Ik zit al enige tijd te twijfelen tussen voor een hybride te gaan of meteen volledig electrisch.
Inmiddels heb ik al meerdere proefritten gemaakt met een E-Golf en de Golf GTE/A3 E-Tron.
Allemaal rijden ze prima wat de keuze lastig maakt.
Wat achtergrond informatie:
Op het moment hebben wij een Golf 6 diesel (2011) en een Alto benzine (2010).
Bij mooi weer gaan we met de fiets naar het werk en wordt de auto voornamelijk in het weekend gebruikt.
In de winter bij slecht weer zullen we de auto pakken naar het werk, maar dat is maar 10 kilometer op een dag.
De diesel is dus totaal niet voordelig ondanks het lage brandstof verbruik.
Ons plan is om beide auto's eruit te doen en 1 auto terug te kopen.
Ons huis heeft een eigen oprit en vanaf deze week 8 zonnepanelen (400wp).
Doordat we veel met de fiets naar het werk gaan blijft de auto thuis staan, ik heb natuurlijk geprobeerd mijn huiswerk zoveel mogelijk te doen en kwam dan uit bij een Zappi laadpaal, deze is namelijk in te stellen dat enkel de stroom van de zonnepanelen in de auto wordt gestopt.
Wat ik me dan wel afvraag, ik hoor verhalen dat je de auto (bij EV) het beste kan laden met 11KW, dat ga ik natuurlijk nooit redden dan, wordt dan de accu erg lui of valt het mee?
De voor en nadelen:
E-Golf:
GTE/E-Tron:
Hoe gaat dat met zo'n auto, worden de olie en koelvloeistof wel alvast opgewarmd?
Nu de grote vraag, wat is nou het beste te doen voor de komende jaren?
Ons budget is zo'n 25-28k, lijkt veel, maar met de huidige prijzen valt dat allemaal tegen.
De Leaf, Inoniq, Prius en dat soort auto's vallen eigenlijk meteen af, die vind ik simpelweg niet mooi.
Inmiddels heb ik al meerdere proefritten gemaakt met een E-Golf en de Golf GTE/A3 E-Tron.
Allemaal rijden ze prima wat de keuze lastig maakt.
Wat achtergrond informatie:
Op het moment hebben wij een Golf 6 diesel (2011) en een Alto benzine (2010).
Bij mooi weer gaan we met de fiets naar het werk en wordt de auto voornamelijk in het weekend gebruikt.
In de winter bij slecht weer zullen we de auto pakken naar het werk, maar dat is maar 10 kilometer op een dag.
De diesel is dus totaal niet voordelig ondanks het lage brandstof verbruik.
Ons plan is om beide auto's eruit te doen en 1 auto terug te kopen.
Ons huis heeft een eigen oprit en vanaf deze week 8 zonnepanelen (400wp).
Doordat we veel met de fiets naar het werk gaan blijft de auto thuis staan, ik heb natuurlijk geprobeerd mijn huiswerk zoveel mogelijk te doen en kwam dan uit bij een Zappi laadpaal, deze is namelijk in te stellen dat enkel de stroom van de zonnepanelen in de auto wordt gestopt.
Wat ik me dan wel afvraag, ik hoor verhalen dat je de auto (bij EV) het beste kan laden met 11KW, dat ga ik natuurlijk nooit redden dan, wordt dan de accu erg lui of valt het mee?
De voor en nadelen:
E-Golf:
- + geen brandstofkosten.
- + minder onderhoud.
- + geen wegenbelasting tot 2024, daarna is afwachten.
- - actieradius accu (175 km).
- - laadpaal nodig thuis.
- - relatief nieuwe techniek, de auto waar ik naar kijk is alweer 5 jaar oud.
- - wanneer volledig wegenbelasting terug komt behoorlijk prijzig en waarschijnlijk niet meer interessant.
GTE/E-Tron:
- + sportievere auto.
- + mooier interieur met meer opties.
- + ongeveer 35 km volledig elektrisch, dus prima te doen met de korte stukjes.
- + brandstofmotor voor de langere ritten.
- + trekgewicht, mag nog een aanhanger achter.
- - wegenbelasting, 36 euro per maand.
- - meer onderhoud, je hebt immers een ICE.
- - wanneer volledig wegenbelasting terug komt behoorlijk prijzig en waarschijnlijk niet meer interessant.
Hoe gaat dat met zo'n auto, worden de olie en koelvloeistof wel alvast opgewarmd?
Nu de grote vraag, wat is nou het beste te doen voor de komende jaren?
Ons budget is zo'n 25-28k, lijkt veel, maar met de huidige prijzen valt dat allemaal tegen.
De Leaf, Inoniq, Prius en dat soort auto's vallen eigenlijk meteen af, die vind ik simpelweg niet mooi.