Wat doet deze kabel in mijn kruipruimte.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:45
We wonen in een ex huurwoning (tussenwoning) uit 1964. Bij het slopen van onze vloer kwamen we vandaag een kabel tegen. Deze splitst zich in 4 losse kabels d.m.v een verdeeldoos. De 4 kabels verdwijnen in de fundering naar de buren toe. De andere zijde van de kabel (1 dikke kabel) lijkt naar de andere buren te lopen.

De kabel lijkt te bestaan uit allemaal kleine aders en hebben wel iets van data kabels, zoals bij een UTP kabel.

Erg opmerkelijk. En ik zou hem eigenlijk gewoon door willen knippen, wat moet een kabel van de buren links naar de buren rechts van mij immers onder mijn vloer.:p Het enige wat ik kan bedenken is dat het van de woningbouw was voor de huizen te koop werden gezet.

Hierbij een foto van de kabel naar de fundering met de buren (beide kanten) en de "verdeeldoos". Ben benieuwd wat jullie denken dat het is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj7JG6ciAgSZLcuVvijHvOxDSf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHdDlWAZnx7jc4jM3WWnbtn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZq4on53OE3xYzdFHfjHuMtUEpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsrX0rXDHNkEZEfEtnMk1b9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbPjPqkR7LKewbaWIZxQVAx_tiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlDLAVNXokjof0TVM1gVQOu1.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het lijkt iets van telefonie. De vraag is dan alleen of het nog in gebruik is, of ondertussen niet meer.

Hoe ziet jouw telefoonaansluiting er uit, is dat toevallig een soortgelijke kabel? Wel raar dat er geen afsplitsing zit die in je eigen woning blijft.

Misschien kun je eens bij de buren (aan de kant waar de dunne kabeltjes naartoe gaan) vragen. Het zou logisch zijn als 3 kabels daar de kruipruimte over steken en 1 kabel in de woning blijft. Even kijken waar die uitkomt en je bent een stuk wijzer.

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 09-07-2022 19:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 23:18
harrr schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:23:

Hierbij een foto van de kabel naar de fundering met de buren (beide kanten) en de "verdeeldoos". Ben benieuwd wat jullie denken dat het is.
Ik denk aan een oude telefoonkabel ...
Maar dan zou ik verwachten dat je zelf ook ergens in huis het restant tegen moet komen. (is wellicht door de vorige al weg gesloopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Het ISRA punt van KPN zit heel ergens anders en komt van buiten direct aan in de woonkamer. Net als de COAX van Ziggo. Glasvezel weer op een andere plek. Het lijkt dus geen telefonie kabel voor nu.

De buren hebben beide een betonvloer, dus het is niet meer te controleren wat die kabel doet en waar hij vanaf de buren eventueel nog naartoe loopt.

De buurvrouw die er woont heeft de vloer ook niet gestort, die kwam er daarna pas wonen, net als de buren aan de andere kant. Verwacht dus niet dat die het me kunnen vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bestaat jouw blok uit 4 huizen? Toevallig? I call telefonie of kerktelefoon.
Neem anders even contact op met https://www.kpnnetwerk.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 09-07-2022 19:41 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:18
Zoek eens op google naar wat plaatjes van stap58, dat is telefonie en dit lijkt er wel heel veel op.

En gezien de leeftijd van het huis klopt dat ook heel aardig..

[ Voor 24% gewijzigd door _root op 09-07-2022 20:06 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58
Vermoedelijk de hoofdkabel voor de telefoonaansluiting van meerdere woningen.
vooral bij rijtjeshuizen werd tijdens de bouw de kabel door de kruipruimtes getrokken en afgetakt per woning.
Dat scheelde flink wat graafwerk vanaf de straatzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik heb in mijn kruipruimte (bij 1978) ook de telefonie en coaxkabels van 3 van mijn buren liggen. Die komen, net als de HWA, vanuit de straat onder mijn huis en gaan vanuit daar beide kanten op door daarvoor bedoelde openingen in de fundering.

Strikt genomen zou er volgens mij iets over in mijn koopcontract moeten staan, maar nooit op nageslagen.

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 09-07-2022 21:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dit is een „STAP-58” kabel voor 4 kanalen draadomroep en 2 telefoonlijnen per pand.

In mijn vorige woning zat er ook eentje, maar daar was die niet meer aangesloten (ontdekte de KPN monteur). Je ziet regelmatig op Tweakers dat het telefoonsignaal wel nog steeds via zo'n oude kabel het huis in komt.

Het standaard aanleggen van deze kabel stamt van de toekomstvisie uit 1958 dat op termijn bijna ieder gezin in Nederland rijk genoeg zou zijn om de luxe van een (analoge) telefoonlijn te kunnen betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door aawe mwan op 09-07-2022 21:49 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Qwerty-273

Meukposter

Kerktelefoon (afhankelijk van waar je huis staat) of wellicht als onderdeel van de oude huurwoningen een nood/notificatie systeem bijvoorbeeld als de woningen op ouderen of hulpbehoevenden gericht waren.

Nu durf ik niet te zeggen hoelang dat al is, maar zviw gebruikt KPN al heel lang een blauwe mantelbuis voor hun kabels.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Stap 58 dus. Een "oud" pand zit vol verrassingen. Dank voor jullie reacties.

En dan nu de vraag: wat moet ik er mee. We zijn van plan een betonvloer te gaan storten. Het lijkt erop dat aan de kanten van mijn buren ook beton ligt op die kabel. Men heeft ook daar ADSL en COAX via een aparte eigen kabel.

Zou ik deze gewoon kunnen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:37
hebben jullie geen intercom ? (centrale voordeur etc ?)
daar gebruken ze ook zulke dunne draadjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Tang erin en er gaat vanzelf iemand over iets klagen.

Zoniet is het 'obsolete'.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Skyrunner schreef op zondag 10 juli 2022 @ 06:34:

Ik ken iemand die zo dacht en dat ook op die manier heeft gedaan en als dank een hele dikke factuur heeft gekregen van de kpn. :+

[ Voor 243% gewijzigd door twain4me op 10-07-2022 07:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41

Asteroid9

General Failure

Als er toch beton overheen gaat kun je hem toch prima laten liggen? Dan loop je ook geen enkel risico met wegknippen, dat zou mijn keuze zijn.

Als er dan een storing is mag KPN dat sowieso oplossen, niemand verbiedt je een nieuwe vloer te leggen, doelbewust kabels doorknippen is toch net een ander verhaal.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Skyrunner schreef op zondag 10 juli 2022 @ 06:34:

Dat is wel écht de domste opmerking.
Zomaar dingen kapot maken om dan te kijken of iemand gaat klagen. Daarbij, alsof de buren direct door zouden hebben dat, zodra hun telefoon het ineens niet meer doet, het door jouw actie komt onder jouw huis.
Daar gaat dan eerst nog een heel onderzoek aan vooraf en tegen de tijd dat ze erachter komen dat het onder jouw huis zit krijg jij mooi een tweeledige factuur voor je kiezen: 1 voor reparatie en 2 voor onderzoekskosten die op jou verhaald gaan worden.
Plus dan nog het verzoek om je net gestorte vloer er weer uit te bikken want ze moeten toch echt bij dat verdeelpunt zijn. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39

lordsnow

I know nothing

harrr schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:09:
Stap 58 dus. Een "oud" pand zit vol verrassingen. Dank voor jullie reacties.

En dan nu de vraag: wat moet ik er mee. We zijn van plan een betonvloer te gaan storten. Het lijkt erop dat aan de kanten van mijn buren ook beton ligt op die kabel. Men heeft ook daar ADSL en COAX via een aparte eigen kabel.

Zou ik deze gewoon kunnen verwijderen?
KPN is al begonnen om DSL uit te faseren op plekken waar glasvezel ligt. Als je glasvezel hebt, of binnenkort krijgt, dan zou je deze kabels (tzt) kunnen verwijderen. Wel even checken bij de buren of die toevallig nog DSL gebruiken voordat je dingen weghaalt, natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door lordsnow op 10-07-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 05-06 18:41
Staan deze dingen niet geregistreerd bij Kadaster wie de eigenaar ervan is?
En dan de eigenaar even op de hoogte stellen met de vraag of die kabel nog in bedrijf is?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:16
mr_evil08 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:12:
Staan deze dingen niet geregistreerd bij Kadaster wie de eigenaar ervan is?
En dan de eigenaar even op de hoogte stellen met de vraag of die kabel nog in bedrijf is?
Vroeger ging dat allemaal niet zo nauwkeurig. Er werd gewoon een kabel van a naar b aangelegd en als dat toevallig onder iemands anders pand of door een ander perceel liep dan was dat zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:33
Doe een klic melding voor je adres. Daar zouden alle kabels die je perseel opgaan op moeten staan inclusief eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:31
Is stap 58 kabel. Grote kans dat ie niet meer actief is aangezien vrij veel is vervangen vanwege de slechte eigenschappen (is eigenlijk niet geschikt voor ((b)v)vdsl Je zou het bij KPN kunnen navragen.

Wegknippen nooit doen! Als dat herstel moet worden krijg je een dikke factuur :).

Bij mijn huis lopen ook alle dsl en coax kabels onder het huis door. De coax is al eens vervangen en loopt nu door de tuin net als de glasvezel. Ik zou dus alle oude coax kabels bij ieder huis weg kunnen trekken 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

Jan-man schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:07:
Is stap 58 kabel. Grote kans dat ie niet meer actief is aangezien vrij veel is vervangen vanwege de slechte eigenschappen (is eigenlijk niet geschikt voor ((b)v)vdsl Je zou het bij KPN kunnen navragen.

Wegknippen nooit doen! Als dat herstel moet worden krijg je een dikke factuur :).

Bij mijn huis lopen ook alle dsl en coax kabels onder het huis door. De coax is al eens vervangen en loopt nu door de tuin net als de glasvezel. Ik zou dus alle oude coax kabels bij ieder huis weg kunnen trekken 🫣
Ik ben wel benieuwd hoe je een rekening kan krijgen voor een kabelherstel die door je kruipkelder loopt. Zolang er geen overeenkomst is, of het ergens in een koopakte of andere akte staat vermeldt hebben anderen toch niet zomaar het recht om jouw grond, of je woning, te gebruiken voor het doorvoeren van kabels?

Wanneer je dus spullen uit jouw koopwoning (met eigen grond, geen erfpacht) verwijdert die niet van jou zijn dan zou dat niet jouw probleem moeten zijn. Dan had de eigenaar van de kabel/dienst maar z'n zaakjes moeten regelen.
Anders ga ik vanaf morgen jouw kelder gebruiken om wat dozen op te slaan, en krijg je een rekening wanneer je mijn spullen zomaar weggooit. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Theo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je een rekening kan krijgen voor een kabelherstel die door je kruipkelder loopt. Zolang er geen overeenkomst is, of het ergens in een koopakte of andere akte staat vermeldt hebben anderen toch niet zomaar het recht om jouw grond, of je woning, te gebruiken voor het doorvoeren van kabels?

Wanneer je dus spullen uit jouw koopwoning (met eigen grond, geen erfpacht) verwijdert die niet van jou zijn dan zou dat niet jouw probleem moeten zijn.
Je doet nu een hoop aannames dat er geen overeenkomsten zouden zijn of dat het nergens vermeld is in de koopakte. Er kan zelfs sprake zijn van erfdienstbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
vroeger in de jaren 1960-1970 had je de draadomroep, door de PTT in een kabel doorgegeven signaal van 4 radiozenders waar je thuis alleen maar een luidspreker op hoefde aan te sluiten. in het kastje thuis zat een trafo om het signaal naar 8ohm belasting om te zetten.

wat ik op de foto's zie zou het wel een draadompoep kabel kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Goed om te weten: over die kabel staat niks in mijn koopakte. Wel over de PTT wijk kast achter in mijn tuin, waar ik KPN ten alle tijden toegang tot moet verschaffen.

Maar deze kabel gaat niet naar die kast, die gaat van mijn buurman naar mijn buurvrouw aan de andere kant.

De kabel ligt in elk geval niet in de weg. De buren aan beide zijden gebruiken hem niet en hebben er beton overheen gestort, dus dat ga ik ook maar gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Theo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:38:
Wanneer je dus spullen uit jouw koopwoning (met eigen grond, geen erfpacht) verwijdert die niet van jou zijn dan zou dat niet jouw probleem moeten zijn.
Thanks voor de tip, ik ga morgen even mijn elektra- en gasmeter verwijderen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 10 juli 2022 @ 06:58:
[...]

Ik ken iemand die zo dacht en dat ook op die manier heeft gedaan en als dank een hele dikke factuur heeft gekregen van de kpn. :+
En dat had ik bijna met de intercomkabel van het gebouw gedaan. Wordt gesplitst in mijn appartement en hangen allemaal losse kabels. Makkelijk altijd om te labelen zodat je weet waar de kabels naar toegaat of dat je er van af moet blijven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Laatst online: 30-05 17:32
DonJunior schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Dat is wel écht de domste opmerking.
Zomaar dingen kapot maken om dan te kijken of iemand gaat klagen. Daarbij, alsof de buren direct door zouden hebben dat, zodra hun telefoon het ineens niet meer doet, het door jouw actie komt onder jouw huis.
Daar gaat dan eerst nog een heel onderzoek aan vooraf en tegen de tijd dat ze erachter komen dat het onder jouw huis zit krijg jij mooi een tweeledige factuur voor je kiezen: 1 voor reparatie en 2 voor onderzoekskosten die op jou verhaald gaan worden.
Plus dan nog het verzoek om je net gestorte vloer er weer uit te bikken want ze moeten toch echt bij dat verdeelpunt zijn. :X
De domste opmerking hier is jouw reactie op wat overduidelijk een witz was.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

Xander schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:28:
[...]

Thanks voor de tip, ik ga morgen even mijn elektra- en gasmeter verwijderen. :)
Daar heb je een ATO voor met de netbeheerder via de energieleverancier (Aansluit en Transport Overeenkomst). Dus voor de meters, de hoofdaansluiting en de hoofdkabel/hooffgaspijp heb jij juridische afspraken gemaakt. Daarom, wanneer jij de ATO opzegt, komen ze ook alles verwijderen tot aan de straat omdat er geen juridische overeenkomst meer actief is om hun spullen in jouw huis/tuin te hebben.
Hetzlfde geldt ook voor je coax/glasaansluiting; daar staat ook een overeenkomst tegenover.

Dus vandaar ook mijn vraag: Stel dat de TS geen enkel overeenkomst of akte heeft voor het gebruik van zijn grond en woning, en hij verwijdert dan de spullen. Waarom zou hij dan een rekening kunnen ontvangen? Wat heeft hij fout gedaan?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Skyrunner schreef op maandag 11 juli 2022 @ 03:57:
[...]

De domste opmerking hier is jouw reactie op wat overduidelijk een witz was.
Oh ja.. natuurlijk. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Theo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 06:25:
[...]

Dus vandaar ook mijn vraag: Stel dat de TS geen enkel overeenkomst of akte heeft voor het gebruik van zijn grond en woning, en hij verwijdert dan de spullen. Waarom zou hij dan een rekening kunnen ontvangen? Wat heeft hij fout gedaan?
Stel dat jij je auto op mijn erf zet. We hebben geen enkele overeenkomst of akte waar in daar iets over staat. Stel dat ik dan jouw auto door midden knip, wat heb ik dan fout gedaan? 8)

Ik _denk_ dat in beide gevallen de conclusie is dat de spullen van iemand anders zijn, en als je die beschadigt, dat je dan aansprakelijk bent voor de schade.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1