Chaotisch netwerk na nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araneum
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik had een goed functionerend netwerk totdat mijn router (Asus Blue Cave) stuk ging.

Nieuwe router gekocht (Asus RT-AX86S). De setup verliep erg lastig: mobiele telefoon met app van Asus maakte geen verbinding met de router om hem te installeren. Via andere telefoon lukte dat na een aantal pogingen wel. Firmware router bijgewerkt en wifi-netwerken van naam en wachtwoorden voorzien (2,4 en 5 GH). Netwerknamen en wachtwoorden zijn hetzelfde als bij de oude router, zo kunnen alle oude apparaten gewoon weer inloggen in het netwerk (dacht ik). So far, so good...

Dan gaat veel mis: één telefoon (Motorola G30) kan met geen enkel wifi-netwerk verbinden en de andere (Motorola g6) verbindt alleen met het 5GH-netwerk.

De Google Nest hub geeft aan met geen enkel netwerk te kunnen verbinden (ook niet na volledig nieuwe installatie). De Nest thermostaat geeft aan verbonden ze zijn met het 2,4GH-netwerk, maar volgens het netwerkoverzicht van de router is die thermostaat niet verbonden (ip-adres komt niet voor bij de verbonden apparaten).

Plotseling verdwijnt de ene keer het netwerk op 2,4 GH en dan weer het netwerk op 5 GH.

Willekeurig melden beide telefoons geregeld dat ze wel verbonden zijn via wifi (beide frequenties), maar dat die verbindingen geen internet kunnen bieden.

Via een switch van TP-link zijn twee vaste apparaten verbonden met de router: een NAS van Asustor (AS6604-T) en de Gateway van Silvercrest (Lidl Smart Home). De NAS wordt door de router herkend als verbonden apparaat, de Gateway van Lidl niet ('s ochtends plots weer wel).

Misschien pech gehad met de router, daarom teruggebracht en geruild voor een ander exemplaar (TP-Link AX5400, Archer AX73).

Installatie van deze router verloopt via de app (Tether) vrij eenvoudig. In eerste instantie lijkt het in orde, maar na een paar minuten heb ik dezelfde problemen als bij de vorige, nieuwe router, maar nu valt ook internet naar de vaste computer (bekabeld) regelmatig uit.

Elk individueel onderdeel van het netwerk losgekoppeld, verbindingen gecontroleerd, opnieuw verbonden en opnieuw opgestart. Problemen blijven bestaan: apparaten verbinden dan wel, dan niet en als er verbonden wordt met wifi, is er vaak geen internet via die verbinding beschikbaar.

Hoe kunnen twee totaal verschillende routers exact dezelfde problemen veroorzaken? Wat is anders in mijn netwerk dan voorheen?

Dan valt mijn oog op een briefje in de doos van de router van TP-link: deze router biedt wifi-6 en sommige apparaten kunnen daar niet goed mee verbinden. Wifi-6 had de nieuwe router van Asus (RT-AX86S) ook. Zou dat het probleem zijn?

Na enig zoekwerk wifi-6 kunnen uitschakelen op de router van TP-Link en inderdaad: na opnieuw opstarten, maken alle apparaten netjes verbinding met het toegewezen wifi-netwerk. Dat duurt ongeveer een uur, dan komen alle problemen weer terug. Soms is een netwerk zichtbaar, soms niet. Soms meldt een apparaat verbonden te zijn met de router, maar is dat volgens de router zelf niet het geval.

Geen idee wat ik nu nog zelf kan doen. Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad en mogelijk een (deel van de) oplossing?

Internet is van Ziggo en komt via een Cisco-modem binnen. Het modem zelf is niet (meer) bereikbaar via een eigen ip-adres en heeft ook geen eigen wifi-meer. Ik vermoed dat het modem dus al in de 'bridge modus' staat, wat NAT-problemen tussen router en modem zou moeten voorkomen. Of die modus inderdaad is ingeschakeld, moet Ziggo nog bevestigen.

Tips en adviezen zijn welkom! Ik heb zelf geen idee meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Overlap op kanalen met je buren? Wifi forceren op N en AC mode only? Authenticatie op WPA2 forceren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araneum
Als ik de kanalen wijzig, zijn de netwerken niet meer zichtbaar en kan geen enkel apparaat nog verbinden.

WPA2 staat voor beide draadloze netwerken aan. WPA3 wordt ook als optie geboden: weet niet of mijn apparaten dat aankunnen.

WiFi op AX (wifi-6) heb ik al uit kunnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Araneum op 09-07-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Araneum schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:36:
...

Hoe kunnen twee totaal verschillende routers exact dezelfde problemen veroorzaken? Wat is anders in mijn netwerk dan voorheen?...
Omdat zo ongeveer iedere nieuwe router in jouw netwerk dat zal doen.
Een router is niet plug&play, althans niet als jij je netwerk daarop niet ingericht hebt.
En dat heb je niet want anders zou je deze vraag niet hebben gesteld.

Wat je nu moet doen is de nieuwe router naar fabrieks-instellingen resetten en dan configureren voor je modem. En daarna moet je alle aangesloten apparaten langs, zowel de bedraad aangesloten devices als de wireless, en ze weer één voor éen configureren voor het nieuwe netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Araneum schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:53:
Als ik de kanalen wijzig, zijn de netwerken niet meer zichtbaar en kan geen enkel apparaat nog verbinden.
Welke kanalen exact? Klinkt alsof je router ingesteld is op verkeerde regulatory domain (US ipv EU).
WPA2 staat voor beide draadloze netwerken aan. WPA3 wordt ook als optie geboden: weet niet of mijn apparaten dat aankunnen.
Als ze WiFi-6 ondersteunen wel. Zo niet: hoogstwaarschijnlijk niet.
WiFi op AX (wifi-6) heb ik al uit kunnen zetten.
Dan zou WPA3 ook geen issue mogen zijn. Wel gevalletje kindje met badwater weggooien...
Araneum schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:36:
[...]

maar volgens het netwerkoverzicht van de router is die thermostaat niet verbonden (ip-adres komt niet voor bij de verbonden apparaten).

[...]

Internet is van Ziggo en komt via een Cisco-modem binnen. Het modem zelf is niet (meer) bereikbaar via een eigen ip-adres en heeft ook geen eigen wifi-meer. Ik vermoed dat het modem dus al in de 'bridge modus' staat, wat NAT-problemen tussen router en modem zou moeten voorkomen. Of die modus inderdaad is ingeschakeld, moet Ziggo nog bevestigen.
Klinkt verdacht alsof je twee DHCP-servers op je netwerk actief hebt :o

Of de Ziggo modem in bridge mode staat kun je eenvoudig zelf achterhalen: kijk naar WAN IP van je router. Is dat een privaat adres (iets dat met 192.168 begint), dan staat Cisco (welke?) in routermodus. Is het een publiek adres, dan staat Cisco in bridgemodus.

Verder zou het helpen om aan te geven welke private IP's dingen krijgen, met name de dingen die niet goed werken. Dat zou de zoektocht flink kunnen versmallen.

Iig moeten we bij troubleshooting als eerste onderscheid maken tussen problemen op layer 1/2 (WiFi) vs layer 3 (IP).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je precies met "chaotisch zijn"? Je verhaal is meer een opsomming van ervaringen die uiteenzetten dat je wifi niet perfect werkt.

(tip: wifi is inherent niet perfect)

Het vervangen van je router is zowiezo nooit plug-en-play: sommige clients onthouden netwerken via het SSID en sommige weer via het BSSID. Anderen gebruiken een combinatie, soms ook met de desbetreffende band (al vraag ik mij af wat de standaard zegt).

Wat is nu concreet je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op zondag 10 juli 2022 @ 02:15:
[...]
Klinkt verdacht alsof je twee DHCP-servers op je netwerk actief hebt :o
...
Hmmz, het is ook te verklaren doordat de TS een dhcp-server introduceert in zijn netwerk terwijl er ook apparaten met een fixed ip-adres zijn. Als de apparaten met een fixed ip bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 hanteren en de nieuwe dhcp server doet 192.168.1.0/24

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Brahiewahiewa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 02:04:
[...]

Omdat zo ongeveer iedere nieuwe router in jouw netwerk dat zal doen.
Een router is niet plug&play, althans niet als jij je netwerk daarop niet ingericht hebt.
En dat heb je niet want anders zou je deze vraag niet hebben gesteld.

Wat je nu moet doen is de nieuwe router naar fabrieks-instellingen resetten en dan configureren voor je modem. En daarna moet je alle aangesloten apparaten langs, zowel de bedraad aangesloten devices als de wireless, en ze weer één voor éen configureren voor het nieuwe netwerk
Als jij een nieuwe wifi router op dezelfde SSID, authorisatie en wachtwoord instelt als je vorige wifi router, moeten bestaande apparaten zich zonder verdere aanpassing kunnen aanmelden. Zo heb ik het hier ook gedaan toen ik van een Asus AC wifi naar een AX wifi ging. Fluitje van een cent. En de bedrade apparaten zouden er al helemaal geen last van mogen hebben.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araneum
Probleem opgelost!

Ziggo heeft het modem in de bridge modus gezet en direct daarna kwamen alle verbindingen stabiel tot stand.

Zonder verdere installatie hebben alle apparaten verbinding gemaakt met de wifi-netwerken (ook de wat oudere apparaten). Zelfs de range extender van TP-link wordt nu herkend als OneMesh-apparaat en functioneert.

Bedankt voor alle reacties ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Araneum schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:46:
Probleem opgelost!

Ziggo heeft het modem in de bridge modus gezet en direct daarna kwamen alle verbindingen stabiel tot stand.

Zonder verdere installatie hebben alle apparaten verbinding gemaakt met de wifi-netwerken (ook de wat oudere apparaten). Zelfs de range extender van TP-link wordt nu herkend als OneMesh-apparaat en functioneert.

Bedankt voor alle reacties ;-)
Oh? Verklaar dan eens:
Het modem zelf is niet (meer) bereikbaar via een eigen ip-adres en heeft ook geen eigen wifi-meer. Ik vermoed dat het modem dus al in de 'bridge modus' staat, wat NAT-problemen tussen router en modem zou moeten voorkomen.
Stond het modem dan niet in bridge mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Microkid schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Als jij een nieuwe wifi router op dezelfde SSID, authorisatie en wachtwoord instelt als je vorige wifi router, moeten bestaande apparaten zich zonder verdere aanpassing kunnen aanmelden. Zo heb ik het hier ook gedaan toen ik van een Asus AC wifi naar een AX wifi ging. Fluitje van een cent. En de bedrade apparaten zouden er al helemaal geen last van mogen hebben.
Je hebt helemaal gelijk. Maar de TS heeft een mixed netwerk met zowel devices met een fixed ip-adres terwijl andere devices een dhcp adres verwachten. Als die ip-ranges niet overeenkomen krijg je een gedeelte van de verschijnselen die hij beschrijft.

Verder noem je authorisatie en dat is een mechanisme wat best wel kan afwijken als je van een wifi-3 router naar een wifi-6 router gaat. Jij hebt daar over nagedacht; de TS niet. Nog even afgezien van het feit dat sommige wifi clients niet accepteren dat een wifi netwerk met hetzelfde SSID zich ineens presenteert met een ander BSSID

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Araneum
Microkid schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Oh? Verklaar dan eens:

[...]

Stond het modem dan niet in bridge mode?
Volgens de medewerker van Ziggo (vanochtend aan de telefoon) stond het modem niet in de bridge stand. Hij heeft dat vanaf afstand direct gedaan. Daarna samen gewacht op het opnieuw opstarten en toen kwamen al direct allerlei apparaten op het wifi-netwerk, zelfs de wat oudere (goedkope) tv van Medion die gisteren nog elke verbinding weigerde.

Verder merkte de medewerker op dat ik al een oud modem heb (Cisco) en dat het beter vervangen kan worden door de Connect Box. Die wordt opgestuurd.

Op dit moment loopt alles soepel. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Araneum schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Volgens de medewerker van Ziggo (vanochtend aan de telefoon) stond het modem niet in de bridge stand. Hij heeft dat vanaf afstand direct gedaan. Daarna samen gewacht op het opnieuw opstarten en toen kwamen al direct allerlei apparaten op het wifi-netwerk, zelfs de wat oudere (goedkope) tv van Medion die gisteren nog elke verbinding weigerde.

Verder merkte de medewerker op dat ik al een oud modem heb (Cisco) en dat het beter vervangen kan worden door de Connect Box. Die wordt opgestuurd.

Mooi dat het opgelost lijkt - maar ergens klopt iets niet in je verhaal. Een modem in router mode met een eigen router erachter (zgn. NAT-achter-NAT) kan problemen geven en is inherent inefficient, maar de problemen die je beschrifjt zaten allemaal op je LAN (dus aan jouw kant van jouw eigen router), terwijl de Ziggo modem aan de WAN-kant zat (vanuit jouw router: op internet). Ik durf te beweren dat wat dan ook de problemen verholpen heeft, het niet de omzetting naar bridge mode is geweest.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araneum
dion_b schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Mooi dat het opgelost lijkt - maar ergens klopt iets niet in je verhaal. Een modem in router mode met een eigen router erachter (zgn. NAT-achter-NAT) kan problemen geven en is inherent inefficient, maar de problemen die je beschrifjt zaten allemaal op je LAN (dus aan jouw kant van jouw eigen router), terwijl de Ziggo modem aan de WAN-kant zat (vanuit jouw router: op internet). Ik durf te beweren dat wat dan ook de problemen verholpen heeft, het niet de omzetting naar bridge mode is geweest.
Ik weet het verder ook niet: zo deskundig ben ik niet. Met het nodige zoekwerk op internet heb ik hier al een paar jaar een stabiel netwerk met smart-apparaten en een NAS en kunnen alle gezinsleden zonder enig probleem gamen, surfen en streamen. Tot afgelopen donderdag nooit echt een probleem gehad. De afgelopen dagen veel opgezocht en gesleuteld en niets bracht verbetering...totdat het modem in de bridge stand werd gezet (vanochtend): vanaf dat moment kwam alles gesmeerd online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Araneum schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:52:
[...]

IK heb het idee dat Ziggo wat actiever aan het kijken is naar de modems die mensen thuis hebben en deze omruilen als het nog Cisco modems zijn. Maar dat is onderbuikgevoel, dus pin me er niet op vast.

Ik heb de nodige problemen met Ziggo (gehad), maar de omruil van mijn Cisco modem naar een ConnectBox was goed geregeld: de ConnectBox stond al in bridgemodus toen ik die ontving dus het was echt een gevalletje omwisselen, kwartiertje wachten en alles was weer online (Alleen dat wachten… 8)7 ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:08:
[...]

IK heb het idee dat Ziggo wat actiever aan het kijken is naar de modems die mensen thuis hebben en deze omruilen als het nog Cisco modems zijn. Maar dat is onderbuikgevoel, dus pin me er niet op vast.

Ik heb de nodige problemen met Ziggo (gehad), maar de omruil van mijn Cisco modem naar een ConnectBox was goed geregeld: de ConnectBox stond al in bridgemodus toen ik die ontving dus het was echt een gevalletje omwisselen, kwartiertje wachten en alles was weer online (Alleen dat wachten… 8)7 ).
gisteren een Ubee EVW3200 vervangen door een connectbox.. vlekkeloos, moest alleen wat reserveringen overnemen maar daarna werkte het, moest wel echt een half uur wachten voordat modem stabiel online was :X
Pagina: 1