dan zou ik voor nu de boeidelen dus helemaal glad moeten schuren en proberen te repareren waar mogelijk.

PSN ID Binloading_nl