Afwerkingsmateriaal zolder: welke opties zijn er?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:50
Hoi Tweakers,

Ik ben in het moment in het bezit van een woning met een mooie afgetimmerde (schuine) zolder. Helaas is dit gedaan in de jaren '60, met zachtboard. Áchter dat zachtboard zit 5cm strohalmplaat, dat ook gelijk het dakbeschot is.

Ik heb het zachtboard laten testen op asbest, maar helaas zit ook dat er niet in; qua brandbaarheid is het dus niet ideaal. Het is er niet koud (want goed winddicht, en het dak heeft alsnog een R-waarde van 1 ofzo), maar voldoet niet echt aan de maatstaven van de moderne tijd.

Saneren en isoleren lijkt het devies, maar voordat ik mijn partner maandenlang in de rommel laat zitten, moet ik wel een vooruitzicht hebben voor wat er voor in de plaats komt.

Het standaardmateriaal om zolderplafonds af te werken lijkt gipsplaat te zijn; ik heb eerder met gipsplaat gewerkt, en ik vind het géén fijn materiaal. Slap, zacht, zwaar én breekbaar.

Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de opties zijn, en ik heb al wat gevonden. Zijn er opties die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die bepaalde materialen sterk kunnen afraden?

Mijn prioriteiten zijn
  1. Gewicht (het moet twee trappen op, en opgetild worden tijdens het vastschroeven)
  2. Prijs (het isoleren an sich is al een behoorlijke kostenpost, en afwerking heeft een oneindige terugverdientijd)
  3. Niet brandgevaarlijk
  4. Milieu
  5. PAF (Partner Acceptance Factor)
MateriaalGipsplaat
Gewicht12kg/m²
BrandveiligheidA2-s1,d0
Prijs4-5 €/m²
OverigUiterlijk is het natuurlijk prima, je kunt die gladgestucte 'look' krijgen die we tegenwoordig verwachten

MateriaalGipsvezelplaat (Fermacell e.d.)
Gewicht12kg/m²
BrandveiligheidA2-sd1d0 (waarschijnlijk spelfout in de datasheet, ik vermoed dat A2-s1,d0 bedoeld werd
Prijs~16 €/m²
OverigDit lijkt een nog brandveiliger gipsplaat te zijn

MateriaalOSB plaatmateriaal
Gewicht10kg/m² voor 18mm, waarschijnlijk 7kg/m² voor 12mm
BrandveiligheidD-s2, d0, bij meer dan 9mm
Prijs~11 €/m²
OverigStevig, hier kun je nog een plankje aan vastschroeven

MateriaalUnderlayment
Gewicht10kg/m² voor 18mm, waarschijnlijk 7kg/m² voor 12mm, vergelijkbaar met OSB
BrandveiligheidD-s2,d0
Prijs~18 €/m² (voor 18mm)
OverigMogelijk beter waterbestendig dan OSB

MateriaalMagnesium Oxideplaten (MgO board, Oryx board, etc)
Gewicht10kg/m² voor 9mm
BrandveiligheidA1
Prijs~22 €/m² (voor 9mm)
OverigIn Azië lijken ze dit te gebruiken ipv. gipsplaten. De platen lijken een stuk dunner te zijn, maar weer een iets hoger soortelijk gewicht te hebben, waardoor het uiteindelijke gewicht per plaat vergelijkbaar is.

MateriaalHoutwolcement of Houtwolmagnesiet (Heraklith, Fibrolith e.d.)
Gewicht6kg/m² voor 15mm, 10kg/m² voor het meer gangbare 25mm
BrandveiligheidA2-s1, d0 voor de duurdere varianten, B-s1, d0 bij veel anderen
Prijs~16 €/m² (voor 25mm)
OverigDit zijn de platen die we kennen van jaren '70 jeugdhonken en parkeergarages. Ze lijken nu vooral te worden toegepast omdat ze galm dempen, maar onze oosterburen vinden het doodnormaal om dit soort platen te stucen. Verder lijken ze een stuk makkelijker te handlen dan gipsplaten. Ze zijn ook dampopen, met de bijbehorende 'zweverige' claims over een beter leefklimaat e.d.

offtopic:
Omdat dit een open-ended vraag is over materialen, heb ik dit geopend als discussietopic ipv. als vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:31
Ik heb jaren dertig style de zolder afgewerkt met vuren vellingdelen. Dit geeft een prachtige sfeer. Vooralsnog niet geverfd oid, ik kijk even aan hoe het zich hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35

orf

Absoluut niet mijn smaak, maar wellicht een optie:

https://www.gamma.nl/asso...x-12-mm-4-stuks/p/B478539

Of de Hornbach variant:

https://www.hornbach.nl/s...2-mm/8596957/artikel.html

Ik heb die van de Hornbach gebruikt voor een inbouwkast. Het is gelijk afgewerkt en werkt snel. De naden geven een beetje een kantoor-look vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Gipsplaat is m.i. toch wel favoriet. Het enige nadeel is de hanteerbaarheid. Maar dat kan je ondervangen door stucplaten te gebruiken. Die zijn wat stijver en korter.

Let op dat je wel echte houtwolcementplaten gebruikt, als brandwerendheid een ding is. Niet alle heraklith is cementgebonden, vaak wordt kunsthars gebruikt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
orf schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:15:
Ik heb die van de Hornbach gebruikt voor een inbouwkast. Het is gelijk afgewerkt en werkt snel. De naden geven een beetje een kantoor-look vind ik.
Juist, een soort kliklaminaat voor je plafond. Precies het soort product waarvan ik het bestaan vermoedde, maar dat ik in mijn overzicht miste. Gewoon spaanplaat lijkt het, maar omdat het dun is, met 6,7kg/m² nog redelijk hanteerbaar.

Omdat je niet hoeft te stucen naderhand, is het kostentechnisch nog best voordelig. Hm.
Knappel schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:15:
Ik heb jaren dertig style de zolder afgewerkt met vuren vellingdelen. Dit geeft een prachtige sfeer. Vooralsnog niet geverfd oid, ik kijk even aan hoe het zich hout.
Als ik het puur voor mijzelf zou doen, zou dat een overweging zijn, maar als ik een beetje rondsurf, lijk je toch al snel aan €30,- per m² te zitten. De kans is aannemelijk dat we hier niet eeuwig blijven, dus kosteneffectief/neutraal van smaak is wel het idee.
JukeboxBill schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:19:
Let op dat je wel echte houtwolcementplaten gebruikt, als brandwerendheid een ding is. Niet alle heraklith is cementgebonden, vaak wordt kunsthars gebruikt.
Er lijkt ook nog een verschil te zitten tussen de cementplaten en de magnesietplaten, waarbij de cementplaten iets beter tegen water bestand zijn, en de magnesietplaten juist iets beter brandwerend. Ik zal er op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik kan je helaas niet van advies dienen maar ik wil graag ook onze zolder opnieuw Afwerken. Je uitgebreide startpost is een mooi startpunt voor mij. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MateriaalKlik-wandpanelen
Gewicht6,7kg/m²
BrandveiligheidD-s2,d0
Prijs17 €/m²
OverigKliklaminaat voor je plafond. Lijkt zeer makkelijk te installeren, en is gelijk afgewerkt. Ik vraag me af of het wel zo makkelijk werkt als je schuine plafond niet helemaal recht is

MateriaalHoutvezelisolatie (Gutex, pavatex, etc)
Gewicht2,6kg/m²
BrandveiligheidE
Prijs17 €/m²
OverigEen beetje een vreemde eend in de bijt: dit is eigenlijk isolatiemateriaal. Met behulp van wapeningsgaas kan dat prima gestuct worden. Qua gewicht natuurlijk ideaal, maar brandt als een lier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
De afwerking hoeft niet terugverdiend te worden natuurlijk.
Die schrijf je af over 10/20/30 jaar.

Isolatie is een directe besparing op je energierekening.
Hierom zou ik gewoon het maximale toepassen wat er past.

Wij hebben nu een klushuis voorzien van pir met opgelijmde gipsplaat.
Zie hier: https://www.jandeisolatie...cm-12-5mm-rd-5-45-1-56-m-

Qua verwerking, wij hebben ze gewoon verlijmd met montagekit tegen de (nieuw aangebrachte) ventilatielatten onder het dakbeschot.

met deze platen spaar je uit dat er weer een heel regelwerk voor komt waarmee je 5cm ruimte verliest.
met de materialen en tijd voor een dergelijk regelwerk meegerekend vonden wij de platen uit kunnen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:13
Ik heb mijn zolder gewoon afgewerkt met gipsplaten (AK), gaasband er tussen en naden dichtgesmeerd. Wordt inderdaad mooi strak en het is kostentechnisch gunstig. Het omhoog tillen is een dingetje, maar met 2 man goed te doen (prima workout). Je kunt het ook opdelen in losse etappes, mocht je rust willen tussendoor.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FRANQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:16:
Wij hebben nu een klushuis voorzien van pir met opgelijmde gipsplaat.
Zie hier: https://www.jandeisolatie...cm-12-5mm-rd-5-45-1-56-m-

Qua verwerking, wij hebben ze gewoon verlijmd met montagekit tegen de (nieuw aangebrachte) ventilatielatten onder het dakbeschot.

met deze platen spaar je uit dat er weer een heel regelwerk voor komt waarmee je 5cm ruimte verliest.
met de materialen en tijd voor een dergelijk regelwerk meegerekend vonden wij de platen uit kunnen qua kosten.
Helaas zijn allerlei leidingen (water, electra, verwarming) keurig tegen of naast het huidige dak gemonteerd. Het gaat sowieso nog een rotklus worden om alles te demonteren, zeker omdat de zolder nu al in gebruik is voor vanalles en nogwat.

Bestaande leidingen beperken de huidige isolatiedikte ook sterk.

'Afschrijven over 30 jaar' neemt helaas niet weg dat het gewoon een pure kostenpost is, zeker omdat de zolder nu al afgewerkt is. De isolatie verdient zichzelf (over een tiental jaar) tenminste terug.

PIR is een fantastisch product, maar scoort helaas slecht op brandveiligheid en milieuvriendelijkheid.

Een regelwerk met spouw is wellicht nog handig om nieuwe electraleidingen achter weg te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:39
OSB er onder en dan gipsplaten er op. Super sterk en strak. Kun je nog mooi spullen aan ophangen zonder pluggen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
MitchellHearth schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:09:
OSB er onder en dan gipsplaten er op. Super sterk en strak. Kun je nog mooi spullen aan ophangen zonder pluggen etc.
Dit is inderdaad de manier hoeveel prefab houtbouwers werken. Heb je beste van beide - alleen natuurlijk wel wat duurder dan enkel gips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
@CVTTPD2DQ

Ja het is een kostenpost.
Je kan het gewoon niet terugverdienen.

Zachtboard is zeker niet brandveilig, en dat moet er gewoon uit. Dus eigenlijk is het zachtboard vervangen een kostenpost, en daarbij is het mooi meegenomen dat je kan isoleren.

Thuis heb ik een regelwerk met 16cm glaswol. 2x 8cm dekens op elkaar.
Dit met een dampdichte folie afgewerkt en toen regels voor de gipsplaten geplaatst, hiertussen leidingen gelegd. Plaat osb 9mm erop, en een gipsplaat 12mm.

Vind overigens dat je het topic enorm mooi voorziet van tabelletjes voor de diverse materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:50
Je kunt misschien ook beide combineren, isolatie met afwerking in één.

Zo heeft Isovlas de Reno Interieur platen. Alternatief is er IsoBouw SlimFix Deco.

Beide gemakkelijk aan te brengen tussen de balken dus prima zelf te doen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:55:
[...]
...

PIR is een fantastisch product, maar scoort helaas slecht op brandveiligheid...
Beetje overdreven?
Het gips wat ervoor zit is ook 30 minuten brandwerend.
2 laags gips 60 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZfc-1QQgQI8JDaYjrxYY3LhzGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aoScz8OMqjsS1smIqimBThkM.png?f=fotoalbum_large

Overigens herken ik je klachten over gipsplaat niet.
Afgezien van het gewicht.

Het is makkelijk verwerkbaar.
(makkelijker kan haast niet)

En behoorlijk sterk.
(altijd 12mm pakken voor wanden!)

2 laags gips zorgt ervoor dat de wand lang brandwerend is.
Hout achter gips is ideaal als je iets wilt ophangen.

Ik vraag mij af of kant en klare producten wel zo makkelijk te verwerken zijn.
Die snij je niet op maat met een stanleymes.
En wanneer de aansluitingen niet recht zijn (en dus kieren) smeer je ze niet vol met gips.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 12-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FRANQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
Beetje overdreven?
Het gips wat ervoor zit is ook 30 minuten brandwerend.
2 laags gips 60 minuten.
Brandklasse van PIR wordt meestal vermeld als die van het hele isolatieproduct, en er is een reden dat het vrijwel altijd gelamineerd (met gipsplaat, glaswol oid.) verkocht wordt. De beste brandklasseclaim die ik voor "puur PIR" heb kunnen vinden was C,s2,d0, maar vaak ook E (die dan weer B-s2,d0 wordt als je het inmetselt).

Indien geinstalleerd volgens de instructies van de fabrikant zal het vast veilig zijn, maar je mag de bescherming van de gipsplaat er dus niet bij 'optellen'.

Overigens zijn gipsplaten zeker geen slechte optie, maar het feit dat je ze moet combineren met een ander materiaal om een schroefje in te kunnen draaien geeft al aan dat ze zeker niet ideaal zijn.

Mijn 'ideale' materiaal zou licht zijn, stevig als OSB, te vullen met gips, glad afgewerkt, en brandveilig. Dat lijkt niet te bestaan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Om licht spul op te hangen aan gipsplaat zijn er genoeg middelen verkrijgbaar.

Ook voor zware dingen is er wel wat. Bij mij thuis heb ik een deel van de trapleuningsteunen gemonteerd m.b.t. tuimelbouten in stucplaat.
Moet er wel bij zeggen dat de rachels h.o.h. 20 cm zitten. Maar dat is ook gebruikelijk bij stucplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00

H-W

Mocht het een afgewerkt product worden met een goede brandklasse, denk dan ook aan IKO Enertherm White. Mooie wit afgewerkte PIR isolatie die je makkelijk zelf kan plaatsen. Brandklasse end use B S2 D0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:01
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Overigens zijn gipsplaten zeker geen slechte optie, maar het feit dat je ze moet combineren met een ander materiaal om een schroefje in te kunnen draaien geeft al aan dat ze zeker niet ideaal zijn.
Wat wil je ophangen aan de binnenkant van je schuine dak dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
No Hands schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:59:
Wat wil je ophangen aan de binnenkant van je schuine dak dan?
Een waslijn lijkt me geen heel gek idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W

H-W

Daar kan je toch je gordingen voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
H-W schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:06:
Daar kan je toch je gordingen voor gebruiken?
Dan moet ik die wel goed markeren, anders moet je maar gokken waar ze zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:01
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Dat zie je toch aan waar je gipsschroeven zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou gipsplaat overwegen maar dan 4AK plaat, tekoop bv onder de naam knauf horizonbord. Dan hoef je ook niet te stucen, wat naden vullen en een beetje naschuren. platen zijn wel wat duurder dan "normale" gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
No Hands schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:18:
Dat zie je toch aan waar je gipsschroeven zitten?
1) die probeer ik meestal weg te werken als ik gipsplaten plaats 2) die zitten in het regelwerk, niet in de gordingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Vooraf foto's en maatschetsen maken.
Op de plaats waar je eventueel waslijnen of iets anders wil vastmaken, kan je vooraf ook alvast een versterking aanbrengen achter de gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:10:
Vooraf foto's en maatschetsen maken.
Op de plaats waar je eventueel waslijnen of iets anders wil vastmaken, kan je vooraf ook alvast een versterking aanbrengen achter de gipsplaat.
Je zou die versterking van OSB kunnen maken, maar dan is het cirkeltje weer rond ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Bij een vorige werkgever van mij maakten we de displays die bij de NS stations hangen, lcd's bij Schiphol en de reclame LCD schermen bij winkelcentra.

Die hingen vaak zat gewoon met die paraplu pluggen aan een gipsplaat.

Dan heb je het over schermen die je met 2 man net aan kan optillen.

Thuis hangen zware verduisterende gordijnen ook gewoon aan gipsplaat.

Stop er wat extra hout/plaat achter waar je zeker weet dingen te gaan ophangen, en het komt echt helemaal goed.

Ze kunnen dus best wat hebben.

Qua montage.
Regelwerk hart op hart 30 cm.
En dan kruislings daarop de platen doen.

Ik snap het wel als je je twijfels hebt bij gipsplaat, ik ben ook in een huis opgegroeid met gestorte betonnen wanden en kalkzandsteen binnenmuren.
Dan heb je gewoon iets minderwaardigs naar gipsplaat. Ik moest er ook aan wennen dat 3/4 van mijn huidige huis met gipsplaat afgewerkt is.

Nog even over die pir plaat, ik weet niet waar jij die "meestal" verlijmd tegen komt met steenwol en dergelijke.

Maar ik ken pir vrijwel alleen als pir met een laag aluminium folie aan beide buitenzijden.
Dat aluminium folie is voor de dampdichtheid maar ook om warmte te reflecteren.

Ze zijn op bestelling leverbaar met gips of fermacell erop verlijmd.

Ook kan ik me niet vinden in de slechtere brandwerende eigenschappen.

Pir is gewoon het go-to isolatie materiaal van nu.

Enige nadeel is dat het chemisch afval is wanneer het afgevoerd moet worden.
Maar de aankomende 50 jaar zit het prima in je dak.

Qua milieu bewuste materialen zou je naar cellulose kunnen kijken of schapenwol.
Hier wel goed letten op de vochthuishouding.
(Dampdichte folie en dergelijke)

Aftimmeren zou je dan met vuren of grenen mes en groef delen kunnen doen.

Of zoals ze in het buitenland een feature wall/ceiling noemen met houten plaatmateriaal waarvan je de naden verdiept en zwart maakt.

Persoonlijk vind ik dit erg fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ2ccaoq7lDTi3eR6LgrM6n-zfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPcD1ShCMrU6p13VcNOYYfhB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzw_qf0_Zdvlv9RnciB5JKfGJ0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWAFSBoFlbfS5yNCrRrBit5t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3k_fq4uNAf9-CMxfZh0NIrOGLw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YNY83N30YlsDh1mJlXJKOdE4.png?f=fotoalbum_tile

Zie Scott Brown carpentry op YouTube.
Is oude video dus ff scrollen.

[ Voor 40% gewijzigd door FRANQ op 12-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

[...]Dan moet ik die wel goed markeren, anders moet je maar gokken waar ze zitten?
Als je tussen de gordingen isoleert en afwerkt dan kan je ze nog steeds zien natuurlijk. Die Enertherm White plaats je ook tussen de gordingen.
En ja, als je een afwerking kiest die over de gordingen heen valt, dan moet je die wel terug kunnen vinden als je er wat aan wil ophangen.
Heb je al bedacht welke isolatiemateriaal of isolatiewaarde je wil, en opgemeten hoe diep je gordingen zijn?
PIR kan je trouwens ook kopen met een dunne steenwolplaat erop verlijmd, maar die wordt alleen als spouwmuurisolatie toegepast, om oneffenheden in het binnenblad op te vangen.

[ Voor 13% gewijzigd door H-W op 12-07-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
H-W schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:03:
Heb je al bedacht welke isolatiemateriaal of isolatiewaarde je wil, en opgemeten hoe diep je gordingen zijn?
PIR kan je trouwens ook kopen met een dunne steenwolplaat erop verlijmd, maar die wordt alleen als spouwmuurisolatie toegepast, om oneffenheden in het binnenblad op te vangen.
Er zijn topics genoeg te vinden over isolatiemateriaal; dit topic gaat over afwerkingsmateriaal.
FRANQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:20:
Of zoals ze in het buitenland een feature wall/ceiling noemen met houten plaatmateriaal waarvan je de naden verdiept en zwart maakt.

Persoonlijk vind ik dit erg fraai.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zie Scott Brown carpentry op YouTube.
Is oude video dus ff scrollen.
Dit is inderdaad wel fraai. In ieder geval esthetisch een alternatief voor gladstucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 11:25
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Er zijn topics genoeg te vinden over isolatiemateriaal; dit topic gaat over afwerkingsmateriaal.

[...]

Dit is inderdaad wel fraai. In ieder geval esthetisch een alternatief voor gladstucen.
Heb je nou uiteindelijk nog een keuze gemaakt en er eventueel al resultaat van?
Ik zit in een gelijke situatie en was wel benieuwd :)
Pagina: 1