Hoi mede Tweakers,
Ik loop tegen een netwerk/vpn issue aan waar ik niet uit kom. Weet het echter niet goed te beschrijven waardoor mijn zoektocht spaak loopt en de titel van dit topic misschien onduidelijk is.
Mijn situatie:
Raspberry pi met ip 10.0.1.6
Op mijn router heb ik OpenVPN zodat ik van buitenaf ook op de pi kom.
Dit werkt prima, ik zet openvpn aan op mn telefoon buitenshuis en kan zo via vnc de pi overnemen… of via ssh… of naar de web interface gaan van het programmatje wat op de pi draait.
Echter, op de pi wil ik private internet access gebruiken, dit werkt in zoverre ook. Lokaal kan ik de pi ook op alle manieren nog benaderen.
Alleen als ik buitenshuis ben en dus via mijn openvpn ga, kan ik de pi niet meer benaderen, niet via vnc, niet via ssh, niet de web interface, zelfs niet pingen…. Zet ik private internet access uit, dan werkt alles weer.
Dit is een linux issue, althans, heb l2tp vpn geprobeerd en synology vpn, idem.
Heb ipv raspberry os, ubuntu geprobeerd, hetzelfde.
Doe ik dit echter na simuleren op een windows machine, dan werkt het gewoon.
Ik vind wel dingen over ip tables toevoegen en routes maar daar snap ik niks van….
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo en kan iemand mij hiermee helpen
Ik loop tegen een netwerk/vpn issue aan waar ik niet uit kom. Weet het echter niet goed te beschrijven waardoor mijn zoektocht spaak loopt en de titel van dit topic misschien onduidelijk is.
Mijn situatie:
Raspberry pi met ip 10.0.1.6
Op mijn router heb ik OpenVPN zodat ik van buitenaf ook op de pi kom.
Dit werkt prima, ik zet openvpn aan op mn telefoon buitenshuis en kan zo via vnc de pi overnemen… of via ssh… of naar de web interface gaan van het programmatje wat op de pi draait.
Echter, op de pi wil ik private internet access gebruiken, dit werkt in zoverre ook. Lokaal kan ik de pi ook op alle manieren nog benaderen.
Alleen als ik buitenshuis ben en dus via mijn openvpn ga, kan ik de pi niet meer benaderen, niet via vnc, niet via ssh, niet de web interface, zelfs niet pingen…. Zet ik private internet access uit, dan werkt alles weer.
Dit is een linux issue, althans, heb l2tp vpn geprobeerd en synology vpn, idem.
Heb ipv raspberry os, ubuntu geprobeerd, hetzelfde.
Doe ik dit echter na simuleren op een windows machine, dan werkt het gewoon.
Ik vind wel dingen over ip tables toevoegen en routes maar daar snap ik niks van….
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo en kan iemand mij hiermee helpen