Vraag

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
Vorige maand is mijn opa overleden. En 15 jaar daarvoor was mijn oma al overleden.
Nu moet alles dus bekeken worden en geregeld worden.

Mijn opa heeft nog de laatste 3 jaar in een verzorgingshuis gezeten en die kosten moeten uiteindelijk uit de inboedel nog betaald worden.

Er is heel veel onduidelijk omdat men niet communiceert en als een kip zonder kop van alles maar zegt zonder onderbouwingen.

Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat we nog niks officieels van een notaris hebben gehoord maar wel dat de belastingdienst al op de deur klopt. Ik ben dan vooral benieuwd wat zijn eigenlijk de stappen die doorlopen moeten worden en door wie?

Opa is overleden. Dit wordt geregistreerd bij de gemeente en van daar worden al een hoop instanties geïnformeerd. Uitvaart is inmiddels achter de rug en dat heeft 1 van de kinderen van opa en oma geregeld, zonder overleg en afstemming met andere kinderen.

Er is geen recent testament bij een notaris. Maar wel een oud testament over bepaalde familiaire bezittingen die opa en oma hebben vast gelegd.

Hoe zou nu de afwikkeling moeten starten van de erfenis? Er is alleen dat oude testament en verder niks over vermogen ed. moeten de eerstelijns nabestaanden zelf een executeur testamentair aanwijzen? En deze alle zaken in kaart laten brengen? Lijkt mij niet dat dit door alle zonen/dochters van mijn opa en oma samen gedaan hoeft/moet worden toch?

En zijn er uitzonderingen op het beneficiair aanvaarden van een erfenis? Men denkt dat ze namelijk beter kunnen verwerpen omdat ze het niet weten en denken alleen met schulden achter te blijven. Maar daar lees ik niks over.
Mag ik aannemen dat je uitstel van betaling kunt krijgen van de belastingdienst die reeds een aanslag heeft gestuurd?
Is er een bepaalde termijn waarbinnen je een erfenis moet afronden?

Ik ben erg benieuwd of er hier iemand meer ervaring mee heeft 😊

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

of een testament oud is maakt in principe niet uit.

wat zegt de notaris als je deze het overlijden laat weten?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• HamuNaptra
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat heeft de belastingdienst je op dit moment gestuurd?

In principe sturen ze je eerst een melding dat je alles moet aangeven wat tot de erfenis behoort. Je krijgt hier 3 maanden de tijd voor. Dit doe je normaal gezien samen met een notaris die de nodige formulieren voor je invult en daarna opstuurt naar de belastingdienst .

Eens de belastingdienst de aangifte heeft ontvangen gaan ze over tot de berekening van de erfbelasting.

Niet echt duidelijk in welke fase je nu ergens zit, ik vermoed dat je alleen melding hebt gekregen van de belastingdienst?

NB bovenstaande is uit ervaring in België, ik neem aan dat NL hier weinig gaat van verschillen

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:25
Gezien het jou opa is, zou ik er zelf niets mee doen. De kinderen van je opa kunnen bij de notaris een verklaring van erfrecht opvragen en dan de boedel verdelen.
Is het niet duidelijk of er nog geld overblijft of misschien alleen maar schulden, dan alsnog vragen aan de notaris wat de beste keuze is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 20:20
De erfgenamen (de kinderen + derden die in het testament zijn genoemd) moeten aangeven of ze de erfenis aanvaarden, beneficiair aanvaarden of afwijzen. Als de overledene dat niet heeft gedaan, kiezen de erfgenamen iemand om het testament uit te voeren. Dat kan iemand uit de familie zijn, of een extern bureau.

Diegene zal moeten uitzoeken wat er nog voor open rekeningen liggen (zorg, uitvaart, schulden). Wat opa voor bezittingen heeft en wat die ongeveer waard zijn. Aan de hand daarvan kan diegene opmaken of er een netto erfenis is of niet.

Die erfenis wordt dan verdeeld over degene die het hebben geaccepteerd. Eventueel volgens een aanwezig testament, en voor de rest gelijk verdeeld. Sowieso moet minimaal de helft eerlijk verdeeld worden onder de kinderen, ook als het testament wat anders zegt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:41
Gecondoleerd
Rustig aan, dit zijn dingen waarop familie opbrekeen dus bedenk vooral eerst hoe jij erin staat en overleg met de mensen in je familie die je vertrouwd
Sterkte!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ollie81
Dankjewel voor alle reacties. Ja het is al een heel ding geworden binnen de familie.
Ik ben alleen op de achtergrond (voor mijn moeder) aan het meekijken en denken. Want veel familie kletsen wat onzin af.

Maar hier zitten al hele nuttige reacties tussen. En dat komt ook overeen met wat ik dacht.

Ik heb zelf de papieren die tot nu toe na overlijden zijn binnen gekomen niet gezien. Noch mijn moeder. Dat soort info wordt helaas niet gedeeld (uit zichzelf). En als je er naar vraagt zeggen ze ‘vertrouw je niet wat ik net verteld heb’.
Dus dat wordt een gezellige boel waar ik zeker niet zomaar in verzeild wil raken.

Ik vermoed idd dat de belastingdienst alleen een melding heeft gestuurd tot nu toe.
Maar als in NL ook de 3 maanden geldt moeten ze opschieten….

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Ollie81 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:34:
Mijn opa heeft nog de laatste 3 jaar in een verzorgingshuis gezeten en die kosten moeten uiteindelijk uit de inboedel nog betaald worden.
Hoe bedoel je dat? Had je opa een schuld bij het CAK o.i.d.?

Acties:
  • +12Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 22:13
Je gaat niks van een notaris horen als je zelf geen contact opneemt met een notaris…
Je geeft namelijk een notaris de opdracht om een verklaring van erfrecht op te stellen.
De termijn van de belastingdienst is 8 maanden. Dat lijkt lang maar is het niet. In de praktijk is het nog altijd veel te kort aangezien je veel moet regelen en uitzoeken.

[Voor 7% gewijzigd door shadowlyse op 09-07-2022 19:36]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02
shadowlyse schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:35:
Je gaat niks van een notaris horen als je zelf geen contact opneemt met een notaris…
Je geeft namelijk een notaris de opdracht om een verklaring van erfrecht op te stellen.
De termijn van de belastingdienst is 8 maanden. Dat lijkt lang maar is het niet. In de praktijk is het nog altijd veel te kort aangezien je veel moet regelen en uitzoeken.
Dit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ollie81
shadowlyse schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:35:
Ah 8 maanden is iig iets. Maar mee eens dat het kort is.

Verklaring erfrecht is dat iets dat nu moet gebeuren? Of als de boel inzichtelijk is? Of leg je daarin ook vast wie executeur testamentair is?

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 22:13
Ollie81 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:04:
[...]

Ah 8 maanden is iig iets. Maar mee eens dat het kort is.

Verklaring erfrecht is dat iets dat nu moet gebeuren? Of als de boel inzichtelijk is? Of leg je daarin ook vast wie executeur testamentair is?
Het is wel handig om te regelen.
Je legt niks vast. De notaris doet onderzoek, vraagt o.a. het testament op en schrijft de erfgenamen aan. Daarna schrijft de notaris zijn bevindingen in de vve op. Soms is een vve nodig om bij bankrekeningen van de overledene te komen. Als er een executeur is komt dag er ook in te staan.

• StevenK
Ollie81 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:04:
[...]

Die verklaring is er om helder te krijgen wie er erfgenaam is. ..https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-een-verklaring-van-erfrecht-en-wanneer-heb-ik-deze-nodig

• Ollie81
Thanks again. Het betreft een grote familie. Er moet iig 1 persoon nu verstandig zijn om de boel in werking te zetten.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ollie81 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:46:
Thanks again. Het betreft een grote familie. Er moet iig 1 persoon nu verstandig zijn om de boel in werking te zetten.
Als ik al lees, dat er nu al strubbelingen zijn en opmerkingen als "Vertrouw je niet wat ik net heb gezegd" dat zijn bij mij al Red Flags waar ik ver vandaan zou willen blijven.

Het is al erg genoeg dat Opa overleden is, en dan vervolgens komen de dollartekens in de ogen van de rest van de familie. Ik zou zelf voorstellen, om als mediator ertussen te gaan zitten en gewoon lekker rustig het gesprek aangaan van goh, laten we eens nader tot elkaar komen, wat weten we, wat kunnen we, wat is de huidige stand van zaken.

Het oude testament is o.a. een belangrijke zaak die ook besproken dient te worden. Welke verdeling of welke wensen staan daar in beschreven. Naar aanleiding daarvan, althans mijn mening moet men zich conformeren en voldoen.

Ik twijfel echter of ik zelf hier mediator in zou spelen, het is spelen met vuur als de situatie die je schetst actueel is. ;w

Acties:
  • +14Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-08 12:40
De overheid heeft een wizard die het precies uitlegt: https://www.rijksoverheid.../checklist-bij-overlijden

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ollie81
Tweakez schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:22:
[...]

Als ik al lees, dat er nu al strubbelingen zijn en opmerkingen als "Vertrouw je niet wat ik net heb gezegd" dat zijn bij mij al Red Flags waar ik ver vandaan zou willen blijven.

Het is al erg genoeg dat Opa overleden is, en dan vervolgens komen de dollartekens in de ogen van de rest van de familie. Ik zou zelf voorstellen, om als mediator ertussen te gaan zitten en gewoon lekker rustig het gesprek aangaan van goh, laten we eens nader tot elkaar komen, wat weten we, wat kunnen we, wat is de huidige stand van zaken.

Het oude testament is o.a. een belangrijke zaak die ook besproken dient te worden. Welke verdeling of welke wensen staan daar in beschreven. Naar aanleiding daarvan, althans mijn mening moet men zich conformeren en voldoen.

Ik twijfel echter of ik zelf hier mediator in zou spelen, het is spelen met vuur als de situatie die je schetst actueel is. ;w
In dit soort gevallen kan het denk ik nooit kwaad als een echte externe dit gaat doen. Ik gok dat er namelijk nog wel meer boven komt drijven…

We gaan het meemaken. Ik ga mijn moeder van een advies voorzien met bijbehorende bronnen. De kan zij dan doorzetten.

Voor mijn moeder is het probleem het minst groot aanwezig, dat is ergens wel een geruststelling. Ook al is dit soort gedoe voor de familiaire banden natuurlijk nooit goed. Maar je leert de mens nu kennen en dat is ook een levensles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als de verwachting is dat er geen vetpot is, en er ook geen fysieke herinneringen zijn die je graag krijgt, is het ook een optie om beneficiair te aanvaarden en verder van een afstand maar zien wat er gebeurt. Een beetje geld is geen familieruzie waard. Zeg jezelf: so what als ze drie tientjes meer voor zichzelf toewijzen. (Zeker als ze al het papierwerk voor je doen).

Let bij verwerpen overigens op dat ook de kleinkinderen dat moeten doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:45:
En als er minderjarigen bij betrokken zijn dan zal een rechter daar een plasje over moeten doen. En die zal de verwerping meestal weigeren als er een positieve erfenis is (hoe klein ook)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ollie81
F_J_K schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:45:
Als de verwachting is dat er geen vetpot is, en er ook geen fysieke herinneringen zijn die je graag krijgt, is het ook een optie om beneficiair te aanvaarden en verder van een afstand maar zien wat er gebeurt. Een beetje geld is geen familieruzie waard. Zeg jezelf: so what als ze drie tientjes meer voor zichzelf toewijzen. (Zeker als ze al het papierwerk voor je doen).

Ja dit wist ik idd.
Familie zei bijv dat nu al alle kleinkinderen een keuze moeten maken maar dat is dus als de ouder verwerpt ze een generatie verder kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Klinkt inderdaad alsof een hoop mensen er iets over roepen maar er weinig vanaf weten.

Laat de kinderen van je opa eerst het testament maar eens opvragen en kijk wat daarin staat. Dit doe je bij de notaris waar het testament ooit is vastgelegd.

Bij het CTR kun je (online) opvragen van wanneer het laatste testament is en bij welke notaris je moet zijn.

Als daar eventueel nog extra erfgenamen in staan of een executeur benoemd wordt weet je al meer waar je aan toe bent.

Hier zitten nog geen kosten aan. Iedereen mag dit opvragen bij de notaris, maar de notaris zal het testament lezen en het je alleen geven als je er ook in staat.

Daarna laten de erfgenamen of aangewezen executeur (mits die de rol accepteert) de verklaring van erfrecht opmaken door een notaris. (mogen zelf kiezen bij welke notaris) Hierin staan de officiële erfgenamen, eventuele executeur, gevolmachtigde, etc.

Dit kost wel geld. Reken op, afhankelijk van het aantal erfgenamen en type aanvaardingen, tussen de 350 en 800 euro.

Kleinkinderen of hele families en dergelijke hebben er nog vrij weinig mee te maken, tenzij anders staat in het testament.

Als er geen executeur is dan moeten de erfgenamen het inderdaad samen / onderling regelen. Om dit te vergemakkelijken kunnen ze wel 1 gevolmachtigde aanwijzen, de notaris legt dit dan ook vast in de verklaring van erfrecht. Deze persoon mag dan namens de andere erfgenamen alles regelen.
Willen ze dat niet? Dan moet inderdaad iedere beslissing samen genomen worden, in overleg.

Ben je bang dat er mogelijk geld zal verdwijnen? Informeer de bank over het overlijden en deze zullen de rekening bevriezen totdat er duidelijk is wie de erfgenamen zijn en alleen hun toegang geven.
Je zou denken dat dit automatisch gaat maar als je dit niet doet blijft de rekening gewoon open, bankpassen blijven werken en ook automatische incasso's lopen door.

[Voor 50% gewijzigd door Navi op 10-07-2022 22:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tenzij de verwachting is dat er heel veel geld te verdelen valt zou ik persoonlijk dit met nog geen stok willen aanraken.
Zeker als de familie groot is, is weinig te halen na betaling van schulden, belasting en meer zaken. Tenzij het over tonnen gaat. Of als je echt heel erg om het geld zit te springen.
Wat er wel te halen is is enorm veel ellende. Ik heb familievetes gezien waarbij er meerdere rechtszaken werden gevoerd over een paar tientjes al dan niet misgelopen rente over een al dan niet vooruit betaald bedrag. Dat liep jaren. Met de bijbehorende proceskosten.

[Voor 5% gewijzigd door Ortep op 10-07-2022 23:04]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ollie81
Voor wie een update interessant vindt.

Dit is idd een situatie waarin je liever niet verzeild wilt raken.

Er is nu 1 persoon die mondeling heeft gezegd dat de financiële afwikkeling geregeld wordt.
Die persoon lijkt steeds meer op dat die eigenlijk niet meer handelingsbekwaam is na een hersenbloeding. Maar niemand die daar de vingers aan wil branden. En iedereen laat het gebeuren. De 2 mensen die wel proberen aan te geven dat de verhalen steeds veranderen worden met de grond gelijk gemaakt….

Vandaag gaan we linksom en morgen rechtsom. Soms is het op uurbasis dat de mening al veranderd.

Ik vind het maar een ‘enge’ situatie en niemand die daadwerkelijk stappen zet of kan/durft te zetten.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29
Sterkte met de situatie. Stap 1 moet gewoon gezet worden: naar de notaris. Hij/zij kan opstellen wie de erfgenamen zijn.

Daar beginnen. Nergens anders. En nee, jij doet dat niet, maar iemand uit de familie. Wellicht je moeder?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Het is daarom ook zo belangrijk dat je zaken zoals erfenis van ouders vastlegt bij leven en dit ook bespreekt met je ouders die bij leven zijn. Zo krijg je dus dergelijke situaties niet. Ik heb zelf ook al afspraken gemaakt met broers en zussen.

Als erfenis geld oplevert i.p.v. schulden, gewoon gelijkwaardig verdelen en samen rouwen en het een plekje geven. Lukt dit niet, dan kent het hele proces alleen maar verliezers. Geld is het allemaal niet waard. Uiteindelijk gaan we toch allemaal naakt naar het hiernamaals.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Ollie81
DiedX schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:50:
Sterkte met de situatie. Stap 1 moet gewoon gezet worden: naar de notaris. Hij/zij kan opstellen wie de erfgenamen zijn.

Daar beginnen. Nergens anders. En nee, jij doet dat niet, maar iemand uit de familie. Wellicht je moeder?
Na alle verhalen kijk ik wel uit. Je ziet nu pas de ware aard van mensen.

Helaas geloven ze alleen hun eigen ideeën en zelfs mijn moeder wordt niet gehoord…
Dus ook al wilt mijn moeder actie in de tent wordt toch niet geluisterd. :(

• Ollie81
Monkeydancer schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:02:
Het is daarom ook zo belangrijk dat je zaken zoals erfenis van ouders vastlegt bij leven en dit ook bespreekt met je ouders die bij leven zijn. Zo krijg je dus dergelijke situaties niet. Ik heb zelf ook al afspraken gemaakt met broers en zussen.

Als erfenis geld oplevert i.p.v. schulden, gewoon gelijkwaardig verdelen en samen rouwen en het een plekje geven. Lukt dit niet, dan kent het hele proces alleen maar verliezers. Geld is het allemaal niet waard. Uiteindelijk gaan we toch allemaal naakt naar het hiernamaals.
Klopt helemaal.

• DiedX
Ollie81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Na alle verhalen kijk ik wel uit. Je ziet nu pas de ware aard van mensen.

Helaas geloven ze alleen hun eigen ideeën en zelfs mijn moeder wordt niet gehoord…
Dus ook al wilt mijn moeder actie in de tent wordt toch niet geluisterd. :(
Eerder is het CTR genoemd. Iemand moet iemand naar een lokale notaris toe (daar zijn kosten aan verbonden) om een akte van erfrecht op te laten maken. Als dat niet gebeurd, dan wordt het sluiten van rekeningen e.d. ook lastig.

Moeilijk. Maar uiteindelijk is het jouw zaak niet.

• Ollie81
DiedX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Eerder is het CTR genoemd. Iemand moet iemand naar een lokale notaris toe (daar zijn kosten aan verbonden) om een akte van erfrecht op te laten maken. Als dat niet gebeurd, dan wordt het sluiten van rekeningen e.d. ook lastig.

Moeilijk. Maar uiteindelijk is het jouw zaak niet.
Inmiddels begrepen dat dat in gang is gezet (eindelijk)

Men heeft het over dat er ook een juridische kwestie hangt aan het testament. Kun je als familie 1 advocaat in de armen nemen of zal iedereen een eigen advocaat nodig hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
Ollie81 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 04:56:
[...]

Inmiddels begrepen dat dat in gang is gezet (eindelijk)

Men heeft het over dat er ook een juridische kwestie hangt aan het testament. Kun je als familie 1 advocaat in de armen nemen of zal iedereen een eigen advocaat nodig hebben?
Ik vermoed dat er de executeur benoemd moet worden. Een advocaat is niet nodig, maar degene die uit moet zoeken wie wat krijgt (dus die executeur) ligt vermoedelijk heel gevoelig bij jullie.

Dus: geen advocaat nodig, maar een externe executeur zie ik er met de huidige verhalen wel van komen. Óf knallende ruzie, maar die heb je al :)

Niet al te druk over maken. Uiteindelijk zijn het jouw zaken niet. En lief blijven voor mams :)

• StevenK
Ollie81 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 04:56:
[...]
Een advocaat betekent in de regel dat er discussie is en een advocaat mag - behalve in echtscheidingen - niet tegelijkertijd tegenstrijdige belangen behartigen, dus alleen al daarom krijg je dan de situatie dat elk 'kamp' een eigen advocaat zal moeten zoeken.

Maar het is vaak fijner als je geen advocaat nodig hebt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Ollie81 Wat voor juridische kwestie?

Als het gaat over een eis/wens dat bijvoorbeeld het geld gaat naar Piet, Tante Saar krijgt de boedel of moet er gedoneerd worden naar Stichting Help Mij, zie ik het somber in als het gaat om een paar duizend euro aan waarde.

Advocaat familie en erfrecht zit tussen de 150 - 200 euro per uur. (uitzondering daargelaten)

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:46
Erfenis, altijd leuk... not. Vrijwel altijd gegarandeerd gezeik in de familie. Helaas ook ervaring mee.

Zorg eerst voor een verklaring van erfrecht zodat duidelijk is wie de erfgenamen zijn, daarna een executeur benoemen en aangezien er dus gezeur en onduidelijkheden e.d. tussen de erfgenamen zou ik willen adviseren om een onafhankelijk iemand te nemen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Verhaaltje van mijn kant er bij dan.

Members only: title

@TS ik denk dat er best een en ander aan oude koeien in de sloot kunnen liggen als de familie hier zo mee om gaat. Ik snap dat de tijd er niet voor is, maar deze problemen zouden eerst moeten worden opgelost...

Op 10 MHz blijven steken...

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 13:43

macnerd

No Apples please :-)

Gecondoleerd!

Nog even een kleine toevoeging: als er door een erfgenaam 1 ding wordt meegenomen dat 'in de erfenis valt' - al is het een glazen asbak van een euro - dan aanvaardt de betreffende erfgenaam de erfenis zonder voorbehoud...

MacNerd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

macnerd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:40:
Nog even een kleine toevoeging: als er door een erfgenaam 1 ding wordt meegenomen dat 'in de erfenis valt' - al is het een glazen asbak van een euro - dan aanvaardt de betreffende erfgenaam de erfenis zonder voorbehoud...

Dat is niet zo zwart-wit (meer). Als iets geen waarde heeft voor de schuldeisers, heb je nog niet aanvaard als je het meeneemt. Foto’s of zo. Desalniettemin goed uitgangspunt. (Random Google-“bevestiging”: https://netwerknotarissen...rfenisregels/onderwerpen#)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:16
Even de structureerde aanpak. Je opa is overleden en je moeder leeft nog (toch?). Dus je bent zelf waarschijnlijk geen direct belanghebbende. Maar je wilt je moeder op de achtergrond steunen.

Stap één is te weten komen of er een testament is, en of daarin een executeur is wordt benoemd. Als iemand anders in de familie al wat zaken heeft opgepakt (laten we hem noemen: "Oom Piet") en daarover communicatief is, dan kan die inzicht verschaffen in dat testament.

Als jij (en je moeder) Oom Piet niet vertrouwen, dan moet je zelf even een checken bij het CTR of er ergens een testament van je opa ligt. Je krijgt dan een briefje waarin staat of er een testament is. Als dat zo is, kan een willekeurige notaris dat testament opvragen. Ook als iemand anders (via een andere notaris) dat al gedaan heeft. Als Oom Piet zegt dat er geen testament is, en uit eigen navraag blijkt van wel, dan heb je sowieso een vertrouwensprobleem.

Als er geen testament is, of als in dat testament geen executeur wordt benoemd, dat IS er ook geen executeur. In dat geval moeten de wettelijke erfgenomen de boel gezamelijk regelen. Waarbij er dan wel weer vaak iemand dat praktisch doet (met volmacht van de overige erfgenamen). Maar dat is wat anders dan een executeur.

Als iemand die niet de executeur is zomaar wat gaat zitten doen zonder dat jij (of beter gezegd: je moeder) daar instemming voor heeft gegeven, dan handelt die persoon onrechtmatig.

En er wel een executeur is, kan je die aanspreken op de afhandeling van de erfenis.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
DiedX schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:59:
[...]

Ik vermoed dat er de executeur benoemd moet worden. Een advocaat is niet nodig, maar degene die uit moet zoeken wie wat krijgt (dus die executeur) ligt vermoedelijk heel gevoelig bij jullie.

Dus: geen advocaat nodig, maar een externe executeur zie ik er met de huidige verhalen wel van komen. Óf knallende ruzie, maar die heb je al :)

Niet al te druk over maken. Uiteindelijk zijn het jouw zaken niet. En lief blijven voor mams :)
Een executeur kun je niet meer benoemen na overlijden behalve als er een (of meerdere) in het testament aangegeven staan.

Als deze de rol afwijst/afwijzen is er geen executeur en kun je een gevolmachtigde benoemen of je moet er gezamenlijk uitkomen.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 13:43

macnerd

No Apples please :-)

F_J_K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Dat is niet zo zwart-wit (meer). Als iets geen waarde heeft voor de schuldeisers, heb je nog niet aanvaard als je het meeneemt. Foto’s of zo. Desalniettemin goed uitgangspunt. (Random Google-“bevestiging”: https://netwerknotarissen...rfenisregels/onderwerpen#)
Thanks, weer wat wijzer :)

MacNerd

• Ollie81
Hey, sorry voor de late reactie. Het is een beetje hectisch.

CTR ga ik nog eens even bekijken wat/hoe.
Er is inmiddels naar een notaris gestapt en die gaat nu akte van erfrecht opstellen.

Dan kunnen de zonen/dochters van opa en oma nadenken wat ze willen. Verwerpen/beneficiar aanvaarden/aanvaarden

Men praat veel onzinnig. En men probeert elkaar een richting op te duwen. Vandaag links, morgen rechts en daarna nog 10x heen en weer. Heel irritant.

• Ollie81
Members only:

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Members only:

[Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 05-08-2022 07:32]

• Ollie81
Members only:
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee