Buurtbrede geluidsoverlast 's weekends

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13
Bij mij in de buurt is het steeds vaker vaste prik dat er in het weekend overal 'feestjes' zijn, vaak begint het al op donderdag. Zo nu en en dan af en toe een feestje kan ik mee voorstellen, maar heb het idee dat het in de buurt hier meer regel dan uitzondering is.

Als er ergens overlast is, dan is een eerste stap om ergens aan te kloppen. Dit gaat niet, omdat het altijd ergens anders lijkt te zijn en in extreme gevallen is het een straat verder op.

De overlast bestaat vooral uit de langdurige lage bass geluid, gejoel en geschreeuw van mensen. Ramen dichthouden helpt niet omdat het vaak van een behoorlijk niveau is. Tot laat in de nacht. Ik pak steeds regelmatiger midden in de nacht de auto om ergens op een rustige plek een oog dicht te doen, omdat er in huis geen rustige plek is.
Ik heb het idee dat het met het jaar meer en meer word en dit jaar na het loslaten van alle corona maatregelen dat het elk weekend is standaard is.. Ik woon aan de rand van een middelgroot dorp waar je eigenlijk zou verwacht dat het qua feesten heel saai zou moeten zijn, in tegenstelling tot het centrum van een drukke stad.

Hoe is dit bij anderen? Hoe gaan jullie hier mee om? Is er hier ergens iets tegen te doen? Als ik bij excessen de politie bel, wordt er niets mee gedaan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:32
Wat je natuurlijk nog wel eens ziet is dat wijken in een dorpen een beperkte variatie hebben in demografische opbouw. Een oh zo rustige nieuwbouw wijk welk een jaar of 15 - 20 geleden jonge koppels heeft aangetrokken met intentie een gezin te stichten, betekend dan nu zo veel jaar later veel kids van soortgelijke leeftijd die zeker nu in de zomermaanden zo bij afronding van de school periode er graag op los zullen willen feesten. Waarmee je ook in dorpen dan nog wel eens een golf van "overlast" kunt hebben.

Ik weet niet of dit zozeer de leeftijdscategorie is van de feestgangers bij je in de buurt, maar dit zou een verklaring kunnen zijn.

Een tweede waar je momenteel natuurlijk ook mee zit is dat het voor mensen tegenwoordig goedkoper is om thuis een feestje te bouwen, dan op stap te gaan.

Persoonlijk zou ik er letterlijk en figuurlijk niet wakker van liggen. Maar ik ben dan ook gewend om te wonen in een omgeving met veel omgevingsgeluid. En tsja, indien het uit verscheidene locaties in de wijk komt, is het lastig hier echt iets tegen te doen. Je hebt niet te maken met een enkel individu die overlast veroorzaakt. Maar dus kennelijk een wijk waarin dit geaccepteerd lijkt te worden, je spreekt namelijk (vermoedelijk iets gechargeerd) van "overal", en jij dus in zekere zin een outlier lijkt te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Het moet toch wel heel erg zijn als je de auto moet pakken om ergens te kunnen slapen?

Dat is namelijk gewoon niveautje handhaving bellen…

Maar het is nu zaterdagavond. Loop eens naar buiten en maak eens een opnamen? Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 09-07-2022 21:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij is de demografie wel enigzins gevarieerd, even uitgaande wat voor mensen ik rond zie lopen als ik de hond uit ga laten. De periode na mei (eindexamens) neemt het altijd wel een vlucht.

Er niet wakker van liggen is makkerlijker gezegd dan gedaan, het is te hard om te negeren, geluid dat bij mij binnenkomt (zeker herhalende geluid wat een bass van muziek uitstekend doet) zit als het ware in m'n hoofd en geeft dan ook erg veel onrust.

Heb van de week mijn vrouw (die heel veel meer aan prikkels kan hebben dan ik) gehoord dat ze er eigenlijk ook behoorlijk klaar mee is. We beginnen langzaam te kijken hoe we het hutje op de hei kunnen vinden. en naar toe te verhuizen (Andere landen niet uitgesloten). Dat zal misschien nog eens apart topic worden ;)

Ik merk zodra ik zoiets bij andere in een gesprek voorzichtig aanhaal dat er vaak wel een herkenning is. Bij mensen in de buurt waar ik geen echte band mee heb, wordt het eigenlijk weggewuifd. Die liggen er niet wakker van, horen niets, vinden dat een feestje zo nu en dan moet kunnen en vinden je dan volgens mij vooral de zeur-buur daarna.

Handhaving/politie bellen bij die excessen lijkt geen zin te hebben, paar dingen die vaak terughoor zijn 'we zijn druk' 'we hebben een heel exact huisnummer nodig' (vanaf straat kun je veelal niet zien waar het is omdat er bij geen enkel huis een groter aantal auto's/fietsen staat)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Idealiter heb je 1 buur die overlast veroorzaakt en meerdere buren die daarover klagen. Dan krijg je politie of gemeente wel in beweging.

Bij jou is het precies andersom. Dan lijkt het voor buitenstaanders (en gemeente/politie) toch een beetje alsof jij een zeurpiet bent en het eigenlijk allemaal wel meevalt.

Overigens ben ik zelf bij een 24/7 schreeuwende buur wegverhuist, dus ik kan me de irritatie wel een beetje voorstellen. Als je geen bijzondere binding met deze woning hebt zou ik een verhuizing overwegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:14
Keiichi schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:22:
Bij mij in de buurt is het steeds vaker vaste prik dat er in het weekend overal 'feestjes' zijn, vaak begint het al op donderdag. Zo nu en en dan af en toe een feestje kan ik mee voorstellen, maar heb het idee dat het in de buurt hier meer regel dan uitzondering is.

Als er ergens overlast is, dan is een eerste stap om ergens aan te kloppen. Dit gaat niet, omdat het altijd ergens anders lijkt te zijn en in extreme gevallen is het een straat verder op.

De overlast bestaat vooral uit de langdurige lage bass geluid, gejoel en geschreeuw van mensen. Ramen dichthouden helpt niet omdat het vaak van een behoorlijk niveau is. Tot laat in de nacht. Ik pak steeds regelmatiger midden in de nacht de auto om ergens op een rustige plek een oog dicht te doen, omdat er in huis geen rustige plek is.
Ik heb het idee dat het met het jaar meer en meer word en dit jaar na het loslaten van alle corona maatregelen dat het elk weekend is standaard is.. Ik woon aan de rand van een middelgroot dorp waar je eigenlijk zou verwacht dat het qua feesten heel saai zou moeten zijn, in tegenstelling tot het centrum van een drukke stad.

Hoe is dit bij anderen? Hoe gaan jullie hier mee om? Is er hier ergens iets tegen te doen? Als ik bij excessen de politie bel, wordt er niets mee gedaan.
Oordoppen zijn een zege. Ik heb lang in hartje Utrecht naast studenten gewoond, en elke donderdag was het weer raak. Irritant, maar geen probleem vond ik gezien ik ervoor kies om in het hart van een studentenstad woon en ik zelf ook een lawaaierige student ben geweest. De juiste oordoppen waren top en gaven me prima nachtrust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:32
FreakNL schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:41:
Het moet toch wel heel erg zijn als je de auto moet pakken om ergens te kunnen slapen?

Dat is namelijk gewoon niveautje handhaving bellen…

Maar het is nu zaterdagavond. Loop eens naar buiten en maak eens een opnamen? Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd.
En op wie ga je handhaving afsturen?

We kunnen het Tweakers draaiboek geluidsoverlast er natuurlijk wel bij pakken, het standaard riedeltje afwerken:

- Handhaving
- Buurtbemiddeling
- Dossier opbouw
- Eventueel verhuurder aanschrijven
- Et cetera

Maar het gaat hier dus kennelijk om redelijk geaccepteerd, breed gedragen gedrag binnen een gehele buurt.

Waar ga je beginnen? Dit is natuurlijk gewoon onbegonnen werk.

Je moet op een gegeven moment dan toch gewoon echt beginnen af te vragen hoezeer je zelf eigenlijk binnen deze buurt past, en of verhuizen misschien gewoonweg niet de meer voor de hand liggende optie is. Je gaat een hele buurt namelijk niet doen veranderen. En wat je al snel zult bewerkstelligen is dat je bestempeld zult gaan worden als die vervelende zuurpruim die de politie bij iedereen in de buurt langs wil sturen.
Keiichi schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:00:
Heb van de week mijn vrouw (die heel veel meer aan prikkels kan hebben dan ik) gehoord dat ze er eigenlijk ook behoorlijk klaar mee is. We beginnen langzaam te kijken hoe we het hutje op de hei kunnen vinden. en naar toe te verhuizen (Andere landen niet uitgesloten). Dat zal misschien nog eens apart topic worden ;)
Hetgeen als je het mij vraagt op basis van de gegeven informatie om eerlijk te zijn gewoonweg de enige realistische oplossing lijkt. Dat het de periode na de eindexamens een vlucht neemt bepleit toch wel een beetje voor het feit dat het veel van jeugd vandaan zal komen. Wachten tot de buurt vergrijst duurt ook weer zo lang.
Er niet wakker van liggen is makkerlijker gezegd dan gedaan, het is te hard om te negeren, geluid dat bij mij binnenkomt (zeker herhalende geluid wat een bass van muziek uitstekend doet) zit als het ware in m'n hoofd en geeft dan ook erg veel onrust.
Tsja, je vroeg hoe wij hier mee om zouden gaan. Dus ik antwoordde dan ook vanuit mijn perspectief :9. Ik woon in het centrum van Rotterdam, er zit een club beneden waar nogal eens feestjes met muziek tot laat in de avond / vroeg in de nacht zijn. Dit bovenop het reguliere achtergrond geluid van de stad. Maar desalniettemin slaap ik in de zomer gewoon met het raam open ter verkoeling :9.
Bij mensen in de buurt waar ik geen echte band mee heb, wordt het eigenlijk weggewuifd. Die liggen er niet wakker van, horen niets, vinden dat een feestje zo nu en dan moet kunnen
Daar zou ik dan ook makkelijk in kunnen vallen. Ik heb er zo namelijk bijvoorbeeld ook geen last van. Het is maar heel sporadisch dat het het inslapen bemoeilijkt. Maar is dan meestal niet zozeer omdat het geluidsoverlast is, maar omdat het voor de verandering een goede muziekkeuze is en je actief gaat luisteren. Maar meestal overstem ik het geluid dan gewoon met de televisie, zet deze op 30 minuten sleeptimer en ben ik weg ruim voordat de TV uitgaat. Maar dit werkt eigenlijk alleen omdat ik het niet bezwaarlijk vind.

Aan de andere kant, zeker zodra je jezelf begint op te vreten omdat je het als overlast ervaart, wordt het natuurlijk een ramp. Je blijft dan gewoon malen, gaat je er aan liggen ergeren, je brein blijft voortdurend geprikkeld worden en eindeloos blijf je maar de tijd op de klok zien verschuiven in de hoop dat het eindelijk eens stil wordt. Ik ken dat gevoel ook wel, maar meer in de zin van huilende baby's bij mij :+.

De vele standaard tips zoals oordopjes, eventueel geluid overstemmen voor iets als white noise, etc. werkte dan ook totaal niet. Het is gewoon ontzettend lastig om iets uit te filteren zodra je je er echt aan ergert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Horeca is niet meer te betalen, mensen gaan steeds vaker gewoon bij elkaar zitten, ik merk het hier ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier voor een paar tientjes een flinke doos van een paar 100 stuks van deze gekocht: 3M E.A.R Soft Yellow. Daar slaap ik nu iedere nacht mee en dat helpt heel erg veel. Er gaat meer dan 30dB vanaf en dat scheelt nogal. Ze gaan per set ook wel een weekje mee dus duur is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien een white noise geluid hard aanzetten als je wilt slapen? Gebruiken we vaak voor ons jongste kind (baby) en werkt erg goed. Heb het zelf laatst ook gebruikt toen ik een hotelkamer moest delen met iemand die gigantisch snurkte... Lukte me daarmee uiteindelijk wel om in slaap te vallen ;)

En qua politie bellen. Ik zou toch elke keer gewoon het huisnummer proberen te achterhalen en het wel melden. Op die manier komt je buurt toch op de kaart bij de politie en zullen ze wellicht vaker surveilleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 09-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Buiten verhuizen, iedere keer dat je dit hebt gewoon even een wandeling maken en de politie bellen wanneer je de locatie hebt gevonden. Politie bellen, politie bellen, en dan nog een keer de politie bellen. Die zijn verplicht om langs te komen, kost ze een hoop tijd en geld die ze nuttiger kunnen besteden, dus als die voor de 3e keer langs moeten komen in een maand tijd worden er gewoon boetes uitgedeeld.

Je gaat er niet populair van worden in de wijk, maar dat is wel de enige manier waarop je iets gedaan gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Oon schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:57:
Buiten verhuizen, iedere keer dat je dit hebt gewoon even een wandeling maken en de politie bellen wanneer je de locatie hebt gevonden. Politie bellen, politie bellen, en dan nog een keer de politie bellen. Die zijn verplicht om langs te komen, kost ze een hoop tijd en geld die ze nuttiger kunnen besteden, dus als die voor de 3e keer langs moeten komen in een maand tijd worden er gewoon boetes uitgedeeld.

Je gaat er niet populair van worden in de wijk, maar dat is wel de enige manier waarop je iets gedaan gaat krijgen.
Wordt alleen lastig als het telkens op een andere plek is. Als het iedere keer hetzelfde huis is dan werkt het wel, maar telkens een andere, dan mag je blij zijn als er over 2 jaar eens een boete komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

PilatuS schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:10:
[...]

Wordt alleen lastig als het telkens op een andere plek is. Als het iedere keer hetzelfde huis is dan werkt het wel, maar telkens een andere, dan mag je blij zijn als er over 2 jaar eens een boete komt.
Ligt eraan, je wijkagent heeft het ook wel door als het iedere keer dezelfde personen zijn die in zijn rapport van afgelopen nacht komen staan.

Maar zonder de politie te bellen bouw je helemaal geen dossier op en is verdere actie zo goed als onmogelijk. Als iedere week een paar keer de politie gebeld wordt omdat er in een specifieke wijk geluidsoverlast is zullen ze daar strenger gaan handhaven, want dan is het dus blijkbaar een probleem in die wijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zijn het momenteel niet gewoon de jaarlijkse "Examen Feestjes" van de jonge-lui welke net geslaagd zijn voor d'r MBO/HBO diploma? Het is er wel de tijd voor, hé.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik ken het. Het lijkt steeds normaler te worden, wat het niet is. Daarbij is een geluidsinstallatie met een behoorlijke bass ook voor een paar euro te koop, elke tokkie heeft er tegenwoordig 1 waarmee je een voetbalstadion kan voorzien van een mooi feestje.

Hier valt het wel mee gelukkig (flinke nieuwbouwwijk) maar eens per zoveel maanden is er weer zo'n idioot die schijt heeft aan fatsoensnormen. Tot 24:00u in het weekend vind ik het prima, maar daarna moet het gewoon klaar zijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:00
in de zomertijd ach dat is een periode dat de zwembaden BBQ meuk tuinhaarden en de geluidsinstallaties uit de kast wordt gerukt

blij als het weer herfst is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Hier in de wijk woont een buurman waar de afg. 2 jaar de politie al een keer of 50 langs is geweest vanwege geluidsoverlast 's nachts.

Soms krijgt 'ie een waarschuwing, soms een bekeuring, en soms worden er spullen in beslag genomen (bijv. als 'ie 2x in dezelfde nacht in de fout gaat).
Maar soms gaan ze ook onverrichter zake weer weg omdat 'ie de deur gewoonweg niet opendoet 8)7

Wijkagent kwam ook af en toe overdag een babbeltje met 'm maken, en de buren ook, hij belooft dan beterschap maar die beloftes blijken keer op keer loos.

De gemeente en zijn woningbouwvereniging zijn niet in beweging te krijgen, terwijl er meerdere buren klagen en er dus al een behoorlijk dossier ligt.

En dit is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig als ik zo m'n kennissenkring hoor, het lijkt wel alsof men bang is daadkrachtig op te treden :X
Of misschien krijgen ze steekpenningen van de omroepen zodat hun TV-formats over burenruzies kunnen blijven bestaan :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier ook steeds vaker van die idiote onzin zoals harde muziek (Nederlandstalige smartlappen/kutmuziek en bijpassend gelal van dronken domme dikzakken) en dat gaat door tot middernacht. In een redelijk drukke buurt, dus ik vraag me dan altijd af of niemand anders dit meldt bij de politie.

Of mensen die thuis een feestje geven in een appartementencomplex, de ramen open doen, en de hele buurt kan meegenieten van hun huis/tuin/keuken-DJ.

Afgelopen nacht een tram vol tieners die in kleine groepjes bij elkaar horen, dronken zijn, en net als een groepje apen hard moeten schreeuwen om te laten zien wie de grootste piemel heeft. Het probleem is dat ze van de tramhalte langs het park moeten lopen, en dat is ruim 600 meter, waar ze toch makkelijk een kwartier de tijd voor nemen, en dan hoor je dus de hele tijd het geschreeuw van een paar kinderstemmetjes tussen 23:00 en middernacht. Echt in-en-in triest om aan te horen, en stoer dat ze denken dat ze zijn...

Maar ook steeds vaker van die Turkse of Marokkaanse lange rijden auto's die toeterend en hard op het gas trappen (echt tot het bizarre toe, automotoren die tegen de rev limiter aanlopen), bijpassende harde muziek uit het thuisland, gelukkig is dat van redelijk korte duur.

Wat de politie doet: 🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗

Wat ik zou willen dat de politie doet: Aanbellen, waarschuwen, notities maken, blijven posten, mensen die in auto's stappen laten blazen, bij waarschuwing #2 direct de muziekinstallatie vorderen en via Domeinen verkopen, tieners manen tot stilte, hun ouders aanspreken op het overlast en boetes uitdelen, en de stoet auto's na een huwelijk het liefst allemaal staande houden en beboeten.

Het zou heel simpel moeten zijn. Een Turkse bruiloft? Politie d'r naartoe: 1 keer onnodig toeteren en de hele stoet krijgt een boete, per persoon, van €180. Een paar busjes van de ME er naartoe, arrestantenbusjes, politieauto's, en dit gewoon ervoor, ernaast, en d'r achter laten rijden.

De buurt waar ik woon verslonst steeds meer en dat merk je door het soort mensen wat het aantrekt. Ze trekken zich precies niks aan van de overlast die ze veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

3dfx schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Hier in de wijk woont een buurman waar de afg. 2 jaar de politie al een keer of 50 langs is geweest vanwege geluidsoverlast 's nachts.

Soms krijgt 'ie een waarschuwing, soms een bekeuring, en soms worden er spullen in beslag genomen (bijv. als 'ie 2x in dezelfde nacht in de fout gaat).
Maar soms gaan ze ook onverrichter zake weer weg omdat 'ie de deur gewoonweg niet opendoet 8)7

Wijkagent kwam ook af en toe overdag een babbeltje met 'm maken, en de buren ook, hij belooft dan beterschap maar die beloftes blijken keer op keer loos.

De gemeente en zijn woningbouwvereniging zijn niet in beweging te krijgen, terwijl er meerdere buren klagen en er dus al een behoorlijk dossier ligt.

En dit is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig als ik zo m'n kennissenkring hoor, het lijkt wel alsof men bang is daadkrachtig op te treden :X
Of misschien krijgen ze steekpenningen van de omroepen zodat hun TV-formats over burenruzies kunnen blijven bestaan :+
En door dergelijk inactief 'beleid' van gemeente/politie/verhuurder is er een grotere kans dat dingen enorm gaan escaleren. Ik had jaren geleden een collega, we noemen hem ff Y, die (letterlijk) knettergek werd van zijn geluidsoverlastgevende bovenbuurman (regelmatig tot diep in de nacht harde muziek, schreeuwen, etc). Politie, gemeente en verhuurder deden niets meer dan de overlastgever een "foei" geven. Totdat Y na meerdere dagen onafgebroken overlast doordraaide, een mes uit de keuken pakte, naar boven ging en (ik neem aan uit wanhoop) de buurman in zijn nek stak, om daarna van de bovenste etage van zijn flatgebouw te springen... De overlastgever heeft de steekwond in zijn nek overleefd. Y overleefde 11 (o.i.d.) etages vrije val naar beneden niet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:37
Welkom in asociaal nederland!
Als ik dat allemaal zo lees, ben ik blij dat ik in een redelijk rustige buurt woon. Pfoef….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:03
Ik woon aan de rand van een middelgroot dorp waar je eigenlijk zou verwacht dat het qua feesten heel saai zou moeten zijn, in tegenstelling tot het centrum van een drukke stad.
Juist in dorpen (ik woon in een dorp van circa 6000 man) vind ik het heel normaal dat men in deze periode 'tuinfeestjes' heeft, daar verwacht ik het ook juist veel meer dan in een stad waar vanalles te doen is.

Als ik mijn oor op een zaterdagavond/nacht te luister leg hoor ik ook vanalles, geen notoire overlastgevers maar de ene week is het jantje en de andere week is het pietje. Voor mij hoort dat er gewoon bij in een woonwijk en ik schaar het onder normale leefgeluiden op de zaterdagavond. Tenzij het telkens dezelfde persoon is kun je er ook weinig aan doen, je kunt mensen die incidenteel bijvoorbeeld een verjaardag vieren dat moeilijk verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Een verjaardagsfeestje of examen feestje prima. Maar tegenwoordig moet de muziek zo hard en met zware bassen, dat ze zich zelf niet meer verstaan en dan maar gaan schreeuwen en blerren. En als je ziet wat er zoal in nederland rondloopt, is het een illusie dat dat soort wezens rekening houd met anderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:15
Ik irriteer me ook aan van alles en nog wat, maar ik zoek de oplossing tegenwoordig meer bij mezelf, omdat ik daar tenminste controle over heb. Politie bellen of buren aanspreken is immers lang niet altijd een optie. Dus probeer ik zaken waar ik geen invloed op kan uitoefenen te vermijden, en onderneem ik actie waar en wanneer het kan. Zonder dat ik over me heen laat lopen.

Voorbeelden: Als mijn irritatieniveau oploopt dankzij buren of de zoveelste klusser, ga ik lekker naar buiten - sowieso gezonder dan buiten op de bank zitten mopperen. En ik zoek een baan waarbij ik op kantoor kan werken, zodat ik me niet stoor aan het omgevingslawaai. Ook probeer ik mentaal de knop om te zetten en herrie niet als persoonlijke aanval te zien, maar meer als een tijdelijk fenomeen dat niet het einde van de wereld betekent. Muziekje aanzetten of in-ears indoen om lawaai te overstemmen zou niet nodig moeten zijn, maar is ook weer geen ramp.

Maar toen iemand een paar verdiepingen onder mij meerdere keren door het lint ging en met deuren en spullen smeet, had ik zeker geen moeite om 0900-8844 te bellen (overigens met succes). Er zijn natuurlijk grenzen!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
Blue-eagle schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:42:
Hier ook steeds vaker van die idiote onzin zoals harde muziek (Nederlandstalige smartlappen/kutmuziek en bijpassend gelal van dronken domme dikzakken) en dat gaat door tot middernacht. In een redelijk drukke buurt, dus ik vraag me dan altijd af of niemand anders dit meldt bij de politie.

Of mensen die thuis een feestje geven in een appartementencomplex, de ramen open doen, en de hele buurt kan meegenieten van hun huis/tuin/keuken-DJ.

Afgelopen nacht een tram vol tieners die in kleine groepjes bij elkaar horen, dronken zijn, en net als een groepje apen hard moeten schreeuwen om te laten zien wie de grootste piemel heeft. Het probleem is dat ze van de tramhalte langs het park moeten lopen, en dat is ruim 600 meter, waar ze toch makkelijk een kwartier de tijd voor nemen, en dan hoor je dus de hele tijd het geschreeuw van een paar kinderstemmetjes tussen 23:00 en middernacht. Echt in-en-in triest om aan te horen, en stoer dat ze denken dat ze zijn...

Maar ook steeds vaker van die Turkse of Marokkaanse lange rijden auto's die toeterend en hard op het gas trappen (echt tot het bizarre toe, automotoren die tegen de rev limiter aanlopen), bijpassende harde muziek uit het thuisland, gelukkig is dat van redelijk korte duur.

Wat de politie doet: 🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗🦗

Wat ik zou willen dat de politie doet: Aanbellen, waarschuwen, notities maken, blijven posten, mensen die in auto's stappen laten blazen, bij waarschuwing #2 direct de muziekinstallatie vorderen en via Domeinen verkopen, tieners manen tot stilte, hun ouders aanspreken op het overlast en boetes uitdelen, en de stoet auto's na een huwelijk het liefst allemaal staande houden en beboeten.

Het zou heel simpel moeten zijn. Een Turkse bruiloft? Politie d'r naartoe: 1 keer onnodig toeteren en de hele stoet krijgt een boete, per persoon, van €180. Een paar busjes van de ME er naartoe, arrestantenbusjes, politieauto's, en dit gewoon ervoor, ernaast, en d'r achter laten rijden.

De buurt waar ik woon verslonst steeds meer en dat merk je door het soort mensen wat het aantrekt. Ze trekken zich precies niks aan van de overlast die ze veroorzaken.
Ik vind jouw antwoord echt veel te ver gaan eerlijk gezegd. Je zegt in een drukke wijk te wonen, dan wonen er normaliter veel mensen. Ik vind het zelf bijzonder normaal om eens in het jaar een feestje te geven waarbij je muziek hebt tot middernacht - ik vind het ook zaak dat je vanaf pak-en-beet middernacht (eerder op werkdagen) nachtrust hebt, en zo te horen aan je uitgebreide rant heb je dat nog. Jij meent blijkbaar dat jij niet vind dat mensen een (wat mij betreft, en ik ben geen student meer) acceptabel eens-per-jaar-feestje mogen vieren in het weekend tot middernacht.

Wat voor muziek er wordt gedraaid heeft er niks mee te maken. Turkse bruiloften worden (naar mijn ervaring) meestal overdag/vroege avond gevierd. Tuurlijk is een toeterende autotstoet vervelend, maar ik vind een paar minuten overlast voor iemands mooiste dag in zijn/haar leven (!!!) toch een best normaal offer om te brengen? Je bent toch enigzins overschoten als je vind dat mensen op hun huwelijksdag (!!) gearresteerd moeten worden en de cel in moeten omdat ze hun cultuur uiten zonder dat er meer dan een paar minuten overlast is voor je?

Nogmaals, een hele andere zaak als er 1 huis/appartement is dat continue voor overlast veroorzaakt, maar als jij er voor kiest om in een drukke buurt te wonen, dan wonen er nu eenmaal veel mensen, die leefgeluiden maken.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kruimel0 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Ik vind jouw antwoord echt veel te ver gaan eerlijk gezegd. Je zegt in een drukke wijk te wonen, dan wonen er normaliter veel mensen. Ik vind het zelf bijzonder normaal om eens in het jaar een feestje te geven waarbij je muziek hebt tot middernacht - ik vind het ook zaak dat je vanaf pak-en-beet middernacht (eerder op werkdagen) nachtrust hebt, en zo te horen aan je uitgebreide rant heb je dat nog. Jij meent blijkbaar dat jij niet vind dat mensen een (wat mij betreft, en ik ben geen student meer) acceptabel eens-per-jaar-feestje mogen vieren in het weekend tot middernacht.
Dat zeg ik niet alleen, dat zegt de wet ook: De geluidsgrenzen voor particuliere woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt: overdag (07.00 – 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A) 's avonds (18.00 – 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A) 's nachts (23.00 – 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

In een woonwijk, zeker een drukke woonwijk, heb je rekening te houden met je omgeving. Het is niet aan de omgeving om rekening te houden met jou.

Als je een feestje wil geven met luide muziek, luide gasten, etc. dan huur je maar een zaal in een daarvoor bedoelde gelegenheid.
Wat voor muziek er wordt gedraaid heeft er niks mee te maken. Turkse bruiloften worden (naar mijn ervaring) meestal overdag/vroege avond gevierd. Tuurlijk is een toeterende autotstoet vervelend, maar ik vind een paar minuten overlast voor iemands mooiste dag in zijn/haar leven (!!!) toch een best normaal offer om te brengen?
Jij mag die mening hebben, maar de wet zegt daar wat anders over: https://verkeersboete.nl/...luid_maken_en_claxonneren

Daarnaas vind ik het gewoon asociaal, en mag ik best een mening hebben.
Je bent toch enigzins overschoten als je vind dat mensen op hun huwelijksdag (!!) gearresteerd moeten worden en de cel in moeten omdat ze hun cultuur uiten zonder dat er meer dan een paar minuten overlast is voor je?
Je legt mij woorden in de mond, stop daarmee aub. Ik heb het over boetes gehad, boetes voor het overtreden van de wetgeving op dat gebied. Die regels zijn er niet voor niets.
Nogmaals, een hele andere zaak als er 1 huis/appartement is dat continue voor overlast veroorzaakt, maar als jij er voor kiest om in een drukke buurt te wonen, dan wonen er nu eenmaal veel mensen, die leefgeluiden maken.
Je beredeneert het verkeerd om. Als je in een drukke buurt gaat wonen dan neem je als fatsoenlijk mens ook de plicht op je om geen overlast te veroorzaken voor de grote groep mensen om je heen.

Want wat als iedereen dat zou doen? Als iedereen jaarlijks een groot luidruchtig feestje geeft dan staat de hele buurt praktisch iedere week op z'n kop. Dan kan niemand uitslapen, dan kan niemand op tijd naar bed, dan kunnen ouders met jonge kinderen nooit hun rust pakken, dan kunnen mensen die het niet kunnen betalen om een woonboerderij te kopen nooit toekomen aan hun rust.

Bestemmingsplannnen, geluidsoverlast, verkeersregels, etc. zijn allemaal bedacht om juist de rust en vrede te kunnen bewaren in omgevingen waar mensen zijn.

En culturele gebruiken zijn niet noodzakelijk bedoeld om gerespecteerd te worden als ze gewoon volslagen idioot zijn. We moeten als mensheid en samenleving beter worden, niet slecht blijven. Integratie en adaptatie noem je dat.

En dat beperk ik echt niet alleen tot buitenlande gebruiken. Maar dat is een ander onderwerp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Blue-eagle schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Dat zeg ik niet alleen, dat zegt de wet ook: De geluidsgrenzen voor particuliere woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt: overdag (07.00 – 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A) 's avonds (18.00 – 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A) 's nachts (23.00 – 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

In een woonwijk, zeker een drukke woonwijk, heb je rekening te houden met je omgeving. Het is niet aan de omgeving om rekening te houden met jou.

Als je een feestje wil geven met luide muziek, luide gasten, etc. dan huur je maar een zaal in een daarvoor bedoelde gelegenheid.

[...]

Jij mag die mening hebben, maar de wet zegt daar wat anders over: https://verkeersboete.nl/...luid_maken_en_claxonneren

[...]

Je legt mij woorden in de mond, stop daarmee aub. Ik heb het over boetes gehad, boetes voor het overtreden van de wetgeving op dat gebied. Die regels zijn er niet voor niets.

[...]

Je beredeneert het verkeerd om. Als je in een drukke buurt gaat wonen dan neem je als fatsoenlijk mens ook de plicht op je om geen overlast te veroorzaken voor de grote groep mensen om je heen.

Want wat als iedereen dat zou doen? Als iedereen jaarlijks een groot luidruchtig feestje geeft dan staat de hele buurt praktisch iedere week op z'n kop. Dan kan niemand uitslapen, dan kan niemand op tijd naar bed, dan kunnen ouders met jonge kinderen nooit hun rust pakken, dan kunnen mensen die het niet kunnen betalen om een woonboerderij te kopen nooit toekomen aan hun rust.

Bestemmingsplannnen, geluidsoverlast, verkeersregels, etc. zijn allemaal bedacht om juist de rust en vrede te kunnen bewaren in omgevingen waar mensen zijn.

En culturele gebruiken zijn niet noodzakelijk bedoeld om gerespecteerd te worden als ze gewoon volslagen idioot zijn. We moeten als mensheid en samenleving beter worden, niet slecht blijven. Integratie en adaptatie noem je dat.

En dat beperk ik echt niet alleen tot buitenlande gebruiken. Maar dat is een ander onderwerp.
Ben jij toevallig enig kind?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
jongens jongens wat een gemiep.
omdenken, plaatsvervangende blijdschap, leuk ze hebben lol op een feestje!
oordoppies in en slapen maar
als t buurtbreed is enige oplossing naast vrijstaand rustig gaan wonen, omdenken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
Blue-eagle schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Ik ben me bewust van de wettelijke limieten, en ik weet dat er na 23.00 geen geluidsoverlast meer mag zijn. Ik ben zelf wel van mening dat uitlopen tot 0.00 geen ramp is.
Ik leg geen woorden in jouw mond, jouw quote van eerder:
Hier zeg jij dat er per definitie arrestantenbusjes bij iedere Turkse bruiloft horen te zijn. Arrestantenbusjes zijn er maar voor een reden, en dat is om mensen te arresteren.

Sure, ik ben het met je eens. We verschillen alleen van mening wat de plicht om geen overlast te veroorzaken inhoudt. Ik begrijp heus dat je op de letter van de wet gelijk hebt, en ik respecteer de wet ook. Ik vind het alleen belachelijk om de politie te bellen iedere keer dat er een examenfeest of bruiloft, of groep tieners (! Hoe durven ze ook te bestaan!) om 23.01 hun mond open te doen.

Zullen we cultuur dan maar gewoon afschaffen? Geen kerkklokken meer op zondag, geen stadscentrum afzetten op koningsdag, bevrijdingsdag vind ik ook maar overdreven. Waarom zouden culturele gebruiken 'volslagen idioot' zijn? Het is een uiting van mensengewoontes en tradities van decennia.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:27:
jongens jongens wat een gemiep.
omdenken, plaatsvervangende blijdschap, leuk ze hebben lol op een feestje!
oordoppies in en slapen maar
als t buurtbreed is enige oplossing naast vrijstaand rustig gaan wonen, omdenken.
Natuurlijk joh. Als jij weer wakker in bed ligt met dreunende bas op de achtergrond, dan denk jij eraan hoe leuk die mensen het op hun feestje hebben! Je wordt helemaal blij voor ze...

Oordopjes werken voor sommige, mooi voor degene. Voor mij hebben ze nooit veel gedaan, zeker niet voor lage tonen. (Ja het dempt wel wat, maar als je er al wakker van ligt, dan schiet het voor mij iig niet meer op).

Anyway toen de favoriete plaats van een groep hangjongeren recht voor mijn slaapkamerraam was, moet ik toegeven dat mijn eerste idee niet was: "Wat leuk voor die jongens dat ze het zo gezellig hebben"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Als ik de reacties hierzo lees van deze en gene, krijg ik een aardige indruk. Dat mijn eerdere reacties aardig blijken te kloppen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik quote even een specifiek stukje van je tekst.
kruimel0 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:39:
Turkse bruiloften worden (naar mijn ervaring) meestal overdag/vroege avond gevierd. Tuurlijk is een toeterende autotstoet vervelend, maar ik vind een paar minuten overlast voor iemands mooiste dag in zijn/haar leven (!!!) toch een best normaal offer om te brengen?
Nee, ik vind dat niet. In Nederland hebben wij bepaalde normen en waarden welke wij redelijkerwijs hebben vastgelegd in wet- en regelgeving én in plaatselijke APV's. Het overtreden hiervan is, met duidelijke redenen, niet toegestaan. Het maar klakkeloos accepteren van ongeschreven verschuivingen van deze regels is waar ik een duidelijke grens trek. Zolang die regels duidelijk zijn, dienen ze niet overtreden te worden. Het alsmaar tarten van regels zorgt voor een onduidelijk en vaag beeld wat nu wel en niet geaccepteerd is en wat zomaar kan. En laat ik daar helder in zijn, doordat wij met z'n allen deze regels direct of indirect (democratisch) opgesteld hebben, moeten wij ook met z'n allen zorg dragen dat deze regels in stand blijven. Je buurman, een (mede)klant in een winkel of weet ik veel wie aanspreken op zijn of haar gedrag moet daarbij horen. Als er groepen zijn die onevenredig veel overlast veroorzaken dienen die aangepakt te worden. En ik voel mij bijna bezwaard om te dit te moeten zeggen: nee het maakt mij geen ene drol wie dat is, hoe die er uit ziet of hoe mooi hun dag wel niet zou moeten zijn.

We leven met 17 miljoen mensen op een klein stukje land en zullen elkaar moeten tolereren. Dat betekent ook dat we de geschreven en ongeschreven (gedrags)regels moeten behouden en waarborgen óf moeten aanpassen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silent7
Sissors schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Natuurlijk joh. Als jij weer wakker in bed ligt met dreunende bas op de achtergrond, dan denk jij eraan hoe leuk die mensen het op hun feestje hebben! Je wordt helemaal blij voor ze...

Oordopjes werken voor sommige, mooi voor degene. Voor mij hebben ze nooit veel gedaan, zeker niet voor lage tonen. (Ja het dempt wel wat, maar als je er al wakker van ligt, dan schiet het voor mij iig niet meer op).

Anyway toen de favoriete plaats van een groep hangjongeren recht voor mijn slaapkamerraam was, moet ik toegeven dat mijn eerste idee niet was: "Wat leuk voor die jongens dat ze het zo gezellig hebben"...
ehm ja, inderdaad, onze buren zijn een kleine camping begonnen drie jaar geleden. Goedkoop dus vooral jongeren. Op plm 70m van ons huis is een vuurplek.
Daar zitten ze te drinken, muziek te maken, regelmatig flinke house of het Franse equivalent van de smartlap.
Ik ergerde me kapot dat eerste jaar. Bij foute wind kan je het raam niet opendoen als het in de avond wat koeler is wanwege de rook, herrie tot soms 4 uur in de ochtend.
En toen ik op een avond me aan het aankleden was om er even heen te lopen om die gasten te vragen om het wat rustiger aan te doen dacht ik aan die keren dat wij in Amsterdam feestjes hadden met open deuren naar de tuin waar velen direct op keken en dus zeker geluid moeten hebben gehoord, de vele keren dat ik lol had bij een kampvuur. En toen had ik een heel bewust omdenk moment, kreeg een glimlach, en ging weer slapen. Laat ze lekker lol hebben. Het kan een anre wereld zijn, momenten van plezier hebben zijn kostbaar dus ja nu vind ik het geen enkel probleem, en mn zoon en vrouw staan er net zo in. En opeens is die herrie een reden voor glimlachen en elkaar begrijpend aankijken. Ik doe de ramen aan de andere kant van het huis wel open. Leef en laten leven.

Buurman kost rond dezelfde tijd als starten camping een Ducatti, dang wat maakt dat ding een herrie, dat hoor je overal. EErst ergenis, maar als je hem ziet glimmen en dat ding mooi oppoetsen helemaal in zijn nopjes, leuk, laat m lekker, ik ga mijn humeur toch niet laten verzieken door zijn dagelijkse ritten? Ik ben blij dat hij er zo gelukkig mee is en glimlach want ik weet dat hij met een goed gevoel en grijsn van oor tot oor de straat uitrijdt, plaatvervangende blijdschap, het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Ik doe de ramen aan de andere kant van het huis wel open. Leef en laten leven.
Waardoor je dus kan slapen.

Je hebt overlast en je hebt overlast. Als je 1x in de week slecht slaapt is dat iets compleet anders dan 4x in de week. Overlast hangt heel erg af van hoe vaak en hoe lang, samen met hoe erg. Als je van alles een beetje hebt dan kan het geen probleem zijn. Zodra je echter van alles veel krijgt wordt het heel anders. 20 minuten en 2x per week een hond horen blaffen kan iedereen wel hebben. Zodra het echter 7 dagen per week 2 uur per dag is, dan wordt het heel anders. Er is genoeg overlast waar je helemaal gek van kan worden. Helemaal als het dan ook nog maanden lang is en je constant wakker ligt. Als je meerdere uren per dag en maanden lang overlast hebt dan is het niet zo simpel als leven en laten leven. Je hebt dan zelf gewoon geen fatsoenlijk leven meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Juni/juli, eindexamen feestjes tijd. Even doorbijten, wordt gevolgd door de komkommertijd van de zomervakantie. Sommige jaren heb je dat gewoon, dan lijkt de halve buurt wel geslaagd voor het eindexamen. Kan volgend jaar zo weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
PilatuS schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Waardoor je dus kan slapen.

Je hebt overlast en je hebt overlast. Als je 1x in de week slecht slaapt is dat iets compleet anders dan 4x in de week.
nee waardoor ik geen last heb van de rook in huis.
geluid was gedurende de zomervakantie eigenlijk elke avond en een paar keer per week diep in de nachten.
Al was het vorig jaar minder, ik heb eens voorzichtig het advies gegeven zijn prijzen iets te verhogen en wat kind vriendelijke dingen als trampoline neer te zetten dus nu komen er meer gezinnen en controleren die elkaar wel :) nog steeds geluid, maar overdag van spelende en lol hebbende kinderen, ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Dan zou mijn eerste idee een flinke emmer koud water zijn eigenlijk... :+

Oordoppen werken hier ook niet, dan kan ik al helemaal niet slapen want ik blijf die dingen voelen (zijslaper). Goddank is mijn huidige buurt echt heel rustig. Heel sporadisch een feestje her en der maar altijd braaf na 22u muziek zacht.

Denk oprecht dat gezien de TS de enige in de buurt is die er problemen mee heeft de enige oplossing verhuizen zal zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:47:
[...]

geluid was gedurende de zomervakantie eigenlijk elke avond en een paar keer per week diep in de nachten.
Al was het vorig jaar minder, ik heb eens voorzichtig het advies gegeven zijn prijzen iets te verhogen en wat kind vriendelijke dingen als trampoline neer te zetten dus nu komen er meer gezinnen en controleren die elkaar wel :) nog steeds geluid, maar overdag van spelende en lol hebbende kinderen, ook prima :)
Dus eigenlijk had je ook genoeg van de overlast...

Dat jij als hangjongeren zitten te schreeuwen en kijken welke scooter meeste herrie kan maken om 2 uur 's nachts (en nog een keer vuurwerk) een glimlach ervan krijgt hoeveel plezier ze hebben, dan ben ik heel blij voor jou dat je er zo makkelijk in staat. Maar voor heel veel andere werkt het zo niet. We zijn allemaal anders. En bij leven en laten leven hoort dus ook andere mensen laten leven.
(Godzijdank hebben die een andere plaats gevonden, anders was ik al lang geleden verhuisd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:52:
[...]

Dan zou mijn eerste idee een flinke emmer koud water zijn eigenlijk... :+

Oordoppen werken hier ook niet, dan kan ik al helemaal niet slapen want ik blijf die dingen voelen (zijslaper). Goddank is mijn huidige buurt echt heel rustig. Heel sporadisch een feestje her en der maar altijd braaf na 22u muziek zacht.

Denk oprecht dat gezien de TS de enige in de buurt is die er problemen mee heeft de enige oplossing verhuizen zal zijn.
Gezien andere topics die hier in de loop der tijd zijn langs gekomen: Ook al heeft letterlijk de hele buurt er last van, dan is verhuizen vaak nog steeds de enige oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:47:
[...]
Dat is nog steeds wel gewoon het punt. Je kan het probleem oplossen zodat je er geen last meer van hebt. Overlast is nou juist iets wat constant is en waar je niets tegen kan doen. Als het dan zo erg wordt dat je maanden lang niet meer fatsoenlijk kan slapen, dan wordt het heel erg. Zie het maar als 5x per week en dan 4 maanden lang rook in je huis hebben zonder een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Wij hadden geen last van hangjongeren, maar van vakantievierders, inderdaad als het hangjongeren zouden zijn dan is een glimlach opbrengen lastiger en was ik zeker een praatje gaan maken met ze.
De rook vermijden we door strategisch goed liggende ramen te openen.
De herrie hadden we daarmee niet weg, dat vereistte omdenken, zoals @Keiichi last heeft van feestjes, precies het soort overlast waarbij omdenken makkelijker is dan scooter showende hangjongeren. Als ts daar last van had dan zou je mij niets over omdenken zien schrijven :) Heeft ie gelukkig niet, het zijn buurtbrede feestjes, mensne die dus inderdaad plezier hebben, ideaal voor omdenken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
PilatuS schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Dat is nog steeds wel gewoon het punt. Je kan het probleem oplossen zodat je er geen last meer van hebt. Overlast is nou juist iets wat constant is en waar je niets tegen kan doen. Als het dan zo erg wordt dat je maanden lang niet meer fatsoenlijk kan slapen, dan wordt het heel erg. Zie het maar als 5x per week en dan 4 maanden lang rook in je huis hebben zonder een oplossing.
ja dat is inerdaad de interval waarop wij last hebben ja, buurman is gek op BBQ, heeft er 1 voor zijn huis, 1 achter zijn huis en een vuurplek, het is inderdaad elke dag wel een moment van rook ruiken als het lekker weer is (en dat is hier eingelijk elke dag)
Hij BBQed elke dag, en als er camping gasten zijn die ook plus een kampvuur dat rond 22u aangaat, vooral bij de BBQs aansteken staat het flink blauw, en dat als BBQ 1 lekker aan is het moment is dat BBQ 2 aangaat en dan het kampvuur is dat toch wel een flinke tijd. Wij gaan dan op het rook spitsuur maar lekker verder weg bij de rivier avondeten, genietend in de zon met kabbelend water.
Moet ik zeggen dat in de winter wij hout verstoken wat de rivier bij hoog water bij ons neerlegt daar zit regelmatig slecht hout bij en bij kachel aansteken komt er nogal wat rook uit onze schoorsteen wat bij verkeerde wind dan weer die kant op waait, heb ik geen enkele moeite mee en de buren ook niet :)

Als we daar (wat mag volgens de regels) op aan zou moeten slaan hadden we geen leven, gewoon omdenken en blij zijn da anderen plezier hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:10:
Wij hadden geen last van hangjongeren, maar van vakantievierders, inderdaad als het hangjongeren zouden zijn dan is een glimlach opbrengen lastiger en was ik zeker een praatje gaan maken met ze.
De rook vermijden we door strategisch goed liggende ramen te openen.
De herrie hadden we daarmee niet weg, dat vereistte omdenken, zoals @Keiichi last heeft van feestjes, precies het soort overlast waarbij omdenken makkelijker is dan scooter showende hangjongeren. Als ts daar last van had dan zou je mij niets over omdenken zien schrijven :) Heeft ie gelukkig niet, het zijn buurtbrede feestjes, mensne die dus inderdaad plezier hebben, ideaal voor omdenken dus :)
Dat klinkt leuk in theorie, maar niet kunnen slapen en zelfs met de auto weg gaan, dan is anders denken geen oplossing. Ik denk dat je onderschat hoe erg overlast kan zijn en dat een andere instelling vaak genoeg helemaal geen oplossing kan zijn. Verder is ieder mens anders en wordt overlast ook anders ervaren. Het klinkt leuk en is zeker het proberen waard, maar was het maar zo fijn dat het in veel gevallen een oplossing was.
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:19:
[...]
Als we daar (wat mag volgens de regels) op aan zou moeten slaan hadden we geen leven, gewoon omdenken en blij zijn da anderen plezier hebben :)
Volgens heb je nog nooit echte overlast ervaren en heb je geen idee wat het met mensen kan doen. Als iemand van een flat sprint door overlast dan wens ik je veel succes met omdenken als oplossing.

Genoeg overlast is zo erg en zo enorm lang dat mensen compleet gek worden. Dan zeggen dat door anders denken het opgelost is, dan mis je echt een flink stuk inzicht hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 10-07-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ik snap je echt hoor.
Maar als je niet tegen feestgeluiden kan wonende in een wijk met andere mensen (tijdens eindexamentijd, een enorme inflatie, onbetaalbare inflatie), omdenken icm met oordopjes geen soelaas bieden, dan is het tijd voor Funda, ik zag even snel 2490 landelijk gelegen woningen van 125K tot 11.950K, take your pick :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
PilatuS schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:19:

Volgens heb je nog nooit echte overlast ervaren en heb je geen idee wat het met mensen kan doen. Als iemand van een flat sprint door overlast dan wens ik je veel succes met omdenken als oplossing.

Genoeg overlast is zo erg en zo enorm lang dat mensen compleet gek worden. Dan zeggen dat door anders denken het opgelost is, dan mis je echt een flink stuk inzicht hoor.
Prima, als naar jouw oordeel zo'n beetje elke dag de tuin blauw van rook tot diep in de nacht, meerdere dagen per week tot 04u muziek en roepende mensen door HR++ glas en 1m dikke muren te horen niet voldoende is om als "echte overlast" aangemerkt te worden dan is dat jouw mening, mag je hebben, zo mag mijn mening zijn dat dit wel degelijk echte overlast is en dat ik door omdenken er geen last meer van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28

Grvy

Bot

Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:29:
[...]

Prima, als naar jouw oordeel zo'n beetje elke dag de tuin blauw van rook tot diep in de nacht, meerdere dagen per week tot 04u muziek en roepende mensen door HR++ glas en 1m dikke muren te horen niet voldoende is om als "echte overlast" aangemerkt te worden dan is dat jouw mening, mag je hebben, zo mag mijn mening zijn dat dit wel degelijk echte overlast is en dat ik door omdenken er geen last meer van heb.
Als je kan "omdenken" (lekker hip tegenwoordig..) en dat voldoende is dan is het idd geen overlast meer.
Overlast is namelijk per definitie teveel/buiten je eigen controle en dat is voor iedereen anders.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:29:
[...]

Dat kan, maar dat ben jij. Niet iedereen is hetzelfde en overlast is voor iedereen anders. Zeker als het al langere tijd aan de hand is en zo erg is dat iemand het huis verlaat, dan wordt anders denken heel lastig. Voor de ene persoon is iets overlast en voor de andere persoon niet. Voor de ene persoon is het makkelijk mee om te gaan en voor de andere niet. Iets horen of ruiken kan overlast zijn of niet. Het kan ook een beetje overlast zijn of zo enorm veel dat het te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Grvy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Als je kan "omdenken" (lekker hip tegenwoordig..) en dat voldoende is dan is het idd geen overlast meer.
Overlast is namelijk per definitie teveel/buiten je eigen controle en dat is voor iedereen anders.
eens, het kan werken, ik ben voor ons blij dat we konden omdenken en niet drie jaar vervelende vakantie-perioden hebben gehad maar glimlachend ermee om konden gaan en nu na wat rustige duwtjes de buurman zelf de situatie te hebben zien veranderen, vier fijne jaren alleen mogelijk door gewoon blij te zijn dat anderen een goede tijd hebben, lijkt me redelijk van toepassing bij deze topicvraag maar zal zeker niet voor iedereen opgaan, daarom, funda heeft 2940 landelijk gelegen woningen, geen last van buurtbreed geaccepteerde geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-05 20:15
Andersom moeten de tot laat feestende jongeren wél de schreeuwende kinderen aanhoren, of de blaffende hond, of de klussende buurman als ze overdag willen leren/studeren. Het is geven en nemen in een woonwijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
Op het moment dat je als bewoner in je woongenot beperkt wordt door de geluiden, muziek, schreeuwende babys, kinderen, stink openhaarden, bbq’s, vuurkorven , draaiende motoren ed van je buren. Woon je naast aso’s. En wie de schoen past , trek hem aan! 😜

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Politie doet er inderdaad niks aan. Blijkbaar ben je verplicht om naar de herrie van de buren te luisteren. Laat die herrie buren maar verhuizen naar een locatie waarbij ze anderen niet tot last zijn.

Warmtepompen moeten aan geluidseisen voldoen om woonwijken leefbaar te houden. Echter andere vormen van (geluids)overlast zijn gewoon toegestaan in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Dre schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:40:
Politie doet er inderdaad niks aan. Blijkbaar ben je verplicht om naar de herrie van de buren te luisteren. Laat die herrie buren maar verhuizen naar een locatie waarbij ze anderen niet tot last zijn.

Warmtepompen moeten aan geluidseisen voldoen om woonwijken leefbaar te houden. Echter andere vormen van (geluids)overlast zijn gewoon toegestaan in Nederland.
Leef en laat leven.
De politie zal ingrijpen zodra het te erg is. Niet eerder dan dat. Dus op het moment dat de politie niet ingrijpt, moet je juist eens bij jezelf te rade gaan of je niet te vroeg spreekt over ‘overlast’.

Toen ik in mijn huis kwam wonen heb ik 2 weken lang tot 21:45 er aan gewerkt voordat ik ging verhuizen. Mijn onderbuurman bleek het idee te hebben dat ik om 21:00 al gestopt had moeten zijn met hameren of zoiets.

Ik heb hem netjes verteld dat dit de eerste en laatste keer moet zijn dat hij onterecht over overlast aan mijn bel trekt. Nu 10 jaar later zijn we nog steeds hele goeie buren met een beste omgang met elkaar.
Niet iedereen die een mening heeft, heeft namelijk ook echt gelijk. Dat geldt ook voor klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 19:28
@Silent7 Leven en laten leven zeg je maar volgens mij heb je er een trauma aan overgehouden meneer de “Silent”!

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben je al eens gaan aanbellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tartarus schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Leef en laat leven.
De politie zal ingrijpen zodra het te erg is. Niet eerder dan dat. Dus op het moment dat de politie niet ingrijpt, moet je juist eens bij jezelf te rade gaan of je niet te vroeg spreekt over ‘overlast’.

Toen ik in mijn huis kwam wonen heb ik 2 weken lang tot 21:45 er aan gewerkt voordat ik ging verhuizen. Mijn onderbuurman bleek het idee te hebben dat ik om 21:00 al gestopt had moeten zijn met hameren of zoiets.

Ik heb hem netjes verteld dat dit de eerste en laatste keer moet zijn dat hij onterecht over overlast aan mijn bel trekt. Nu 10 jaar later zijn we nog steeds hele goeie buren met een beste omgang met elkaar.
Niet iedereen die een mening heeft, heeft namelijk ook echt gelijk. Dat geldt ook voor klagen.
Mijn buren dringen mij hun muziek op. Ik mag dus niet mijn eigen muziek uitkiezen? Zij laten mij dus niet "leven". Ik vind dat asociaal, en vraag me af of we als maatschappij niet iets meer rekening moeten houden met anderen.

De vraag is wat de politie voor norm heeft dat het (volgens hun) te erg is. Blijkbaar is dat afwijkend van mijn norm.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Hier de overbuurjongen die al 2 weken op zijn slaapkamertje met enkelglas muziek met flinke bas af staat te stampen op hoog volume. Gisteren zaten we op de bank, ramen dicht en hoorden alleen dat gedreun de hele tijd. Aangebeld, muziek ging meteen uit, zus aan de deur en gevraagd of het iets zachter mocht, probleem opgelost.

Paar jaar terug hetzelfde gedaan met feestje in de achtertuin een straat verderop, hemelsbreed 300m van ons af, maar continu dat gedreun in huis. Achterom door de schutting, door het bosje, veldje overgestoken en gevraagd of het iets zachter kon. Volume iets naar beneden en lekker verder feesten zonder overlast.

Het is ook maar net hoe je het benadert. Een boel jeugd heeft geen idee wat een ander hoort en zolang je ze daar niet op wijst verandert er niks. Als je dat op een manier brengt waarop je duidelijk maakt dat ze gerust feest mogen vieren maar met minder overlast is er ook niet zoveel aan de hand. Stuur je elke keer politie eropaf of ga je staan schreeuwen dat het nu over en uit moet zijn kan je beter verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:52
In mijn buurt is het ook regelmatig prijs en het zijn eigenlijk altijd dezelfde adressen. Muziek zo hard dat ik in mijn eigen huis de tv niet normaal kan horen, en die na middernacht steeds harder gaat. Wat we tegenwoordig doen is een rondje lopen om te kijken waar het precies is en dan aanbellen en proberen om afspraken te maken over het geluidsniveau en het tijdstip dat het stil moet zijn. En dan ook de politie bellen als mensen niet opendoen of zich niet aan de afspraak houden. Onze boodschap is ook altijd: leuk voor je dat je iets te vieren hebt, maar wij willen ook slapen dus hou rekening met je buren. We gaan geen ruzie lopen maken, maar zijn wel heel duidelijk over waar onze grens ligt. Het helpt niet altijd, maar het is beter dan het opkroppen. Ik vind het ook niet vreemd om buren erop te wijzen dat ik overlast ervaar, dat mogen ze bij mij ook doen.

We staan nu in de buurt wel bekend als die zeikerds, maar daar kan ik prima mee leven. Mijn vrouw belde ooit aan bij het verkeerde adres (buren van de overlastgever), die heel blij bleken te zijn dat zij er iets van ging zeggen omdat ze zelf niet durfden. En als ik me toch nog teveel erger lees ik deze column maar weer eens https://www.socialevraags...ast-is-niet-bespreekbaar/.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 16:11

defiant

Moderator General Chat
Het is politiek en maatschappelijk al decennia een trend dat de overheid zich qua handhaving en beleid zich terugtrekt uit het dagelijkse leefmilieu van burgers, er wordt verwacht dat mensen onderling hun conflicten oplossen. Het probleem is alleen dat het een nieuwe vorm van ongelijkheid is, de een z'n absolute vrijheid is de ander z'n onvrijheid. Degene die vrijheid "neemt" heeft de lusten en niet de lasten, degene die z'n vrijheid terug wil heeft alleen de lasten.

De situatie wordt vaak gebracht als een voldongen feit, maar het is wel degelijk een politieke keuze die gemaakt is en uiteindelijk ook weer gecorrigeerd kan worden. Dat handhavers bijvoorbeeld het niet serieus nemen en te weinig middelen (capaciteit/juridisch/wetgeving/etc) hebben om het aan te pakken is een politieke keuze.

Mijn punt: besef in dit soort kwestie ook altijd de politieke dimensie van leefbaarheid, hoe meer mensen zich hiervan bewust zijn en laten meespelen in politieke keuzes, des te groter de kans dat het ook structureel wordt aangepakt.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:55
defiant schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:42:
Het is politiek en maatschappelijk al decennia een trend dat de overheid zich qua handhaving en beleid zich terugtrekt uit het dagelijkse leefmilieu van burgers, er wordt verwacht dat mensen onderling hun conflicten oplossen.

[. . . ]
Handhaving trekt zich niet terug, maar zoekt de weg van de minste weerstand en minimale inspanning.
Parkeerbonnen uitschrijven op koopavond en zaterdagen is veel makkelijker dan handhaven op geluidoverlast.
Net zoals geautomatiseerde systemen voor snelheidscontrole, die geen enkel effect hebben omdat de ook geautomatiseerde boete incasso's weken na het delict binnenkomen en worden opgepakt als onkostenpost, die nou eenmaal bij het autorijden horen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 16:11

defiant

Moderator General Chat
JukeboxBill schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:03:
Handhaving trekt zich niet terug, maar zoekt de weg van de minste weerstand en minimale inspanning.
Specifiek in het leefmilieu van mensen zelf wel, juist door politieke keuzes, zie bijvoorbeeld dit artikel. Maar minimale weerstand en inspanning is ook politieke keuze en daar is de wetgevende en uitvoerende macht uiteindelijk voor verantwoordelijk.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:14
Heel herkenbaar allemaal.

Ik heb in het verleden geprobeerd met van die gele 3M oordopjes te slapen, maar ze zitten niet lekker, gaan irriteren, en als je ze dan om 2:30 's nachts uitdoet, blijkt het feest nog niet afgelopen...

Irritaties/overlast door extreem feestende buren (Zowel qua geluid, duur, en frequentie vd feestjes) heeft al tot verhuizing van 1 van die buren geleid, omdat ik na een heel proces van vragen en klagen bij de buren zelf, gewoon elke keer de politie belde om 24:00. (Om 23:00 hoort het stil te zijn buiten). Dit ging ze uiteindelijk flink in de papieren lopen.

Twee huizen verderop werd er zo'n tuinoverkapping gebouwd, om vervolgens regelmatig tot 4 / 5 uur 's nachts hardop pratend, lachend daar te gaan zitten. Geen muziek, maar kan net zo irritant zijn. 's Nachts draagt geluid heel ver. Ook hier meerdere keren de politie voor gebeld. Die komen maar op 1 van de 10 meldingen af. Maar die ene keer werkt wel goed.

Voor het motorrijden ontdekte ik een ander soort oordopje. De Moldex 7700 is heel zacht, en dempt tot 36Db. Ik krijg ze makkelijk in, en kan ze zonder problemen de hele nacht inhouden, zonder irritaties.

Sinds een paar maanden doe ik ze standaard in, en ik merk dat ik veel beter slaap. Waar ik normaal gesproken van elk geluid wakker wordt, slaap ik nu lekker door. Voordeel is dat ik veel minder lang in bed hoef te liggen om dezelfde rust te krijgen. En omdat je in 1 ruk doorslaapt, ben je overdag veel fitter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
Ik slaap al sinds jaar en dag met oordopjes. Niet vanwege de buren, maar ik word al wakker als 1 van de kinderen 's nachts naar de wc gaat. Bij de meeste gehoorzaken kun je ze op maat laten maken. Ik kan er mee op mijn zij liggen zonder dat het gaat irriteren. Mijn advies als je niet wilt verhuizen, laat oordopjes op maat maken i.p.v. standaard dopjes en je slaapt weer als een roos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:25
Afgelopen weekend het goede idee gehad om bij m'n schoonouders voor te gaan staan met de camper omdat we afspraken hier hadden.

Ze wonen 3 km van een camping af waar 1x per jaar een festival is.

Blijkbaar met vergunning om de hele nacht op vol volume door te gaan, de wind stond precies verkeerd en kwam recht over ons heen.

Nu kan ik zelf wel een festival waarderen dus de gedachte, ze hebben het vast leuk dus oordopjes gepakt en maar weer proberen te slapen.

Maar nu maandag ontstoken/geïrriteerde oren.
Zou er niet aan moeten denken elk weekend met oordopjes in te moeten slapen.

Waren trouwens Alpine SleepSoft oordoppen, die gele kan ik helemaal niet mee slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47

Sinds wanneer is de politie verplicht langs te komen na een melding???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Alleen ik leef een beetje meer dan jij..?

Variant op: Alles zullen wij eerlijk delen, ik een beetje meer dan jij

[ Voor 16% gewijzigd door MyHero op 11-07-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Hier zijn in de zomervakantie ook wel eens luide feestjes. Ik kan er zelf ook niet goed tegen, maar mijn vrouw wel. Ik doe gewoon oordoppen in en dan is het wel te doen. Het raam dicht doen doe ik alleen als het echt miet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenkeboenke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-07-2022
Welkom op GoT. Dit is niet een wervingsplatform.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 18-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:54
fastedje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Hier zijn in de zomervakantie ook wel eens luide feestjes. Ik kan er zelf ook niet goed tegen, maar mijn vrouw wel. Ik doe gewoon oordoppen in en dan is het wel te doen. Het raam dicht doen doe ik alleen als het echt miet anders kan.
Hier in Utrecht begint het op woensdag en eindigt het op zondagavond. :D

Prima hoor. Heb meer last ‘s ochtends van de auto’s dan ‘s avonds van de feestjes. (We slapen met ramen open in deze warmte die t huis niet uit wil)
Pagina: 1