Electrisch of benzine?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter293
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-07-2022
Hallo,

Ik denk erover om (zakelijk) elektrisch te gaan rijden. Nu is het zo dat ik voor mijn werk met enige regelmaat (gemiddeld 1x per maand) in Duitsland zit.. Afstand: ± 500km.

Heeft er iemand ervaring met het rijden van dit soort afstanden? En is het aan te raden is om dan elektrisch te gaan rijden of dat ik toch beter voor een brandstofauto kan gaan.

Ik begrijp dat ik mijn rijstijl zal aan moeten passen en wellicht een extra stop in zal moeten bouwen.

Als auto heb ik de Polestar 2 (long range uitvoering) in gedachten. Mocht er iemand hierover nog nuttige info hebben hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor type rijder ben je?

Rijden van lange afstanden met elektrische auto is geen enkel probleem. Er zijn inmiddels zoveel laders dat er altijd wel eentje in de buurt zit. En er zijn diverse apps om ze te vinden.

Heb zelf al 10+ ritten van meer dan 1500km erop zitten. En wekelijks ritten van 250+km en dus 500+km op een dag.

Wel kost de rit iets meer tijd door lagere topsnelheid en een laadstop. In ruil daarvoor kom je uitgeruster aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 10-07-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe rijdt je nu?
Is dat in 1x 500km. Of neem je ook even pauze? (wel zo verstandig).

Je benzine auto kan vast prima 800km op een tank rijden.
Maar denk met een rit van 500 dat je ook even ergens pauzeert voor aan bakkie en de wc bijvoorbeeld.

Als je dat bij een snellader doet, dan voeg je ook weer KM's toe aan de accu.
Dan zou het geen issue moeten zijn volgens mij.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Waarom twijfel je over elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:16
Peter293 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:35:
Hallo,

Ik denk erover om (zakelijk) elektrisch te gaan rijden. Nu is het zo dat ik voor mijn werk met enige regelmaat (gemiddeld 1x per maand) in Duitsland zit.. Afstand: ± 500km.

Heeft er iemand ervaring met het rijden van dit soort afstanden? En is het aan te raden is om dan elektrisch te gaan rijden of dat ik toch beter voor een brandstofauto kan gaan.

Ik begrijp dat ik mijn rijstijl zal aan moeten passen en wellicht een extra stop in zal moeten bouwen.

Als auto heb ik de Polestar 2 (long range uitvoering) in gedachten. Mocht er iemand hierover nog nuttige info hebben hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Toevallig al ingelezen in

Het grote Polestar 2 Topic

In het kort, 500km ga je nooit halen met een Polestar 2. Dus je zal 1x halverwege moeten opladen, zo'n 30 mins met een rappe oplader.

Verder hangt het er vanaf of je thuis kan opladen, je werkgever alle oplaadkosten vergoedt, hoeveel kms je rijdt per jaar, welke auto's beschikbaar zijn etc etc. Wat dat betreft kan je beter gewoon inlezen hier in de topics en alles op een rijtje zetten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter293
Bedankt voor de info. Ga mij zeker inlezen in het grote Polestart 2 topic!

Verfder is het de bedoeling dat ik thuis kan laden. De werkgever vergoed de oplaadkosten. Verwacht aantal kms / jaar: 35000 - 40000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter293
Ik houd wel van lekker vlot doorrijden. Maar ik weet dat ik mijn rijstijl zal moeten aanpassen.

Vind het in elk geval geruststellend de lezen dat het geen probleem is om langere afstanden met een elektrische auto te rijden.

Mijn twijfel over wel of niet elektrisch rijden zit hem met name in de beschikbaarheid van laadmogelijkheden.

Bedankt allemaal in elk geval voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Peter293 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:21:
Ik houd wel van lekker vlot doorrijden. Maar ik weet dat ik mijn rijstijl zal moeten aanpassen.

Vind het in elk geval geruststellend de lezen dat het geen probleem is om langere afstanden met een elektrische auto te rijden.

Mijn twijfel over wel of niet elektrisch rijden zit hem met name in de beschikbaarheid van laadmogelijkheden.

Bedankt allemaal in elk geval voor jullie input!
Als je de ritten die je verwacht te maken eens invult in A Better Route Planner en je de auto instelt op de Polestar 2 LR krijg je een goede indicatie van bereik en laadtijden.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 03:46
Elektrisch rijden lijkt nu echt wel een no-brainer. Je bent voor de werkgever op pad, tijd etcetera.. alles betaald.

Hoe zit het privé, vakantie km's maar belangrijker laden en kosten hiervan. De groepenkast moet het wel aankunnen 3 fasen en als je een huurhuis hebt wat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

Elektrisch. Ik rijd al sinds 2013 volledig elektrisch. Laatst nog vanuit Wenen naar huis (1000km) op 1 dag gereden met mijn Model S. Deed er 10,5u over.

Snelladers vind je tegenwoordig echt overal en worden er steeds meer en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

amiaima schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:29:
Elektrisch rijden lijkt nu echt wel een no-brainer. Je bent voor de werkgever op pad, tijd etcetera.. alles betaald.

Hoe zit het privé, vakantie km's maar belangrijker laden en kosten hiervan. De groepenkast moet het wel aankunnen 3 fasen en als je een huurhuis hebt wat kan.
3 fasen heb je echt niet nodig, wij hebben hier thuis 2 elektrische auto's op een 1x35A hoofdaansluiting. Afhankelijk van de auto (dit geldt wel voor de Polestar) kan je wel sneller laden met 3 fasen. Maar als je rond het avondeten thuis komt en pas de volgende ochtend weer op pad gaat staat je auto toch 12 uur aan de paal, een tenzij je met een grote accu leeg bent aangekomen en weer een volle grote accu nodig hebt de volgende ochtend kan je meer dan voldoende laden in die tijd.

Als je afhankelijk bent van een publieke laadpaal moet je wel goed nagaan of die paal vaak genoeg beschikbaar is en waar de alternatieven zijn als hij bezet is.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Is het 500km enkele reis? Dan wordt het met een Polestar 2 wel krapper in de winter en moet je wel serieuze tijd bijladen als je maar 1x wilt stoppen.

In de zomer is 300km en dan < half uurtje opladen tot ~80%

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1