Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
Mijn vraag
Hoi, ik loop wat te stoeien met aanschaf van zonnepanelen. Vind het best prijzig, mijn bitumen dak is 25jaar oud (dat vervangen maakt het nog prijziger) en de kabels krijg ik niet mooi weggewerkt. Nu wees iemand mij in een ander topic op een PV verdeler. Dat heeft mij aan het denken gezet.

Ik heb ook een schuurtje (6m2) in de tuin waar volgens mij een aparte stroomgroep naartoe loopt voor een lamp en stopcontact daar. Kan ik ook zelf 3 panelen met micro omvormers of een centrale omvormer(3x 380wp) kopen en zelf monteren op het schuurtje (is ook niet zo hoog en 3 paneeltjes moet wel lukken lijkt me) en dan aansluiten via een PV verdeler in de schuur (zit ik ook niet met de kabels).

Dit scheelt best wat in de kosten en kan ik toch wel een 1000kwh per jaar met opwekken.

Of zie ik iets heel erg over het hoofd?

Alle reacties

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:55
Kosten voor het vervangen van een bitumen dak staan los van de kosten en baten van een PV systeem.

Drie paneeltjes op het dak van het schuurtje moet prima kunnen. Heeft dit dak volledig zon, geen schaduw?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

Pv verdeler kun je ook eenvoudig zelf bouwen - 2 16A automaten en een kastje met een din rail van marktplaats. Voor 1000 watt is dat niet zo spannend.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 09-07-2022 12:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15
cris-99 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:29:
Ik heb ook een schuurtje (6m2) in de tuin waar volgens mij een aparte stroomgroep naartoe loopt voor een lamp en stopcontact daar.
Ik begon met mijn schuurdakje / tuinhuisje ook met 'volgens mij is het een aparte groep'. Na onderzoek bleek deze een vertakking vanaf de woonkamer te hebben. Sluit dat uit! 👍🏻

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1