Zwembadpomp differentiaal stekker en thuis automatisering

Pagina: 1
Acties:

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een mooie zandfiltet zwembadpomp voor mijn opzetzwembad. Hij houd het bad mooi schoon als ik hem dagelijks een aantal uren laat draaien.

Issue is dat ik hel met de hand moet aanzetten met een differentiaalstekker met een knopje.

Als ik voor die differentiaalstekker een smart stopcontact maak dan gaat de differentiaalstekker “uit” als ik het stopcontact uit zet, zo kan ik dus geen automatisch aan/uit procesje maken.

Nu dacht ik slim te zijn:

- bedrading onder de differentiaalstekker afgeknipt;
- contrastekker aan gemaakt;
- daar smart stopcontact ingestopt
- doorgeknipte kabel voorzien van een stekker en die weer in het smart stopcontact gestopt.

Klonk aardig maar de smart stekker krijgt geen stroom van de differentiaalstekker als ik die aanzet…

Heeft die een bepaalde last nodig voor hij stroom “doorstuurt” of iets dergelijks ?

Als iemand een slim idee heeft hoe dit wel kan dan houd ik me aanbevolen, ik zou sowieso graag snappen waarom het niet werkt..

Voor tijdens mijn vakantie overweeg ik die differentiaalstekker er tussenuit te laten, dan zal het ongetwijfeld wel werken en er zwemt dan ook niemand.. is dat veilig om te doen ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
Ik zie geen reden waarom wat jij gedaan hebt niet zou werken. Ik heb hier een verlengsnoer liggen met PRCD stekker en die schakelt prima in zonder belasting. Dit soort stekkers zit ook vaak aan handgereedschap (zoals watergekoelde boormachines) en dat geeft ook 0 belasting totdat je de knop inknijpt...

Dus ehm, weet je zeker dat je de boel goed hebt aangesloten? Kun je anders eens meer details geven van die stekker?
helm71 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:00:
Voor tijdens mijn vakantie overweeg ik die differentiaalstekker er tussenuit te laten, dan zal het ongetwijfeld wel werken en er zwemt dan ook niemand.. is dat veilig om te doen ?
Wat is de aanspreekstroom van deze stekker? 30mA? Zit een dergelijke beveiliging niet ook al gewoon in de groepenkast? Dan kun je jezelf gaan afvragen of het ding überhaupt nut heeft.

Het is natuurlijk wel een extra veiligheid in het geval de aardlekschakelaar in de groepenkast faalt. Maar ja, dat spul hoort niet te falen en mocht dat toch gebeuren dan kunnen ze blijkbaar ook allebei falen. In mijn ogen geeft dat maar marginaal extra zekerheid. En de aardlekschakelaar in de groepenkast test je natuurlijk braaf maandelijks. O-) :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• helm71
Ahum…. Die heb ik net nog “getest” tijdens het aansluiten :-)

Ik maak wat foto’s

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLocnbnaPXqFf9N2zw555D5RoAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMa4T5zEnvrGjWlfz9tpSuXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiYOqZQ0G2ciqmK4_tNFmzJShMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIUOQTP6owHfv8QhxqqgcYjK.jpg?f=fotoalbum_large

• helm71
Zoals hierboven zit het nu.

Stroom komt van rechts, eerst de smart stekker, dan de differentiaalstekker en dan de pomp.
Dit werkt prima maar het wegvallen van de stroom bij uitzetten van de smart stekker zet de differentiaalstekker uit.

Hieronder zoals ik het wilde maken:

• Xander
Brennenstuhl levert diezelfde PRCD stekker ook in deze combinatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS049eNXNsb_MyE-jh7Y9PTsqg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9VpuHUs6jBqJ13bjeG9nABk.jpg?f=user_large

Ik mag toch aannemen dat dit inschakelt ook zonder belasting.
helm71 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:35:
Ahum…. Die heb ik net nog “getest” tijdens het aansluiten :-)
Zeker weten dat het nu wel goed zit aangesloten?

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rukmaw4D5D39bM8YawzAoOTbPpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgBUNb0bGKeiY4g0DxGjPHe8.jpg?f=fotoalbum_large

• helm71
Stroom nog steeds van rechts. Eerst de differentiaalstekker, die staat nu ook “aan”, maar de smart stekker krijgt geen stroom en laat zich ook niet met de hand bedienen, ik heb ook nog een ander merk smart stekker geprobeert, zelfde effect.

• Xander
Je hebt de stekker en contrastekker verkeerdom gemonteerd. 8)7

Levensgevaarlijk want je zet nu spanning op de pennen van de stekker.

Snap wel dat de smart plug weinig doet als je alleen spanning op de uitgang zet.

• helm71
Oef… snel opgelost en werkt nu inderdaad… ben er van geschrokken, ik ga even studeren op waardoor dit niet kan… in mijn hoofd verbinden “stekker en stopcontact” alleen “draadjes” , ik mis kennelijk iets belangrijla daar. Dank voor de snelle reactie !

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VymNNPz2PC1YLaWfYxheY5Mg2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhaixLczw5cq54bLi2oMJH7x.jpg?f=fotoalbum_large

• Xander
Het is niet zo ingewikkeld... Zodra je een snoer met 2 mannelijke stekkers hebt, is het altijd foute boel.

• helm71
Nee, dat begrijp ik en daar kun je inderdaad prima op letten, doe ik ook niet meer fout nu..

Maar feitelijk zorgen die stekkers toch alleen maar voor het aan elkaar verbinden van bruin, blauw en groen ?

• Xander
Ja.

Maar die slimme tussenstekker verwacht natuurlijk in een contactdoos of contrastekker gestoken te worden waar spanning op staat, niet dat er een stekker met spanning in wordt gestoken. De interne elektronica van zo'n ding zit niet aangesloten op de kant die jij onder spanning hebt gezet.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01 11:01
2 redenen waarom dit fout zat:

1: Haal die smart plug eens los. Je hebt nu een kabel waar 230 op staat. Dit kun je dus heel makkelijk aanraken, wat dus levensgevaarlijk is.

2: Die smart plug heeft een relais voor aan/uit te schakelen. Als je nu de uitgang uitschakelt, valt dus zijn ingang uit. Module heeft een stroom meer voor zijn elektronica, dus niet meer in te schakelen. Tenzij deze bij stroomuitval de uitgang weer actief maakt. Als dat het geval is, zet je de plug uit. Module krijgt geen stroom, dus valt uit. Waardoor uitgang weer actief word en module weer aan springt.

• helm71
Yes, dank je , dit kan ik volgen !

Opgelost en gaat de volgende keer niet meer fout
Pagina: 1