Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 19:50
Hoi Tweakers,

Momenteel zoek ik het internet af naar een leuke starters camera voor hobby gebruik.

Een dure luxe FF camera aanschaffen ben ik niet van plan. Dus ben ik opzoek naar een M43 of APC camera, het liefst compact, voor een niet al te hoge prijs.

De camera's die ik momenteel op het oog heb zijn: Canon m6 mk II en de Lumix GX80*.
Ik neig meer naar de laatst genoemde, wegens ibis, de evf en mft lens beschikbaarheid.
De m6 lijkt ook een mooie alleen dan moet je weer een externe evf aanschaffen, en daarbij vraag ik mij af hoe toekomstig bestendig de lens mount is (Canon EF-M)....

Is de G85 nog steeds een goede deal. Of komen er binnenkort nieuwe alternatieve op de markt? Of zijn er modellen die ik over het hoofd zie met ibis en een evf? :P

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 22:54
(jarig!)
Ik denk dat het ook handig is om even te benoemen wat je van plan bent te gaan doen met de camera. En hoeveel je ongeveer wilt besteden.

Er is namelijk altijd een betere optie, voor iets meer geld (in elk segment). Maar met alleen een body ben je er niet, dus wellicht hangt je keuze ook af van de beschikbare (goede/betaalbare) lenzen bij dat merk.

Beide heb ik zelf geen ervaring mee. Maar van de canon lees ik heel vaak dat de M-lijn vervangen wordt door de nieuwe R-lijn, en die lenzen niet uitwisselbaar zijn (correct me if I'm wrong).

Andere optie kan nog een Sony APS-C camera zijn (A6xxx serie). Maar dat is ook afhankelijk of je de verwachting hebt ooit, misschien, toch naar een FF body te gaan.

Bij Sony zijn namelijk de lenzen uitwisselbaar. Dus evt kun je dan lenzen behouden. Maar goed dat is wel weer een zijsprong natuurlijk.

Succes met de zoektocht!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je zelf al een belangrijke aangeeft MFT lens beschikbaarheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 13:00
oviMivo schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:57:
Beide heb ik zelf geen ervaring mee. Maar van de canon lees ik heel vaak dat de M-lijn vervangen wordt door de nieuwe R-lijn, en die lenzen niet uitwisselbaar zijn (correct me if I'm wrong).
Klopt, RF en EF-M zijn niet uitwisselbaar. Canon heeft ondertussen al een paar APS-C camera's en objectieven met RF mount uitgebracht. EF-M hoef je dan denk ik ook niks meer van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
wappiewappie schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Klopt, RF en EF-M zijn niet uitwisselbaar. Canon heeft ondertussen al een paar APS-C camera's en objectieven met RF mount uitgebracht. EF-M hoef je dan denk ik ook niks meer van te verwachten.
Volgens mij heeft Panasonic ook een nieuwe mount. Maar die camera's zijn niet compact en hun AF is nog steeds niet on par.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
Bedankt voor de reacties in ieder geval. Als jullie suggesties hebben die dan niet zo compact zijn, maar wel een goede deal, hoor ik het graag.

@oviMivo

Yes dat canon hun zinnen op de R lijn heeft gezet, had ik ook begrepen. Alleen die zij FF, of is dat een prima ding voor de komende jaren als start toestel (?)

Wat ik ga schieten is denk ik heel verschillend, van alles dus. Daarom zoek ik een mooie allrounder voor rond de 800 of wat meer indien het echt de moeite waard is. De auto focus vind ik niet super belangrijk, zolang je er maar fatsoenlijk mee kan filmen voor een vlog of familie shot.

Edit: dus dat het zowel compatibel is voor een zoom lens als "dichtbij" of evt breedbeeld. net waar ik zin in heb :*)

@Johan1995 Weet je zo toevallig welk model dat is?

De Sony 6x reeks is een optie, maar de gx80 lijkt mij net wat degelijker in body.

[ Voor 7% gewijzigd door TecnoCoccus op 10-07-2022 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markjb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 00:12
De lenzen van Panasonic en Olympus zijn gewoon uitwisselbaar. Voor het beste resultaat zijn de Panasonic lenzen echter het beste. Dual IS werkt allen bij eigen Panasonic lenzen. Ook de AF schijnt ook beter te werken. Voor fotografie in AF-S werkt de autofocus gewoon goed en snel. Enkel in video is de autofocus in AF-C minder.
Overigens heet het de G85 in Europa G80 (in Duitsland trouwens weer G81).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:20
De Panasonic GX80 en de G80 zijn zeker de moeite waard. Nog steeds goede camera's, en zeker voor dat geld.

De GX80 is in combinatie met de Lumix 12-32mm kitlens is heel compact.
Die set kun je tegenwoordig voor 500 euro kopen (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart).

De G80 is in combinatie met de Lumix 12-60mm kitlens is minder compact maar biedt wel wat voordelen: Grotere en betere EVF, betere beeldstabilisatie...
De 12-60mm heeft ook meer bereik dan de 12-32mm en is beter geschikt voor close-ups van bijvoorbeeld bloemen of vlinders.
Deze set kun je voor 700 euro vinden (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart).

Bij beide zou ik aanraden ook de Lumix 25mm f1.7 te kopen. Deze kost 170 euro (pricewatch: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH).
Dit is een lichtsterke lens waarmee je ook makkelijker mooie vage achtergronden kan krijgen.

Als je meer te besteden hebt kun je:
- In plaats van de GX80 de GX9 met de 12-32mm voor 675 euro (pricewatch: Panasonic Lumix DC-GX9 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart).
- In plaats van de G80 de G90 met de 12-60mm voor 900 euro (pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart).

Een andere optie is ook nog de Panasonic 14-140mm lens. Deze heeft minder groothoek dan de 12-60mm maar wel meer telebereik.
Met de G80 voor 950 euro: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Met de G90 voor 1090 euro: pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Je kunt ook de GX80 of GX9 vinden in een kit met de Lumix 12-60mm.
In dat geval heb je een minder compacte set dan met de Lumix 12-32mm maar wel een set waar je meer mee kunt.
Ik gebruik zelf heel regelmatig de GX9 met de Lumix 12-60mm.

Als markplaats een optie is kun je helemaal voor weinig geld een goede set scoren.

[ Voor 3% gewijzigd door bombus op 11-07-2022 14:47 ]

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
bombus schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:26:
De Panasonic GX80 en de G80 zijn zeker de moeite waard. Nog steeds goede camera's, en zeker voor dat geld.

De GX80 is in combinatie met de Lumix 12-32mm kitlens is heel compact.
Die set kun je tegenwoordig voor 500 euro kopen (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart).

De G80 is in combinatie met de Lumix 12-60mm kitlens is minder compact maar biedt wel wat voordelen: Grotere en betere EVF, betere beeldstabilisatie...
De 12-60mm heeft ook meer bereik dan de 12-32mm en is beter geschikt voor close-ups van bijvoorbeeld bloemen of vlinders.
Deze set kun je voor 700 euro vinden (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart).

Bij beide zou ik aanraden ook de Lumix 25mm f1.7 te kopen. Deze kost 170 euro (pricewatch: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH).
Dit is een lichtsterke lens waarmee je ook makkelijker mooie vage achtergronden kan krijgen.

Als je meer te besteden hebt kun je:
- In plaats van de GX80 de GX9 met de 12-32mm voor 675 euro (pricewatch: Panasonic Lumix DC-GX9 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart).
- In plaats van de G80 de G90 met de 12-60mm voor 900 euro (pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart).

Een andere optie is ook nog de Panasonic 14-140mm lens. Deze heeft minder groothoek dan de 12-60mm maar wel meer telebereik.
Met de G80 voor 950 euro: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Met de G90 voor 1090 euro: pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Je kunt ook de GX80 of GX9 vinden in een kit met de Lumix 12-60mm.
In dat geval heb je een minder compacte set dan met de Lumix 12-32mm maar wel een set waar je meer mee kunt.
Ik gebruik zelf heel regelmatig de GX9 met de Lumix 12-60mm.

Als markplaats een optie is kun je helemaal voor weinig geld een goede set scoren.
Bedankt @bombus voor je tips! De GX9 = GX90 lijkt inderdaad erg op de gx8, maar dan met bluetooth en een paar extra functies. Dat lijkt een mooie camera. Zelf vind ik de look van deze lumix erg tof. Of zijn de specs/mogelijkheden van de grotere dusdanig meer en beter, dat het toch slimmer is om daarvoor te gaan.(?)
Ik denk wel dat het een van de genoemde gaat worden. Icm die licht sterke lens, voor de vage achtergronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 22:20
Ik heb zelf de GX9 gehad met de 12-32 mm lens, lekker compact maar vond het totaal niet comfortabel, te weinig grip.
Nu heb ik een G80 met de 12-60 mm, de 25mm f1.7 en een olympus 40-150mm.
Als het kan allebei ff in de hand houden in een camerazaak.
Qua functionaliteit mis ik niets waarvan ik denk van had ik m'n GX9 maar niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Het is denk ik heel persoonlijk.
Ik vind de gx9 en de Lumix 12-60mm een fijne combinatie.
Ik kan me wel goed voorstellen dat de G80 of de G90 nog fijner in de hand ligt.

Hier vind je een goede vergelijking tussen de gx80 en de gx9: https://mirrorlesscompari...nasonic/gx9-vs-gx85-gx80/

De G80 heeft dezelfde sensor en beeldkwaliteit als de gx80 en de G90 dezelfde als de gx9.

[ Voor 13% gewijzigd door bombus op 11-07-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Als je keuze valt op een nieuwe gx9 of g90 (600 a 700 euro), dan is een tweedehands G9 heel dicht in de buurt (750 euro). Helaas niet compact, maar een zoveel betere camera.

https://www.cameranu.nl/n...ra-body-zwart-tweedehands

Succes...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 10:57
De G80 en GX85 zijn superleuke camera's.
Laten we zeggen dat ze zo veel kunnen dat het erg lang duurt voordat de camera de beperking wordt; eerst zul je dat zelf zijn, daarna de lenzen... en dan na lange tijd pas de camera.

Er zijn in cameraland drie dingen veranderd sinds de GX85 uitkwam:

- Canon en Nikon zijn in navolging van Sony eindelijk ook overgegaan naar mirrorless.
- Processors en sensors zijn natuurlijk iets nieuwer geworden. Onder normale omstandigheden zie je hier geen klap van. Bij extreme omstandigheden (bv sport of vogels fotograferen bij slecht licht) gaat de nieuwste camera het iets beter doen dan oudere - en voor die gevallen is er altijd nog Topaz AI Denoise, dat werkt op alle cameras.
- De autofocus wordt stapje voor stapje beter en ook sneller - zo kunnen moderne camera's nóg sneller focussen op de achtergrond terwijl jij hem op het onderwerp wilde. Geintje, maar focus is gewoon echt een ding om te leren en niet iets dat onder een knopje zit waar je niet over na hoeft te denken.

Tip: Koop niet de allernieuwste camera omdat je nog niet weet wat je wilt en voor de zekerheid dan maar de duurste neemt. Jij hebt méér invloed op het eindresultaat. Volgens mij was je al tot die conclusie gekomen. Mooi, dat scheelt je een hoop geld.
Geld dat je goed kunt besteden aan...

Lenzen
Lenzen zijn onwijs belangrijk. Ik raad aan om zeker 2-3x te investeren in lenzen, als wat je camera kost. Dat kan over langere tijd, het hoeft niet ineens. Maar gesteld dat je een redelijke camera hebt (6 jaar oud is prima), dan heeft XX euro aan lenzen meer zichtbaar effect dan hetzelfde bedrag aan een camera.
Zo komt er erg vaak de iso en lichtgevoeligheidsdiscussie voorbij. Bepaalde cameras zouden ietsje lichtgevoeliger zijn dan andere. Wel, met de juiste lens kan er gewoon 2-4x zoveel licht op de sensor terechtkomen. Dat maakt echt veel verschil.

Het Micro four thirds systeem is erg leuk en er zijn ook tweedehands veel cameras en lenzen voor te vinden. Daardoor kun je veel meer fotopower voor hetzelfde geld kopen.

Tips: Bepaal wat voor soort camerabody je wilt.
De G-serie van Panasonic is een DSLR-stijl. Die is groter, ligt lekker in de hand en is fijn te bedienen. Goed vergelijkbaar met de M1 serie van Olympus. Maar de camera's zijn ook groter, zien er professioneler uit en trekken daardoor meer aandacht - wat je niet altijd wilt.
De GX serie is veel compacter, net als de M10 en M5 serie van Olympus.
Met een kleine lens kunnen die in een jaszak, of je neemt ze mee in de tas die je toch al bij je hebt.

Tips over lenzen:
Alle lenzen hebben 5 aspecten: Prijs, gewicht/omvang, lichtsterkte, beeldkwaliteit en zoomrange.
Fabrikanten kunnen 2 van deze optimaliseren en een 3e een beetje. Op de laatste 2 lever je in.
Als je bijvoorbeeld verleid wordt door een goedkope lens met veel zoom en de belofte dat je nóóit van lens hoeft te wisselen (14-140 bijvoorbeeld), dan moet je je realiseren dat hij niet heel klein en ook niet heel lichtsterk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 12-07-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Hierbij nog een goede vergelijking tussen de GX80 en de G80: https://mirrorlesscompari...-g85-vs-gx85-g80-vs-gx80/

Conclusie: De beeldkwaliteit is hetzelfde. Ook beeldstabilisatie en autofocus zijn vergelijkbaar.

Kies de Lumix G80 als je:
- een comfortabele camera wilt met een goede ergonomie.
- een grotere heldere zoeker wilt
- van plant bent grotere lenzen te gebruiken (zoals de Panasonic 100-300mm of 100-400mm).
- wilt fotograferen in slechte omstandigheden (met de G80 en de 12-60mm heb je een weerbestendige set).
- extra functies nodig hebt voor video.

Kies de Lumix GX80 als je:
- Priotiteit geeft aan compactheid en draagbaarheid boven alles.

Precies dezelfde voordelen gelden eigenlijk ook voor de nieuwere generatie (G90 versus GX9).

[ Voor 71% gewijzigd door bombus op 12-07-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
Jackie Moon schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 06:02:
Als je keuze valt op een nieuwe gx9 of g90 (600 a 700 euro), dan is een tweedehands G9 heel dicht in de buurt (750 euro). Helaas niet compact, maar een zoveel betere camera.

https://www.cameranu.nl/n...ra-body-zwart-tweedehands

Succes...
@Jackie Moon Bedankt voor de suggestie.
Ja dat is inderdaad zo. Ik heb er nog even over getwist, de GX modellen zijn mooi en compact. en dan zit er inderdaad niet veel verschil tussen de gx80/90 @bombus . De review/vergelijking van mirrorles was ik ook al tegengekomen.

Alleen ik heb enkele video's van de evf gezien, en dat zag er niet super uit (regenboog effect). Dus dan bied de g90 of g80 meer waar voor het geld lijkt mij. Dan lijkt de g90 een leuke starter, met een goede evf, beeldstabilisatie en wat beter voor de grotere lensen. Alhoewel, een g9 is ook een top model, en die dan 2e hans lijkt ook een goede deal. Qua gewicht is die wel weer 100g zwaarder, of is dat niet zoveel voor de geavanceerdere spec (hogere evf dots (3,68M-dots) en 6,5 ibis (ipv 5ibis en 2,3M evf bij g90 ,+ 4k full sensor opnemen, 2sd slots + een extra iso,shutter ect- display en autofocus joystick).

Haha, beter een goede M43 dan een kale apc..... Op andere sites kom ik ook wel tegen dat mensen het leuker vinden om een m43 foto te editten en apc's, omdat deze volgens de gebruiker mindere fotos opleveren. Kwam ook een compare tegen van de M50 mk II tov de g90, de g90 had in donkere situaties veel meer dynamisch bereik.
Pagina: 1