Dak isoleren mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Sinds de inval in Oekraïne is mijn energierekening meer dan verdubbeld (zit helaas op een variabel contract) en ik voorzie dat het misschien nog wel erger kan worden als de gaskraan echt helemaal dicht gaat.

Nou ben ik aan het kijken naar de mogelijkheid om mijn dak te laten isoleren. Ik heb de bovenste laag van een 3 laags gebouw uit 1912, en zit onder een plat dak van 84 vierkante meter. De vve wil pas meebetalen aan isolatie als het gedaan wordt op het moment dat het bitumen ook vervangen moet worden, maar dat zal pas over ongeveer 10 jaar nodig zijn.

Maar met de huidige prijzen wil ik mij toch oriënteren naar de kosten om dit zelf te bekostigen.

Hebben jullie enig idee wat ik hiervoor kwijt zou zijn? Ik las dat isoleren bovenop de bitumenlaag ook mogelijk is, maar minder goed isoleert. Afhankelijk van hoeveel kosten dat zou besparen zou het nog steeds een mogelijkheid zijn. Verder kijk ik ook naar een warmtepomp maar dat wil ik eigenlijk pas doen als het dak eenmaal geïsoleerd is.

Alle tips zijn welkom en bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Afhankelijk van de hoogte van je plafond kun je dat misschien wat verlagen en op die manier isoleren.
Bovenop het dak van de VVE zelf isolatie gaan aanbrengen lijkt me ook niet handig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Dank voor je reactie, dat zou niet mijn voorkeur hebben. Het plafond is hoog genoeg, maar heeft mooie ornamenten, die zou ik dan kwijtraken als ik het plafond zou verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:58

H-W

Hoe is het dak nu geïsoleerd? Dat lijkt me wel handig om te weten voordat je ergens aan begint. Het heeft ook grote invloed op de keuzes die je kan of zal maken.
Misschien kan je op de bestaande dakbedekking een laag XPS met ballast aanbrengen, of toch van binnenuit met dampopen isolatie (afhankelijk van dikte en wensen steen- of glaswol, of resolschuim) en dan klimaatfolie en een nieuw plafond eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Het dak is momenteel helemaal niet geïsoleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Rixos op 10-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:03

orf

Bij een dampdicht dak zoals bitumen, wil je eigenlijk altijd aan de buitenzijde isoleren. Of in ieder geval buiten de (houten) constructie. Dat betekent bovenop de bitumen met bijvoorbeeld xps, of de bitumen verwijderen, dampdichte folie toepassen en daarop pir isolatie. Vervolgens afwerken met bitumen of epdm.

Ik zou proberen om dit vanuit de vve te bekostigen. Het is een verduurzaming van het pand en de vve is verantwoordelijk voor de buitenschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Oké dus bovenop het Bitumen zou ook goed kunnen?

En wat voor kosten denken jullie dat ik rekening mee moet houden met een dak van 84 vierkante meter?

En ja, ik zou uiteraard ook het liefst dakisolatie vanuit de vve regelen. Maar de andere 2 woonlagen willen niet flink hun portemonnee trekken voor iets wat vooral mij raakt (ik zit direct onder het dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 18:58

H-W

Op het dak kan zeker, alleen maar als de dakrand hoog genoeg is. Dus de dikte van de isolatie (XPS 100 mm bijvoorbeeld), de dikte van de ballastlaag (minimaal 40 mm uit mijn hoofd) en dan zou ik nog 40 mm extra rekenen dat de ballastlaag niet bij een beetje meer wind van het dak waait.
Als je dit laat doen, dan bel je gewoon enkele dakdekkers voor een offerte. Er zitten namelijk nogal wat extra kosten aan gezien de hoogte en het aanbrengen van de ballastlaag. Ik denk dat je wel met > 4.000 euro rekening mag houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Rixos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:

En wat voor kosten denken jullie dat ik rekening mee moet houden met een dak van 84 vierkante meter?

En ja, ik zou uiteraard ook het liefst dakisolatie vanuit de vve regelen. Maar de andere 2 woonlagen willen niet flink hun portemonnee trekken voor iets wat vooral mij raakt (ik zit direct onder het dak).
Maar dat is een kulargument van die anderen. Als de muren of de voer geïsoleerd moeten worden betalen ze ook mee. Zo werkt het in een VvE. Je deelt dat samen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

No Hands schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:18:
[...]

Maar dat is een kulargument van die anderen. Als de muren of de voer geïsoleerd moeten worden betalen ze ook mee. Zo werkt het in een VvE. Je deelt dat samen.
Volgens mij is dat heel gebruikelijk bij VvE's. Er is gewoon een meerjaren onderhoudsplan, waar precies in staat wat er wanneer gedaan zal worden qua onderhoud. Vervangen van het dak (logisch gezien ook het ideale moment om te isoleren), is een vrij grote post daarin. Er is dus op dat moment geen geld gereserveerd voor een dergelijke uitgave. Dan zullen er dus extra inkomsten voor de vereniging moeten komen, om die uitgave eerder te kunnen doen. Maar het is niet alleen eerder betalen, ze gooien ook een dak weg wat dan nog 10 jaar mee had gekund. Daar heb je instemming van de ALV voor nodig en zonder meerderheid gat je dat inderdaad niet voor elkaar krijgen. De mensen op de begane grond hebben hetzelfde probleem. Voor vloerisolatie hebben die ook een meerderheid nodig. En ik weet nu al 1 persoon (TS) die daar dus ook niet in mee zal gaan. Die zullen dat dan ook, met toestemming van de VvE, zelf moeten gaan regelen.

Die "mix van belangen" kwam ik ook tegen toen ik vroeger een appartement in een groot samengesteld complex had met een VvE. Verschillende situaties, verschillende belangen.... en die staan soms vooruitgang flink in de weg.

In een VvE geldt de stem van de meerderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat is alleen wel hoe een VVE werkt. Wij hadden een gebouw met een hoog stuk en een laag stuk. En de mensen van het lage stuk verdomden het om mee te betalen aan de lift, want die gebruikten zij toch niet. :') Hebben de statuten moeten veranderen om dit erin te verwerken, nog eens 500 euro voor de notaris, zodat zij niet hoefden mee te betalen in hun maandelijkse bijdrage. En ja, mensen die beneden wonen willen niks met het dak te maken hebben, mensen zonder fiets niets voor de berging betalen, etc. etc. etc.

Ik ben zó blij dat ik nu een eigen huis heb zonder VVE. 5 jaar lang alleen maar gezeik mee gehad. Mocht je ooit de illusie hebben dat je elkaar helpt door voorzitter te worden.. doe het niet. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
[...]

Het is een kulargument maar als mensen weigeren mee te betalen dan heb je het ermee te doen. Toen ik binnenkwam in het appartement werd er vrijwel niets gespaard binnen de VvE. Iedereen deed zijn eigen ding. In heb met veel touwgetrek een fatsoenlijk onderhoudsplan laten opstellen en iedereen zo ver gekregen een redelijke VvE bijdrage te betalen. Dat is al een verademing ten opzichte van de voorgaande situatie. En in de afgelopen jaren is er al redelijk wat onderhoud uitgevoerd.

Maar dit soort grote uitgaven loopt men niet warm voor als men niet zelf er flink van profiteert. En dat kan ik begrijpen sommige van mijn onderburen hebben geen grote beurs.

Het is heel vervelend allemaal maar ik heb nog veel ergere situaties gezien binnen andere VvE s. Mensen die elkaar het licht niet gunnen. Zo is het bij ons gelukkig niet. Maar het blijft dat een voordeel van een eigen woning wel is dat je dit soort beslissingen alleen kan maken. Nadeel is natuurlijk wel dat je alleen betaalt voor letterlijk al het onderhoud van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rixos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:

Voor de Corona dacht ik aan 10000 euro voor mijn dak van 60m2, waarvan er 8000 voor de isolatie zijn. Ik denk dat het nu wat duurder is.

We moeten het ook nog doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:29
[...]

Nee, dat is zoals @Anoniem: 39993 juist beargumenteerd geen kul-argument.

Het vernieuwen van het dak is pas over ca. 10 jaar aan de orde volgens de MJOP. Dus is er nu geen/onvoldoende geld beschikbaar om iets serieus met het dak te doen.

Het lijkt me wel handig om de komende jaren de andere VVE leden te gaan porren om zodra het dak aan de beurt is te zorgen dat dit dan ook écht goed gedaan wordt met minimaal RC6. En liefst meteen daar bovenop een paar zonnepanelen per appartement.
En neem gelijk de vloerisolatie, spouwmuurisolatie en isolatieglas in de MJOP op vanaf de eerstvolgende VVE vergadering.

Kijk daarnaast naar welke subsidieregelingen en mogelijkheden voor goedkope leningen er zijn. Want misschien blijkt dat je met gebruikmaking van de juiste regelingen wel degelijk zonder verhoging van de VVE bijdrage het verduurzamen van het gehele pand een aantal jaren naar voren kunt trekken. Want door subsidie wordt het werk x% goedkoper en doordat zo'n beetje de hele buitenschil wordt aangepakt zijn er de eerste Y jaren nauwelijks onderhoudskosten te verwachten, dus een lening met maandlast van A en looptijd van B betaald worden uit de VVE bijdrage zonder deze te verhogen.
Tegelijkertijd besparen alle bewoners op hun energiekosten als het hele pand verduurzaamd wordt. En krijg je dan dus veel minder last van gejammer *ja meer ik profiteer niet van dakisolatie, vloerisolatie of isolatie van de zijgevel, dus ik wil daaraan niet meebetalen*.

Eventjes alleen het dak isoleren, is lastig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Even een update, dak isoleren gaat enorm duur worden om die kosten alleen te dragen. Als ik hier 10k lees voor 30 vierkante meter dan ga ik dus geen bijna 30k ophoesten voor mijn eigen dak.

In plaats daarvan naar alternatieven gaan kijken: warmtepomp, of verwarmen via Airco + zonnepanelen.
Uiteindelijk komt er vrijdag een aannemer langs die een offerte gaat opstellen voor 3 unit splits airco systeem in combinatie met zonnepanelen voor opwekken van eigen stroom.

Dat zou betekenen dat ik op, gas voor koken en douchen na, geheel van het gas af kan met de CV als backup voor extreem koude dagen). Met de huidige gasprijs van 2,40 per kuub, die mogelijk nog wel gaat stijgen als Putin nog verder de kraan dichtdraait heb ik de investering in het airco systeem er binnen twee jaar uit. Met het bijkomend voordeel dat mijn appartement lekker koel zal zijn in de zomer terwijl ik normaal gesproken wegdrijf onder een plat niet geïsoleerd dak.

De zonnepanelen daar wil ik voor kijken of ik die samen met de buurman via de vve kan financieren via een groene lening waarvan de rente fiscaal aftrekbaar is. Mocht dat niet lukken dan zal ik ze zelf afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

In mijn vve is gewoon de regel opgenomen dat bij aanpassingen waar alleen een gedeelte van de vve leden van profiteert de kosten ook voor dat gedeelte zijn.

Lijkt mij erg logisch, dakisolatie is alleen voor de bovenbewoner interessant en niet voor de mensen die niet direct onder het dak wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rixos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:27:
Even een update, dak isoleren gaat enorm duur worden om die kosten alleen te dragen. Als ik hier 10k lees voor 30 vierkante meter dan ga ik dus geen bijna 30k ophoesten voor mijn eigen dak.
Sorry, moest 60 m2 zijn. Nog duur natuurlijk om zelf te dragen als het aan de schil (normaal voor vve) is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:37:
[...]

In mijn vve is gewoon de regel opgenomen dat bij aanpassingen waar alleen een gedeelte van de vve leden van profiteert de kosten ook voor dat gedeelte zijn.

Lijkt mij erg logisch, dakisolatie is alleen voor de bovenbewoner interessant en niet voor de mensen die niet direct onder het dak wonen.
Dus als de vloer geïsoleerd wordt en iemand zegt, ik heb nooit koude voeten dus ik doe niet mee dan wordt dat stuk vloer niet geïsoleerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:17:
[...]

Dus als de vloer geïsoleerd wordt en iemand zegt, ik heb nooit koude voeten dus ik doe niet mee dan wordt dat stuk vloer niet geïsoleerd?
Dat zou dan de begane grondvloer zijn, je gaat niet de vloeren van tussenappartementen isoleren.

En nee, daar gaat de rest van de leden niet aan meebetalen omdat ze daar niets mee opschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wolly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Dat zou dan de begane grondvloer zijn, je gaat niet de vloeren van tussenappartementen isoleren.

En nee, daar gaat de rest van de leden niet aan meebetalen omdat ze daar niets mee opschieten.
En als het dak lekt?

Ramen ook ieder voor zich? Het kan maar volgens mij is dat meestal niet zo.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:52:
[...]

En als het dak lekt?

Ramen ook ieder voor zich? Het kan maar volgens mij is dat meestal niet zo.
Je begrijpt het niet helemaal denk ik. Onderhoud aan de bestaande gemeenschappelijke delen is gewoon voor iedereen, wil iemand echter bijvoorbeeld een dakkapel dan zal hij deze zelf moeten betalen en ook het onderhoud ervan op zich moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
mischien een groen dak?
daar zijn subsidi's voor in diverse gemeenten
als je er makkelijk zel bijkan en er even iemand naar laat kijken of het stevig genoeg is kan je dat zelf nog wel doen.
Gaat de bitumen langer mee dus wellicht wil vve wat bijdragen, help jij de natuur en isoleer je aan de buitenzijde
gelijk doorpakken met vve voor zonnepanelen, door een groen dak blijven die koeler mist goed gelegd dus hogere opbrengst, lijkt me wel iets waar een verstandige vve oren naar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Rixos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:27:

In plaats daarvan naar alternatieven gaan kijken: warmtepomp, of verwarmen via Airco + zonnepanelen.
Uiteindelijk komt er vrijdag een aannemer langs die een offerte gaat opstellen voor 3 unit splits airco systeem in combinatie met zonnepanelen voor opwekken van eigen stroom.

Dat zou betekenen dat ik op, gas voor koken en douchen na, geheel van het gas af kan met de CV als backup voor extreem koude dagen). Met de huidige gasprijs van 2,40 per kuub, die mogelijk nog wel gaat stijgen als Putin nog verder de kraan dichtdraait heb ik de investering in het airco systeem er binnen twee jaar uit. Met het bijkomend voordeel dat mijn appartement lekker koel zal zijn in de zomer terwijl ik normaal gesproken wegdrijf onder een plat niet geïsoleerd dak.

De zonnepanelen daar wil ik voor kijken of ik die samen met de buurman via de vve kan financieren via een groene lening waarvan de rente fiscaal aftrekbaar is. Mocht dat niet lukken dan zal ik ze zelf afrekenen.
Ik krijg de indruk dat de VvE niet heel groot en georganiseerd is. In een normale situatie zal een VvE een individuele bewoner nooit toestemming verlenen om bijv. een groen dak of zonnepanelen aan de buitenkant van het pand te monteren. Je bent namelijk alleen eigenaar van een appartementsrecht, niet van het pand. Het is dus ook niet "JOUW" dak, het is "JULLIE" dak. Als jij daar nu op eigen houtje zonnepanelen op legt, dan:
- beperk je de andere eigenaren in de mogelijkheden om ook te profiteren van zonnepanelen op het dak
- jaag je de andere eigenaren (of jezelf) in de toekomst op extra kosten
- loop je het risico schade toe te brengen aan de eigendommen van de VvE

Maar je zou natuurlijk wel - in de ALV - de gezamenlijke aanschaf van zonnepanelen op de agenda kunnen zetten. Zal niet begroot zijn, dus dat zal waarschijnlijk betekenen dat ieder gewoon naar rato extra zal moeten betalen (eenmalige storting). Als je daar een meerderheid voor vind, zijn zelfs de tegenstanders verplicht om deel te nemen. Zo werkt dat in een VvE.

Mocht je op eigen houtje toch dingen gaan doen, zorg dan in ieder geval dat je bewijsbaar (zwart op wit dus) toestemming hebt van de VvE. Ook dat regel je in een ALV, want alles wat je buiten "regulier onderhoud" wil doen, moet ter stemming gebracht worden.

Ik heb het in het verleden zelf ook ondervonden. Als jij nogal ondernemend bent m.b.t. het verbeteren en/of aanpassen van je woning of heel graag zelf bepaalde dingen doet om kosten te besparen, dan kan een VvE echt een blok aan je been zijn. Ik wilde in mijn appartement een open keukengeiser (mogen inmiddels al decennia niet meer geïnstalleerd worden vanwege veiligheid) vervangen door een gesloten model met aan- en afvoer van lucht van en naar buiten. Daar kon volgens de VvE absoluut geen sprake van zijn, omdat we dan rookgassen zouden afvoeren op de (erg open) galerij. Men vond het dan toch serieus een beter idee om die rookgassen maar in het appartement te houden. Tsja, je hebt er nou eenmaal een hoop mensen tussen zitten die niets willen en nergens mee akkoord gaan. Ik kwam die mensen blijkbaar vooral tegen in onze voormalige VvE. :)

Een split-unit airco met de buitenunit op je balkon, daarvan meen ik me (van mr. John Reed) te herinneren dat daar wel mogelijkheden voor zijn. Maar het zou me verbazen als je vanuit de VvE toestemming zou krijgen om zo'n ding bijvoorbeeld op het dak te zetten. Dat zou vanuit de VvE een erg onverstandige keuze zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-07-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Misschien had ik het even moeten toelichten maar het plaatsen van zonnepanelen is binnen de VVE besproken en goedgekeurd. 1 van de buren wil hier overigens ook aan meedoen. En de aannemer die vrijdag langskomt maakt daarom ook een offerte op om voor die buurman zonnepanelen op het dak te leggen.

De buitenunit van de Airco kan ik waarschijnlijk gewoon op 1 van mijn balkons kwijt, want die maken niet zoveel lawaai. En ik heb ook met de aannemer besproken dat er nog genoeg ruimte over moet blijven op het dak als de bewoner van de derde laag uiteindelijk ook nog zou beslissen om zonnepanelen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
WON >> BK

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04
Wolly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:37:
[...]

Dat lijkt logisch voor mensen met een beetje tunnelvisie. Je bezit namelijk geen appartement, je bezit een appartementsrecht (de lucht in 't gebouw) èn daarbij ben je aandeelhouder van het gehele gebouw. Het dak is dus ieders aangelegenheid.

Voorbeeldje, als de TS van de winter twee maanden naar de zon verhuisd en zijn verwarming uit zet. Dan komt men er wel achter dat isolatie van 't dak niet uitsluitend voor de bovenste etage is.

Het dak is één van de zes kanten die in totaliteit de isolatie van het gebouw bepalen. Daar proviteert iedereen van, mit je alle kanten goed gaat aanpakken.

Wat betreft het plan van de warmtepomp. Het gebouw heeft weinig tot geen isolatie, daar verbruik/verlies je veel energie. Daar een andere warmte voorziening (warmtepomp) tegenaan gooien zal geen wonderen doen. Je hebt nog steeds veel verlies en je zal nog i.p.v. veel gas, veel elektra nodig gaan hebben en een flinke warmtepomp om 't warm te krijgen. Ga je vervolgens 10j later isoleren, dan zit je met een veel te grote warmtepomp opgescheept.

Het optimale traject van de warmtepomp is eerst isoleren, dan (i.c.m. zonnepanelen) de warmtepomp aansluitend op de warmtebehoefte. En dat isoleren doe je weer aan alle zes de kanten.

En isoleren doe je aan alle kanten, niet alleen de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PROnline schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Dat lijkt logisch voor mensen met een beetje tunnelvisie. Je bezit namelijk geen appartement, je bezit een appartementsrecht (de lucht in 't gebouw) èn daarbij ben je aandeelhouder van het gehele gebouw. Het dak is dus ieders aangelegenheid.

Voorbeeldje, als de TS van de winter twee maanden naar de zon verhuisd en zijn verwarming uit zet. Dan komt men er wel achter dat isolatie van 't dak niet uitsluitend voor de bovenste etage is.

Het dak is één van de zes kanten die in totaliteit de isolatie van het gebouw bepalen. Daar proviteert iedereen van, mit je alle kanten goed gaat aanpakken.
Tunnelvisie :?

Toevallig exact zo’n casus op de site van deze VVE advocaat.
Is de VvE verplicht tot het treffen van isolerende maatregelen?

Het antwoord op deze vraag is onder de huidige situatie nee. Er is geen wettelijke plicht van de VvE om energiebesparende maatregelen te treffen in en om het gebouw. De akte van splitsing beheerst de gemeenschap van eigendom en beschrijft de eigendomssituatie zoals die is, doorgaans vanaf het moment van oprichting en ingebruikneming van het gebouw. De akte van splitsing is een statisch document. Het beoogt het gebouw zoals het is in stand te houden en te doen onderhouden. De akte omvat doorgaans niet mede de plicht om ervoor zorg te dragen dat het gebouw steeds uitgerust wordt met energiebesparende voorzieningen naar de stand der tijd. De bewoner van het bovenappartement kan zo beschouwd niet afdwingen dat de VvE daarmee instemt.
https://avvr.nl/individuele-energiebesparing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04
@Wolly De vraagstelling en beantwoordig van de advocaat gaat over een eventuele verplichting. Die is er niet, en dat zeg ik ook niet. En dat onderschrijft de advocaat ook.

Mijn punt is dat men als snel roept, het raakt mij niet, dus ik wil het niet. Maar zelfs als je niet direct onder het dak woont, kan je indirect wel degelijk mee profiteren. Plus het isoleren van het dak moet je niet los zien van het isoleren van de gevels..beiden zijn onderdeel van één geheel. Isoleren van het gebouw. En daar proviteert uiteindelijk iedereen van.

Verder wel interessante punten in het artikel.
Pagina: 1