Nieuwbouwwoning cementafdekvloer niet op juiste hoogte

Pagina: 1
Acties:

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:42
Tijdens de bouw hebben wij opgemerkt dat de cementafdekvloer niet overal op de juiste hoogte is gestort. Dit konden wij o.a. zien omdat de vloer in de woonkamer niet tot aan de onderkant van de kozijnen was gestort (meer dan 2 cm verschil t.o.v. de woonkeuken), zie onderstaande foto's.In de woonkeuken is het namelijk wel tot onder het kozijn gestort en gezien de kozijnen op basis van het meterpeil zijn geplaatst zou dit ook voor de woonkamer gelijk moeten zijn.

We hebben dit aangegeven aan de aannemer, waarop ze de vloer hebben geëgaliseerd met egaline. Uiteraard was deze oplossing niet voldoende omdat je met egaline blijkbaar niet zo ver kan ophogen. De aannemer gaf aan dat ze het werk goed hebben uitgevoerd en dat het aan de kozijnen lag die we door een andere partij hadden laten plaatsen.

Op de dag van oplevering hebben we dit nogmaals aangekaart bij Vereniging Eigen Huis. Diegene stelde ook dat het waarschijnlijk niet klopt en dat er een meting moet worden uitgevoerd.Uit de meting met een lijnlaser is inderdaad uitgekomen dat de vloer in de woonkamer 1,9cm te laag was en inderdaad tot aan de onderkant van het kozijn zou moeten komen. Sterker nog de conclusie was de vloer overal ongelijk was en "er heel veel aan mankeert"!

Omdat we een paar dagen daarna de PVC vloer zouden laten leggen hebben wij gevraagd om dit direct op te hogen. Dit hebben ze een dag voor het plaatsen van de vloer uitgevoerd. Toen ik die avond ging kijken was er nogmaals geëgaliseerd en slechts 3 millimeter opgehoogd.... De aannemer die heeft zich in dit hele proces totaal niet betrokken of toezicht gehouden.
Diegene die de vloer heeft gestort gaf aan dat ik niet moest zeuren en dat de vloer vlak was en de PVC vloer prima kon worden gelegd. Daarnaast gaf hij aan dat de vloer ook niet zoveel kon worden opgehoogd met egaline en er geen andere mogelijkheid was.

De aannemer heeft tijdens de hele bouw weinig tot geen toezicht gehouden (omdat ze blijkbaar geen uitvoerder hebben) of zich verantwoordelijk gevoeld (er zijn nog veel meer gebreken). Omdat we de PVC vloer maar hebben laten leggen (anders zou deze pas na 3 maanden kunnen worden gelegd) kan het niet meer worden aangepast.

Kan ik de aannemer hiervoor aansprakelijk stellen en is het redelijk om hiervoor een schadevergoeding te eisen? Ze hebben tot 2x toe de mogelijkheid gehad om het aan te passen en dit niet kundig opgelost. We plaatsen er nu een latje voor in dezelfde kleur dan het kozijn.

Na 1e keer aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0JFZXyAwkKvT0DYdLM1kqYR6cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60FfIhH8u4jbz45pV3u1DPNY.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2e keer aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUCCm-kgXqV79lN1hQlbdoa06A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dMsQPRCa6jxsXbgPjRWOIVx.jpg?f=fotoalbum_large

Detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u_Ymy4QeYiEQeuMT9aApykww9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2mwddxjdUebAZRAOWAhybDz.jpg?f=fotoalbum_large

Met PVC vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnJT6I3bDtCdkMU3R0xLr2rhdnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDZP1LvWZkPfsb5AzMYHYGcT.jpg?f=fotoalbum_large

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 17:17

JdM

Humbled

Choose your battles zou ik zeggen. Heb je er praktisch gezien last van? Loopt de vloer dusdanig af dat het water in de glazen op tafel schuin staat? Met een afwerklat onder tegen het kozijn aan is die naad weg te krijgen.

Is het zoals het hoort? Nee dat denk ik niet, maar je doet er ook verstandig aan om praktisch te denken nu er eenmaal een PVC vloer op ligt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Voor het ophogen van de vloer moet je ze in gebreke stellen. Heb je iets van rechtsbijstand?

De PVC vloer al laten leggen is waarschijnlijk geen goed idee...
Die zal er uit moeten. En jij bent verantwoordelijk voor die kosten. Je wist dat de vloer niet goed was.
Dus of het nu nog de moeite waard is...

TheS4ndm4n#1919

• Voltex
JdM schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:05:
Choose your battles zou ik zeggen. Heb je er praktisch gezien last van? Loopt de vloer dusdanig af dat het water in de glazen op tafel schuin staat? Met een afwerklat onder tegen het kozijn aan is die naad weg te krijgen.

Is het zoals het hoort? Nee dat denk ik niet, maar je doet er ook verstandig aan om praktisch te denken nu er eenmaal een PVC vloer op ligt.
Dat is misschien inderdaad wel het beste besluit. Maar omdat ik het zo vaak heb aangegeven en ze aangaven dat de vloer gewoon goed is en niet moet zeuren, dan baal ik hier des te meer van als dit achteraf toch niet blijkt te kloppen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 17:17

JdM

Humbled

Voltex schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Dat is misschien inderdaad wel het beste besluit. Maar omdat ik het zo vaak heb aangegeven en ze aangaven dat de vloer gewoon goed is en niet moet zeuren, dan baal ik hier des te meer van als dit achteraf toch niet blijkt te kloppen.
Het is vervelend, dat is zeker. Maar als je het er niet mee eens was had je toch eerder juridische hulp in moeten schakelen? Nu die PVC erop ligt gaat het jou mogelijk ook geld kosten. Je bent jezelf nu meer aan het pijnigen door bevestigd te krijgen dat het niet klopt. Werk het af, accepteer het zou ik zeggen, of bereid je voor op extra kosten die je ook zelf zal moeten maken. :)

• Voltex
RocketKoen schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:08:
Voor het ophogen van de vloer moet je ze in gebreke stellen. Heb je iets van rechtsbijstand?

De PVC vloer al laten leggen is waarschijnlijk geen goed idee...
Die zal er uit moeten. En jij bent verantwoordelijk voor die kosten. Je wist dat de vloer niet goed was.
Dus of het nu nog de moeite waard is...
We hebben rechtsbijstand, maar als het een te verwaarlozen schadevergoeding is of dat dit geen haalbare zaak is dan laat ik het er liever bij. Misschien dat ik m'n energie er sowieso beter niet in kan steken :)

In het gesprek met diegene de verantwoordelijk is voor de vloer was er volgens hem geen oplossing om de vloer op te hogen... Dus daarom heb ik de vloer ook maar laten leggen omdat we dan waarschijnlijk weer 4 maanden verder zijn voordat de vloer is aangepast (voor de bouwvak) en de PVC vloer kan worden gelegd.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-11 22:46
Hoeveel tijd zat er tussen het moment van constateren en de dag van oplevering?
Want je moet diegene die in gebreke is gebleven wel de kans geven om het (conform het bestek) te herstellen.
Dat je nu al de vloer gelegd hebt werkt alleen maar in je nadeel, dat zou de indruk kunnen wekken dat je ermee akkoord bent gegaan.
Maar goed, als jij er je verdere leven mee kunt leven dat de vloer in de woonkamer lager is dan in de aangrenzende woonkeuken (drempel die lastig aan te passen is in het geval dat je vloer een keer door wilt trekken naar de woonkeuken) dan wens ik je veel geluk er mee. (Maar je blijft je er aan ergeren, want het is niet conform je wensen).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Verwijderd

Als je verschillende zaken door verschillende partijen laat uitvoeren (dekvloer, kozijnen) zal je zelf opzichter moeten spelen om te kijken of het goed gebeurd.

• Voltex
Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:31:
Hoeveel tijd zat er tussen het moment van constateren en de dag van oplevering?
Want je moet diegene die in gebreke is gebleven wel de kans geven om het (conform het bestek) te herstellen.
Dat je nu al de vloer gelegd hebt werkt alleen maar in je nadeel, dat zou de indruk kunnen wekken dat je ermee akkoord bent gegaan.
Maar goed, als jij er je verdere leven mee kunt leven dat de vloer in de woonkamer lager is dan in de aangrenzende woonkeuken (drempel die lastig aan te passen is in het geval dat je vloer een keer door wilt trekken naar de woonkeuken) dan wens ik je veel geluk er mee. (Maar je blijft je er aan ergeren, want het is niet conform je wensen).
3 maanden geleden tijdens de bouw hebben wij het al geconstateerd en aangegeven. Daarop is de vloer minimaal geëgaliseerd, nogmaals aangegeven dit niet voldoende was, maar dat lag volgens de aannemer niet aan de hoogte van de vloer. Nadat Vereniging Eigen Huis is langs geweest moesten ze het nogmaals nameten omdat de bouwkundige ook constateerde dat de vloer niet op hoogte was en vlak.

Daarop is is het nagemeten en heeft de aannemer zelf aangegeven dat "er heel veel aan mankeert". Besproken dat ze dit binnen 2 dagen op de juiste hoogte moesten maken en vlak i.v.m. plaatsing vloer en dat zouden ze regelen. Helaas op de laatste dag voor de plaatsing van de vloer geconstateerd dat hier niet is aan voldaan en slechts 4mm hoger dan de 19mm zoals is gemeten.

We hebben de vloer dus maar laten leggen, omdat de ze aangaven dat er geen oplossing was om de vloer nog op te hogen.... Dus dat zou een getouwtrek worden om dit voor elkaar te krijgen voor de bouwvak (laat staan dat we het überhaupt voor elkaar zouden krijgen) en dan zou de PVC vloer ook 3 maanden later worden gelegd. Dus ze hebben in mijn optiek genoeg kansen gekregen om dit fatsoenlijk te herstellen.

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-10 20:03

GerritGekke

Gamechanger

Heb je ook een detail van hoe het gemaakt zou moeten worden? Is daaruit duidelijk te herleiden dat de cementdekvloer hoger had moeten liggen?

 Karma

• Voltex
GerritGekke schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:32:
Heb je ook een detail van hoe het gemaakt zou moeten worden? Is daaruit duidelijk te herleiden dat de cementdekvloer hoger had moeten liggen?
Nee daarvan is geen detail bij ons bekend. Hiervoor is iedere keer het meterpeil aangehouden. Na de laatste lijnlaser meting is ook gebleken dat dit het gebruikte meterpeil correct is en de vloer 1,9cm te laag was.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33

MLLL

Palm Treo 650

Staan alle andere kozijnen zoals de voordeur op dezelfde hoogte?
Neem aan dat de PVC vloer doorloopt in alle ruimtes.
M.a.w. als je de vloer 2 cm ophoogt gaat de voordeur dan nog open?

• Voltex
MLLL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:30:
Staan alle andere kozijnen zoals de voordeur op dezelfde hoogte?
Neem aan dat de PVC vloer doorloopt in alle ruimtes.
M.a.w. als je de vloer 2 cm ophoogt gaat de voordeur dan nog open?
De vloer is op verschillende plekken te laag of te hoog. In de berging is de vloer namelijk te hoog en in de woonkamer te laag.

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-11 22:36
Overgang op laten vullen met een zwarte strip in de kleur van het kozijn, dan zie je er niets van terug. Dat is dan de koehandel met de aannemer.
Vloer er uit halen is zonde, waar stop je... of trek je de hele vloer er uit?
Het staat je woongemak niet in de weg lijkt me.
Kijk door het glas naar buiten en geniet van het uitzicht, kijk niet naar je kozijn en vloer ;-).

Juridische pad zou ik niet kiezen nu je de vloer al hebt laten leggen.
Pagina: 1