Brandblusser aanpassen naar compressorvat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Beste tweakende klussers,
Ik heb het plan opgevat om een brandblusser aan te passen naar een luchtvat of compressievat.
De reden dat ik dit wil doen is dat mijn aankoop van een stille compressor te weinig lucht houdt. Ik heb dus meer debiet nodig. Bonus zou zijn als het aparte drukvat ook nog eenvoudig verplaatsbaar is.

Zoiets zou ik willen maken: https://www.hbm-machines....r-drukvat-compressor-tank

Is er iemand met ervaring, een ander goed idee?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je meer debiet nodig, of meer buffer?
Want meer debiet ga je er niet mee krijgen.
Kijk eens naar: https://www.amazon.nl/Per...id=pla-701532990663&psc=1

Andere optie: koop een (kapotte) marktplaats compressor, dan heb je ook alle koppelingen al.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:28
Ook wel eens gedaan. De vraag is wel een beetje of het daadwerkelijk goedkoper is dan een defecte compressor van MP trekken. De koppelingen die je nodig hebt ben je toch snel weer een paar tientjes aan kwijt.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:54
Waarom geen kapotte compressor op de kop tikken en die als drukvat gebruiken? Stuk veiliger lijkt mij. Hij zal maar uit elkaar klappen met 10 bar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Excuus, meer buffer inderdaad, en bij voorkeur ook niet kant en klaar kopen.
Via marktplaats/2dehands.be een lege brandblusser of propaantank.
Er zijn genoeg filmpjes op youtube, ben dus benieuwd naar ideeën en vooral ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:54
flip75 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:26:
Er zijn genoeg filmpjes op youtube, ben dus benieuwd naar ideeën en vooral ervaringen.
Oude lpg tank van een auto kan ook. Ik zou als ik jou was een wat sloperijen langs gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:24
De afgelopen 35 jaar heb ik op die manier zelf buffertanks gemaakt of zelfs compressoren.
Denk dan inderdaad aan brandblussers maar daar moet je zelf meerdere aansluitingen voor maken. LPG tank uit een auto heeft er al meer maar mijn voorkeur ging altijd uit naar het drukvat van de luchtremmen van een vrachtwagen. Voordeel is dat daar al diversen standaard schroefaansluitingen aan zitten en in alle maten verkrijgbaar op een vrachtwagen sloop of via een marktplaats.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Goede tips! Zou het ook graag makkelijk verplaatsbaar hebben, zo laag mogelijke kosten met het idee om te upcyclen. En lekker te klussen en prutsen.
RaRo74 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:35:
De afgelopen 35 jaar heb ik op die manier zelf buffertanks gemaakt of zelfs compressoren.
Denk dan inderdaad aan brandblussers maar daar moet je zelf meerdere aansluitingen voor maken. LPG tank uit een auto heeft er al meer maar mijn voorkeur ging altijd uit naar het drukvat van de luchtremmen van een vrachtwagen. Voordeel is dat daar al diversen standaard schroefaansluitingen aan zitten en in alle maten verkrijgbaar op een vrachtwagen sloop of via een marktplaats.
Heb je misschien een korte beschrijving van je ervaring en welke onderdelen nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Lekker klussen en prutsen met de goedkoopst mogelijke, 2e hands drukvaten. Ik hoop dat je de risico's begrijpt.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 09-07-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

flip75 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:56:
Goede tips! Zou het ook graag makkelijk verplaatsbaar hebben, zo laag mogelijke kosten met het idee om te upcyclen. En lekker te klussen en prutsen.

[...]

Heb je misschien een korte beschrijving van je ervaring en welke onderdelen nodig zijn?
Niet zo gek veel. Als het een stationaire opstelling is kan je af met 1 slang op het vat naar je compressor (2e aansluiting?), en anders twee zodat je hem kan afkoppelen en elders gebruiken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
flip75 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:26:
Propaan blijf in de tank zitten. Dat blijf je ruiken tot in de gloria.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik heb nog een kleine tank van een compressor over, mag je zo komen halen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:26
Reptielenbrein schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Oude lpg tank van een auto kan ook. Ik zou als ik jou was een wat sloperijen langs gaan.
Ben wel een beetje voorzichtig met restgas in de tank. Mijn pa moest een nachtje in het ziekenhuis blijven tijdens zijn compressorprojectje. Scheerapparaat kon hij thuislaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Goede tips allemaal! Voorzichtig blijven is het devies 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je bent eigenlijk gewoon aan het spelen met een bom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:57

Ligone

Moeha!

WEBGAMING schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:13:
Je bent eigenlijk gewoon aan het spelen met een bom.
Behalve een leiding die er af kan springen en lucht blazen op een ongewenste plaats en moment zal er niet veel gebeuren als je iets extra als buffervat aansluit op een compressor.

Als je een pet-fles gaat gebruiken kan die natuurlijk wel uit elkaar spatten op een bepaald moment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ligone schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Behalve een leiding die er af kan springen en lucht blazen op een ongewenste plaats en moment zal er niet veel gebeuren als je iets extra als buffervat aansluit op een compressor.
Als je het over een nieuw vat hebt, heb je helemaal gelijk. Met 2e hands spul heb je geen idee. Misschien hebben ze de vloeistof er niet regelmatig uit laten lopen, en is hij van binnenuit aan het roesten.
Dan heb je gewoon kans dat hij uit elkaar klapt.

Dat klinkt misschien dramatisch, maar met drukvaten moet je echt wel voorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:57

Ligone

Moeha!

Welja, dat heb ik onlangs meegemaakt met mijn eigen compressor. Plots was er een miniscuul gaatje waar het water en lucht doorheen spoot... Dat je geen vaten van 30 jaar oud moet gaan gebruiken is misschien wel een tip maar dat je perse nieuwe vaten moet gaan gebruiken.... Ik heb nog nergens geweten of gehoord dat een drukvat uit elkaar klapt als een bom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

Ligone schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:05:
....
Ik heb nog nergens geweten of gehoord dat een drukvat uit elkaar klapt als een bom.
Dat is ook omdat er al sinds 1824 wetgeving en controle voor drukvaten is. Vroeger heette dat de stoomwet. Hier een stukje met een aantal ongelukken die de reden van invoering en wijzingen waren:
http://resources.huygens....ntaren_X-XII_Compleet.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Wat een hoop gepruts om een brandblusser om te bouwen naar een luchtvarken. Afgezien van de risico's en alle aanpassingen met aansluitingen en koppelingen vergroot je de buffer maar minimaal. Wat schiet je nou op met een vat van 10 a 15 liter.
En als je iets mobiels wil hebben ben je beter af met een el cheapo draagbare compressor met klein drukvat en een groot debiet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09

Vliegvlug

Flight Simple

Illusion schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Dat is ook omdat er al sinds 1824 wetgeving en controle voor drukvaten is. Vroeger heette dat de stoomwet. Hier een stukje met een aantal ongelukken die de reden van invoering en wijzingen waren:
http://resources.huygens....ntaren_X-XII_Compleet.pdf
Dank voor de link, vind het altijd erg interessant dergelijk historische stukken te lezen.
Leuke quote:
”Zo bestond in 1850 90% van het opgestelde in- dustriële vermogen uit water-, maar vooral windmolens. Slechts 10% was stoomkracht. In 1890 was de situatie tegenovergesteld: 20% wind (en water) en 80% stoom.”
Waren lekker duurzaam bezig destijds tot we op kolen over gingen en nu weer langzaam de weg terug naar duurzaam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:50
Buiten alle goed gemeende tips.
Je compressor, kan deze een buffervat(je) vullen zonder risico dat deze versneld slijt/kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Marc25579 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:45:
Buiten alle goed gemeende tips.
Je compressor, kan deze een buffervat(je) vullen zonder risico dat deze versneld slijt/kapot gaat?
Ik kan me mij niet voorstellen dat er extra slijtage is boven normale slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Leuk idee, en een brandblusser is heel wat strenger gereglementeerd dan een drukvat dus heeft vast voldoende stevigheid.
Het enige probleem is wat anderen al hebben aangehaald: met een brandblusser van een paar liter ga je totaal geen verschil maken voor je compressor. En als ik de prijzen zie die @teacher heeft gelinkt, zou ik je sterk aanraden om iets te kopen; dan kan je met het geld en de tijd die je uitspaart wat leuks doen *O*

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Momenteel 2 opties op 2dehands.be voor een oude compressor en een oud vat, beiden <20€.
Ben ook aan het kijken naar een oude brandblusser ivm draagbaar en flexibel.
Aan de ene kant gewoon omdat het kan, immers hobby ;) Andere kant als je even snel een band wil oppompen of snel een paar nagels inschieten dan is het sneller en makkelijker om een extra vat te pakken dan de compressor te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:50
flip75 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:03:
[...]

Ik kan me mij niet voorstellen dat er extra slijtage is boven normale slijtage.
Ik kan me zo voorstellen dat ook een compressor een ideaal werkgebied heeft, jij gaat dit werkgebied veranderen.
Daarom mijn opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Wellicht is een CV vat ook een optie: groot, aansluitingen zitten erop, en niet te duur.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
In een CV vat zit een membraan en ik betwijfel het of die dingen bestand zijn tegen 10 bar. Een normale CV installatie zit rond de 2 bar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1