Hoi Tweakers,
Ik ben in het moment in het bezit van een woning met een mooie afgetimmerde (schuine) zolder. Helaas is dit gedaan in de jaren '60, met zachtboard. Áchter dat zachtboard zit 5cm strohalmplaat, dat ook gelijk het dakbeschot is.
Ik heb het zachtboard laten testen op asbest, maar helaas zit ook dat er niet in; qua brandbaarheid is het dus niet ideaal. Het is er niet koud (want goed winddicht, en het dak heeft alsnog een R-waarde van 1 ofzo), maar voldoet niet echt aan de maatstaven van de moderne tijd.
Saneren en isoleren lijkt het devies, maar voordat ik mijn partner maandenlang in de rommel laat zitten, moet ik wel een vooruitzicht hebben voor wat er voor in de plaats komt.
Het standaardmateriaal om zolderplafonds af te werken lijkt gipsplaat te zijn; ik heb eerder met gipsplaat gewerkt, en ik vind het géén fijn materiaal. Slap, zacht, zwaar én breekbaar.
Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de opties zijn, en ik heb al wat gevonden. Zijn er opties die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die bepaalde materialen sterk kunnen afraden?
Mijn prioriteiten zijn
Ik ben in het moment in het bezit van een woning met een mooie afgetimmerde (schuine) zolder. Helaas is dit gedaan in de jaren '60, met zachtboard. Áchter dat zachtboard zit 5cm strohalmplaat, dat ook gelijk het dakbeschot is.
Ik heb het zachtboard laten testen op asbest, maar helaas zit ook dat er niet in; qua brandbaarheid is het dus niet ideaal. Het is er niet koud (want goed winddicht, en het dak heeft alsnog een R-waarde van 1 ofzo), maar voldoet niet echt aan de maatstaven van de moderne tijd.
Saneren en isoleren lijkt het devies, maar voordat ik mijn partner maandenlang in de rommel laat zitten, moet ik wel een vooruitzicht hebben voor wat er voor in de plaats komt.
Het standaardmateriaal om zolderplafonds af te werken lijkt gipsplaat te zijn; ik heb eerder met gipsplaat gewerkt, en ik vind het géén fijn materiaal. Slap, zacht, zwaar én breekbaar.
Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de opties zijn, en ik heb al wat gevonden. Zijn er opties die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die bepaalde materialen sterk kunnen afraden?
Mijn prioriteiten zijn
- Gewicht (het moet twee trappen op, en opgetild worden tijdens het vastschroeven)
- Prijs (het isoleren an sich is al een behoorlijke kostenpost, en afwerking heeft een oneindige terugverdientijd)
- Niet brandgevaarlijk
- Milieu
- PAF (Partner Acceptance Factor)
Materiaal | Gipsplaat |
---|---|
Gewicht | 12kg/m² |
Brandveiligheid | A2-s1,d0 |
Prijs | 4-5 €/m² |
Overig | Uiterlijk is het natuurlijk prima, je kunt die gladgestucte 'look' krijgen die we tegenwoordig verwachten |
Materiaal | Gipsvezelplaat (Fermacell e.d.) |
---|---|
Gewicht | 12kg/m² |
Brandveiligheid | A2-sd1d0 (waarschijnlijk spelfout in de datasheet, ik vermoed dat A2-s1,d0 bedoeld werd |
Prijs | ~16 €/m² |
Overig | Dit lijkt een nog brandveiliger gipsplaat te zijn |
Materiaal | OSB plaatmateriaal |
---|---|
Gewicht | 10kg/m² voor 18mm, waarschijnlijk 7kg/m² voor 12mm |
Brandveiligheid | D-s2, d0, bij meer dan 9mm |
Prijs | ~11 €/m² |
Overig | Stevig, hier kun je nog een plankje aan vastschroeven |
Materiaal | Underlayment |
---|---|
Gewicht | 10kg/m² voor 18mm, waarschijnlijk 7kg/m² voor 12mm, vergelijkbaar met OSB |
Brandveiligheid | D-s2,d0 |
Prijs | ~18 €/m² (voor 18mm) |
Overig | Mogelijk beter waterbestendig dan OSB |
Materiaal | Magnesium Oxideplaten (MgO board, Oryx board, etc) |
---|---|
Gewicht | 10kg/m² voor 9mm |
Brandveiligheid | A1 |
Prijs | ~22 €/m² (voor 9mm) |
Overig | In Azië lijken ze dit te gebruiken ipv. gipsplaten. De platen lijken een stuk dunner te zijn, maar weer een iets hoger soortelijk gewicht te hebben, waardoor het uiteindelijke gewicht per plaat vergelijkbaar is. |
Materiaal | Houtwolcement of Houtwolmagnesiet (Heraklith, Fibrolith e.d.) |
---|---|
Gewicht | 6kg/m² voor 15mm, 10kg/m² voor het meer gangbare 25mm |
Brandveiligheid | A2-s1, d0 voor de duurdere varianten, B-s1, d0 bij veel anderen |
Prijs | ~16 €/m² (voor 25mm) |
Overig | Dit zijn de platen die we kennen van jaren '70 jeugdhonken en parkeergarages. Ze lijken nu vooral te worden toegepast omdat ze galm dempen, maar onze oosterburen vinden het doodnormaal om dit soort platen te stucen. Verder lijken ze een stuk makkelijker te handlen dan gipsplaten. Ze zijn ook dampopen, met de bijbehorende 'zweverige' claims over een beter leefklimaat e.d. |
offtopic:
Omdat dit een open-ended vraag is over materialen, heb ik dit geopend als discussietopic ipv. als vraag
Omdat dit een open-ended vraag is over materialen, heb ik dit geopend als discussietopic ipv. als vraag