Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:25
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar heb ik op de vavo mijn vwo deelcertificaten wiskunde b en natuurkunde gehaald, beide met een 8. Ik heb hier ontdekt dat ik beide vakken heel erg leuk vind en graag een vervolgopleiding wil volgen in een exacte richting. Nu is het probleem: ik heb al een hbo-bachelor, wat betekent dat een vervolgopleiding heel erg duur wordt (rond de 6000 euro per jaar instellingsgeld). Studiefinanciering kan ik niet meer krijgen omdat ik 36 ben.

Ik wil me graag verder verdiepen in de achtergrond van wis- en natuurkundige principes. Daarnaast lijkt het me erg leuk om eens de natuurkundige experimenten van begin 20e eeuw na te bootsen, zoals de experimenten die aantonen dat elektronen ook golven zijn en Millikans experiment om de lading van een elektron te vinden (Wikipedia: Oil drop experiment).

Verder wil ik me graag verdiepen in statistiek, omdat ik het heel interessant vind hoe mensen en dieren beslissingen nemen en hoe je dat in computers kunt nabootsen (als dat al gewenst is). Wat me dan ook intrigeert zijn de "kosten" van een beslissing, bijvoorbeeld een beslissing die 90% accuraat is ipv 100, maar wel slechts 10% rekenkracht kost. Daarnaast wil ik me ook verder verdiepen in elektronica.

Dit zijn mijn opties:

-hbo opleiding elektrotechniek icm werken - (deze zou dan door de werkgever betaald kunnen worden). Mijn leidinggevende heeft zelf ook op een hbo les gegeven en zegt dat hbo elektrotechniek vaak wat achter de feiten in de praktijk aanholt en dat alles tegenwoordig veel meer via software gaat. Hij zei verder dat het eigenlijk vooral aantoont dat je op hbo niveau kan werken. Dit heeft me wat aan het twijfelen gebracht. Daarnaast wil ik ook graag de diepte in en ben ik bang dat het hbo daar niet in voldoet.

Open universiteit informatica. Deze studie lijkt me erg leuk, alleen is het erg duur (6000 per jaar voor bachelor van 3 jaar) en las ik dat exacte WO-studies vaak een studielast hebben van wel 40 uur per week. Dit lijkt me erg lastig te combineren met werk.

Wiskunde d zelfstudie en sparen/de keus uitstellen. Er is een heel leuk gratis programma beschikbaar van de stichting wiskunde d online.

tldr: welke vervolgopleiding? hbo elektrotechniek (misschien niet zo theoretisch als ik wil, maar kan eventueel wel door werkgever worden betaald), Open Universiteit (duur en kost veel tijd, wel goede theoretische kennis lijkt me), of nog een jaartje zelfstudie wiskunde d voor wat meer achtergrond.

Heel erg bedankt voor de ervaringen en tips alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 16:12
Waarom kijk je - als de kosten zo'n ding zijn - niet naar in deeltijd studeren? Je hebt 't zelfs over in voltijd bij de OU studeren, terwijl dat juist ook een goede plek voor deeltijd is (doe ik ook, maar andere studierichting).
Ook een grotere kans dat een werkgever daar aan mee wil betalen. (Voltijd studeren én voltijd werken zitten de meeste werkgevers niet echt om te springen. Meer kans op uitval.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 15:09

Prx

Als je verwachting is dat je, na het volgen van de opleiding, een betere (of in ieder geval beter betaalde) baan kunt vinden, dan kun je overwegen om een levenlanglerenkrediet af te sluiten bij DUO zelf. Dan kun je in ieder geval de kosten dekken voor de opleiding zelf. Blijft natuurlijk wel gewoon je leven doorgaan, dus daar moet je nog wel een oplossing voor hebben (zoals @Mijre hierboven een optie voor geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
Dank voor jullie reacties. Dat levenlanglerenkrediet is wel iets voor me inderdaad. @Mijre Wat is jouw studielast per week ongeveer en in hoeveel jaar verwacht je de opleiding af te ronden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
Wilfred86 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:31:
Dank voor jullie reacties. Dat levenlanglerenkrediet is wel iets voor me inderdaad. @Mijre Wat is jouw studielast per week ongeveer en in hoeveel jaar verwacht je de opleiding af te ronden?
Ik probeer 2/3e tempo te doen tijdens de bachelor (dus 4,5 jaar over een studie van 3 jaar), bij de master zal 't trager gaan in 1/2e tempo (wegens vakken van 7,5 EC, waardoor 2 vakken tegelijk direct voltijd zou zijn).
De studielast wisselt flink per vak bij mijn studie.
Het voordeel van het modulaire onderwijs is dat de planning vrij flexibel is. Ik kan vrij makkelijk even terugschalen of opschalen wanneer nodig/gewenst.

Ik werk 4x9u, waardoor ik die dagen vrijwel nooit aan de studie zit. Studeren doe ik in m'n lange weekenden (en ook probeer ik zoveel mogelijk tentamens dan te plannen).

Goede werkgevers willen best vaak (een deel) meebetalen. Mijne bijv. ook (maak ik zelf geen gebruik van, daar ik dan een studieovereenkomst zou moeten tekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 22:56
@Wilfred86 Begrijp ik uit je verhaal dat je een nieuwe bachelor wilt gaat doen? Als je een tweede bachelor wil gaan doen dan betaal je inderdaad instellingsgeld. Voor het volgen van een master na een bachelor betaal je volgens mij collegegeld (mits als dusdanig geaccrediteerde opleiding). Althans ik behaalde in 2010 mijn HBO-bachelor en in 2018 ben ik gestart met een masteropleiding en betaalde voor die opleiding collegegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilfred86
@bazzemans Inderdaad. Mijn vorige bachelor was niet heel exact, dus van daaruit een stevige technische master gaat hem helaas niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 22:56
@Wilfred86 Geen idee of er mogelijkheden toe zijn, maar wellicht de moeite waard om te achterhalen of een pre-master een mogelijkheid is met je vooropleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
@Mijre Ik vind het knap, 2/3e tempo icm 36 uur werken lijkt me behoorlijk pittig, zeker met nog andere verplichtingen daarbij. Welke studie doe je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 11:47
Waarom niet op afstand studeren in bijvoorbeeld Zweden? Onderwijs is gratis voor inwoners van de EU. Enige kosten die je hebt zijn boeken en 1-2 keer per jaar aanwezig zijn.

Ik ken aardig wat mensen die dit gedaan hebben. Zolang het geen probleem is om daar af en toe naar toe te moeten en je Engelse niveau is voldoende, lukt dat makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Studeren in Belgie is een stuk goedkoper dan in Nederland, veel wordt ook online aangeboden.
Wellicht een mogelijkheid?

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-05 01:04
Persoonlijk denk ik dat je de waarde van een bachelor te hoog inschat. Dit zijn vooral basale vakken en af en toe een prikje richting het technische aspect. Ik denk dat je met je levens- en werkervaring + al behaalde bachelor, van een koude kermis thuis komt.

Daarom zou mijn advies zijn (wat ook meteen jouw bachelor financieringsprobleem elimineert) om specifieke vakken op te krikken en te zorgen dat je in een pre-master programma komt - wellicht door bepaalde deficiënties weg te werken, zoals met je wiskunde en statistiek certificaten.

Daarmee heb je 1) tijdswinst, 2) financiering rond, 3) altijd in de top van je kunnen aan het studeren (geen verveling).

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik zou het enorm knap vinden als je in jouw situatie, vooral op jouw leeftijd, nog succesvol een WO studie in de exacte hoek zou gaan doen.

Een HBO studie kan, maar naar mijn mening ga je daar niet vinden wat je zoekt. Dat zou teveel geld en tijd kosten t.o.v. wat het qua vakkennis gaat opleveren. HBO halen, is naar mijn mening meer voor het papiertje, dan voor echte voldoening door diepgang in een studierichting. Vooral voor vwo-ers.

Als je ook een heel andere baan op een stuk hoger niveau wil, dan is de WO richting wel nodig. Wel pittig, lijkt mij dat als je rond de 40 bent.

Als je het puur voor je eigen voldoening doet, dan zijn er gratis geweldig goede hoorcolleges van bijvoorbeeld MIT online te vinden. Koop daar de studieboeken bij en je kan met zelfstudie gratis en op eigen tempo de kennis vergaren.

Verder valt mij op dat je leuke interesses hebt, alleen wel in allerlei richtingen. Daar zul je wel keuzes moeten maken of nog tientallen jaren willen gaan studeren.
Ik wil je motivatie verder niet temperen, maar zodra je diep in een richting gaat, dan wordt het een stuk saaier. Je beschrijft het wat door een roze bril naar mijn mening. Niks mis mee, maar je moet je dus wel afvragen of je de motivatie echt gaat opbrengen in al die jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:53
Wat wellicht ook een optie is is pure Wiskunde of natuurkunde gaan studeren. Dat kan vaak ook in combinatie vorm bijvoorbeeld wiskunde met informatica , natuurkunde met informatica, of de combinatie wis en natuurkunde. En zo vast nog wel een paar varianten.

Als je zoveel plezier uit deze vakken haalt waarom dan dat niet als hoofdonderwerp nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik zou als ik jou was ook eerder voor een master gaan! Ik weet niet welke bachelor je al op zak heb, dus ik verwacht dat je wel wat toelatingseisen moet doen en een premaster, maar hier ga jij zo te horen veel meer voldoening uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De onderwerpen in de topicstart zijn erg breed en niet per se in lijn met de opleidingen die je noemt.

Gaat het om het 'hebben van een papiertje' (leidinggevende: aantonen op HBO-niveau te zitten), of gaat het om de inhoudelijke interesse en intellectuele uitdaging? Misschien heb je in dat laatste geval meer aan https://www.khanacademy.org, https://openlearning.mit.edu, Coursera, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:45
Je interesses zijn heel breed. Wiskunde krijg je sowieso wel, ongeacht of je natuurkunde/informatica/electrotechniek doet. Ik denk dat de richting die het best aansluit iets van informatica (of zelfs econometrie/operations research/data science, als je geïntereseerd bent in "beslissingen" en "kosten") is.
Natuurkundige experimenten zijn leuk, maar ik denk (geen ervaring) dat je 99% van je tijd in de collegebanken zit dus als experimenten doen je belangrijkste motivatie is zou ik dat lekker als hobby gaan doen. Een double slit experiment kan je ook op zolder met een laser van de kermis en een stukje papier doen. Ik denk dat je bij natuurkunde ook minder concrete dingen leert (vergeleken met informatica) die je in je loopbaan zou kunnen gebruiken.
Wat betreft "elektronica" kan je met een informatica-achtergrond een heel eind komen door een stel Arduino-modules aan elkaar te knopen. Daar komt inderdaad vooral veel programmeren bij kijken, dus als je een informatica-achtergrond hebt kan je dat heel goed als hobby doen (wel ervaring). En ook hier heb ik het idee dat er op de arbeidsmarkt meer deuren open gaan met informatica dan met elektrotechniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 11:14
Phyrozi schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:29:
Persoonlijk denk ik dat je de waarde van een bachelor te hoog inschat. Dit zijn vooral basale vakken en af en toe een prikje richting het technische aspect. Ik denk dat je met je levens- en werkervaring + al behaalde bachelor, van een koude kermis thuis komt.

Daarom zou mijn advies zijn (wat ook meteen jouw bachelor financieringsprobleem elimineert) om specifieke vakken op te krikken en te zorgen dat je in een pre-master programma komt - wellicht door bepaalde deficiënties weg te werken, zoals met je wiskunde en statistiek certificaten.

Daarmee heb je 1) tijdswinst, 2) financiering rond, 3) altijd in de top van je kunnen aan het studeren (geen verveling).

Succes
Kan ik me ook in vinden. Zelf al een HBO diploma behaald. Daarna op de OU begonnen aan een premaster. Moet wel zeggen dat de premaster aardig pittig is (van mijn opleiding), dus je zal veel van je andere activiteiten on hold moeten zetten en volledig de focus moeten leggen op het behalen van die vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
je kan ook eens bij edX kijken, bepaal je je eigen tempo, allemaal gerenommeerde instituten waar je bij kan leren.
https://www.edx.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:11
Ongeacht wat voor opleiding je gaat doen en waar je het gaat doen. Zou ik je wel gaan adviseren om met een studie adviseur te praten van het onderwijs instelling. Dit niet om advies te krijgen of het een geschikte opleiding is, maar meer om een goede planning te maken en welke vakken je gaat volgen en welke je vakken je het jaar erop zou moeten volgen. Vooral als je een (full-time) baan ernaast hebt, is het meestal beter om niet alle vakken tegelijk te volgen.

Ik weet dat je niet veel interesse hebt in een WO opleiding wegens de extra drukte, alhoewel een HBO opleiding ook niet altijd de minste is qua studiedruk. Ik weet wel dat de TU Delft geen onderschijd in collegegeld tussen studenten die voor het eerst een bachelor studie doen en studenten hiervoor al een bachelor studie hebben gevolgd. Dus mocht je toch interesse hebben aan een opleiding aan de TU Delft, dan weet je in ieder geval dat het je niet meer dan ongeveer 2100EUR gaat kosten.

Collegegeld tarieven - TU Delft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilfred86
@Orangelights23 en @mighty Dat is ook een goed idee, ik zal me daar eens in verdiepen. @Phyrozi Dat scheelt weer dan wel erg veel tijd natuurlijk, bedankt voor je kijk hierop. @Playa del C. Dat was inderdaad ook wat ik dacht, dat ik op het hbo niet de verdieping zou vinden die ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit klinkt toch vooral als theoretische kennis en weinig praktische zaken, behalve de natuurkundige experimenten van begin 20e eeuw, maar ik vermoed dat je die met redelijk simpele materialen thuis ook wel kan nabootsen voor veel minder geld.

Websites zoals Udemy, Khan Academy, Skillshare, en vele anderen zouden je meer dan in staat moeten stellen om al die dingen gestructureerd te leren voor veel minder geld.

Dus waar gaat het je precies om? Het papiertje? Wil je het professioneel gebruiken? Heb je niet allang aangetoond dat je de brains hebt voor deze materie, en is dat niet ruimschoots voldoende (zeker op jouw leeftijd?)

Of ben je studeren-verslaafd, als in: de locatie, de mensen, de professoren, het sociale aspect, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Wat wil je doen met de kennis vanuit je opleiding? Ga je dan een andere baan zoeken, wil je een compleet andere werk richting op, of is het gewoon een hobby/interesse die je verder uit wilt werken. Is het een investering of een uitgave?

Zou voor mij relevant zijn mbt hoeveel tijd en geld ik erin wil stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:20:
Wat betreft "elektronica" kan je met een informatica-achtergrond een heel eind komen door een stel Arduino-modules aan elkaar te knopen. Daar komt inderdaad vooral veel programmeren bij kijken, dus als je een informatica-achtergrond hebt kan je dat heel goed als hobby doen (wel ervaring). En ook hier heb ik het idee dat er op de arbeidsmarkt meer deuren open gaan met informatica dan met elektrotechniek.
Nu ben ik biased, maar met een elektrotechniek opleiding kom je denk ik bij een hoop IT banen ook prima binnen (zeker als we het over de embedded wereld hebben). Andersom kom je met een IT opleiding niet zomaar bij elektrotechniek banen binnen.

Dat gezegd hebbende, gezien wat TS wil denk ik niet dat welke HBO opleiding dan ook hetgene is wat hij zoekt. Sowieso zal je daar niet snel bij de wis en natuurkundige principes komen, maar los daarvan klagen werkelijkwaar alle technische bedrijven hier dat HBO elektrotechniek veel te veel focust op zaken als project management, en te weinig de daadwerkelijke elektrotechniek kant behandelt.

WO informatica lijkt mij overigens dan ook weer niet wat TS zoekt. Vraag is ook of hij het nu wil als persoonlijke ontwikkeling, of om een baan die richting te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilfred86
@CornermanNL Dat is natuurlijk ook nog een idee. Best wel logisch eigenlijk. @Downloads Een master werd in de eerdere reacties ook genoemd. Mijn bachelor is hbo Forensic Sciences (officieel biotechnologie). Moet wel zeggen dat het niveau op het vwo een stuk hoger lag dan op het hbo. @F_J_K Het gaat me vooral om de verdieping, het papiertje is ook belangrijk, maar secundair. Zeg maar 60/40 verdieping/papiertje. @Tom-Z Bedankt voor je reactie. Dat is ook wat mijn leidinggevende zei, alles is tegenwoordig software. @perform93 Ik heb ook gehoord dat pre masters erg pittig zijn. Welke vooropleiding heb jij en wat doe je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
@Silent7 Bedankt voor de tip, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. @yeth3119 Oh, dat wist ik niet! Da's een goeie inderdaad. @Blue-eagle en @nldls Het gaat me vooral om de verdieping en ook om stevige technische basis voor de rest van mijn carrière. Vóór mijn huidige baan heb ik eigenlijk vooral op kantoor gewerkt (financiële branche en overheid, klantenservice en juridisch beoordelen van zaken). Het vervelende van dat soort banen is dat het moeilijk is om de opgedane kennis mee te nemen naar een volgende werkgever, omdat je vaak met hele specifieke systemen werkt die nergens anders worden gebruikt. @Sissors Dank voor je reactie. Ik neig nu toch sterker naar de WO-kant inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
bij edX en coursera kan je volgens mij alles doen van een certificaat en als je dan een officieel certificaat wil dan reken je pas af. Wij hebben voor onze zoon thuisonderwijs een jaarabbo edX en dan kan hij zelf in overleg de vakken nemen die hij nodig heeft en die hij interessant vindt.

Hij deed een vak International Diplomacy (London University) en moest een stuk schrijven als eindopdracht, je moet dan ook twee stukken van anderen beoordelen en van commentaar voorzien, en van een ander een beoordeling en commentaar krijgen voor het afgerond is.
De andere student die zijn stuk beoordeelde was een Amerikaan die onder Clinton bij buitenlandse zaken had gewerkt, dat vond hij wel erg gaaf om daar lovende woorden van te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36
Wilfred86 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:45:
Verder wil ik me graag verdiepen in statistiek, omdat ik het heel interessant vind hoe mensen en dieren beslissingen nemen en hoe je dat in computers kunt nabootsen (als dat al gewenst is).
Als je meer inzicht wilt hebben in hoe mensen denken dan kan ik je zeker "Ons feilbare denken" (Thinking fast and slow) van Daniel Kahneman aanraden! Voor de kosten van dit boek hoef je het zeker niet te laten.
Wilfred86 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:45:
Wat me dan ook intrigeert zijn de "kosten" van een beslissing, bijvoorbeeld een beslissing die 90% accuraat is ipv 100, maar wel slechts 10% rekenkracht kost.
Wat bedoel je met kosten van een beslissing, hoe zie je de relatie met statistiek en waarom intrigeert je dat? Zomaar een paar vragen om je tot nadenken aan te zetten, waarbij 'het waarom' misschien wel de belangrijkste vraag is. Er zijn diverse theorieën uit verschillende wetenschappelijke disciplines over besluitvorming bijvoorbeeld het 'rational actor model' of 'naturalistic decision making'. Dit gaat over hoe besluiten tot stand komen vanuit een sociaal perspectief. Het bereiken van een optimale situatie komt bijvoorbeeld aan bod bij het Pareto-optimum, het Nash-evenwicht of de Breass-paradox. Met behulp van agent-based modeling kan je vervolgens bijvoorbeeld een model maken hoe mensen kiezen voor een bepaalde partij op basis wat hun kennissen stemmen. Samengevat vanuit meerdere perspectieven kan je naar besluitvorming kijken en het is aan jou om deze tools vervolgens toe te passen op vraagstukken.

Ik ga je geen pasklaar antwoord geven op je vragen. Ga vooral met een open blik op onderzoek uit naar wat je interessant lijkt. In overleg met een studie adviseur en evt. werkgever vertaal je dat vervolgens naar een voor jou haalbaar plan. Er is niks mis mee om op latere leeftijd nog een (universertaire) master te volgen. Toen ik eind dertig was heb ik mijn eerste master afgerond en nu ben ik halverwege een tweede master aan een Technische Universiteit. Het vraagt vooral erg veel doorzettingsvermogen en (priori)tijd voor studie. Het kost zeker ook geld, maar als de opleiding meerwaarde voor je werkgever heeft, zoals bij mij het geval, ligt daar een mogelijke oplossing.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

harmen76 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:15:
[...]
Wat bedoel je met kosten van een beslissing, hoe zie je de relatie met statistiek en waarom intrigeert je dat?
"Ga je voor een RTX 3090, of voldoet een 3070?" :P
Besliskunde. Die ook wel een lichte link heeft met statistiek, al was het omdat het vriendjes zijn die met z'n tweeen in een Vereniging voor statistiek en pperations research zitten :P
Wilfred86 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:10:
@F_J_K Het gaat me vooral om de verdieping, het papiertje is ook belangrijk, maar secundair. Zeg maar 60/40 verdieping/papiertje.
Ah zo. Reden dat ik het vroeg is omdat je heel wat van de inhoud tegenwoordig ook zelfs gratis mee kan krijgen. Maar dan dus zonder (live begeleiding of) BSc-titel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je die tweede optie echt leuker vind (ik zou denk ik voor de eerste optie gaan), kun je dan niet besparen in je vaste lasten? Misschien goedkoper gaan wonen, niet op vakantie gaan etc. Misschien kun je dan zelfs wat minder werken dat je meer tijd hebt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
Heb je gekeken naar de Engelse variant van de Open Universiteit? https://www.open.ac.uk/co...thematics-and-physics-q77

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Wilfred86 Bekende situatie, ik heb een paar jaar geleden op 33-jarige leeftijd het vwo (ng) en een paar jaar daarvoor havo (ng+nt) bij de lokale vavo gehaald waarna ik tegen hetzelfde aanliep.

Uiteindelijk heb ik vorig jaar op kosten van het UWV een opleiding in het particulier onderwijs gevolgd, waarbij de onderwijsinstelling tevens detacheerder is en aan jobcoaching doet. Dat heeft het UWV aardig wat € gekost en dan tel ik de vergoedde reiskosten (Enschede<->Amersfoort met OV) nog niet eens mee :X

Regulier onderwijs wilden ze niet vergoeden of zelfs aan meebetalen omdat dat te lang zou duren, ter vergelijking: de opleiding van vorig jaar duurde een maand of 9.

Het UWV vergoedde dit in de hoop dat ik daarmee mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot en hopelijk ooit eens uit de wajong kom, het op latere leeftijd havo en vwo gehaald te hebben werd door mijn arbeidsdeskundige als argument gebruikt om te laten zien dat ik verder wil komen :)

Helaas zit ik echter nog steeds werkloos thuis. Werkgevers beweren te staan te springen om personeel, maar zodra de wajong genoemd wordt hebben ze ineens niemand nodig of reageren gewoon niet op pogingen van contact van mijn jobcoach :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilfred86
Hallo allen, wederom bedankt voor de reacties. Ik ben jullie niet vergeten; vanwege drukte op het werk reageer ik later even inhoudelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Is het niet zo dat je stage moet lopen bij een master? Het is niet alleen studeren maar nog een hoop meer.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilfred86
@Silent7 Wat een leuke anekdote, dat is nog eens een verrassing. Ik zal die sites eens goed bekijken.

@harmen76 Grappig dat je dat boek noemt, is toevallig een van mijn favoriete boeken, echt een aanrader. De zaken die je daarna noemt zijn eigenlijk allemaal nieuw voor me. Genoeg te leren dus. Met name bij dieren intrigeert het me. Bijvoorbeeld fruitvliegjes die behoorlijk "dom" zijn qua navigatie, terwijl ze als soort wel succesvol zijn omdat ze vol op reproductie inzetten. Dat kan dus wel "uit". Echt gaaf om te horen dat je nu al met je tweede master bezig bent!

@F_J_K Ik kan ze beide niet betalen, dus dat is een makkelijke beslissing 😅. Het liefst wil ik wel een "officiële" studie doen, omdat dat voor mij een stok achter de deur geeft qua motivatie. Ook vind ik de samenwerking en competitie met medestudenten heel leuk. Een stukje gezonde sociale druk om goed je best doen.

@Marzman Dat is ook waar ik aan zat te denken inderdaad. 3 dagen werken icm studie is vast en zeker goed vol te houden.

@RodeBarret Interessant, ik zal er eens naar kijken!

@Raven Leuk om te horen dat ik niet de enige ben! Wat een apart verhaal met het UWV. Wel jammer dat je tot nu toe niks hebt gevonden. Dat komt vast goed op den duur!

@Salvatron Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik ben zelf vooral erg van de theorietjes 🙂.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilfred86 op 19-07-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
Op dit moment neig ik sterk naar een master Artificial Intelligence aan de OU. Hier zou ik dan een premaster voor moeten volgen om enigszins "up to speed" te raken. Omdat het een master is valt het redelijk mee qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 15:19
Ik heb de reactie verwijderd, want het wordt door een aantal reageerders niet echt begrepen.

[ Voor 84% gewijzigd door mavaros op 19-07-2022 21:31 . Reden: onbedoelde ophef ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
mavaros schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:07:
Wat u wilt wordt bij ons in de stad onderwezen. Maar u komt niet zomaar in zo'n studie. Zelfs als je allemaal achten hebt gehaald kom je niet in aanmerking.

Ik denk dat u zichzelf moet neerleggen bij het feit dat ze niet op u zitten te wachten. Klinkt naar, maar zo bedoel ik het niet. Je wordt er gefrustreerd van, want jouw plekkie wordt door een Aziaat ingevuld. Zo werkt de wereld op onze universiteit/TH.

Als je al 36 bent, moet je lekker je poen verdienen zoals je nu kan doen. Het scholen kan altijd, maar dan moet u genoegen nemen met een eenvoudige opleiding. U kan ook aan zelfstudie gaan doen. Kost wat zelfdiscipline, maar het is wel te doen.

Wat u moet doen weet ik dus niet echt, maar de wilde gedachte herken ik wel.
Wat enorm zonde, zo'n advies als dit. Scholen is belangrijk en 36 is zéker niet oud.
Je kunt ook met 50+ nog een master o.i.d. doen en dan daarna nog toffe stappen maken (inhoudelijk en financieel). Dus bij 36 ook nog zeker.

Alleen moet je wel de tijd, moeite en het geld erin kunnen/willen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 15:19
Mijre schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Wat enorm zonde, zo'n advies als dit. Scholen is belangrijk en 36 is zéker niet oud.
Je kunt ook met 50+ nog een master o.i.d. doen en dan daarna nog toffe stappen maken (inhoudelijk en financieel). Dus bij 36 ook nog zeker.

Alleen moet je wel de tijd, moeite en het geld erin kunnen/willen steken.
Zelfde reden als mijn eerdere reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door mavaros op 19-07-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Wilfred86 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:31:
@Salvatron Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik ben zelf vooral erg van de theorietjes 🙂.
daarom zeg ik het, ik zelf zou waarschijnlijk geen master doen als je daar stage voor moet gaan lopen, is me teveel bombarie.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 16:01
Je studiekosten kan je opgeven bij je inkomstenbelasting, dan krijg je een deel terug. Ik had ongeveer 1/3 terug gekregen.

scheelt toch weer 1 jaar als je een 3 jarige studie doet.

Suc6 alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Unknown Alien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:24:
Je studiekosten kan je opgeven bij je inkomstenbelasting, dan krijg je een deel terug. Ik had ongeveer 1/3 terug gekregen.
Dat kan niet meer, die aftrekpost is vervangen door het STAP-budget.
Pagina: 1