Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
De betreffende PC gaat al een tijdje mee, een keer ''geupgrade'' met wat meer geheugen, een SSDtje en een betere koeler. Draait eigenlijk altijd super stabiel, tot de keren dat ik er weer aan zit te hannesen. :+
Programma`s als Keyshot en Autodesk Inventor liepen voldoende goed waardoor ik niet heel veel reden had om een nieuwe PC aan te schaffen.
Deze week echter eens wat met Blender gerommeld en dat liep minder soepel. Uiteindelijk een ander videokaartje van Marktplaats getrokken in de hoop dat ik daar weer even mee verder zou kunnen.

Na het installeren van de kaart en driver liep het eigenlijk best goed :) Maar goed, als je dan toch bezig bent... Eens kijken of dat veel besproken overklokken van een I7-920 echt werkt, klein beetje gerommeld in de BIOS. Uiteindelijk de boel maar terug gezet naar fabrieks/optimized settings, en toen wilde de PC niet meer opstarten... Inaccessible boot device melding van Windows. Uiteindelijk toch gelukt om weer in Windows te komen. Echter is het allemaal toch niet meer zo stabiel als het was... Haperend geluid en filmpjes (internet), af en toe toch niet willen opstarten, etc.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/53804933

UserBenchmarks: Game 20%, Desk 67%, Work 16%
CPU: Intel Core i7-920 - 62%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 27.7%
SSD: Samsung 850 Evo 250GB - 53.4%
SSD: Intel 330 Series 60GB - 40.8%
RAM: Unknown 4x4GB - 33.2%
MBD: Gigabyte GA-X58-USB3

Wat heb ik geprobeerd?

Intel updates, blijkbaar allemaal in orde
Videokaart drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd
Bios gereset

Vraag 1, wie kan me op weg helpen het probleem te constateren?
Vraag 2, ik heb het idee dat het geheugen niet optimaal werkt. Zitten vier stuks van deze in:
https://www.kingston.com/dataSheets/HX318C10FR_4.pdf
In de bios zie ik 1066Mhz, volgens mij niet zoals het hoort?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu idle en load?

Draait het moederbord op de meest recente BIOS versie?

XMP voor het geheugen staat aan?
Waarom eigenlijk 4 geheugenmodules in een moederbord dat triple channel ondersteunt? Daar doe je doorgaand 3 of 6 modules in.

Wat is het merk en type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
Voeding ben ik ook nieuwsgierig naar.

Welke videokaart zat er eerst in? Drivers verwijderd met DDU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF

Nu op het moment volgens Speccy, MOBO: 37gr. GPU: 54gr. CPU: 40gr.

Na een paar minuutjes Prime95 zitten de cores op 62, 67, 62, 62 graden.

Nee, volgens mij heb ik F1 zien staan, indien dit de BIOS versie betreft...

Had ik eerder al naar gezocht ik de BIOS maar zie ik nergens staan.

Waarom eigenlijk 4 geheugenmodules in een moederbord dat triple channel ondersteunt?

Ik heb geen flauw idee :+ Overigens zien de slots er wel uit alsof ze bestemd zijn voor 3 x 2 setjes, maar of de kleuren ook daadwerkelijk dat doel hebben...

Be Quiet Pure Power 530 Watt.

Er zat een Radeon 5450 in. DDU had ik wel gedownload maar zat toch enig sinds een risico aan leek het. Dus maar gelaten voor wat het is. Zou het toch eens kunnen proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door FSSF op 10-07-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
DDU kan echt geen kwaad. Dit zou best veroorzaakt kunnen worden door drivers die elkaar in de weg zitten.

En de bios heb je trouwens gewoon echt gereset, of de instellingen weer terug gezet? Die zou ik ook echt resetten, mocht je dat niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
FSSF schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:10:

Nu op het moment volgens Speccy, MOBO: 37gr. GPU: 54gr. CPU: 40gr.

Na een paar minuutjes Prime95 zitten de cores op 62, 67, 62, 62 graden.
Geen problemen hier

Nee, volgens mij heb ik F1 zien staan, indien dit de BIOS versie betreft...
Dat is de release BIOS uit 2010. Die zou ik eens naar F3 updaten. Nieuwere versies zijn BETA en daarmee niet gegarandeerd stabiel.

Had ik eerder al naar gezocht ik de BIOS maar zie ik nergens staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEhBilPfnvcBkmM9FdSMAc0LQlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0bMSDefy7U0RrBrOHpxy5Tqy.jpg?f=user_large
Waarom eigenlijk 4 geheugenmodules in een moederbord dat triple channel ondersteunt?

maar of de kleuren ook daadwerkelijk dat doel hebben...
Ja. Bord ondersteunt ook dual channel wat in te stellen is in het BIOS

Be Quiet Pure Power 530 Watt.
Die loopt op zijn laatste benen. Was nieuw al een matig exemplaar.

Er zat een Radeon 5450 in. DDU had ik wel gedownload maar zat toch enig sinds een risico aan leek het. Dus maar gelaten voor wat het is. Zou het toch eens kunnen proberen.
DDU is wel wijs als je van AMD naar nVidia gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Overigens merk ik het haperen/laggen ook met wanneer je een programma met ''admin toestemming''( ja of nee klikken om verder te gaan) opent. Het bijbehorende geluidje gaat niet lekker. Na het verwijderen van beide drivers met DDU kwam het geluidje wel soepel mee. Na het installeren van de Nvidia driver doet het geluidje weer moeilijk...

De voeding is een x aantal jaar oud, de vorige voeding was al eens overleden. Is het stroomverbruik ook ergens te zien via de PC? Lijkt mij echter dat bij geen/weinig belasting dit niet echt het probleem zal zijn?

Het XMP (bovenste regel) is bij mij helaas niet zichtbaar in de BIOS.

[ Voor 3% gewijzigd door FSSF op 10-07-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
FSSF schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:45:

Het XMP (bovenste regel) is bij mij helaas niet zichtbaar in de BIOS.
Ook niet na een update naar F3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
FSSF schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:48:
Inaccessible boot device melding van Windows. Uiteindelijk toch gelukt om weer in Windows te komen...... af en toe toch niet willen opstarten, etc.
Hoe/wat heb je dat weer opgelost?
En af en toe niet meer willen opstarten (wat voor foutmelding eventueel) is dus wel zorgelijk.
Lost dat eerst eens op zou ik denken?

Voor optimale instellingen SSD zorg dat deze op native SATA/AHCI staan.

Verder zou ik nu eerst eens alle drivers/resten van zowel AMD en nVidia verwijderen met DDU en Windows dan eerst zelf deze laten updaten.
Speciaal als je switched tussen AMD en nVidia is DDU eigenlijk wel essentieel.

Eventueel:
Google: debloat nvidia drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
@bios en de F3 gedownload. Kom er zo snel niet echt verder mee.. Meldingen over niet de goede bestanden etc.

Het niet meer willen opstarten heeft zichzelf een beetje opgelost. Geprobeerd met de diagnostic tools etc. Wilde allemaal niet echt werken. Toen ik na een half uurtje terug kwam bij de PC was het blijkbaar toch gelukt na een aantal keer automatisch uit zich zelf opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Bios op een USBtje gezet en vanuit de Bios geprobeerd te updaten. Ik krijg een melding CHECKSUM = BE00, continu? Ik wilde eigenlijk wel doorklikken maar ik heb geen idee wat de melding betekent, net zoals Google.
Iemand die er iets over kan zeggen?

Edit: Bios F3 is gelukt. Probleem met stotterend geluid en beeld, en verbinding met het beeldscherm dat af en toe weg valt, blijft helaas.

Flinke rits met erorrs en warnings in de Event logger, meeste volgens mij niet zo van belang. Onderstaande in ieder geval wat betreft het verliezen van de connectie met het beeldscherm,

Toch nog iets van een driver issue dan, of kan dit allerlei redenen hebben...
Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.
Certificate for local system with Thumbprint f8 24 61 17 e0 fb 4b e7 84 f8 fd a1 a2 2e 16 dd ea 72 5f c1 is about to expire or already expired.

[ Voor 63% gewijzigd door FSSF op 20-07-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-10 22:02
FSSF schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:30:
Bios op een USBtje gezet en vanuit de Bios geprobeerd te updaten. Ik krijg een melding CHECKSUM = BE00, continu? Ik wilde eigenlijk wel doorklikken maar ik heb geen idee wat de melding betekent, net zoals Google.
Iemand die er iets over kan zeggen?

Edit: Bios F3 is gelukt. Probleem met stotterend geluid en beeld, en verbinding met het beeldscherm dat af en toe weg valt, blijft helaas.

Flinke rits met erorrs en warnings in de Event logger, meeste volgens mij niet zo van belang. Onderstaande in ieder geval wat betreft het verliezen van de connectie met het beeldscherm,

Toch nog iets van een driver issue dan, of kan dit allerlei redenen hebben...

[...]

[...]
De foutmelding met NVDMk.sys has stopped working, verwijst naar de GPU driver/videokaart. Ik zou inderdaad DDU eens downloaden (https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html) , de drivers verwijderen en de meest recente drivers installeren: https://www.nvidia.com/download/index.aspx

How to: YouTube: How to Use Display Driver Uninstaller (DDU) to Uninstall GPU Drivers...

Indien dit niet helpt, kun je nog een herinstallatie van Windows proberen, indien dat niet helpt, is je GPU helaas defect :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
Furmark liet duidelijk zien wanneer de kaart het slecht deed (18fps) en wanneer de kaart het goed deed (100fps).

De kaart wisselen naar het 2e GPU slot heeft alle problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Interessante oplossing wel.
Mooi dat het dan toch is opgelost!
Pagina: 1