Goedemorgen,
Via smartgateways heb ik een slimme meter met wifi P1 aangeschaft omdat deze via HA uit te lezen zou zijn.
Nu is er een integration binnen HA, maar deze maakt geen verbinding. Dus heb ik via de uitleg van de site hem in de configuration.yaml geplaatst:
Zoals hier beschreven is. Nu krijg ik de volgende error:
Manually configured MQTT sensor(s) found under platform key 'sensor', please move to the mqtt integration key, see https://www.home-assistan...s/sensor.mqtt/#new_format
Ik heb deze sensor config omgebouwd naar:
En de error is verdwenen. Vervolgens heb ik een card toegevoegd (via dezelfde site):
Allen die blijft steenvast op 0.19kW staan, terwijl de sensor 252w aangeeft. Wasmachine aangezet en de online meter stijgt, naar 388w (?) maar de card blijft ongewijzigd..
Hoe kan ik nu controleren of mn sensor daadwerkelijk wordt uitgelezen? (gedaan via MQTT explorer, Stephan bedankt)
En heeft iemand deze sensor en wil hij/zij de config delen, dan kan ik wellicht leren wat ik verkeerd doe..
Via smartgateways heb ik een slimme meter met wifi P1 aangeschaft omdat deze via HA uit te lezen zou zijn.
Nu is er een integration binnen HA, maar deze maakt geen verbinding. Dus heb ik via de uitleg van de site hem in de configuration.yaml geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sensor: - platform: dsmr_reader - platform: mqtt name: "Gasverbruik per uur" state_topic: "dsmr/reading/gas_hourly_usage" unit_of_measurement: 'm3' - platform: mqtt name: "Electriciteitsverbruik per uur" state_topic: "dsmr/reading/electricity_hourly_usage" unit_of_measurement: 'kW' |
Zoals hier beschreven is. Nu krijg ik de volgende error:
Manually configured MQTT sensor(s) found under platform key 'sensor', please move to the mqtt integration key, see https://www.home-assistan...s/sensor.mqtt/#new_format
Ik heb deze sensor config omgebouwd naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| mqtt: sensor: - state_topic: "dsmr/reading/gas_hourly_usage" name: "Gasverbruik per uur" unit_of_measurement: 'm3' - state_topic: "dsmr/reading/electricity_hourly_usage" name: "Electriciteitsverbruik per uur" unit_of_measurement: 'kW' |
En de error is verdwenen. Vervolgens heb ik een card toegevoegd (via dezelfde site):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| name: Huidig Energieverbruik severity: green: 750 red: 1500 yellow: 1100 type: gauge entity: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered min: 200 max: 4000 |
Allen die blijft steenvast op 0.19kW staan, terwijl de sensor 252w aangeeft. Wasmachine aangezet en de online meter stijgt, naar 388w (?) maar de card blijft ongewijzigd..
Hoe kan ik nu controleren of mn sensor daadwerkelijk wordt uitgelezen? (gedaan via MQTT explorer, Stephan bedankt)
En heeft iemand deze sensor en wil hij/zij de config delen, dan kan ik wellicht leren wat ik verkeerd doe..
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 09-07-2022 14:58 . Reden: yaml code tags ]
Aut viam inveniam aut faciam