Hulp met internet in mijn nieuwe huis voor mijn desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomdeaardappel
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-09 15:37

Mijn vraag:

Hoe krijg ik fatsoenlijk internet op mijn desktop?
Ik ben verhuisd en heb mijn computer mee genomen. Ik heb een prima Ziggo abonnement en vlak voor de router krijg ik 300 mbps op mijn mobiele telefoon. Ik heb mijn oude powerline adapter mee genomen (pricewatch: TP-Link TL-WPA4226T KIT) en hiermee bereik ik 20 mbps op mijn desktop. Dit wil ik uiteraard verhogen naar wat mogelijk is, want dit zit onder mijn verwachting en stelt mij teleur.

De desktop staat in mijn slaapkamer boven waar dus geen internetkabel loopt en op de slaapkamer ontvangt mijn telefoon 200 mbps.

Hoe kan ik deze snelheid op mijn computer krijgen? Moet ik gewoon een modernere powerline adapter hebben? Of is een wifi ontvanger in deze situatie verstandiger? En is dat dan zo een inbouw kaart, of gewoon zo een usb dongel?

Het betreft een huis uit 1922, ik weet niet uit welk jaar de elektrabekabeling komt en of die tussendoor dus is vernieuwd.

Ik post normaal nooit wat op forums, maar ik zie het niet zitten om 5 verschillende artikelen te bestellen en de helft terug te sturen, kost veel tijd, geld en is milieutechnisch ook niet verstandig.

Alvast bedankt!!
Met vriendelijke groet,
Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
powerline is beperkt inderdaad
Je kan wifi proberen of toch een kabel trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38
Beste oplossing voor hoge snelheid verbinding?

Netwerkkabel. Wifi en powerline zijn alternatieven, maar afhankelijk van externe factoren.

Powerline kan met slechte/oude stroomkabels slecht werken. Powerline kan ook slecht werken door andere apparatuur op het stroomnet.

Wifi is met name afhankelijk van afstand, hoeveelheid muren/vloeren, bouwmateriaal van de muren/vloeren en andere wifi netwerken.

Ik zou zelf altijd voor netwerkkabel gaan en eventueel daarop een wifi router zodat er ook wifi is op grotere afstand van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomdeaardappel
Bedankt voor jullie reacties! 👍🏼

Op dit moment is een netwerk kabel helaas geen optie. Ik wil het in de toekomst graag trekken. Daarom ben ik opzoek naar de beste alternatieve optie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
je hebt wifi in die kamer op je telefoon, wat zegt de signaal sterkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
In een huis uit 1922 moeten genoeg kieren en gaten te vinden zijn om een kabel naar boven te frotten.
Sterker nog, waarschijnlijk zitten er nog openingen van de oude TV antenne kabel (die vroeger op het dak stonden).
Een kabeltje aanleggen is verreweg de beste (en goedkoopste) oplossing om gebruik te maken van de snelheid die de provider aanbiedt.
Gebruik bij het aanleggen een kabel zonder stekkertjes en zet die er, na het aanleggen, zelf op met de tang die je bij de kabelboer geleend hebt, die heeft vaak ook een tester waarmee je de kabel/stekkertjes kunt testen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomdeaardappel
200-300 Mbps download, 30-40 Mbps upload en 5 ms ping op mijn telefoon in dezelfde kamer waar de desktop ook staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomdeaardappel
Yaksa, bedankt voor je reactie. Helaas ben ik niet erg handig, en ben ik op dit moment ook niet in staat om verder te klussen in huis. Ik ga het wel zeker onthouden en zou het graag willen ondernemen wanneer ik daar aan toe ben. Je tips zijn in ieder geval erg behulpzaam 👍🏻.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
basic USB wifi dongle 150mps is €8 zag ik net op pricewatch, das dang goedkoop, en sneller dan powerline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Zoiets:
in je pc bouwen: pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E
In je usbport duwen: pricewatch: Humax USB WIFI DONGLE
Voordeel van de dongle is dat je met een USB verlangkabeltje je hem nog vrijer kan plaatsen weg van het metaal van je pc bijvoorbeeld.

Nu heb ik net een kabel van modem naar de kamer waar mijn zoon zit getrokken (en halverwege op een zolder een wifi router gehangen) die stekkers op de kabels zetten viel me wel mee en hij haalde de mooie max snelheid erna. Was wel even wat werk en de 100M kabel, connectoren, tools, router en uiteindelijke USB netwerk dongle voor dat laatste stukje snelheid waren echt wel duurder dan bovenstaande oplossingen.
Alles was beter dan powerline die hier niet boven de 30mb uitkomt.

[ Voor 45% gewijzigd door Silent7 op 09-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:06
Zit de powerline in dezelfde groep of in ieder geval achter dezelfde aardlekschakelaar beneden en boven, en direct in het muur stopcontact (verdeel blokken verzieken het signaal).

Als dat al zo is, gaat powerline simpel niet werken.
dan is MESH een oplossing als je echt geen draad wilt trekken.
Kies dan wel voor een met een extra antenne voor het onderling verbinden van de nodes.

Of eventueel een USB wifi adapter zoals @Silent7 aangeeft

[ Voor 12% gewijzigd door Cyriel85 op 09-07-2022 17:35 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tomdeaardappel schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:47:

Het betreft een huis uit 1922, ik weet niet uit welk jaar de elektrabekabeling komt en of die tussendoor dus is vernieuwd.
Lijkt me toch handig om dat eens te bekijken. Als het echt zo oud is, heb je kans dat je nog draad met stoffen isolatie tegenkomt. Mogelijk ook nog eens in metalen buizen ipv pvc.

Is het koop of huur? Indien koop: heb je een bouwtechnische keuring laten doen bij aankoop? Die zouden daar namelijk ook naar horen te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Tomdeaardappel schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:05:
Bedankt voor jullie reacties! 👍🏼

Op dit moment is een netwerk kabel helaas geen optie. Ik wil het in de toekomst graag trekken. Daarom ben ik opzoek naar de beste alternatieve optie op dit moment.
Een internetkabel (zoals je noemt in de TS) bestaat niet, maar je hebt dat inmiddels ook al in de gaten :)

Het beste alternatief als je geen kabel wilt trekken is accepteren dat je verbinding r*k is..

Overigens, 1992? Dan heb je waarschijnlijk leidingen waar RJ11 (telefoon) inligt. Zoek een outlet als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQRKZ-OXyzdmxI0EOYKu3Fri-UY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L6XyUTtwKzhtFDxw9UlU2rHT.jpg?f=user_large
(of vergelijkbaar).

Ik had er 2 in huis, die heb ik linea recta vervangen voor UTP. In de huiskamer was ik daardoor direct klaar. Voor de studeerkamer was ik al een heel eind, moest alleen nog een gaatje in het plafond boren en ik was waar ik zijn moest..

/MEGAEDIT

Ik las 1992 8)7

1922 is helemaal geen probleem, lijkt me... Overal kieren en gaten inderdaad...

Geef even aan van welke ruimte naar welke ruimte je wilt gaan?

Ik mijn oude huurhuis van 1931 heb ik de kabel gewoon door de kruipruimte gelegd (meter of 30)

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 09-07-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomdeaardappel
Ik was er niet van op de hoogte dat het niet gewoon een internet kabel heette haha. Helaas heb ik in deze kamer niet zo een ouderwetse telefoon contact doos.

Ik begin wel door jullie overtuigd te raken in ieder geval, en ik wil graag op den duur een kabel gaan leggen. Maar waar vind ik zo een kabelboer? Bedoelen jullie daar gewoon een lokale BCC ofzo mee?

Edit: het betreft een koophuis trouwens. En omdat ik met een wat hoger tempo het huis uit wilde door een moeilijke thuissituatie, en de lastige huizenmarkt is er niet gekozen voor een bouwtechnische keuring.

[ Voor 22% gewijzigd door Tomdeaardappel op 09-07-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Neeeee, niet naar de BCC gaan!!!

Er staan 100-en topics op tweakers over hoe je een kabel moet trekken en termineren

Koop installatiekabel:
https://www.netwerkkabel....twerkkabel-stug-100m.html

En monteer het af op ofwel opbouw-WCD's;
https://www.netwerkkabel....5-utp.html?q=opbouw%20utp

of inbouw:
https://www.netwerkkabel....-invoer.html?q=inbouwdoos

Tegenwoordig zijn er ook gewoon connectors voor installatiekabel, maar ik ben daar niet 100% fan van.

Zoek op Tweakers, er zijn topics genoeg...

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 09-07-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36

Daniel36

vernieuwde formule

Tot de utp kabel er is zou ik me redden met zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...5NYQ.2_35.36.ProductTitle

Op termijn geniet een utp kabel met een wcd de voorkeur natuurlijk maar dit werkt waarschijnlijk tijdelijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Daniel36 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:46:
Tot de utp kabel er is zou ik me redden met zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...5NYQ.2_35.36.ProductTitle

Op termijn geniet een utp kabel met een wcd de voorkeur natuurlijk maar dit werkt waarschijnlijk tijdelijk ook prima.
Niet aan beginnen, gelijk goed doen want de praktijk leert goh ik haal 40-50 mbps hiermee dit is opzich ook wel prima en die netwerkkabel welke je besteld had blijft vervolgens 10 jaar in de berging liggen met de veronderstelling ooit een keer aan te leggen...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1