Vaste telefoon aansluiten zonder telefoonkabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 22:09
Hi Tweakers!

Zit met een kleine uitdaging als complete leek op DECT/vaste telefoon gebied

Wij zouden thuis graag een vaste telefoon neerzetten, maar hebben geen telefoonkabels door het huis lopen.
Een DECT-set met een geïntegreerd basisstation in de woonkamer neerzetten (waar ik bekend mee ben) gaat dan niet zo ver ik het zie.

Ik neem KPN Thuis af met de optionele FritzBox modem/router en heb een bekabeld netwerk door het huis liggen met 2 extra Fritz routers in Mesh. De Fritz/Modem router heeft een DECT-centrale functionaliteit, maar ik zou niet direct weten hoe dat werkt/aangesloten wordt.
Kan ik dan bij KPN een nummer aanvragen en wat losse handsets neerzetten die praten met de centrale in de FritzBox? Of moet ik een set van bijv. Gigaset aanschaffen met een los basisstation welke ik in de meterkast op de modem/router aansluit?

Zou het op prijs stellen als iemand mij beetje in de richting kan sturen hierin!

Dennis

Beste antwoord (via bottR op 11-07-2022 12:11)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 14:17
bottR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
Kan ik dan bij KPN een nummer aanvragen en wat losse handsets neerzetten die praten met de centrale in de FritzBox? Of moet ik een set van bijv. Gigaset aanschaffen met een los basisstation welke ik in de meterkast op de modem/router aansluit?
Ik heb al zoiets werkend met een losse DECT gigaset basisstation en 3 DECT toestellen (handsets). Ik heb gewoon een 3-telefoon DECT set gekocht en deze via een telefoon kabeltje op de FritzBox aangesloten.

Als je een vaste lijn telefonie aanvraagt bij KPN dan komt deze "vaste lijn" beschikbaar in de FritzBox.
Je hebt dan twee opties:
1) je koppelt het vaste telefoonnummer aan de DECT functionaliteit van de FritzBox.
Je meld de DECT handsets (telefoons) aan bij de FritzBox. Bij elke moderne handset (met GAP) moet dat kunnen werken. Het kan zijn dat het lastig is om b.v. het antwoordapparaat ene telefoonboek (in de FritzBox) te bedienen.

Om dat laatste gebruik ik optie
2) je koppelt het vaste telefoonnummer aan de analoge aansluiting (zwarte connectoren) van de FritzBox.
Je verbindt het (Gigaset) DECT basisstation met een telefoonkabeltje met de FritzBox.
Nu werkt alles via de Gigaset dus ook antwoord apparaat en telefoonboek. De fritzbox DECT doet niets en kan uit.

Zoals hierboven wordt opgemerkt, je kan het DECT basisstation van de Gigaset naast de FritzBox hangen of een op een andere plek zolang de telefoonkabel verbinding er maar is.

Bij mij werkt dit met het basisstation in de woonkamer en een losse handset (in een lader) op de 2de verdieping. Dan zitten er twee dikke betonvloeren tussen maar dat hindert niet, werkt prima.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat je ook kunt doen:
Een DECT telefoon kopen met los 2e laadstation.

Dan zet je de DECT zender in de meterkast en de losse handset in de aparte lader in de woonkamer en ben je ook klaar. Je zult de Fritz telefoons moeten gebruiken wil je de centrale van de FritzBox gebruiken. Het kan wel, maar dan zit je daar wel aan vast en dat is misschien niet zo heel eenvoudig.

Dit zou bijvoorbeeld ook moeten werken, maar ik heb geen ervaring met het configureren van de FB:
https://www.gigaset.com/nl_nl/gigaset-cl390hx/

[ Voor 48% gewijzigd door Hann1BaL op 11-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:05
Gewoon basisstation in de meterkast aansluiten op de modem inderdaad, DECT komt doorgaans wel ver. Is er toevallig een ongebruikte UTP kabel van de meterkast naar een plek in je huis waar je een telefoon kunt zetten? Dan kun je die ook gebruiken voor telefonie, kwestie van telefoon te verbinden met het blauwe paar en de juiste stekkertjes te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06 15:49

Plainside

I browse when I'm at work

Hann1BaL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:18:
Wat je ook kunt doen:
Een DECT telefoon kopen met los 2e laadstation.

Dan zet je de DECT zender in de meterkast en de losse handset in de aparte lader in de woonkamer en ben je ook klaar. Je zult de Fritz telefoons moeten gebruiken wil je de centrale van de FritzBox gebruiken. Het kan wel, maar dan zit je daar wel aan vast en dat is misschien niet zo heel eenvoudig.

Dit zou bijvoorbeeld ook moeten werken, maar ik heb geen ervaring met het configureren van de FB:
https://www.gigaset.com/nl_nl/gigaset-cl390hx/
Dit zou het snelste zijn, 2de laadstation van zelfde type handset, hoofdzender in meterkast.
FB heeft idd een DECT functie, zelf nog niet tegengekomen in de telefoniewereld (Service engineer telefoni hiero ;) ) dat het werd gebruikt.

DECT komt veel verder dan bijv. bluetooth, vandaar dat je tegenwoordig ook vaker dect-headsets ziet in panden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 14:17
bottR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
Ik heb al zoiets werkend met een losse DECT gigaset basisstation en 3 DECT toestellen (handsets). Ik heb gewoon een 3-telefoon DECT set gekocht en deze via een telefoon kabeltje op de FritzBox aangesloten.

Als je een vaste lijn telefonie aanvraagt bij KPN dan komt deze "vaste lijn" beschikbaar in de FritzBox.
Je hebt dan twee opties:
1) je koppelt het vaste telefoonnummer aan de DECT functionaliteit van de FritzBox.
Je meld de DECT handsets (telefoons) aan bij de FritzBox. Bij elke moderne handset (met GAP) moet dat kunnen werken. Het kan zijn dat het lastig is om b.v. het antwoordapparaat ene telefoonboek (in de FritzBox) te bedienen.

Om dat laatste gebruik ik optie
2) je koppelt het vaste telefoonnummer aan de analoge aansluiting (zwarte connectoren) van de FritzBox.
Je verbindt het (Gigaset) DECT basisstation met een telefoonkabeltje met de FritzBox.
Nu werkt alles via de Gigaset dus ook antwoord apparaat en telefoonboek. De fritzbox DECT doet niets en kan uit.

Zoals hierboven wordt opgemerkt, je kan het DECT basisstation van de Gigaset naast de FritzBox hangen of een op een andere plek zolang de telefoonkabel verbinding er maar is.

Bij mij werkt dit met het basisstation in de woonkamer en een losse handset (in een lader) op de 2de verdieping. Dan zitten er twee dikke betonvloeren tussen maar dat hindert niet, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:38
Siemens had ook Dect burotoestellen.

Die hadden stroom nodig voor de werking en maakten via DECT verbinding met het basisstation.

Anno 2022 zie ik die niet meer, maar die zijn 2e hands nog wel te krijgen. (al zijn ze niet heel gangbaar)

https://www.marktplaats.n...000-t-mobile-desk-toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
Thanks iedereen voor de antwoorden!
Ik kan hier heel aardig mee vooruit, ik ga even kijken of ik de FritzBox als DECT-centrale ga gebruiken of gewoon voor een set met een basisstation ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
bottR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:12:
Thanks iedereen voor de antwoorden!
Ik kan hier heel aardig mee vooruit, ik ga even kijken of ik de FritzBox als DECT-centrale ga gebruiken of gewoon voor een set met een basisstation ga!
Fritz als centrale is verreweg de beste optie. 1 potentiële storinfsfactor minder en je kunt meerdere gesprekken gelijktijdig voeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En met de Fritz Fon app op je mobiel, fungeert je smartphone ook als "dect" (maar dan via wifi)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
DJMaze schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 02:45:
En met de Fritz Fon app op je mobiel, fungeert je smartphone ook als "dect" (maar dan via wifi)
Maar dat staat verder los van de DECT-vraag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher heeft overigens 2x de fritz fon c5, direct gekoppeld aan de box.
Werkt prima, en je kan er wat extra dingen mee doen qua wifi, radio, beveiligingscameras bekijken, etc.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 19:40
DJMaze schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 02:45:
Zolang je op de eigen WiFi zit. Via andere netwerken werkt het sinds enkele updates niet meer. En zelfs op de eigen WiFi is het tegenwoordig buggy, want inkomende oproepen komen schijnbaar niet meer binnen op de smartphone.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Niet helemaal in lijn met je vraag (want die is al beantwoord) maar waarom wil je vaste (dect) telefonie?

Wil je alleen inkomende gesprekken wil ontvangen kan je ook naar prepaid bv van cheapconnect kijken voor 10 euro per jaar. Let wel dat het voip account ergens op moet worden geconfigureerd, geen idee of dat op de fritzbox kan.

NB Bij stroom uitval valt de lijn weg (modem en dect zender hebben stroom nodig).

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
jeanj schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:04:
Niet helemaal in lijn met je vraag (want die is al beantwoord) maar waarom wil je vaste (dect) telefonie?
Bereikbaarheid, zekerheid en eenvoud van een vaste lijn/vaste toestellen voor m'n chronisch zieke partner.

Hebben inderdaad ook gekeken naar een mobieltje met een prepaid kaart, maar vaste lijn heeft de voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Een vaste lijn heeft niet langer meer de betrouwbaarheid van een echte koperen vaste lijn, en wordt via voip, dus via internet geleverd. Met prepaid, bedoel ik niet mobiel,prepaid, maar vaste lijn/voip prepaid.

Als je ook gaat bellen met die lijn, zou ik ook naar de tarieven kijken, isps als kpn en ziggo zijn duur als je veel belt of naar het buitenland belt. vooral tov de prijs vechter. Maar ook een dienst als cheap,connect is veel goedkoper, afhankelijk van je bel patroon.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:57:
Maar dat staat verder los van de DECT-vraag 😉
Hangt er vanaf hoeveel DECT telefoons er aangeschaft worden, of besparen door mobiel te gebruiken ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1