Verwarmingsfunctie uitzetten schadelijk voor ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Is het schadelijk voor een CV-ketel om de verwarmingsfunctie helemaal uit te zetten?

Vanwege energiebesparing heb ik de ketel (Nefit HRC30 CW5) al op de ECO stand voor warm water gezet en nu wil ik eigenlijk de verwarmingsfunctie helemaal uitzetten. De Tado thermostaat staat al uit, maar ik weet niet of de ketel toch af en toe nog wat water erdoorheen pompt.

Op internet is bar weinig te vinden, alles gaat met name over het uitzetten van de complete CV-ketel. Zal morgen ook eens een appje naar de installateur doen, maar ik was benieuwd of iemand hier het weet.

per aspera ad astra

Beste antwoord (via LAD93 op 10-07-2022 13:55)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LAD93 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:49:
Is het schadelijk voor een CV-ketel om de verwarmingsfunctie helemaal uit te zetten?

Vanwege energiebesparing heb ik de ketel (Nefit HRC30 CW5) al op de ECO stand voor warm water gezet en nu wil ik eigenlijk de verwarmingsfunctie helemaal uitzetten. De Tado thermostaat staat al uit, maar ik weet niet of de ketel toch af en toe nog wat water erdoorheen pompt.

Op internet is bar weinig te vinden, alles gaat met name over het uitzetten van de complete CV-ketel. Zal morgen ook eens een appje naar de installateur doen, maar ik was benieuwd of iemand hier het weet.
Specifiek voor dit model ketel is er de zomerstand binnen de instellingen te vinden, het lijkt mij dat deze functie (op actief), geen schadelijke gevolgen heeft voor deze ketel; https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9

Wat @DarkSide al eerder aanhaalde dus.

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Is er niet een zomer functie? Sommige ketels hebben die.
Ook zijn er ketels die elke 24 uur/ x periode even de pomp bewegen tegen vast zitten.

Ik heb gewoon de thermostaan uit staan.
Verder wat op eco kan, op eco staan

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ben niet bekend met dat specifieke model maar normaalgesproken is er geen anti-vastloop cyclus voor de pomp actief als je in het monteursmenu de verwarmingsfunctie uitzet. Je kan ook gewoon middels de thermostaat deze op 'uit' zetten.

edit: eco (voorverwarm functie) is alleen voor tap water, als je bijvoorbeeld een inbouw boiler hebt kan deze in de meeste gevallen ook gewoon uit, voordeel is meestal niet meer dan 5 tot 10 seconden in het leveren van warm water.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 10-07-2022 14:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Idd. Verwarmingsfunctie niet uitzetten, maar thermostaat gewoon uit of laag zetten. Moderne ketels hebben een pomp die af en toe in bedrijf moet zijn om in goede conditie te blijven, of een 3-weg klep die af en toe geactiveerd wordt zodat deze niet vast gaat zitten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb je inderdaad gewoon nodig met pompen en kleppen. Die mag je niet even een half jaartje "stil" zetten. Als je bijvoorbeeld wil besparen op de pomp van een vloerverwarming, dan zet je die ook niet uit. Dan zet je er pompschakelaar tussen, die precies doet wat jouw ketel nu ook doet: af en toe de boel heel even laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:11:
Dat heb je inderdaad gewoon nodig met pompen en kleppen. Die mag je niet even een half jaartje "stil" zetten. Als je bijvoorbeeld wil besparen op de pomp van een vloerverwarming, dan zet je die ook niet uit. Dan zet je er pompschakelaar tussen, die precies doet wat jouw ketel nu ook doet: af en toe de boel heel even laten draaien.
Ook is heel slecht voor je vloerverwarming, die moet gewoon blijven draaien.

Correctie: ik las af en toe als 1 keer per maand, als af en toe elke 24 uur inhoudt dan kan het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 10-07-2022 15:27 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LAD93 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:49:

Specifiek voor dit model ketel is er de zomerstand binnen de instellingen te vinden, het lijkt mij dat deze functie (op actief), geen schadelijke gevolgen heeft voor deze ketel; https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Drardollan schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Ook dat is heel slecht voor je vloerverwarming, die moet gewoon blijven draaien.
Pompen voor vloerverwarming worden tegenwoordig ook vaak gestuurd via een warmtesensor op de verdeler... Geen warmte? pomp uit... scheelt ook energieverbruik. Mocht dat niet zo zijn, dan kan een schakelklok in de zomer hierbij helpen. Gewoon zo instellen dat de pomp elke dag even een kwartiertje draait om vastzitten te voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 10-07-2022 12:34 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Drardollan schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Ook dat is heel slecht voor je vloerverwarming, die moet gewoon blijven draaien.
Onzin. Wat is de bron hiervan?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
hardware-lover schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Het woord ‘zomerbedrijf’ was het juiste trefwoord. Nu komt dat er dus blijkbaar bij de Trendline (was ik vergeten te vermelden, jouw link is voor de Proline) op neer dat ik dus wel gewoon de verwarming uit kan zetten. Gevalletje RTFM :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn5n3Ck30vd-PtrOj515EBB6Ucw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is5MdkPHnbzbJrNdVz8nwrmr.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor jullie hulp!

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:07
Microkid schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Pompen voor vloerverwarming worden tegenwoordig ook vaak gestuurd via een warmtesensor op de verdeler... Geen warmte? pomp uit... scheelt ook energieverbruik. Mocht dat niet zo zijn, dan kan een schakelklok in de zomer hierbij helpen. Gewoon zo instellen dat de pomp elke dag even een kwartiertje draait om vastzitten te voorkomen.
Die moderne pompen blijven heel zachtjes draaien zover ik weet.

Elke dag een paar minuten aan is prima, zie edit hierboven. Ook @remco_k

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:16
DukeBox schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:54:
Ik ben niet bekend met dat specifieke model maar normaalgesproken is er geen anti-vastloop cyclus voor de pomp actief als je in het monteursmenu de verwarmingsfunctie uitzet. Je kan ook gewoon middels de thermostaat deze op 'uit' zetten.

edit: eco (voorverwarm functie) is alleen voor tap water, als je bijvoorbeeld een inbouw boiler hebt kan deze in de meeste gevallen ook gewoon uit, voordeel is meestal niet meer dan 5 tot 10 seconden in het leveren van warm water.
Ik zou graag de inbouw boiler van mijn Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6 II willen uitzetten. Ik wil graag alleen tapwater opwarmen als daar om vraag: niet permanent die boiler warmhouden dus. Iemand enig idee of en hoe dit kan? Want als ik niet kies voor 'comfort' of 'eco', dan blijft alleen 'off' over en dan heb ik helemaal geen warm water meer haha.
Pagina: 1