Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Adviezen gevraagd voor nieuwe mainstream desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wei_zhu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 19:40
Beste tweakers,

Mijn huidige setup is 10 jaar oud en begint kuren te krijgen. Hoogstens tijd voor een nieuw systeem. Ik word vooral enthousiast van de overstap van een SATA-SSD naar een NVME-SSD!!! Ik ben op zoek naar adviezen voor meerdere componenten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem gaat fungeren als Windows 11-PC voor gemiddelde, mainstreamtaken. Geen zware taken. De voornaamste taken zijn namelijk browsen, e-mailen, thuiswerk kantoortaken, MS Office-applicaties draaien, simpele games (Rollercoaster Tycoon 2 bijvoorbeeld) en FLAC-formaat muziek afspelen. Muziek luisteren is heel belangrijk. Ik heb sowieso 150 GB aan opslag nodig voor mijn huidige FLAC-collectie en 30 GB voor mijn MP3-collectie. Met ruimte voor de toekomst.
Een gemiddeld systeem voldoet dus. Hiervoor geldt dat de betrouwbaarheid en stabiliteit belangrijker zijn dan prestaties/snelheid.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is in principe €800, maar het maximale budget is €1000, als ik componenten vind die precies aan mijn wensen voldoen. Dit geldt vooral voor de behuizing en de NVME-SSD, daarover later meer. Natuurlijk geldt: hoe goedkoper, hoe beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee: 2 Dell 1080p-monitoren, LG-reservemonitor, Trust ergonomische muis, Dell-toetsenbord, Sandisk USB-stick, WIFI-stick. Tot slot wat case fans van Scythe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie. Ik ben bereid te wachten op Zen 4 APU’s & B660-moederborden inclusief DDR5. Maar Zen 3 APU’s zijn toch eigenlijk ook snel genoeg voor mijn taken en goedkoper? Het zou wellicht verstandig kunnen zijn om te wachten op Zen 4, zodat Zen 3 wat goedkoper wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zwaar AMD-fan, dus ik zie mezelf niet zo snel Intel kopen 😊. Maar misschien kunnen jullie me overtuigen. Daarnaast ben ik zwaar fan van Asus-moederborden, vanuit mijn eigen ervaring zijn deze moederborden heel stabiel. Qua voeding heb ik de voorkeur voor hoogwaardige PSU’s van Seasonic of Corsair met minimaal 7 jaar garantie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua behuizing hecht ik aan goede stilte, design en goede koeling. Maar dan zou een gemiddeld presterende behuizing genoeg moeten zijn, omdat het systeem niet zoveel warmte afgeeft (65 Watt voor Zen 3 en geen discrete GPU). De stille case fans die ik meeneem zijn maar 800 RPM en dit is meer dan genoeg. Nog beter is het als de behuizing een raam heeft en ik 1 of 2 RGB-fans kwijt kan :D Stoffilters zijn een must. Overigens ken ik al die merken niet zoals Fractal Design en be quiet!.

Het moederbord moet van ATX-formaat zijn, dit vind ik handiger bij het assembleren. Clearance rondom de CPU-cooler is ook nodig.

Ik zat te denken aan 16 GB geheugen, zodat mijn systeem wat toekomstbestendiger is.

De CPU-cooler zou wellicht het meeste lawaai kunnen gaan maken. Dus ben bereid om in een cooler van ongeveer €50 te investeren, die stil is. Hoe groter de fan, hoe beter. Deze cooler moet horizontaal kunnen blazen richting de outtake fan.

Ga je overklokken?
Absoluut niet.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 172,81€ 172,81
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 149,89€ 149,89
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1Externe harde schijvenWD My Passport 1TB Zwart€ 47,95€ 47,95
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 100,96€ 100,96
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 54,95€ 54,95
1VentilatorenScythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-800rpm, 120mm€ 12,71€ 12,71
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 79,90€ 79,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 90,39€ 90,39
Totaal€ 886,36

Enkele opmerkingen:

Over de behuizing ben ik nog niet uit. Opties voor behuizing:
- Thermaltake Level 20 MT ARGB. Erg mooi en betaalbaar;
- Corsair 4000D Airflow. Ik kan zelf 1 RGB-fan aanschaffen;
- Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart. Wat ruimere kast met al RGB-fans aan boord.

SSD:
- 1 TB zou genoeg moeten zijn voor mijn groeiende muziekcollectie en wat series;
- Van snellere SSD’s ga ik de performance niet merken in mijn mainstreamtaken, geloof ik.

Voeding:
- Seasonic geeft 10 jaar garantie :>

Alle reacties

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik ga direct je enthousiasme temperen. Ik denk niet dat je echt veel verschil gaat merken tussen een sata SSD en een nvme.
Daarnaast is je moederbord redelijk duur, je kan prima uit met een gigabyte Aorus elite v2. Daarnaast is je kast een hele goede, maar voor zo'n pc misschien wel wat overkill. En je hebt echt geen extra ventilator nodig wanneer je geen zware gpu gebruikt, ik heb de kast ook met een rx6600xt en een ryzen 5 5600 en de temperatuur is prima zonder extra ventilatoren.
Even een tip om flink geld te besparen, keys voor windows 11 kun je gemakkelijk voor minder dan 10 euro vinden

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

harold340 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:42:
Even een tip om flink geld te besparen, keys voor windows 11 kun je gemakkelijk voor minder dan 10 euro vinden
Dit gaat veelal om zwarte markt keys aangekocht middels gestolen credit cards of keys afkomstig uit MSDN/ my visual studio abonnementen, niet bedoelt voor retail. Promoten van dergelijk zaken zien we liever niet op GoT. :)

Daarnaast heb je nog een Windows 10 (retail) licentie deze zijn gratis te upgraden naar Windows 11.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 09-07-2022 17:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
De iGPU van de 5600G mag dan sneller zijn in games, voor de rest loopt het geheel behoorlijk achter op de iGPU's van de 12e gen Intel.
Wat betreft de voeding is een Seasonic niet zo hoogwaardig als je denkt. De Focus vergelijk je met de RMx en dan moet de Seasonic flink het onderspit delven met zijn matige fan, histirische analoge fancontrol, dunne PCI-e kabels en lage kwaliteit connectors. Alles van Corsair vanaf de TXM is beter dan welke Seasonic dan ook en van elke Seasonic bieden vele merken een beter alternatief voor een vergelijkbare prijs.
Een NVME is in dagelijks gebruik niet merkbaar sneller dan een 2,5"sata.

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
_Dune_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:48:
[...]

Dit gaat veelal om zwarte markt keys aangekocht middels gestolen credit cards of keys afkomstig uit MSDN/ my visual studio abonnementen, niet bedoelt voor retail. Promoten van dergelijk zaken zien we liever niet op GoT. :)

Daarnaast heb je nog een Windows 10 (retail) licentie deze zijn gratis te upgraden naar Windows 11.
Ik zie mijn advies anders in ieder topic voorbij komen waar een windows key voor 100 euro voorbij komt.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 135,05€ 135,05
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1650 SC Ultra€ 193,36€ 193,36
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 62,50€ 62,50
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 69,-€ 69,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,57€ 37,57
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,56€ 85,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,84
De 5600X heeft geen interne gpu, maar is iets sneller en met PCIe x4 sloten moderner, dan de 5600G.
Het ASUS moederbord is niet voor die prijs leverbaar en de MSI is een goed alternatief met hoogwaardige ALC1200 audiochip en optische uitgang.
Het Kingston geheugen is goedkoper en heeft dankzij de lagere latency (CL16), dezelfde toegangstijd als 3600CL18.
Goedkopere stijlvolle NZXT behuizing met filters.
De Be Quiet cpu-koeler voldoet prima en past qua design iets beter bij de build. De duurdere Scythe PCGH is stil, omdat de fans gemaximeerd zijn op 800rpm, maar de fan snelheid kun je softwarematig instellen.
Een GTX1650 videokaart is veel sneller dan een interne gpu en deelt ook geen geheugen. Let op de aansluitingen (2x Displayport en 1x HDMI).
Goedkopere Corsair Gold voeding met 7jaar garantie.
De WD SN570 is vaak ook iets goedkoper dan de Samsung 980.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Ik zou ook een systeem met een bescheiden videokaart nemen, de 5600G ondersteunt maar PCIe3 en is daarmee minder geschikt om ooit een videokaart bij te zetten. Een betere videokaart bij dit budget is de RX6500XT, zie de test https://tweakers.net/revi...-in-een-desktopkaart.html, let op het verschil tussen prestaties met PCIe4 t.o.v de oudere versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTAlYeVKA2JVXLnyC8hO746ebBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eItdZpZMLf9SM82UYN9C18C8.png?f=fotoalbum_large
Dan kom ik op deze lijst (inclusief externe harddisk en Windows licensie om het vergelijkbaar te houden met jouw lijst, let op de tip van @_Dune_, dan bespaar je die euros) - het geld zit zo in componenten die de gebruiksevaring beter maken, en niet zozeer in een (te) grote voeding (de voeding in deze lijst heeft ook 10 jaar garantie), een dure kast, RGB RAM en een te zware CPU koeler.
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6500 XT MECH 2X 4G OC€ 194,90€ 194,90
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 36,68€ 36,68
1Externe harde schijvenSeagate Basic 1TB Zilver€ 41,95€ 41,95
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 69,-€ 69,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 32,20€ 32,20
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,48€ 5,48
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,84€ 62,84
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,56€ 85,56
Totaal€ 902,51

Je kan wat besparen met Intel Core i3-12100F Boxed, dat is voor jouw gebruik ook ruim voldoende, maar als je er weer lang mee wilt doen zou ik de zescore variant nemen uit de lijst. Oja, Intel heeft AMD momenteel ingehaald: Intel Core i5 12400 Review - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel, AMD heeft inmiddels wel de prijs verlaagd - maar is nog steeds duurder...

• wei_zhu
@iedereen: dank voor het meedenken. Het is 10 jaar geleden dat ik me heb ingelezen over PC's :>

@harold340 Met een NVME-SSD start Windows toch op binnen een paar seconden? Jammer dat je niet veel verschil gaat merken.
Hoe is dat Gigabyte-moederbord qua stabiliteit en betrouwbaarheid, vergeleken met Asus? Ik ga op zoek naar een goedkopere behuizing. Die extra case fan wil ik ook voor RGB :> Ik vind het niet erg om legaal Windows 11 te kopen :>

@_Dune_ Dank voor de tip om een Windows 10 licentie te upgraden.

@Uszka Jammer dat Seasonic dan zo erg is afgezakt. 10 jaar geleden was het een topmerk en werden bepaalde Corsair PSU's door Seasonic geproduceerd, zoals de AX-series. Dan wordt het een Corsair, TXM, of RMx. Welke van deze 2 is stiller?

@Woezik Ik ga de optie om een discrete GPU te nemen, overwegen. Over het algemeen denk ik wel dat het zonde is, omdat ik alleen games speel die ook met een IGPU zijn te spelen. Die behuizing ga ik bekijken, die ziet er interessant uit. CPU-koeler en voeding zijn prima alternatieven en het scheelt weer geld.

@martyw Interessante punten! Ik ga Intel zeker overwegen. Ook interessant is deze CPU met IGPU. En het platform heeft ook nog eens DDR5 voor de toekomst. Die behuizing ken ik niet, die ga ik nog bekijken :>

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Hoe is dat Gigabyte-moederbord qua stabiliteit en betrouwbaarheid, vergeleken met Asus?
Ik hoor wisselende geluiden over de kwaliteit van Gigabyte hardware, maar het valt niet te ontkennen dat er veel van wordt verkocht. Het spul is vrijwel altijd enorm competitief geprijsd. Met elk moederbord kun je de pech hebben dat er een productiefoutje in zit o.i.d., daarom altijd kopen bij een betrouwbare winkel met een goede klantenservice zodat je zonder problemen terug kunt sturen als er iets mis mee is.

Een beter argument om voor ASUS te kiezen in plaats van Gigabyte zou de featureset kunnen zijn. Al is dat ook weer evenredig met hoeveel geld je uitgeeft, maar de STRIX borden hebben over het algemeen uitgebreide configuratie-opties in de BIOS. En als je van RGB spul houdt is Aura Sync wel zo'n beetje het beste ecosysteem wat je kunt hebben. Uiteindelijk is het aan jou om te bepalen of je dat die €30 waard vindt. Vergelijk de I/O en de features nog even goed, en kijk dan hoeveel je daarvan ook echt gaat gebruiken. Ik heb zelf de B550-F Gaming WiFi II gekocht omdat ik bereid was iets extra neer te leggen voor de uitgebreidere BIOS-features en WiFi 6E. Dat geld is het mij waard, maar dat geldt niet voor iedereen.
Ik ga de optie om een discrete GPU te nemen, overwegen. Over het algemeen denk ik wel dat het zonde is, omdat ik alleen games speel die ook met een IGPU zijn te spelen.
Het fijne is dat je deze keuze niet per se nu hoeft te maken, je kunt heel goed even afwachten hoe het gaat met de iGPU, en dan later nog een kaart ernaast prikken. Maar wat @martyw noemt is wel belangrijk. Het is nu denk ik slim om zo veel mogelijk opties open te houden voor de toekomst, en de Ryzen 5 5600G limiteert de build juist wat meer. De keuze die je nu kunt maken komt simpel gezegd neer op het volgende:
  • Maak bewust de keuze voor een Ryzen 5 5600G, en accepteer dat je gelimiteerd bent door PCI-e 3.0 snelheden (dit hoeft geen probleem te zijn, als ik lees wat je met het systeem wilt doen).
  • Kies bijvoorbeeld voor een Ryzen 5 5600X met een RTX 1650 of een RX 6500XT, dit biedt iets meer vrijheden voor een eventuele zonder dat je meerdere onderdelen moet vervangen.
  • Kies voor een i5-12400, waarmee je voorlopig de iGPU kunt benutten en waarmee je meer ruimte voor een upgrade hebt dan bij de Ryzen 5 5600G.
  • Kies voor een i5-12400F, waarbij je wel een GPU inbouwt.
Een reden om wel voor een dedicated GPU te gaan zou hardwarematige video en- en decoding kunnen zijn. Dat kan wel eens van pas komen als je van plan bent om de computer ook als media center te gaan gebruiken met bijvoorbeeld Kodi. (Gezien je muziekcollectie lijkt me dat geen gekke stap)
Hier kunnen we uiteraard ook meer advies over geven mocht dat relevant zijn.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

• wei_zhu
@Empheria Dank voor de heldere uitleg. Het is dus een keuze tussen de wat minder toekomstgerichte Ryzen 5 5600G (build die iets goedkoper is) en de Intel-optie. De Intel-optie is dan meer toekomstproof door de mogelijkheid om een discrete GPU toe te voegen, waarbij ik bij de 5600G word beperkt door PCI-e 3.0.

[ Voor 9% gewijzigd door wei_zhu op 12-07-2022 15:12 ]

• Empheria
wei_zhu schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:11:De Intel-optie is dan meer toekomstproof door de mogelijkheid om een discrete GPU toe te voegen, waarbij ik bij de 5600G word beperkt door PCI-e 3.0.
Juist, er zijn overigens nog geen enorme limitaties aan PCI-e 3.0 voor gaming. Het zal vooral in de toekomst (wanneer het merendeel van de PCI-e 4.0 bandbreedte wordt benut door de toekomstige generaties GPUs) merkbaar worden.

Waar het wel een grotere rol speelt is bij de sequentiële lees en schrijfsnelheden van SSD's. Met PCI-e 3.0 heb je bijvoorbeeld niets aan de extra snelheid die een Samsung 980 Pro haalt, en kun je dus beter een Samsung 980 inbouwen.

Dus nog een keer samengevat: Ben je niet van plan om met dit systeem ooit iets te gaan doen waarbij de snelle overdracht van grote hoeveelheden data een rol speelt, dan kun je met een gerust hart een Ryzen 5 5600G inbouwen. Dan is het hele PCI-e 3.0 vs 4.0 verhaal voor jou niet relevant. Als je voor de gemoedsrust toch liever wat ruimte wilt hebben om te groeien, dan zijn de andere opties een betere overweging.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Empheria schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:38:
...
Ben je niet van plan om met dit systeem ooit iets te gaan doen waarbij de snelle overdracht van grote hoeveelheden data een rol speelt, dan kun je met een gerust hart een Ryzen 5 5600G inbouwen. Dan is het hele PCI-e 3.0 vs 4.0 verhaal voor jou niet relevant. Als je voor de gemoedsrust toch liever wat ruimte wilt hebben om te groeien, dan zijn de andere opties een betere overweging.
Niet helemaal eens, bij de low end RX6500XT maakt het flink uit, zie de grafiek uit de tweakers recensie die ik hierboven linkte. Bij deze videokaart is een CPU met PCIE 4 essentieel voor de performance

• Empheria
martyw schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Niet helemaal eens, bij de low end RX6500XT maakt het flink uit, zie de grafiek uit de tweakers recensie die ik hierboven linkte. Bij deze videokaart is een CPU met PCIE 4 essentieel voor de performance
Oh dat klopt ja, was even aan me voorbij gegaan. Bij de RX 6500XT heeft het er mee te maken dat de interface maar uit vier lanes bestaat, waar de meeste duurdere kaarten over het algemeen 16 lanes aangesloten hebben.
Met een RX 6500XT heb je dus op PCI-e 3.0 x4 slechts zo'n 4GB/s aan bandbreedte en met PCI-e 4.0 x4 het dubbele. Bij 16 lanes (x16) gaat het om een verschil tussen ~16GB/s en ~32 GB/s. De meeste moderne games benutten die 16GB/s bandbreedte nog niet volledig, waardoor het verschil niet uitmaakt bij kaarten met een x16 interface.

Maar voor een "betaalbare" RX 6500XT maakt het dus inderdaad wel uit.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
wei_zhu schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:38:

@Uszka Jammer dat Seasonic dan zo erg is afgezakt. 10 jaar geleden was het een topmerk en werden bepaalde Corsair PSU's door Seasonic geproduceerd, zoals de AX-series. Dan wordt het een Corsair, TXM, of RMx. Welke van deze 2 is stiller?
Het is eerder dat de ontwikkeling bij Seasonic stil staat. Ze kunnen het wel want de beste Seasonic zit in de EVGA Supernova G6/P6. Op vraag van EVGA heeft SS wat aanpassingen gedaan die het daarmee een interessante voeding maken.

RMx is stiller maar ik vind er een hoge prijs aan hangen. Voor jou zou je de keuze kunnen maken tussen pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2 en pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 560W Beide heel goede voedingen, vergelijkbaar met de RMx. De Cooler Master is passief tot 250w, dus geen geluid, de Fractal tot 200w. Voorbij de 250w wordt de Cooler Master wat hoorbaar terwijl de Fractal heel stil blijft. Andere plus van de Fractal zijn de enorm soepele kabels.

• wei_zhu
@iedereen: dank voor het meedenken. Met jullie informatie stel ik zeker een beter systeem samen dan ik voor ogen had.

@Uszka Die PSU van Fractal Design is wel een gouden tip, die heeft zelfs een platinumcertificering. Plus scheelt mij weer reviews lezen over geschikte voedingen. Seasonic-voedingen laat ik voorlopig liggen :>
Pagina: 1