Hybride of toch al EV?

Pagina: 1
Acties:

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:10
Ik zit al enige tijd te twijfelen tussen voor een hybride te gaan of meteen volledig electrisch.
Inmiddels heb ik al meerdere proefritten gemaakt met een E-Golf en de Golf GTE/A3 E-Tron.

Allemaal rijden ze prima wat de keuze lastig maakt.

Wat achtergrond informatie:
Op het moment hebben wij een Golf 6 diesel (2011) en een Alto benzine (2010).
Bij mooi weer gaan we met de fiets naar het werk en wordt de auto voornamelijk in het weekend gebruikt.
In de winter bij slecht weer zullen we de auto pakken naar het werk, maar dat is maar 10 kilometer op een dag. :+
De diesel is dus totaal niet voordelig ondanks het lage brandstof verbruik.

Ons plan is om beide auto's eruit te doen en 1 auto terug te kopen.

Ons huis heeft een eigen oprit en vanaf deze week 8 zonnepanelen (400wp).
Doordat we veel met de fiets naar het werk gaan blijft de auto thuis staan, ik heb natuurlijk geprobeerd mijn huiswerk zoveel mogelijk te doen en kwam dan uit bij een Zappi laadpaal, deze is namelijk in te stellen dat enkel de stroom van de zonnepanelen in de auto wordt gestopt.
Wat ik me dan wel afvraag, ik hoor verhalen dat je de auto (bij EV) het beste kan laden met 11KW, dat ga ik natuurlijk nooit redden dan, wordt dan de accu erg lui of valt het mee?

De voor en nadelen:
E-Golf:
  • + geen brandstofkosten.
  • + minder onderhoud.
  • + geen wegenbelasting tot 2024, daarna is afwachten.
  • - actieradius accu (175 km).
  • - laadpaal nodig thuis.
  • - relatief nieuwe techniek, de auto waar ik naar kijk is alweer 5 jaar oud.
  • - wanneer volledig wegenbelasting terug komt behoorlijk prijzig en waarschijnlijk niet meer interessant.
Bij de E-Golf krijg ik van mensen met ervaring te horen dat het prima als tweede auto te gebruiken is maar vanwege de actieradius niet handig als enige auto. Onze ritten zijn voor 90% minder dan het accupakket aan kan.

GTE/E-Tron:
  • + sportievere auto.
  • + mooier interieur met meer opties.
  • + ongeveer 35 km volledig elektrisch, dus prima te doen met de korte stukjes.
  • + brandstofmotor voor de langere ritten.
  • + trekgewicht, mag nog een aanhanger achter.
  • - wegenbelasting, 36 euro per maand.
  • - meer onderhoud, je hebt immers een ICE.
  • - wanneer volledig wegenbelasting terug komt behoorlijk prijzig en waarschijnlijk niet meer interessant.
Wat ik me bij hybride afvraag is of de motor niet gigantisch slijt, ik zag met de proefrit dat de motor steeds even aan ging en daarna bij uitrollen zichzelf meteen uitzette.
Hoe gaat dat met zo'n auto, worden de olie en koelvloeistof wel alvast opgewarmd?

Nu de grote vraag, wat is nou het beste te doen voor de komende jaren?
Ons budget is zo'n 25-28k, lijkt veel, maar met de huidige prijzen valt dat allemaal tegen.

De Leaf, Inoniq, Prius en dat soort auto's vallen eigenlijk meteen af, die vind ik simpelweg niet mooi. :$

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Gezien het feit dat die auto behoorlijk veel stil zal staan:
Je budget verlagen naar 8k en een nette ruime benzine occasion kopen geen optie?

Dan kun je 20k opzij zetten om dan over 5 jaar te kijken hoe de vlag qua electrisch rijden bijhangt. Waarschijnlijk meer keus en lagere aanschafprijzen.

• FabianGTI
Klopt, dat zou ook kunnen maar ik wil weleens wat anders proberen. ;)
En ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat de auto's over een paar jaar ineens een stuk goedkoper zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:09
De meest verstandige optie is de alto de deur uit en je golf compleet oprijden.
Waarom vervangen als je weet wat het onderhoud nu is.

Over een jaar of 3 a 4 zitten we in een heel andere situatie qua electra en dan wordt het een mooi moment om te kijken wat er dan op de markt is en evt een 2e hands electro auto kopen.

• FabianGTI
@D-dark , Tweaker forum was wel de laatste plek waarbij ik had verwacht advies te krijgen een oude diesel op te rijden gezien de instelling hier doorgaans over (diesel)auto's. :+
Maar de Golf is al aardig onderweg, er staat nu 260k km op de teller.
Dingen zoals de EGR, Roetfilter, turbo etc zijn nog nooit vervangen en behoorlijke kostenposten.

Daarnaast betaal ik €100,- wegenbelasting per maand voor een auto die enkel in het weekend wordt gebruikt en is de verzekering en het onderhoud ook nog eens duurder.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Wat ik mis is een goede berekening. Tenminste als de financiën één van de hoofdafwegingen is.

Een electrische auto is duurder in aanschaf, en je maakt weinig KM's dus je verdiend weinig terug op de goedkopere KM-prijs.
Ook 't argument, ik heb gratis stroom, want zonnepanelen gaat niet op, want die panelen zijn ook een investering van enkele duizenden euro's. Dus je hebt wel degelijk "brandstofkosten". En met de komende afbouw van saldering wordt 't nog onvoordeliger.

Even specifiek over de E-golf, die werd in 2017 al als tussenpaus bestempeld in de media. En toen was de voorspelling al dat op technisch vlak hij op alle kanten ingehaald zou worden. Het blijft namelijk een omgebouwde ICE.

Over de GTE/e-tron of eigenlijk bijna alle hybrides, de wegenbelasting gaat weer naar 100%, maar je krijgt wel een korting op 't gewicht om de extra accu te compenseren. Die regeling blijft vooralsnog gewoon bestaan. Doel daarvan is het niet bestraffen van 't extra (accu-)gewicht.

Oprijden is alleen een optie als je voldoende KM's maakt om nog een beetje voordeel te pakken. (als in meer KM's kunnen rijden op een litertje brandstof). Maar dat geef je zelf al aan, je staat bijna stil.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
De zonnepanelen zou m.i. niet het argument moeten zijn. Deze zijn waarschijnlijk niet voldoende om nu het energieverbruik te compenseren, laat staan wanneer er straks hybride warmtepompen worden verplicht.
Onderhoud is ook nog weinig over te zeggen, elektrische auto's zijn er nog niet lang genoeg in grote aantallen om goed in te schatten welke kosten er kunnen komen na 10-15 jaar (denk aan accupakket).

Verder is de wegenbelasting nog 2.5 jaar gratis. Daarna verwacht ik echt niet dat dit gratis blijft, de overheid klaagt nu al dat ze teveel MRB en accijnzen mislopen. Voorlopig staat in de planning dat 2026 weer 100% MRB krijgt, volgens mij in dezelfde tabel als een benzineauto. Al kan er nog een losse elektrische tabel komen.

Verder is een grote onbekende wat de automarkt gaat doen. De prijzen zijn nu abnormaal hoog, dit kan betekenen dat de afschrijving ook abnormaal hoog kan worden wanneer de markt zich weer hersteld.

Het is dus echt niet te zeggen wat het beste is voor komende jaren. Je neemt een gok en deze zal zich uitbetalen of niet. Mensen die hebben gewacht op meer efficiënte zonnepanelen hebben nu door de oorlog ook pech, want die moeten meer betalen. Was er echter wel een ontwikkeling geweest waardoor de efficiëntie van zonnepanelen naar 25-30% schoot, dan waren ze spekkoper geweest.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:34
FabianGTI schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:55:
@D-dark , Tweaker forum was wel de laatste plek waarbij ik had verwacht advies te krijgen een oude diesel op te rijden gezien de instelling hier doorgaans over (diesel)auto's. :+
Dingen zoals de EGR, Roetfilter, turbo etc zijn nog nooit vervangen en behoorlijke kostenposten.

Daarnaast betaal ik €100,- wegenbelasting per maand voor een auto die enkel in het weekend wordt gebruikt en is de verzekering en het onderhoud ook nog eens duurder.
Wat denk je dat enkel je afschrijving kost de eerste paar jaar als je nu auto van richting de 30K koopt..

Financieel lijkt het me de beste optie om de Alto te verkopen en de Golf op te rijden.

Wat betreft e-Golf: hoe vaak rij je meer dan 175km op een dag? Mijn vriendin rijdt er zonder te hoeven snelladen 15.000km per jaar mee, dan is het een prima auto.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:23
Hier een iets andere situatie, maar ook voor dezelfde keuze gestaan wat EV/(P)HEV/ICE betreft.

Hier na 10 jaren een baan met lease wagen en een (hobby) 2e auto van baan gewisseld.
Uiteindelijk besloten te gaan voor een jonge GTE, daar ik elektrisch vrijwel alles kon rijden (boodschappen, woon/werk, kleine wegbrengen etc.), maar indien er een langere reis gemaakt moest worden dit zonder meer mogelijk was.
Ook vond ik persoonlijk te alternatieven in EV of te duur of zoals je zelf beschrijft niet mooi (of te klein for the matter).

Wat mij over de streep heeft getrokken is het kostenplaatje uiteen zetten tussen met een calculator als bijvoorbeeld https://iselektrischgoedkoper.nl/.

Wellicht kun je hier iets mee :)

3960wp SE | Model Y RWD

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:09
FabianGTI schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:55:

Jep, mening over dieselauto's is bekend maar je hebt er al eentje.
Nieuwe is een andere situatie.

Zoals de meesten hier houd ik van nieuwe techniek, maar zoals je al merkt met actieradius nog niet 100% geschikt als vervanging. Mijn eigen auto heb ik ook voor de hobby en prive verkeer en die kosten is het gemak mij waard.

Vandaar het advies om als de auto nog goed is doorterijden.
Ik geef toe maandlasten, verzekering en onderhoud zijn iets hoger maar met een nieuwere auto krijg je daar weer afschrijving en evt extra onderhoud voor in de plaats om de boel op peil te krijgen.

Streep je die 2 tegen elkaar weg dan is de meest rationele en goedkope beslissing toch om doorterijden.
Kan je dan over een jaar of 2 alsnog overstappen naar een electrische auto die aan je eisen voldoet dan doen.

Maar op dit moment is het nu nog niet haalbaar. Komen er grote kosten aan neem dan een niet al te dure benzine auto van een jaar of 7 oud. Rijd daar nog een paar jaar in en stap dan over naar electrisch.

• FabianGTI
Allen bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat mee gedaan.

@Xrypta bedankt voor de link, ik heb het eens ingevuld en inderdaad, hybride en EV ontlopen elkaar nog niet eens heel veel.

Zodoende heb ik gisteravond besloten een plug-in hybride aan te schaffen (en ook meteen gedaan :P ).
Ik ben erg benieuwd, het rijden zal misschien even wennen zijn maar het is denk ik zo aangeleerd.

Nu alleen nog een buitenstopcontact regelen... 8)7

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:23
FabianGTI schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:33:
Allen bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat mee gedaan.

@Xrypta bedankt voor de link, ik heb het eens ingevuld en inderdaad, hybride en EV ontlopen elkaar nog niet eens heel veel.

Zodoende heb ik gisteravond besloten een plug-in hybride aan te schaffen (en ook meteen gedaan :P ).
Ik ben erg benieuwd, het rijden zal misschien even wennen zijn maar het is denk ik zo aangeleerd.

Nu alleen nog een buitenstopcontact regelen... 8)7
Maakt mij natuurlijk nieuwsgierig; wat is het geworden :9 O-) !?

3960wp SE | Model Y RWD

• FabianGTI
Xrypta schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Maakt mij natuurlijk nieuwsgierig; wat is het geworden :9 O-) !?
Een Audi A3 E-Tron (MY2017). :)
Pagina: 1