Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie behoorlijk basic: MS Office, internet, fotobeheer (ik denk aan Photoshop Elements), muziek afspelen en misschien wat muziek opnemen (Waveform 11 maar hier gebruik ik waarsch laptop voor, dus sporadisch).
Ik ben wel iemand die vaak veel tabbladen open heeft staan en altijd ruimte te kort heeft op de harde schijf (zowel als persoon als op de computer
). Als het toevallig kan, zie ik mezelf nog wel een rallyspelletje ofzo spelen, maar dat is echt bijzaak en geen reden om te investeren in het systeem.
Kort gezegd is mijn eerste behoefte nu een toekomstbestendig, stabiel en liefst stil systeem met veel opslagruimte. Dit omdat ik een wirwar aan backups en bestanden heb vanwege ruimtegebrek op laptops en overstappen van systemen (o.a. van Mac naar Windows). Dat wil ik opschonen, daarna wil ik gewoon 5 jaar ofzo vooruit kunnen en misschien dan met een upgrade er nog weer wat bijplakken.
Ik wil een desktop omdat ik nu een laptop bijna als desktop gebruik en een desktop meer uitbreidingsmogelijkheden biedt. Ik heb afgelopen jaren geleerd dat ik een hekel heb aan werken vanaf externe schijven en ook mijn NAS gebruik ik liever als backupper dan dat ik er actief bestanden bijhoud.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in mijn hoofd €800,- ofzo maar dat is wel flexibel als nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Een mini-desktop lijkt me fijn en stil is fijn. Ik kwam met zelf zoeken bijv. op een HP EliteDesk en de HP laptop van mijn werk is ook een fijn ding, terwijl mijn Lenovo Thinkpad nogal tegenvalt (vooral qua build quality overigens).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Toekomstbestendig, stil, niet al te energieslurpend.
Ga je overklokken?
Geen idee, ik moest opzoeken wat dat betekent dus waarschijnlijk niet
Wat verwacht je van ons?
Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ja, dat vooral en een betrouwbaar (kwalititief goed) geheel. Bij wat ik vond aan kant-en-klaar lijk ik steeds op één aspect te moeten inleveren, als ik dat kan voorkomen dan is dat fijn!
Verder zijn alle hardware-tips welkom, liefst wel met focus op het geheel.
In eerste instantie behoorlijk basic: MS Office, internet, fotobeheer (ik denk aan Photoshop Elements), muziek afspelen en misschien wat muziek opnemen (Waveform 11 maar hier gebruik ik waarsch laptop voor, dus sporadisch).
Ik ben wel iemand die vaak veel tabbladen open heeft staan en altijd ruimte te kort heeft op de harde schijf (zowel als persoon als op de computer
Kort gezegd is mijn eerste behoefte nu een toekomstbestendig, stabiel en liefst stil systeem met veel opslagruimte. Dit omdat ik een wirwar aan backups en bestanden heb vanwege ruimtegebrek op laptops en overstappen van systemen (o.a. van Mac naar Windows). Dat wil ik opschonen, daarna wil ik gewoon 5 jaar ofzo vooruit kunnen en misschien dan met een upgrade er nog weer wat bijplakken.
Ik wil een desktop omdat ik nu een laptop bijna als desktop gebruik en een desktop meer uitbreidingsmogelijkheden biedt. Ik heb afgelopen jaren geleerd dat ik een hekel heb aan werken vanaf externe schijven en ook mijn NAS gebruik ik liever als backupper dan dat ik er actief bestanden bijhoud.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in mijn hoofd €800,- ofzo maar dat is wel flexibel als nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Het belangrijkste is denk ik de Crucial MX500 2,5"SSD (2TB) die ik had gekocht om een laptop te upgraden maar de laptop heeft inmiddels iets te veel kuren om dat door te zetten.
- Targus DisplayLink (ACP70EU) met daaraan oldies but goodies: 2 x 22" schermen (Dell E228WFP en HP Compaq LA2205wg, ik heb ook nog 2 Acer AL2216W's als reserve), een oude laserprinter en speakers.
- Deze docking station wil ik graag gebruiken zodat ik ook eenvoudig mijn werklaptop kan aansluiten op zelfde schermen en printer etc.
- Een Synology NAS DS213, 2x 3TB (RAID 1)
- Ik heb verder een FocusRite Scarlett 2i2 audio interface.
- Dit weet ik echt niet en is eigenlijk de kern van mijn vraag. Dit pleit mogelijk voor kant-en-klaar systeem. Ik heb echter de tip gekregen dat los opbouwen een beter en stiller systeem oplevert en ik heb natuurlijk die 2TB SSD die ik wel graag wil kunnen gebruiken. Maar wat ik dan verder allemaal nodig heb...
- O.b.v. huidig gebruik denk ik eigenlijk aan 3TB speelruimte en mijn huidige 8GB RAM begint af en toe limiterend te worden (i.c.m. i5-6200 CPU @2,30Ghz processor), dus euhm... beter dan dat.
- Eén gekkigheidje: ik ben erg gewend aan mijn opzet van 1 laptopscherm met 2 x 22" externe schermen. Als er een manier is om nog een derde schermpje (15"ofzo) aan de desktop set-up toe te voegen?
- I.i.g. ook nog Windows en Office, ik weet niet hoe prijsbepalend dat kan worden.
Nee. Een mini-desktop lijkt me fijn en stil is fijn. Ik kwam met zelf zoeken bijv. op een HP EliteDesk en de HP laptop van mijn werk is ook een fijn ding, terwijl mijn Lenovo Thinkpad nogal tegenvalt (vooral qua build quality overigens).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Toekomstbestendig, stil, niet al te energieslurpend.
Ga je overklokken?
Geen idee, ik moest opzoeken wat dat betekent dus waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?
Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ja, dat vooral en een betrouwbaar (kwalititief goed) geheel. Bij wat ik vond aan kant-en-klaar lijk ik steeds op één aspect te moeten inleveren, als ik dat kan voorkomen dan is dat fijn!
Verder zijn alle hardware-tips welkom, liefst wel met focus op het geheel.