B550/B660 budget moederbord met USB Type-C Alt Mode via iGPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het onderstaande probleem van iemand die ik aan het helpen ben.

Deze persoon heeft een werk laptop met een docking station via USB Type-C. Op het docking station zijn aangesloten:
  • Twee monitoren via DisplayPort
  • USB receiver voor draadloos toetsenbord en muis
  • USB kabel die naar de tweede monitor gaat voor de geïntegreerde webcam van die monitor
  • Netwerkkabel
Nu wil deze persoon een nieuwe PC (geen laptop) laten bouwen door mij waar hij ook zijn USB Type-C docking station op kan aansluiten. Zodat hij dezelfde (rand)apparatuur zowel voor werk als privé kan gebruiken.

Dit moet een huis-tuin-en-keuken PC worden zonder losse videokaart. Er gaan geen games op gespeeld worden dus een losse videokaart lijkt mij niet nodig. Ik zit te denken aan een compacte microATX of Mini-ITX build zonder losse videokaart.

Ik ben niet getrouwd aan AMD of Intel. Hieronder een lijst van drie CPUs met een iGPU waar ik aan zit te denken. Persoonlijk heb ik wel positieve reviews gelezen van de Ryzen 5600G.
  • Ryzen 5600G met een B550 moederbord
  • i3-12100 met een B660 moederbord
  • i5-12400 met een B660 moederbord
Ik heb nog maar weinig ervaring met USB Type-C Alt Mode en mijn zoektocht dusver heeft nog geen enkel budget moederbord opgeleverd met deze support hiervoor via de I/O aan de achterkant van het moederbord.

Het enige wat ik heb kunnen vinden zijn zeer prijzige Z690 moederborden met Thunderbolt 4 support. En slechts één B550 moederbord met Thunderbolt 4, de pricewatch: ASUS ProArt B550-CREATOR wat niet echt past bij deze build.

Mijn vraag is dus: zijn er B550 of B660 mid-budget moederborden (€ 100-150) met een USB Type-C poort op de I/O aan de achterkant met Alt Mode voor video output vanuit de iGPU van de CPU?

Zo niet, is er alternatief voor een eenvoudige videokaart met USB Type-C uitgang met Alt Mode support waar dan het docking station op aangesloten kan worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:24
De zeer compacte (helaas een generatie oude) ASRock DeskMini H470 Series biedt dit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 75,36€ 75,36
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,56€ 85,56
Totaal€ 600,82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
Ik kom ook uit op dure thunderbolt moederborden. Een PCI-e controller kan ook: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Maar deze extra 95 euro kun je ook in een van die duurdere moederborden steken. Ik heb zelf deze: pricewatch: ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3

Of toch voor de oplossing van martyw gaan. Is misschien wel de meest charmante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Bedankt voor jullie reacties. Op zich vind ik een 11th gen Intel niet bezwaarlijk, dat is ook prima qua performance voor een eenvoudige computer die gebruikt gaat worden voor browsing en streams/videos kijken.

Ik heb ook nog even gekeken naar Gigabyte BRIX modellen alleen die lijken nergens te koop nog. Zowel de Intel 12th variant als de Ryzen 5000 variant. De Intel varianten zijn in Maart aangekondigd en de Ryzen variant al in December vorig jaar maar nog nergens te krijgen.Ik heb nog niet gekeken naar de Intel NUC familie. Het aanbod is overweldigend moet ik zeggen. Dat moet ik nog uitvogelen. Geen idee of NUCs beter leverbaar zijn dan de BRIXs.

[ Voor 18% gewijzigd door Mannekino op 10-07-2022 21:11 ]