P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:29
Huidige situatie:
  • Alfen Single S-line laadpaal
  • CAT7 kabel tussen laadpaal en meterkast (deze kabel is reeds ingegraven).
  • SmartGateway die de P1 poort uitleest en deze via TCP/IP op het interne netwerk beschikbaar maakt voor Home Assistant e.d. (https://smartgateways.nl/...wifi-gateway-met-display/)
De laadpaal wil ik graag koppelen aan de slimme meter i.v.m. load balancing e.d.

Ik heb vernomen dat de volgende oplossing zou moeten werken:
4 aders van de CAT7 kabel af splitsen, en deze op de P1 poort van de laadpaal en de P1 poort van de slimme meter aan te sluiten d.m.v een RJ11 connector.
De overige 4 aders kan ik dan voor een 100mb netwerkverbinding (voor de laadpaal zelf, of eventueel met een switch er tussen, zodat ik ook andere IOT apparatuur daarop kan aansluiten).

Echter vraag ik mij af of er geen andere oplossingen zijn.
Idealiter heb ik een soort converter die het DSMR protocol van de P1 poort uitleest en transporteert over TCP/IP, om die de andere kant weer terug te zetten naar DSMR d.m.v. een P1 aansluiting op de laadpaal.
Dit zodat ik alle 8 aders van de netwerkkabel kan blijven gebruiken voor ethernet, en dus de volle bandbreedte kan gebruiken. En ook omdat dit iets minder gepiel oplevert met de netwerkkabel ;)

Nog mooier zou zijn als ik hier alleen een converter voor nodig heb aan de kant van de laadpaal, en de bestaande SmartGateway kan gebruiken aan de kant van de slimme meter.

Weet iemand of er dergelijke oplossingen beschikbaar zijn?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Beste antwoord (via Gijs007 op 15-07-2022 22:01)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gijs007 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Ik ga dit proberen, wat hoe/wat moet ik op de UART module solderen? Kan ik direct de RJ12 module solderen op de pinnen, of moet er nog een weerstand op, zoals op dit plaatje:

https://static.circuitson...96e746572666163652e706e67
Hangt van de meter af of die een pull-up weerstand vereist. Misschien handig om een paar mini-breadboardjes mee te bestellen voor je gaat solderen: https://www.ebay.de/itm/255283244128

Verder is het aan de meter kant: Ground en Rx van module aan Ground en Tx van meter hangen en 5V op de pin waarmee de meter data gaat versturen. Module instellen als TCP Server met vast IP-adres, baudrate e.d. matchen met de meter.

Aan de laadpaal kant: Vergelijkbaar verhaal, alleen dan Ground en Tx van module aan Ground en Rx van laadpaal. Module instellen als TCP Client en dan IP en TCP poort van de ander opgeven, baudrate matchen met de eerste.

edit:
@Gijs007 Hier trouwens een hele korte instructie (van Waveshare, maakt ook dergelijke modules) van de tool die bij dergelijke modules gebruikt wordt:
Afbeeldingslocatie: https://www.waveshare.com/w/upload/c/c1/NetModuleConfig-1.jpg
De instellingen spreken redelijk voor zich :)

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 11-07-2022 18:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat kan, met een microcontroller of raspberry pi, maar het lijkt mij meer gedoe dan het opsplitsen van die netwerkkabel. Heeft je laadpaal echt meer dan 100 mbit netwerkbandbreedtte nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die gateway die je noemt heeft wifi, kun je die niet gewoon aan je netwerk koppelen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Bigs schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:42:
Dat kan, met een microcontroller of raspberry pi, maar het lijkt mij meer gedoe dan het opsplitsen van die netwerkkabel. Heeft je laadpaal echt meer dan 100 mbit netwerkbandbreedtte nodig?
De laadpaal is bij mijn schuur, daar zit nog wat andere apparatuur die ook baat heeft bij een netwerkaansluiting :)
Ik heb een Raspberry Pi, wat is er nodig om deze P1 (DSMR) output naar de laadpaal te laten genereren?
The Eagle schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:51:
Die gateway die je noemt heeft wifi, kun je die niet gewoon aan je netwerk koppelen?
Dat is ie al, ik zoek alleen nog een oplossing om die data weer terug naar een P1 poort op de laadpaal te brengen. ;)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Twee UART-Ethernet modules waarbij de ene aan de P1-poort van meter hangt en is ingesteld als serial server en de andere bij laadpaal als serial client? Beide maken dan via netwerk verbinding met elkaar, er zijn ook wifi-varianten.

edit:
Iets a la
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/MsIAAOSwkIdiDPi5/s-l1600.jpg
dus :) (klik voor link)

[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 09-07-2022 18:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Wellicht dat ik de data met socat op een fysieke USB poort van een Linux device (bijv. een Raspberry Pi) kan zetten?

Ik doe nu al dit: https://mdieli.net/remote...reader-en-home-assistant/
De data uit de WiFi gateway wordt op die manier op een virtuele USB poort geplaatst, die vervolgens door applicaties kan worden uitgelezen die het DSMR protocol begrijpen.

Wellicht kan ik de virtuele poort, uit het bovenstaande voorbeeld, vervangen voor een echte USB poort, waarop een P1 naar USB kabel is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 Dan zal je een P1-kabel moeten zien te vinden waarbij de Tx is aangesloten, geen idee of dit wel het geval is daar over het algemeen (deze situatie uitgezonderd) alleen de Rx wordt gebruikt. Anders 5V FTDI kabel gebruiken en daar de juiste connector aan doen.

Mocht je een geschikte kabel hebben liggen, dan dien je de ontvangen P1 telegrammen door te sturen naar de /dev/tty* van die P1-/FTDI-kabel die deze dan stuurt naar de laadpaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 10-07-2022 11:02 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jij gaat nooit een Gbit verbinding voltrekken van en naar je laadpaal. Het is maar sensor data van een paar sensors. Als er 512Kbit/sec overheen gaat is het al veel, heel veel. Ik zou gewoon de UTP split truc gebruiken zoals hier gemeld:
NT FAQ
Al zou ik de huidige kabel gewoon laten liggen, en zelf aan beide kanten een splitter maken dat ik er met een koppelstuk aan verbond. En dan een van de twee met RJ45 en de andere RJ11.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:00:
@Gijs007 Dan zal je een P1-kabel moeten zien te vinden waarbij de Tx is aangesloten, geen idee of dit wel het geval is daar over het algemeen (deze situatie uitgezonderd) alleen de Rx wordt gebruikt. Anders 5V FTDI kabel gebruiken en daar de juiste connector aan doen.

Mocht je een geschikte kabel hebben liggen, dan dien je de ontvangen P1 telegrammen door te sturen naar de /dev/tty* van die P1-/FTDI-kabel die deze dan stuurt naar de laadpaal.
Helaas de P1-kabel heeft inderdaad alleen een Rx aansluiting, dus daar gaat mijn plan om met off the shelf componenten te werken.
Raven schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:35:
Twee UART-Ethernet modules waarbij de ene aan de P1-poort van meter hangt en is ingesteld als serial server en de andere bij laadpaal als serial client? Beide maken dan via netwerk verbinding met elkaar, er zijn ook wifi-varianten.

edit:
Iets a la
[Afbeelding]
dus :) (klik voor link)
Ik ga dit proberen, wat hoe/wat moet ik op de UART module solderen? Kan ik direct de RJ12 module solderen op de pinnen, of moet er nog een weerstand op, zoals op dit plaatje:

The Eagle schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:46:
Jij gaat nooit een Gbit verbinding voltrekken van en naar je laadpaal. Het is maar sensor data van een paar sensors. Als er 512Kbit/sec overheen gaat is het al veel, heel veel. Ik zou gewoon de UTP split truc gebruiken zoals hier gemeld:
NT FAQ
Al zou ik de huidige kabel gewoon laten liggen, en zelf aan beide kanten een splitter maken dat ik er met een koppelstuk aan verbond. En dan een van de twee met RJ45 en de andere RJ11.
Ik wil de kabel aan een switch koppelen, zodat ik naast de laadpaal ook ander apparatuur daarop kan aansluiten. (o.a. WiFi accesspoint, en een camera)

[ Voor 20% gewijzigd door Gijs007 op 10-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Helaas de P1-kabel heeft inderdaad alleen een Rx aansluiting, dus daar gaat mijn plan om met off the shelf componenten te werken.

[...]

[...]

Ik wil de kabel aan een switch koppelen, zodat ik naast de laadpaal ook ander apparatuur daarop kan aansluiten. (o.a. WiFi accesspoint, en een camera)
Voor een camera heb je ook geen Gbit nodig, accesspoint kan, maar hoe erg is het als die beperkt wordt met een 100Mbit uplink?

Ik zelf merk het eigenlijk alleen tijdens kopiëren/downloaden dat het netwerk minder snel is, voor internet browsen en streamen is 100Mbit in de praktijk vaak snel zat. Vergeet niet dat bijv. IPTV-ontvangers zelfs met 4K zenders nog altijd genoeg hebben aan een 100Mbit verbinding (mijn KPN-ontvanger van de laatste generatie kan niet eens op Gbit).

En anders kom je al snel op serial-to-ethernet adapters zoals @Raven die deelde. Die prik je aan beiden kanten in een switch en configureer je om onderling een seriële verbinding op te zetten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Hangt van de meter af of die een pull-up weerstand vereist. Misschien handig om een paar mini-breadboardjes mee te bestellen voor je gaat solderen: https://www.ebay.de/itm/255283244128

Verder is het aan de meter kant: Ground en Rx van module aan Ground en Tx van meter hangen en 5V op de pin waarmee de meter data gaat versturen. Module instellen als TCP Server met vast IP-adres, baudrate e.d. matchen met de meter.

Aan de laadpaal kant: Vergelijkbaar verhaal, alleen dan Ground en Tx van module aan Ground en Rx van laadpaal. Module instellen als TCP Client en dan IP en TCP poort van de ander opgeven, baudrate matchen met de eerste.

edit:
@Gijs007 Hier trouwens een hele korte instructie (van Waveshare, maakt ook dergelijke modules) van de tool die bij dergelijke modules gebruikt wordt:
Afbeeldingslocatie: https://www.waveshare.com/w/upload/c/c1/NetModuleConfig-1.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 11-07-2022 18:12 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

[...]

[...]

Maak eens een tekeningetje van hoe je het voor ogen hebt. Er loopt nu UTP naar je laadpaal. Waar wil je dingen aansluiten exact? Ik zou zeggen dat die gateway op de laadpaal moet komen. Wil je nou van de laadpaal af ook nog ethernet verder hebben :? Of wil je die camera en het AP via een apart lijntje aansluiten?

Ik zou namelijk simpelweg zeggen: de UTP die in de laadpaal komt sp[litsen naar RJ45 en RJ11. De RJ45 naar waar ie nu al op zit en de RJ11 op de P1 poort in de laadpaal. Dan heb je een verbinding naar binnen voor zowel je P1 poort als je UTP. In je meterkast (aangenomen daar komt de kabel binnen) splits je die ene kabel weer uit zodat de juiste aderparen respectievelijk netwerk (RJ45) en RJ11 doen. De RJ11 hang je op je smartgateway, RJ45 in je switch in de meterkast. Laadpaal van netwerk voorzien, gateway van data voorzien.
Een camera en AP kunnen prima op die switch in de meterkast bij, en van daar uit verder zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:23:
[...]

edit:
[Afbeelding]
Dank je. Ik heb inmiddels alle spullen binnen, maar de UART module gaat niet aan (LED's van ethernet blijven uit.)

Met een multimeter meten we ook geen spanning tussen de TX van de slimme meter en de ground, direct op de RJ12.

RJ12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhujJqwQ_DHPugpxJInPM7cc9Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IETarL5b6IOKeqZSUChwuFCq.jpg?f=fotoalbum_large

Geel en groen (van de RJ12) op de 5v en ground van de UART module aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbXGes8bjiNjUshBXL7Nf_Gv7Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPb9DUE3Bcfg0eOlOezZUjjD.jpg?f=fotoalbum_large

Ook met de 2K weerstand geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOfM8N-6HrBBWp3NZWfkEaHl6vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cEgppR07JOrn0MZiBDs0Grp.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat iets fout, maar wat?
Zouden we de 1 en 6 (blauw, wit) van de RJ12 kunnen gebruiken? Daar staat wel 5v op, alleen weet ik dan niet hoe/wat ik met de data kabels moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gijs007 op 15-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 Ik zie geen voeding op de foto's :S , heb je wel een 5V voeding?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:57:
@Gijs007 Ik zie geen voeding op de foto's :S , heb je wel een 5V voeding?
Klopt, ik ging er van uit dat de UART module stroom kreeg via de 5v die uit de slimme meter/laadpaal komen.
Ik kan wel een losse 5v voeding ergens vandaan halen, maar die 5v aansluiting was volgens het diagram ook nodig voor de bekabeling richting de slimme meter/laadpaal. :?

n.b. de rj12 is gestript en aangesloten op het breadboard, maar dat is op de foto niet zichtbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Gijs007 op 15-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 Met pinnen 1 en 6 van de P1-poort bedoel je? Kan, mits de meter genoeg stroom kan leveren, de ethernet module heeft (aldus pdf) 120-200mA nodig. Afhankelijk van hoe recent de slimme meter is zou dat moeten kunnen.

M.b.t. laadpaal, ik weet niet of de poort daarvan net als bij (redelijk recente) slimme meters ook 5V levert. Denk dat het verstandig is even aparte voedingen te gebruiken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:50:
@Gijs007 Met pinnen 1 en 6 van de P1-poort bedoel je? Kan, mits de meter genoeg stroom kan leveren, de ethernet module heeft (aldus pdf) 120-200mA nodig. Afhankelijk van hoe recent de slimme meter is zou dat moeten kunnen.

M.b.t. laadpaal, ik weet niet of de poort daarvan net als bij (redelijk recente) slimme meters ook 5V levert. Denk dat het verstandig is even aparte voedingen te gebruiken.
Zal idd twee aparte 5V voedingen kopen.

Klopt het dat er dan twee kabels naar de 5V van de UART module gaan? Eentje van de voeding, en eentje van pin 2 (geel) van de RJ12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jup :) en ground (pin 3 P1) natuurlijk ook.

[ Voor 79% gewijzigd door Raven op 15-07-2022 18:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
De UART modules gaan nu aan met een 5v lader, en zijn geconfigureerd. Maar ik krijg nog geen data output.

In eerste instantie had ik de name veranderd via de configuration tool. Dat vond de module niet leuk, ik kreeg geen verbinding met de server en de TCP poort bleek down te zijn.
Daarna een reset uitgevoerd, en opnieuw configureert. Toen kreeg ik wel verbinding. Maar de server geeft geen data terug, als ik met de socket testing tool verbinding maak.

Waarschijnlijk nog iets niet goed aangesloten, waardoor de slimme meter geen output geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My1lVZLjd4fY56K9zTKAJUC1E1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sESbcKs7kJUy3nPors0xpDbl.png?f=user_large
Heb nu 5v van een netadapter op ader 2 (request) en de 5v van de UART module.
Ader 5 zit op de RXD van de UART module, ook zit er een 2k ohm weerstand tussen ader 2 en 5.
Ader 3 zit op de min van de netadapter en de ground van de UART module.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu_BxihivqooeOu6nIs1P4sRqF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61qTLK9gZTalPTq4UBwbiSZp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Gijs007 op 17-07-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:52
Je hebt de RX en TX wel gekruist aangesloten op de twee modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Knopsje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:16:
Je hebt de RX en TX wel gekruist aangesloten op de twee modules?
Jazeker, maar dat is pas de volgende stap in het werkend krijgen.

Ik zou in eerste instantie verwachten dat er data binnenkomt die ook met de socket test tool zichtbaar is, dan weten we dat de module aan de kant van de slimme meter correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 De socket-test tool heb ik nooit gebruikt, ik lees die module hier met een python-script uit
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
import socket

P1host = "192.168.*.*"
P1poort = 1234

with socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM) as s:
    s.connect((P1host, P1poort))
    telegram = s.recv(1024)
gevolgd door het verwerken van de data.

Wat zou kunnen is dat de meter de data geïnverteerd uitstuurt, dan heb je een transistor nodig, maar zelfs dan zou de socket-test tool volgens mij wel wat moeten laten zien.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:32:
@Gijs007 De socket-test tool heb ik nooit gebruikt, ik lees die module hier met een python-script uit
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
import socket

P1host = "192.168.*.*"
P1poort = 1234

with socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM) as s:
    s.connect((P1host, P1poort))
    telegram = s.recv(1024)
gevolgd door het verwerken van de data.

Wat zou kunnen is dat de meter de data geïnverteerd uitstuurt, dan heb je een transistor nodig, maar zelfs dan zou de socket-test tool volgens mij wel wat moeten laten zien.
Dat lijkt mij ook, geïnverteerd is nog steeds data. Als ik het in Python draai dan krijg ik alleen een zwart scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQfRLjl1JqRxkKdONrlPQHjdxAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0wYUJDbbNNMG0h82vrcA5jj.png?f=fotoalbum_large
Denk eerder dat er iets niet goed gaan met de bekabeling. Maar wat?
Is het te meten of de data ader goed is aangesloten (actief is en data verstuurd) met een multimeter o.i.d.?

Overigens heb ik ook even met een splitter en mijn P1 gateway getest, er wordt dan sowieso data opgevraagd van de slimme meter.
Helaas krijg ik ook dan geen data binnen op de UART module. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 Welk type slimme meter heb je trouwens? Zie dat niet zo gauw ergens staan.

" Is het te meten of de data ader goed is aangesloten (actief is en data verstuurd) met een multimeter o.i.d.?"
Niet met een multimeter, om data op te pikken heb je een logic analyzer nodig.

"Helaas krijg ik ook dan geen data binnen op de UART module"
En via de P1 gateway wel? Of ook niet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Die soepele draadjes in een breadbord drukken gaat nooit goed contact maken, dat moet je even anders oplossen (solderen o.i.d.).

Daarnaast zou je nog een loopback test kunnen proberen: door RX-TX door te verbinden zou data die je erheen stuurt, ook weer terug moeten komen in de console (pak even iets als Putty o.i.d.).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Raven schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:29:
@Gijs007 Welk type slimme meter heb je trouwens? Zie dat niet zo gauw ergens staan.

" Is het te meten of de data ader goed is aangesloten (actief is en data verstuurd) met een multimeter o.i.d.?"
Niet met een multimeter, om data op te pikken heb je een logic analyzer nodig.

"Helaas krijg ik ook dan geen data binnen op de UART module"
En via de P1 gateway wel? Of ook niet?
Het is een ISKRA AM550.
De P1 gateway krijgt wel data binnen als die direct, of via de splitter, op de P1 poort van de slimme meter is aangesloten.

De UART module krijgt echter niks binnen, ook niet via de slave poort van de splitter (waarbij de P1 gateway als master dient, en dus zorgt dat de slimme meter data verstuurd)
ThinkPad schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:37:
Die soepele draadjes in een breadbord drukken gaat nooit goed contact maken, dat moet je even anders oplossen (solderen o.i.d.).

Daarnaast zou je nog een loopback test kunnen proberen: door RX-TX door te verbinden zou data die je erheen stuurt, ook weer terug moeten komen in de console (pak even iets als Putty o.i.d.).
Er zat al wat soldeer aan de draden, maar heb het nu direct nu op de UART module gesoldeerd. Helaas heeft dat ook niet geholpen.

Enige wat ik nog kan doen is de andere UART module even herconfigureren en inderdaad de RX-TX aan elkaar verbinden op een breadbord.

Maar weet op dit punt niet meer wat nog logisch is om te testen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Gijs007 In Slimme meter uitlezen via P1-poort zie ik meerdere mensen voorbij komen met een 10k weerstand tussen 5V en datalijn (oftewel pin 2 en 5), misschien dat die 2k niet voldoende is.

edit: En data is inderdaad geïnverteerd, dan kom je bij zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/7581301/38457650-ef836f1a-3a93-11e8-8166-bff929b12629.png

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 22-07-2022 18:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Ik zou verwachten dat de data ook zonder weerstand gepulled wordt als ik hem via mijn Iungo P1 splitter aansluit op de slave poort, en mijn P1 gateway op de master poort van de splitter. De gateway zal immers spanning zetten op de slimme meter en het pullproces in gang zetten: https://www.iungo.nl/imag...rt-splitter-V15022017.pdf

Zal dus inderdaad de inverter zijn die nodig is. Moet ik de data aan de andere kant dan weer opnieuw inverteren voor de laadpaal?
i.v.m. het solderen en de hitte is het denk ik het handigst om een BC547 / BS170 transistor te kopen i.p.v. een IC?

Als ik het goed zie: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/
Dan sluit ik de data uit de P1 poort aan op de control van de transistor.
De rxd/txd van de UART module op de linker poot, samen met de 5v voeding.
gnd van de voeding op de rechter poot + gnd van de UART module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BRytql9rk03sNDwn-0W2EPDZbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C7wdYrO6riksLTo4myrpzXqj.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels krijg ik output met de BS170 transistor er tussen.
Heb deze tekening aangehouden: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

Klopt het dat de UART data (uit de screenshot) niet leesbaar is voor een mens?
Ik heb nu alles aan een breadbord hangen, hoe kan ik hier een meer permanente (lees robuustere) oplossing van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De UART data zou leesbaar moeten zijn, meestal zie je zoiets als dit wanneer de baudrate/stopbits/etc niet goed ingesteld zijn of de data is geïnverteerd.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
De data wordt nu geïnverteerd door die bc 170 transistor. Als ik die er tussenuit haal dan krijg ik geen data te zien.

Baudrate e.d. heb ik overgenomen uit jouw eerdere screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUHtDz_LjLimN1mSaXUYBY8DQwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Nc3O3CYUekSoygNUOE1CKfV.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij is dit ook de juiste instelling voor een Iskra AM 550 (bron: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/)
Net ook even getest met andere instellingen, dat levert nog steeds onleesbare data op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, dan weet ik het even niet, voor zover ik kan zien staat alles goed en je krijgt wat binnen, alleen gaat er toch nog iets mis. Misschien dat iemand in Slimme meter uitlezen via P1-poort het ziet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxbarrelinc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
Iemand in tussentijd al succes/vooruitgang geboekt met dit project? Deze topic is al twee jaar oud, maar merk dat er anno 2024 nog steeds geen deftige oplossing voor is!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
foxbarrelinc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:34:
Iemand in tussentijd al succes/vooruitgang geboekt met dit project? Deze topic is al twee jaar oud, maar merk dat er anno 2024 nog steeds geen deftige oplossing voor is!?
Het is mij helaas niet gelukt, en heb ook geen kant en klare oplossingen kunnen vinden.

Echter, het gene wat ik wou bereiken. Namelijk de P1 reader uitlezen op de laadpaal, blijkt op mijn Alfen laadpaal gewoon direct mogelijk te zijn; zonder extra apparaatjes of geknutsel.

Dit is in een firmware update toegevoegd; versie 6.0 uit februari 2023.
Hiermee kun je P1 data ook via Telnet uit lezen, waarbij je gewoon het IP adres van een P1 reader opgeeft :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 06-05-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Ik las net bij toeval de changelog van deze P1 reader: https://smartgateways.nl/firmware-changelog/
Ondersteuning voor actieve splitter / extender. Er verschijnt binnenkort een nieuw type gateway met een ingebouwde actieve splitter. Deze gateway heeft dus 2 poorten. De 2e poort kan naast actieve splitter ook worden gebruikt als extender. Dit maakt het mogelijk om een gateway te plaatsen op een locatie waar geen slimme meter aanwezig is maar wel een P1 poort beschikbaar moet zijn. De gateway met de 2 P1 poorten kan bijvoorbeeld op de locatie van een laadpaal worden geplaatst en verbinding maken met een andere gateway die is aangesloten op een slimme meter. Hierdoor hoeven er geen kabels getrokken te worden naar de laadpaal maar is een wifi verbinding voldoende.
Wellicht bied dit een uitkomst voor mensen die nog naar een dergelijke oplossing op zoek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:02
Gijs007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Echter, het gene wat ik wou bereiken. Namelijk de P1 reader uitlezen op de laadpaal, blijkt op mijn Alfen laadpaal gewoon direct mogelijk te zijn; zonder extra apparaatjes of geknutsel.

Dit is in een firmware update toegevoegd; versie 6.0 uit februari 2023.
Hiermee kun je P1 data ook via Telnet uit lezen, waarbij je gewoon het IP adres van een P1 reader opgeeft :*)
Dank voor deze info d:)b . Dankzij jouw post heb ik de stoute schoenen aangetrokken en inderdaad een smartgateways device aangeschaft. Heb er meteen een review over geschreven want ik vind het een topapparaatje. Perfect om je gegevens over je netwerk naar je laadpaal te sturen. Als de laadpaal (ook in mijn geval gaat het om een alfen) al verbonden is met je thuisnetwerk (en dat zou je eigenlijk sowieso moeten willen) hoef je enkel maar een aanpassing te maken in de load balancing (DSMR/SMR-P1) instellingen van de laadpaal: "Seriële poort" vervangen door "telnet", ip-adres van de Smartgateways invullen, poort nummer invullen (23) en tadaa.
Gijs007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:31:
Ik las net bij toeval de changelog van deze P1 reader: https://smartgateways.nl/firmware-changelog/

[...]

Wellicht bied dit een uitkomst voor mensen die nog naar een dergelijke oplossing op zoek zijn.
Die oplossing is in deze publicatie verder toegelicht. Ik vind het heel creatief, maar als zich die situatie (te grote afstand tussen meterkast en laadpaal) voordoet zou ik toch voor een vergelijkbare maar (imho) betere oplossing kiezen: Wel één Smartgateways p1 meter om de gegevens op je netwerk te krijgen. En i.p.v. de tweede Smartgateways zou ik dan een powerline adapter installeren en met een netwerkkabel verbinden met de LAN poort van de laadpaal. Op die manier heb je het beste van twee werelden: Een mooie Smartgateways op je netwerk die p1 data naar je laadpaal brengt via telnet en toegang tot de laadpaal via je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:17:
[...]
Die oplossing is in deze publicatie verder toegelicht. Ik vind het heel creatief, maar als zich die situatie (te grote afstand tussen meterkast en laadpaal) voordoet zou ik toch voor een vergelijkbare maar (imho) betere oplossing kiezen: Wel één Smartgateways p1 meter om de gegevens op je netwerk te krijgen. En i.p.v. de tweede Smartgateways zou ik dan een powerline adapter installeren en met een netwerkkabel verbinden met de LAN poort van de laadpaal. Op die manier heb je het beste van twee werelden: Een mooie Smartgateways op je netwerk die p1 data naar je laadpaal brengt via telnet en toegang tot de laadpaal via je netwerk.
Tja, dan zit je nog steeds met het probleem, hoe krijg je die P1 data van je netwerk terug naar de P1 poort van je laadpaal? Dat is een beetje waar dit topic over ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:02
Gijs007 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

Tja, dan zit je nog steeds met het probleem, hoe krijg je die P1 data van je netwerk terug naar de P1 poort van je laadpaal? Dat is een beetje waar dit topic over ging ;)
Waarschijnlijk begrijp ik het dan nog niet helemaal goed. Misschien moet ik het topic maar eens helemaal doorlezen. Mijn gedachte was: Smartgateways aansluiten op je thuisnetwerk. Alfen ook aansluiten op je thuisnetwerk met een powerline oplossing:
  1. eerste Powerline adapter bij je router
  2. tweede bij je Alfen laadpaal (vergelijkbaar met de oplossing met 2 smartgateways)
  3. Dan met een draadje van die powerline oplossing naar de netwerkaansluiting (dus idd niet de P1 aansluiting) van de Alfen (dan heb je meteen via je netwerk toegang tot de Alfen).
  4. En vervolgens in de Alfen instellen dat ie via Telnet gegevens van de Smartgateways krijgt.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik heb nog niet door wat ik mis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Waarschijnlijk begrijp ik het dan nog niet helemaal goed. Misschien moet ik het topic maar eens helemaal doorlezen. Mijn gedachte was: Smartgateways aansluiten op je thuisnetwerk. Alfen ook aansluiten op je thuisnetwerk met een powerline oplossing:
  1. eerste Powerline adapter bij je router
  2. tweede bij je Alfen laadpaal (vergelijkbaar met de oplossing met 2 smartgateways)
  3. Dan met een draadje van die powerline oplossing naar de netwerkaansluiting (dus idd niet de P1 aansluiting) van de Alfen (dan heb je meteen via je netwerk toegang tot de Alfen).
  4. En vervolgens in de Alfen instellen dat ie via Telnet gegevens van de Smartgateways krijgt.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik heb nog niet door wat ik mis
Dat werkt, tegenwoordig, omdat Alfen de functionaliteit voor P1 uitlezen via telnet (TCP/IP) heeft toegevoegd in een firmware update. Die mogelijkheid was er nog niet toen ik dit topic begon. (Overigens werkt dit dus met iedere P1 reader die via telnet de DSMR data aan bied)

Destijds was mijn doel om de P1 data uit de slimme lezer, een op een, op de P1 poort van de laadpaal te krijgen. Waarbij ik idealiter gebruik wou maken van mijn bestaande netwerk infra, i.p.v. een extra kabel trekken.
Gelukkig zijn er nu ook oplossingen die de P1 data weer terug naar een "dome" laadpaal kunnen sturen, zoals de P1 reader van smartgateways bijv. Echter zoals reeds gezegd, is dat in mijn geval, met een Alfen laadpaal gelukkig niet meer nodig, omdat deze de data via Telnet kan uitlezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gijs007 op 18-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnh71
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-03 16:47
Voor meer inspiratie of kant en klare oplossing is deze blog wellicht de moeite waard:

https://smart-stuff.nl/soon-virtuele-remote-p1-poort/
Pagina: 1