PCIe SSD upgrade voor iMac late 2013 27" mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een oudere 27" iMac van het type 'late 2013'.
Deze heeft o.a. een 128GB PCIe SSD en een 1 TB SATA HDD aan boord. Deze wil ik qua snelheid graag wat opkrikken.
Via Ifixit en OWC vind ik beschrijvingen van het vervangen van de 1 TB SATA HDD door een SDD (met verloopstukje dat tussen de SSD en de SATA-label moet, om de ventilator niet op straaljagerstand te laten werken).

Maar de mooiste oplossing lijkt me om de 128GB PCIe SSD te vervangen door een groter exemplaar. Hier vind ik echter bar weinig over terug op het grote boze internet.
Uit de documentatie haal ik wel dat de PCIe aansluiting een v2.0 x2 aansluiting is. Niet de snelste (max 900 MB/s), maar altijd nog sneller dan een SATA aansluiting (max 600 MB/s).

Kan deze PCIe SSD gewoon vervangen worden door een (bijvoorbeeld) Samsung 980 NVME van 1TB.?Uiteraard zou deze dan niet zijn gespecificeerde snelheid halen, maar dat neem ik voor lief.
Heeft Apple misschien iets gemeens gedaan met de firmware, waardoor dit niet gaat werken?
OWC biedt ook een PCIe SSD upgrade aan. Maar die maakt de vervanging ongeveer een factor 3 duurder.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb je onderstaande al gezien?

De 2013 is al een oud beestje, hoe denk je dat die snelheid zich in de praktijk zal vertalen?
Ik zie niet echt een reden om dat ding helemaal open te maken terwijl je gewoon de USB poort kan gebruiken voor extra opslag of daarvandaan kan opstarten als je meer ruimte wilt.

[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 10-07-2022 14:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Die had ik inderdaad gezien. Maar daar gebruiken ze een "eigen model" SSD, die misschien specifieke aanpassingen bevat voor Apple. En een flink stuk duurder is. Dus ik vroeg me af of er ook een reguliere NVME gebruikt kon worden. Op diverse plekken zie ik dat voor MacBooks een apart convertor-stukje gebruikt moet worden om een reguliere SSD naar een Apple-pinout te converteren.

Momenteel start ik op van een portable SSD (Samsung T5 1TB - USB3), die met Opencore Legacy Patcher is voorzien van Monterey. De interne SSD is voorzien van Catalina. Werkt op zich goed, maar ik dacht dat het vervangen van de interne SSD hem nog een factor 2 sneller kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
Big Mama schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:49:
Die had ik inderdaad gezien. Maar daar gebruiken ze een "eigen model" SSD, die misschien specifieke aanpassingen bevat voor Apple. En een flink stuk duurder is. Dus ik vroeg me af of er ook een reguliere NVME gebruikt kon worden. Op diverse plekken zie ik dat voor MacBooks een apart convertor-stukje gebruikt moet worden om een reguliere SSD naar een Apple-pinout te converteren.

Momenteel start ik op van een portable SSD (Samsung T5 1TB - USB3), die met Opencore Legacy Patcher is voorzien van Monterey. De interne SSD is voorzien van Catalina. Werkt op zich goed, maar ik dacht dat het vervangen van de interne SSD hem nog een factor 2 sneller kon maken.
Je kan werken met een adapter om dan een NGFF M.2 SSD te gebruiken op je iMac. Je zal wel iets in snelheid winnen; maar verwacht ook geen wonderen op die oudere apparatuur! Die adapter kost iets van 10€ afhankelijk waar je hem koopt, maar je vind deze vrijwel overal, van Amazon over eBay tot Aliexpress!
De snelheid zal vooral afhangen van hoeveel die adapter zou wegnemen en/of wat het systeem toelaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Dat is precies waar voor mij de onduidelijkheid begint. Ik dacht namelijk dat die adapters alleen nodig waren voor MacBooks. Maar uit jouw reactie begrijp dat je die ook nodig hebt voor een iMac?

Dus ben ik op zoek naar de volgende informatie:
- Kun je een reguliere PCIe NVME gebruiken in een iMac late-2013 27"
- Heb je dan een verloopstukje nodig (waar @Runaque het over heeft)?

Als je iMac toch open moet, heb ik namelijk de voorkeur voor een PCIe NVME t.o.v. een SATA 2,5" SSD (waar een extra dingetje a 40,- voor nodig is om en ventilator in toom te houden). Want: goedkoper, en (iets) sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
Big Mama schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:18:
Dat is precies waar voor mij de onduidelijkheid begint. Ik dacht namelijk dat die adapters alleen nodig waren voor MacBooks. Maar uit jouw reactie begrijp dat je die ook nodig hebt voor een iMac?

- Kun je een reguliere PCIe NVME gebruiken in een iMac late-2013 27"
- Heb je dan een verloopstukje nodig (waar @Runaque het over heeft)?

Als je iMac toch open moet, heb ik namelijk de voorkeur voor een PCIe NVME t.o.v. een SATA 2,5" SSD (waar een extra dingetje a 40,- voor nodig is om en ventilator in toom te houden). Want: goedkoper, en (iets) sneller.
Vanaf ongeveer 32 minuten ga je zien wat ik bedoel!

YouTube: 27" Late 2013 iMac Full NVMe SSD Upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Big Mama schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:18:

1- Kun je een reguliere PCIe NVME gebruiken in een iMac late-2013 27"
2- Heb je dan een verloopstukje nodig (waar @Runaque het over heeft)?
.
1. Nee
2. Ja

;)

Ook zal een NVMe niet werken. Dat bestond nog niet in 2013 en heb je minimaal een 2015 model voor nodig.
Alle voorgaande modellen hebben een zogenaamde AHCI PCIe SSD nodig, die een stuk schaarser zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
nelizmastr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Ook zal een NVMe niet werken. Dat bestond nog niet in 2013 en heb je minimaal een 2015 model voor nodig.
Alle voorgaande modellen hebben een zogenaamde AHCI PCIe SSD nodig, die een stuk schaarser zijn.
Dat is bijzonder, want in het filmpje YouTube: 27" Late 2013 iMac Full NVMe SSD Upgrade wordt een Samsung 970 EVO gebruikt, en die is wel degelijk NVME. Ook de titel van het filmpje is "27" Late 2013 iMac Full NVMe SSD Upgrade".
Ik denk dat je de 27" en de 21,5" iMac van Late 2013 door elkaar haalt, want in de 21,5" lijkt het inderdaad niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:15
Ja dat kan met een adapter zoals je zelf al benoemde. Zie deze post: https://forums.macrumors....st=26363429#post-26363429

Er staan in dat topic nog wel meer mensen die de upgrade succesvol hebben uitgevoerd. Ik zou vooral even in het macbook topic kijken welke SSD's je beter kan ontwijken. In de recentere MacOS updates is i.i.g. bij de oudere macbooks de bootloader geupdate om NVME SSD's beter te ondersteunen (zoals het slaap probleem wat behandeld wordt in de oudere posts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
nelizmastr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:04:
[...]

1. Nee
2. Ja

;)

Het zal wel werken via de getoonde weg, maar voor bepaalde systemen heb je de originele SSD nodig om bepaalde firmware upgrades te kunnen krijgen, maar uiteindelijk kan je met een Mac behoorlijk veel aanvangen!
Zo kan ik in mijn (early 2009) Mac Pro 4,1 (flashed naar 5,1) ook een NVMe als boot drive gebruiken als ik wil (via PCIe), maar dat zou betekenen dat ik de firmware man mijn systeem moet updaten naar 144.0.0.0.0 firmware. Je kan best veel, maar om de echte knowhow achter dat soort dingen te weten, ben je in dit forum niet op het juiste adres en kan je best in bepaalde Facebook groepen vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
@Big Mama

Ik kwam net het volgende tegen in een Mac Pro upgrade groep en misschien interessant voor jou om eens door te bladeren?

https://forums.macrumors....019-ssd-upgrades.2162435/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Runaque schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:04:
@Big Mama

Ik kwam net het volgende tegen in een Mac Pro upgrade groep en misschien interessant voor jou om eens door te bladeren?

https://forums.macrumors....019-ssd-upgrades.2162435/
Die had ik al eens doorgeakkerd, maar bedankt voor de tip.

O.a. op grond daarvan heb ik wat spulletjes in huis gehaald:
- 1 x Samsung 980 1TB NVME
- Sintech NVME-adapter voor Apple
- Plakstrip kit voor 27" iMac

Binnekort maar eens aan de operatie beginnen.
De HDD laat ik erin zitten, als backupmogelijkheid. Omdat ik als OS versie Monterey gebruik, verwacht ik geen problemen met hibernation/sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Big Mama schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Die had ik al eens doorgeakkerd, maar bedankt voor de tip.

O.a. op grond daarvan heb ik wat spulletjes in huis gehaald:
- 1 x Samsung 980 1TB NVME
- Sintech NVME-adapter voor Apple
- Plakstrip kit voor 27" iMac

Binnekort maar eens aan de operatie beginnen.
De HDD laat ik erin zitten, als backupmogelijkheid. Omdat ik als OS versie Monterey gebruik, verwacht ik geen problemen met hibernation/sleep.
Het is ook voor anderen die later misschien met dezelfde vraag zitten dat ik hem deel, dus altijd handig om te weten dat anderen dit op andere forums ook wat bijhouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Big Mama
Vandaag de interne 128GB M2 SSD ("blade" noemt Apple dat ding) vervangen voor een Samsung 980 NVME 1TB variant. Procedure gevolgd van YouTube: How to Install/Upgrade the PCIe SSD in a 27-inch iMac (Late 2013) iM...

SSD NVME: https://www.amazon.nl/gp/product/B08TJ2649W
SSD adapter: https://www.amazon.nl/gp/product/B088FLBNX5
Plakstrip set: https://www.amazon.nl/gp/product/B0748DDRQZ

Daarna MacOS Monterey er op geinstalleerd m.b.v. OpenCore Patcher: https://dortania.github.i...html#how-do-i-get-started

Draait als een tierelier. Inclusief wakker worden uit hibernate.
Volgens BlackMagicDesign Speedtest is de SSD snelheid 722 MB/s (write) en 710 MB/s (read). Dat is een stukje beter dan het was met de oude SSD, de leessnelheid is ongeveer verdubbeld. En is ook sneller dan een externe USB3 SSD.

Omdat de boel toch open lag, gelijk maar de CR2032 batterij vervangen, die was toch al een kleine 10 jaar oud.

Blij mee, nu eerst een biertje! :9B

[ Voor 9% gewijzigd door Big Mama op 24-08-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Big Mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
Vandaag de interne 128GB M2 SSD ("blade" noemt Apple dat ding) vervangen voor een Samsung 980 NVME 1TB variant. Procedure gevolgd van YouTube: How to Install/Upgrade the PCIe SSD in a 27-inch iMac (Late 2013) iM...

SSD NVME: https://www.amazon.nl/gp/product/B08TJ2649W
SSD adapter: https://www.amazon.nl/gp/product/B088FLBNX5
Plakstrip set: https://www.amazon.nl/gp/product/B0748DDRQZ

Daarna MacOS Monterey er op geinstalleerd m.b.v. OpenCore Patcher: https://dortania.github.i...html#how-do-i-get-started

Draait als een tierelier. Inclusief wakker worden uit hibernate.
Volgens BlackMagicDesign Speedtest is de SSD snelheid 722 MB/s (write) en 710 MB/s (read). Dat is een stukje beter dan het was met de oude SSD, de leessnelheid is ongeveer verdubbeld. En is ook sneller dan een externe USB3 SSD.

Omdat de boel toch open lag, gelijk maar de CR2032 batterij vervangen, die was toch al een kleine 10 jaar oud.

Blij mee, nu eerst een biertje! :9B
Blij te horen dat het prima werkt! Kan je in ieder geval nog enkele jaren verder met je iMac!
Top idee!!! :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecnerual
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Allereerst hartelijk dank voor dit informatieve topic met alle tips en uitleg. Ik heb hier veel aan gehad.
Ik heb precies dezelfde iMac als TS en heb dezelfde upgrade-items aangeschaft via Amazon om vervolgens door middel van de tutorial de upgrade uit te voeren.

Na het opnieuw opstarten van de iMac met CMD-R zie ik de nieuwe PCI 1 TB SSD niet verschijnen in de lijst van het Schijfhulpprogramma. Ook via Terminal command "diskutil list" verschijnt alleen een interne schijf van de iMac van nog geen 2 GB, verder niets. De SATA 3TB harde schijf heb ik losgekoppeld omdat ik de indruk had dat de iMac hier vooral traag van werd.

Zou dit probleem hardwarematig van aard zijn? Ik merkte bij het aansluiten van de PCI adapter op het moederbord dat dit wat moeizaam ging. De oorspronkelijke 128 GB SSD heb ik nog even opnieuw erin en eruit geklikt en dat ging aanmerkelijk soepeler, met een duidelijke klik. Is de adapter wellicht niet goed aangesloten?

Of zou het probleem softwarematig van aard zijn?

Op mijn andere Mac heb ik met OpenCore patcher een bootable Montery installation SDXC flash kaart gecreeërd, maar bij het booten van die drive in de iMac krijg ik een zwart scherm met een cirkel en streep erdoor, wat duidt op een MacOS die niet geschikt is voor de Mac. Ik ben benieuwd hoe TS dit toch voor elkaar heeft gekregen.

Alvast dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
ecnerual schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:44:
Op mijn andere Mac heb ik met OpenCore patcher een bootable Montery installation SDXC flash kaart gecreeërd, maar bij het booten van die drive in de iMac krijg ik een zwart scherm met een cirkel en streep erdoor, wat duidt op een MacOS die niet geschikt is voor de Mac. Ik ben benieuwd hoe TS dit toch voor elkaar heeft gekregen.
Ik verwacht dat de NVME niet goed aangesloten is. Anders zou je hem wel moeten kunnen zien. Dat kan aan het bevestigen van de NVME op de adapter liggen, maar ook aan het aansluiten van de adapter in de iMac.

Verder kun je de oude iMac niet direct opstarten van de bootable installer met het te nieuwe OS. Je moet met OpenCore patcher een opstart-USB ding maken en je Mac na het aanzetten met de Option-key daarvan booten. Pas daarna selecteer je de installer van het nieuwe OS. Zie https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/BOOT.html.

Wanneer de installatie helemaal klaar is, dan kun je de patcher ook installeren op de nieuw geinstalleerde disk met het nieuwe OS. Daarna heb je die extra USB stick niet meer nodig, en kun je direct van je NVME starten. Maar ook in dat geval zul je moeten starten met de Option-key ingedrukt, en selecteer je eerst de EFI boot (die OpenCore patcher bevat) en daarna de geïnstalleerde bootdisk. Zie https://dortania.github.i...booting-without-usb-drive

Overigens heb ik vandaag toevallig de nieuwste MacOS versie Ventura geïnstalleerd via dezelfde procedure. Die draait inmiddels als een zonnetje.

[ Voor 8% gewijzigd door Big Mama op 01-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:14
Big Mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
Vandaag de interne 128GB M2 SSD ("blade" noemt Apple dat ding) vervangen voor een Samsung 980 NVME 1TB variant.
Normaal gesproken doe ik altijd zelf onderzoek, maar op een of andere manier geloof ik je meteen. De prijs valt me ook alles mee. Ik heb nu voor €50 alles besteld (500GB SSD).

Volgende week maar eens aan de slag. Alvast mega bedankt dat je de informatie hebt gedeeld _/-\o_

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecnerual
Big Mama schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:32:
[...]

Ik verwacht dat de NVME niet goed aangesloten is. Anders zou je hem wel moeten kunnen zien. Dat kan aan het bevestigen van de NVME op de adapter liggen, maar ook aan het aansluiten van de adapter in de iMac.

Overigens heb ik vandaag toevallig de nieuwste MacOS versie Ventura geïnstalleerd via dezelfde procedure. Die draait inmiddels als een zonnetje.
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb de NVME vandaag opnieuw hardwarematig geïnstalleerd. Wederom wordt deze niet getoond. Kan het ook nog zijn dat de iMac de recovery mode van het bijgeleverde Mac OS van de iMac uit 2013 hanteert en dat dit OS de nieuwe NVME SSD niet herkent omdat deze typen toen nog niet bestonden? Ik schat dat dit gaat om Mac OS 10.9 of 10.10? Ik lees hier een vergelijkbare uitleg.

Ik heb nu een bootable Mac OS 10.15 Catalina installatie disk gemaakt, deze zou wel herkend moeten worden en hopelijk kan ik dan de NVME SSD wel vinden. Ik ga dit morgen uitproberen.

Hartelijk dank ook voor de andere tips m.b.t. het vervolg. Goed om te horen dat Ventura ook als een zonnetje loopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
ecnerual schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:09:
[...]
Kan het ook nog zijn dat de iMac de recovery mode van het bijgeleverde Mac OS van de iMac uit 2013 hanteert en dat dit OS de nieuwe NVME SSD niet herkent omdat deze typen toen nog niet bestonden? Ik schat dat dit gaat om Mac OS 10.9 of 10.10? Ik lees hier een vergelijkbare uitleg.

Ik heb nu een bootable Mac OS 10.15 Catalina installatie disk gemaakt, deze zou wel herkend moeten worden en hopelijk kan ik dan de NVME SSD wel vinden. Ik ga dit morgen uitproberen.
Dat zou inderdaad kunnen. In sommige recentere releases van MacOS kwamen firmware updates mee, die nodig zijn om sommige NVME-drives te kunnen detecteren.

Op de door jou gerefereerde pagina staat ook de waarschuwing: "FYI, if you want to install macOS 12.x Monterey onto your 2015 laptop, then you should do so now with your wife's SSD since the Monterey installer will not update the system firmware while a third party SSD is installed in the laptop. Once the system firmware has been updated, then you can reinstall your third party SSD and upgrade to Monterey on that SSD. ".

Dat kan ook nog wel een dingetje zijn. Blijkbaar is het noodzakelijk om eerst de originele Apple SSD te voorzien van een MacOS versie die NVME goed ondersteunt, omdat dan de firmwareupdates uit worden gevoerd.
Mijn iMac draaide met de originele Apple SSD (na updates) op een bijgewerkte Catalina (10.15). Blijkbaar was dat genoeg. En van daaruit heb ik de SSD vervangen voor een Samsung 980. De USB-stick met Opencore Patcher en de installatie-USB-SSD heb ik op een andere Mac aangemaakt.

Ik wil nog wel even benadrukken dat de boot-USB-stick met Opencore Patcher (waarvan je de iMac gaat booten voordat je het nieuwe MacOS installeert), specifiek voor het type Mac moet zijn geconfigureerd. Dus als je die stick aanmaakt op een ander type Mac, dan moet je handmatig een ander model kiezen (bij Settings).

[ Voor 38% gewijzigd door Big Mama op 06-04-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecnerual
Big Mama schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:35:
[...]

Ik wil nog wel even benadrukken dat de boot-USB-stick met Opencore Patcher (waarvan je de iMac gaat booten voordat je het nieuwe MacOS installeert), specifiek voor het type Mac moet zijn geconfigureerd. Dus als je die stick aanmaakt op een ander type Mac, dan moet je handmatig een ander model kiezen (bij Settings).
Duidelijk, ik heb de 14.2 geselecteerd, dankjewel! Ik zal morgen laten weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecnerual
Zojuist de bootable Mac OS Catalina geïnstalleerd en daarmee werd de NVME PCI SSD wel zichtbaar. Hartelijk dank nogmaals, alles is nu gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:10
@Big Mama en @ecnerual en @Gr4mpyC3t

Dit topic doorgespit en diverse fora op nagelezen.
Ben erg benieuwd of jullie Macs nog naar tevredenheid op bv Sonoma draaien?

Diverse Samsung nvme drives zouden de beruchte trim issues kunnen geven na verloop van tijd.
Hierdoor start de Mac erg langzaam op en soms traag in wegschrijven van data.
Is iemand van jullie hier tegen aan gelopen of hiermee bekend?
of is dit inmiddels opgelost met firmware updates, daar dit vooral in forumposts uit 2020-2022 beschreven werd?

[ Voor 25% gewijzigd door Jeweetje op 24-02-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Jeweetje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:08:
@Big Mama en @ecnerual en @Gr4mpyC3t

Dit topic doorgespit en diverse fora op nagelezen.
Ben erg benieuwd of jullie Macs nog naar tevredenheid op bv Sonoma draaien?

Diverse Samsung nvme drives zouden de beruchte trim issues kunnen geven na verloop van tijd.
Hierdoor start de Mac erg langzaam op en soms traag in wegschrijven van data.
Is iemand van jullie hier tegen aan gelopen of hiermee bekend?
of is dit inmiddels opgelost met firmware updates, daar dit vooral in forumposts uit 2020-2022 beschreven werd?
Ik ben inmiddels terug naar Ventura, maar dat heeft vooral te maken met OpenCore. Steeds problemen met opstarten na een software update.

Tot nu toe (nog steeds) geen problemen met de SSD. Werkt goed, maar ben ook niet actief bezig met het monitoren van eventuele trim issues.

Kan ik je helpen door wat statistieken op mijn iMac te posten of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Bedankt voor je reactie,
heb hier via externe ssd mbv opencore V1.3 Sonoma probleemloos draaien (MR macintosh uitleg)
Start wel wat langzaam op.
De Trim issues met de Samsung NVME ssd’s doen zich soms blijkbaar naar verloop van tijd voor.
Opstart tijd van ca 20 seconden loopt dan op naar meerdere minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handydude
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 17:19
Gisteren mijn 27" iMac i7 late 2013 proberen te voorzien van een NVMe drive.
Na al enige tijd op OpenCore met Sonoma te hebben gedraaid (probleemloos, maar wat traag) wilde ik de boel wat vlotter maken.
N.B. Mijn vorige iMac i3 27"MID2011 al jaren met SSD en opmerkelijk sneller dan deze 'srtandaard'i7 2013 versie.

Enfin, adapter gebruikt, 1 TB Lexar NM710 PCIe NVMe M.2 SSD erin, meteen nieuwe CMOS batterij (Duracel CR3032) past allemaal prima.
Binnenkant schoongemaakt en HD + kabel eruit, precies zoals een van de YouTube workarounds me liet zien.

Na de boel weer in elkaar te hebben zitten power on en....NIETS
Scherm blijft zwart.
knipperend lampje op voeding dat anders gaat knipperen wanneer ik de powerbutton bedien.
Alles tot in den treure gecontroleerd en een paar keer opnieuw ge(de-)monteerd

Powersupply?
Iets beschadigd?

Uiteindelijk ten einde raad de SSD er maar weer uit gehaald en de HDD weer terug zodat we weer in de originele uitgangssituatie komen en......
Meteen opstarten alsof er nooit wat gebeurd is.

Nu even een 'gewone' SSD op de plek van de HDD gezet en ook dat accepteerd ie

Ik zou graag die NVMe erin hebben, maar wat doe ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Balen zeg, is een flinke ombouw en dan geen resultaat.
Is de Lexar misschien niet compatibel met de Mac? externe opstartschijf ook nog geprobeerd?

In de fora op MacRumors wordt de WD 770 of 850 vooral aangeraden.
Met de Samsungs zijn wisselende ervaringen, soms Trim issues. Zie mijn eerdere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handydude
Jeweetje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:17:
Balen zeg, is een flinke ombouw en dan geen resultaat.
Is de Lexar misschien niet compatibel met de Mac? externe opstartschijf ook nog geprobeerd?

iMac powert-niet op, dus ook niet via externe schijf

In de fora op MacRumors wordt de WD 770 of 850 vooral aangeraden.
Met de Samsungs zijn wisselende ervaringen, soms Trim issues. Zie mijn eerdere vraag.
Vond Samsung 'over qualified' omdat ik door de te verwachten lagere bussnelheid van deze 'op leeftijd' zijnde machine aan een 'middenklasser' genoeg denk te hebben.

Ga nog een keer proberen met de Lexar en met de SSD tezamen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Heb ff gechecked voor je op MacRumors, maar kan op geen succesvolle nvme upgrades vinden met Lexar.
Wel een aantal problemen met externe Lexar SSD’s.
Hier nog wat uitleg over de aanbevolen NVME’s https://www.tonymacx86.co...-macos-boot-drive.323479/.
Als je de Lexar nog terug kan sturen of omruilen voor een Samsung of WD, zou ik dat doen.
OWC werkt zeker en zonder adapter maar is 2x zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handydude
Zojuist die NVMe nog een keer geprobeerd in combinatie met een Sata SSD die wel werkte, maar wederom niets.
knipperende LED op MB en verder geen aanstalten om op te willen starten.
Omdat die ' gewone' SSD prima werkt, maar met 120 GB wat aan de kleine kant is, een Samsung Evo besteld zodat ie die er morgen in kan zetten.
Het scherm dus met een tape vast.
Dat hele binnenwerk laat ik verder maar met rust.

N.B. De NVMe verdwijnt in een behuizing en zal zijn leven ' portable' gaan slijten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Handydude schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:13:
Zojuist die NVMe nog een keer geprobeerd in combinatie met een Sata SSD die wel werkte, maar wederom niets.
knipperende LED op MB en verder geen aanstalten om op te willen starten.
Omdat die ' gewone' SSD prima werkt, maar met 120 GB wat aan de kleine kant is, een Samsung Evo besteld zodat ie die er morgen in kan zetten.
Het scherm dus met een tape vast.
Dat hele binnenwerk laat ik verder maar met rust.

N.B. De NVMe verdwijnt in een behuizing en zal zijn leven ' portable' gaan slijten....
Balen! Klinkt wel alsof je voldoende uitgesloten hebt zodat je naar de NVMe kan wijzen. Als SATA voor je werkt dan is dat helemaal prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handydude
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:46:
[...]

Balen! Klinkt wel alsof je voldoende uitgesloten hebt zodat je naar de NVMe kan wijzen. Als SATA voor je werkt dan is dat helemaal prima toch?
Ja, had leuk geweest als hobby projectje.
Veel wisselende successen gelezen vooraf, maar het blijft Apple....
SSD erin met OpenCore erop is voor mij wel het verschil tussen ' afdanken' of nog lekker door blijven gebruiken.
Tot paar weken terug vrijwel dagelijks tot volle tevredenheid mijn 2011 27" i3 gebruikt en deed niet onder voor mijn nieuwe HP kantoor-laptop.
Deze moet die experience toch weer enkele jaren kunnen rekken
Pagina: 1