Buitenmuren met ruime glaspartij isoleren via voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Is het isoleren van een buitenmuur waar een grote glaspartij (+-40% van de oppervlakte) uit hoogrendementsglas inzit de moeite waar via een voorzetwand ?

Heb zo de indruk dat de baten de kosten nooit zullen gaan overstijgen.
Ik heb inmiddels dak geisoleerd en alle ramen hoogrendement gemaakt maar ik zit nu nog met enkel de buitenmuren die redelijk dik zijn (huis van 70 jaar oud) maar zonder isolatie.

De vloeren zijn geïsoleerd met een laag van 40cm stabilisée (chappe)
We vroegen ons dus af of die voorzetwand met isolatie de moeite is voor te doen, wetende dat wij geen enkele muur hebben die geen ruime glaspartijen heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 12:58

Tazzios

..

Met de beperkte info zal niemand je kunnen vertellen hoeveel het zou kunnen kosten en wat het mogelijk op zou kunnen leveren.

Heb je zelf al een sommetje gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
totale muur oppervlak komt op een 130 vierkante meter waarvan er een 50-55 vierkante meter hoogrendemenstglas.
de muur zelf is dubbel gemetst met een spouw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als de spouw nog niet is geïsoleerd zou ik daarmee beginnen.
Een voorzetwand aan de binnenkant of de muur van buitenaf isoleren, wat is het plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Binnenkant,
reden dat ik niet de spouwmuur zou isoleren is omdat ik al gehoord heb dat er in oudere huizen dan vochtproblemen kunnen ontstaan en liever iets frisser en geen schimmel, dan lekker warm met schimmel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Van binnenuit isoleren kan grotere risico's opleveren dan het naisoleren van een spouw. In de eerste situatie breng je zowel het binnen- als buitenblad op een lagere temperatuur met kans op condensvorming als het niet dampdicht is gemaakt van binnen. Tevens kunnen de koppen van houten balklagen steunend op het binnenblad gaan rotten. Ventilatie is sowieso iets wat je op orde moet brengen, dan is spouwmuurisolatie geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Eventueel spouwmuur isoleren in combinatie met een lucht lucht warmtepomp (airco) voor de vocht te regelen in het huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
isoleren veroozaakt geen vocht problemen het legt blood dat je al jaren een ventilatieprobleem hebt ;)

wat er gebeurd bij teveel vocht in de llucht is dat dit condenseerd op koudere punten, in een ongeisoleerd huis dus op nagenoeg heel de gevel dit wil dan zeggen dat je dus een paar druppels water krijgt op een behoorlijk oppervlak. als je dat oppervlak kleiner gaat maken zal dezelfde hoeveelheid water landen op een steeds kleiner oppervlak en dan te nat worden. ventileren ventileren en nog eens ventileren.voorkomt dit. als je gaat isoleren moet dat goed gebeuren en moet de spouw schoon zijn en daarnaast vrij van koude bruggen zo dat hotspots of eigenlijk coldspots voorkomen kunnen worden aangezien hier het vocht zal samenkomen.

Om je vraag te beantwoorden, Isoleren heeft altijd zin, financieel in de periode waarin het geplaatst wordt eigenlijk nooit. het heeft door de geschiedenis heen bijna altijd energieprijsstijgingen nodig om rendabel te zijn. vandaar dat de meeste huizen zo beroerd zijn geisoleerd. Op dit moment zijn er andere factoren die mee zijn gaan tellen dan alleen de kostprijs van doorgaans heel erg goedkoop gas. Met name het milleu en zullen we verstandig om moeten gaan met energie, en daar behoord isoleren gewoon bij, dus heeft het nut om je stukjes gevel te isoleren? JA zeker.

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ hiere kan je je plannen in "simuleren" opzoek naar vocht problemen en wat je kan besparen aan energie.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-07-2022 17:41 ]

Pagina: 1