Superwillaah schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:37:
Beste allemaal,
Ik zou graag een 1440p systeem willen gaan bouwen en ik hou iedere keer de maandelijkse BBG bij. Nu vroeg ik mij af, maakt het ook uit of je twee schermen gebruikt in plaats van 1?
Ik heb zelf namelijk 2, 27 inch schermen van LG Ultragear 1440p en 144 Hz. Ik zou uiteindelijk willen gamen op 1 scherm en op mijn andere scherm discord, youtube of twitch tegelijk open willen hebben. Ik kan mij voorstellen dat dit dan vooral de cpu kracht zou kosten?
Ik zie vaak de i5-12600k benoemd, ook in de BBG 1440p, zal dit in mijn situatie ook voldoen?
Ps: totale beginner als het om PC’s gaat.
Zolang je 'gewoon' 1440p fullscreen (niet borderless window ofzo, of of beide schermen tegelijk een game aan) gaat is er niks aan de hand dat een 12400 icm een 3060TI (of beter) niet aan kan op 1440p. De 2e monitor vraagt zo weinig dat het in principe niet merkbaar is zolang het om domme 2d elementen gaat (dus niet een 2e game ofzo ernaast) praat je snel over 1fps verschil ordergrootte.
Wat de CPU belasting betreft... verschil tussen een stock 12400 budget CPU (met voltage unlocked, kan gewoon op een B660 moederbord) of een high-end 12900k op stock praat je over 163 vs 169 FPS. Zie bijvoorbeeld
https://cdn.mos.cms.futur...pazc8eFu9-970-80.png.webp . Dat impliceert dat de bottleneck volledig ergens anders ligt (kun je ook zien bij veel game benchmarks, beetje CPU draait op 25% ofzo en GPU volle back 90-100%). Zie onder andere
YouTube: RTX 2080 Ti vs RX 6750 XT vs RTX 3060 Ti vs RTX 2070 | Test in 7 Games van wat enkele kaarten op 1440p doen en dat de CPU daarbij vaak half zit te slapen - genoeg ruimte over voor whatever de 2e monitor vraagt.
Dus zowel een 2e scherm als CPU belasting hoef je je echt geen zorgen te maken. Zolang je gekozen GPU wel de benodigde aansluitingen heeft natuurlijk zal je het in de praktijk niet merken dat je een 2e scherm hebt staan. Als de stekker niet past houdt het hele verhaal op natuurlijk.
Alternatief: zet je 2e scherm niet op je GPU maar op je moederbord, via CPU. Ja het kost je 10-20,- meer dan een processor zonder ingebouwde GPU (geen Intel versie kopen met een 'F' erachter, die missen deze functie). Dan hoef je helemaal nergens meer op te letten voor paar euro extra.
Bovendien is ingebouwde GPU vaak toch wel aan te raden voor troubleshooting omdat je zonder beeld echt geen zak kan doen op de computer, ook geen driver herinstallatie of ander knulligs.
Wel is het raadzaam even naar je RAM te kijken als potentieel knelpunt. Kijk je naar bijvoorbeeld de youtube benchmark zie je dat games flirten tegenwoordig op een 13 tot 16gb tegen de limieten aan van de BBG. Enkeling gaat er (minimaal weliswaar) overheen zoals RDR. Als je ernaast meerdere programma's actief hebt als discord en twitch die ook (afhankelijk van je exacte gebruik) 50-500mb van je werkgeheugen vragen kan het nuttig zijn nu al voor 32gb te gaan om veilig te zitten.
Bottleneck voor 1440p lijkt in elk geval GPU > GPU > GPU > RAM? > al het overige > CPU.
[
Voor 22% gewijzigd door
Xanaroth op 11-07-2022 14:01
]