Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte collectief gemeente Amsterdam zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
Beste tweakers,

Ik ben niet zo bekend met zonnepanelen etc. Dus voor de gein een offerte aangevraagd bij winst uit je woning een collectief gaande via gemeente amsterdam. Installateur is volgens mij green focus. Zie dat de prijzen wat hoger zijn en ik eigenlijk lastig vind om te bepalen of het inderdaad een goede prijs is.

Dus als een tweaker mij op weg kan helpen of de offerte een eerlijke prijs is en dat wat er aangeboden goed is, zou ik dat erg op prijs stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxsHjgxWQLbDd7gPM2_PbPRH9VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idJtQ6DSybWDY85eNXbTg3NQ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Figo112 op 10-07-2022 11:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Panelen zijn niet verbonden aan de omvormer oplossing.
De Hyundai zijn juist relatief nette panelen.

Nogmaals: optimisers voegen voor jouw dak gewoon weinig toe, behalve kosten.

De grote merken string omvormer voldoen allemaal wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Mooie panelen, prima legplan voor maximale opbrengst uit je dak.

Welk model omvormer?
Welk type optimizers?

Valt er schaduw van bomen op het dak?

SolarEdge is niet het goedkoopste systeem, hierdoor is de prijs wat hoger. Kan het op korte termijn geïnstalleerd worden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Figo112
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:20:
Mooie panelen, prima legplan voor maximale opbrengst uit je dak.

Welk model omvormer?
Welk type optimizers?

Valt er schaduw van bomen op het dak?

SolarEdge is niet het goedkoopste systeem, hierdoor is de prijs wat hoger. Kan het op korte termijn geïnstalleerd worden?
Hoi dank voor je reactie. Kan volgens mij in 2/3 maanden gelegd worden.

Hier nog wat info die ik net heb gevonden

Omvormers
SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave

Optimizers
12 x SolarEdge S440

Zijn die optimizers trouwens nodig?

Ik heb volgens mij geen last van schaduw. Geen bomen die netzo hoog zijn.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Figo112 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Hoi dank voor je reactie. Kan volgens mij in 2/3 maanden gelegd worden.

Hier nog wat info die ik net heb gevonden

Omvormers
SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave

Optimizers
12 x SolarEdge S440

Zijn die optimizers trouwens nodig?

Ik heb volgens mij geen last van schaduw. Geen bomen die netzo hoog zijn.
Optimizers hebben weinig toegevoegde waarde, sterker nog het is een risico van falende elektronica op het dak. Simpeler lijkt mij een normale string omvormer zoals deze: https://www.winkelman-zon...-ds-2-mppt-incl-gein.html

• Ronald
Voor SolarEdge zijn de optimisers nodig ja. Maar zoals @Dre al benoemd: het (duurdere) SolarEdge systeem heeft eigenlijk geen waarde voor jouw schaduw arme/vrije dak.

Wellicht wil de aangewezen instalateur een voordeliger string omvormer systeem aanbieden? Al willen sommigen dat niet.

Idealiter wordt een SolarEdge systeem met 6 panelen per richting met s500b optimisers uitgerust.

Je kunt kijken of je een andere instalateur kan vinden... Of een van de webshop - installateurs.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Goed kijken naar de prijs: inclusief btw 8200 euro ... Dat is nogal wat voor 12 paneeltjes.

• Figo112
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:52:
Voor SolarEdge zijn de optimisers nodig ja. Maar zoals @Dre al benoemd: het (duurdere) SolarEdge systeem heeft eigenlijk geen waarde voor jouw schaduw arme/vrije dak.

Wellicht wil de aangewezen instalateur een voordeliger string omvormer systeem aanbieden? Al willen sommigen dat niet.

Idealiter wordt een SolarEdge systeem met 6 panelen per richting met s500b optimisers uitgerust.

Je kunt kijken of je een andere instalateur kan vinden... Of een van de webshop - installateurs.
Dus eigenlijk zou ik het beste kunnen voorstellen om die s500b optimizer aan te bieden, heb je er dan 2 stuks nodig?

Mocht je nog tips hebben voor een goede installateur dan hou ik mij aanbevolen.

• Ronald
Nee, SolarEdge is kostbaar omdat elk paneel een optimizer moet gebruiken, dus dat is 12.

Dat alleen is al €600 ex BTW.

En GoodWe omvormer is een paar 100 minder dan de SolarEdge omvormer.

Dan ga je dus richting 6000 ex BTW voor een even goed functionerend systeem

• Figo112
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:07:
Nee, SolarEdge is kostbaar omdat elk paneel een optimizer moet gebruiken, dus dat is 12.

Dat alleen is al €600 ex BTW.

En GoodWe omvormer is een paar 100 minder dan de SolarEdge omvormer.

Dan ga je dus richting 6000 ex BTW voor een even goed functionerend systeem
Betekent dit dat ik dan andere panelen moet nemen in combinatie met die goodwe omvormer? Heb je wellicht een voorkeur die jij zou nemen ? Dus welke panelen, omvormer en eventueel optimizers?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

• Figo112
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:46:

Ok kwartje is gevallen :)

Dus de panelen zijn prima, alleen andere omvormer zodat die optimizers niet meer nodig zijn. Bijv omvormer van solis?

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 19:18
MarkS90 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:55:
Goed kijken naar de prijs: inclusief btw 8200 euro ... Dat is nogal wat voor 12 paneeltjes.
Ach van de week nog een offerte gekregen voor 9x REC Alpha Pure Black 405 voor 6500 ex. BTW. Ben er gelijk weer klaar mee met het zoeken naar panelen :') Die prijzen gaan nergens meer over.

• Dre
  • Niet online

Dre

Bijzondere prijzen inderdaad. Ik heb laatst 6300 Wp voor 5400 euro excl. btw bij iemand gezien in de buurt van Amsterdam :P

0,86 euro per Wp lijkt me ondanks de hoge prijzen goed te doen voor een stringomvormer.

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 14:45
Als je een pakket samenstelt bij Winkelman zonnepanelen dan krijg je een referentie prijs:

12x 215 JA Solar JAM54S30-410-HC Mono Black Frame Halve Cellen 410Wp
1x 622 Growatt MIN 5000 XE 1 fase Omvormer
2x 419 Flatfix Fusion 3 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling (6 panelen) landscape
1x 1249 Installatiekosten

5289 euro incl BTW / 4371 ex BTW --> 0.88 euro/WP ex BTW

• Figo112
baseonth3road schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:09:
Als je een pakket samenstelt bij Winkelman zonnepanelen dan krijg je een referentie prijs:

12x 215 JA Solar JAM54S30-410-HC Mono Black Frame Halve Cellen 410Wp
1x 622 Growatt MIN 5000 XE 1 fase Omvormer
2x 419 Flatfix Fusion 3 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling (6 panelen) landscape
1x 1249 Installatiekosten

5289 euro incl BTW / 4371 ex BTW --> 0.88 euro/WP ex BTW
Dit zijn inderdaad veel betere prijzen. Ik kan natuurlijk aan de installateur via de gemeente vragen of ze bovenstaande kunnen leveren. Bedankt.

• Figo112
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:46:

De hyundai panelen zijn wat groter geworden en offerte moest aangepast worden.

Als je moest kiezen tussen deze 2 offertes welke zou je dan nemen?
Of beter een andere opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVA4n9nnuutyg9PUTnwDsq_6T8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7A9NtSnD6UmJogf5Hjen4ZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZG-CHDdWBlkBwKB9LR6C6pAT9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NZzcLwUwIL4U1oImIfnsumw.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Dat is een enorme achteruitgang ten opzichte van de originele optie met 12 stuks.

Panelen waarmee het plan van 12 kan zijn er nog...

Er is letterlijk een waslijst van 400+ Wp panelen alhier: https://www.solar-outlet....and=0&filter%5B%5D=734230

Waar dat plan mee kan. Als de installateur alleen de langere 430Wp Hyundai wil leveren, dan zou ik naar een ander zoeken.

PS het berekende opbrengst verschil tussen het Solis en SolarEdge systeem slaat nergens op.
Bij een schaduwarm systeem wint SolarEdge misschien 3%. Sta je zo goed als in een bos dan wint SolarEdge misschien 10%..,. en dat is het verschil wat deze installateur beweerd... Gewoon niet eerlijk.

• Figo112
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:19:
Dat is een enorme achteruitgang ten opzichte van de originele optie met 12 stuks.

Panelen waarmee het plan van 12 kan zijn er nog...

Er is letterlijk een waslijst van 400+ Wp panelen alhier: https://www.solar-outlet....and=0&filter%5B%5D=734230

Waar dat plan mee kan. Als de installateur alleen de langere 430Wp Hyundai wil leveren, dan zou ik naar een ander zoeken.

PS het berekende opbrengst verschil tussen het Solis en SolarEdge systeem slaat nergens op.
Bij een schaduwarm systeem wint SolarEdge misschien 3%. Sta je zo goed als in een bos dan wint SolarEdge misschien 10%..,. en dat is het verschil wat deze installateur beweerd... Gewoon niet eerlijk.
Bedankt. Helaas zijn de kleinere hyundai panelen niet meer beschikbaar en deze zijn kwa maatgeving beetjenongustig. Ik wil tijdens de schouw als het past 10 van die grotere panelen laten installeren. Maar als het niet past wordt het 8 en vond ik ook net te weinig. Ik ga sowieso voor de optie zonder optimizers en dan met die solis omvormer. Alleen wil ik meer opbrengst. Ik ga kijken of ze die kleinere panelen later wel kunnen leveren. Heb wel minder haast.

• Ronald
… geschikte panelen zijn beschikbaar. Punt.

Dat deze installateur alleen wil leggen wat in zijn magazijn ligt betekend voor mij op naar de volgende. Die webshop is toevallig ook installateur.

• Figo112
Ik heb de vraag wel of geen string omvormer ook gesteld in een andere topic met name over de optimizers. Maar het is mij opgevallen dat men vaak de solaredge met optimizers neemt om per paneel de activiteit te kunnen meten. De reden die ze vaak aangeven is hoe weetje anders of een paneel wel of niet goed functioneert? Een van de reacties is ZwarteIJsvogel in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

@Ronald @Dre wat denken jullie is het met een stringomvormer niet te bepalen of een paneel slecht werkt en daardoor de rest van de panelen slecht beinvloed?

Edit heb de link aangepast naar de betreffende topic

[ Voor 14% gewijzigd door Figo112 op 20-09-2022 11:09 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij string zonder optimizers zal een slecht paneel gewoon de hele string beïnvloeden, Dus je ziet prima dat er wat mis is. Alleen uitzoeken wie de schuldige is kan iets langer duren. Maar goed, daar heb je bij laten leggen de garantie voor. Dat zou dus voor mij de meerprijs niet waard zijn.

PS Linken uit je notificaties werkt niet :)

• Dre
  • Niet online

Dre

Figo112 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:06:
Ik heb de vraag wel of geen string omvormer ook gesteld in een andere topic met name over de optimizers. Maar het is mij opgevallen dat men vaak de solaredge met optimizers neemt om per paneel de activiteit te kunnen meten. De reden die ze vaak aangeven is hoe weetje anders of een paneel wel of niet goed functioneert? Een van de reacties is ZwarteIJsvogel in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

@Ronald @Dre wat denken jullie is het met een stringomvormer niet te bepalen of een paneel slecht werkt en daardoor de rest van de panelen slecht beinvloed?

Edit heb de link aangepast naar de betreffende topic
Bij een string zal een slecht paneel gewoon via bypass diode werken. Kan je makkelijk zien aan opbrengst of de Vdc. Welk paneel het is dan lastiger, maar zou je met een warmtebeeldcamera kunnen doen of individueel meten.

Systemen met optimizers hebben een grotere kans op falen, vanwege extra elektronica.
Pagina: 1