wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
ik ben nog enkele andere misverstanden tegengekomen die helaas in zulke artiekelen bijven voorduren zoals de noodzaak voor isolatie om iets met een warmtepomp te kunnen doen of hybride te moeten.
mag ik er vannuit gaan dat je deze informatie direct van een website ergens vandaan hebt en niet van iemand die daadwerklelijk iets doet met warmtepompen?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Haalt spelling- en grammatica controle dit er niet uit?Hoe werkt een warmtepomp?
Een warmtepomp onttrekt warmte uit een bepaalde bron. Meestal betreft dat de buitenlucht of water in een ondergrondse buis (bodemwarmte). Maar het kan ook gaan om om* oppervlaktewater, afvalwater of restwarmte uit de industrie. De gebruikte bron heeft heeft* een bepaalde temperatuur die als startpunt wordt gebruikt worden* om warmte aan te onttrekken en weer af te geven.
@Yero
En welke heeft een rendement van 500%?Een lucht-water warmtepomp heeft een gemiddeld rendement van 300 tot 400%.
Volgens Milieu Centraal bespaar je dan alsnog ongeveer 350 euro per jaar op je energierekening, waarbij een een*
[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-07-2022 12:19 ]
Ik heb met verschillende mensen uit het veld gesproken en een aantal van hen ook het artikel van te voren laten lezen. Daarnaast veel schriftelijke informatie. Overigens heb ik zelf ook een WP.flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:30:
ik ben nog enkele andere misverstanden tegengekomen die helaas in zulke artiekelen bijven voorduren zoals de noodzaak voor isolatie om iets met een warmtepomp te kunnen doen of hybride te moeten.
mag ik er vannuit gaan dat je deze informatie direct van een website ergens vandaan hebt en niet van iemand die daadwerklelijk iets doet met warmtepompen?
Goede isolatie lijkt mij van groot belang voor een all-electric WP. Het kan wellicht wel met lage temperatuurverwarming, maar dan kost het je onnodig veel extra energie en dus efficiëntie. Bij een hybride WP springt de cv-ketel bij als het erg koud is en de WP het lastig alleen aan kan. Denk jij er anders over?
[ Voor 5% gewijzigd door Yero op 09-07-2022 12:21 ]
Is het minder kostbaar of minder nuttig?Is je woning nog betrekkelijk jong, dan is hij waarschijnlijk al goed geïsoleerd. In dat geval is verder isoleren minder kostbaar
Koelen
De meeste luch-lucht-warmtepompen kunnen
Wat staat er dan precies op papier?Sommige warmtepompen zijn op papier geschikt om te koelen, maar missen - vanwege kostenbesparingen - bepaalde onderdelen, zoals een koelmodule. In dat geval kan het dus niet.
Hoeveel minder energie? En hoeveel langer gaat ie mee?Een bodemwarmtepomp gebruikt ook minder energie en gaat langer mee dan een buitenunit.
Er zijn moblocks
Voor lucht-lucht was er geen subsidie meer toch?Voor alle soorten warmtepompen is subsidie beschikbaar,
[ Voor 97% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-07-2022 12:36 ]
ja, ik denk er anders over omdat ik dit soort beredeneringen gewoon erg vaak zie en in mijn vakgebied (service en reparatie van commericele/industriele warmtepompen) gewoon resulteert in flinke problemen en enorme kostenposten voor de eigenaar die "wij" vervolgens weer op mogen lossen omdat er een compressor naar de klote is vanwege enorm pendelgedrag of 24/7 lopen op maximale temperaturen omdat de installateur niet weet waar die mee bezig is.Yero schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:19:
[...]
Ik heb met verschillende mensen uit het veld gesproken en een aantal van hen ook het artikel van te voren laten lezen. Daarnaast veel schriftelijke informatie. Overigens heb ik zelf ook een WP.![]()
Goede isolatie lijkt mij van groot belang voor een all-electric WP. Het kan wellicht wel met lage temperatuurverwarming, maar dan kost het je onnodig veel extra energie en dus efficiëntie. Bij een hybride WP springt de cv-ketel bij als het erg koud is en de WP het lastig alleen aan kan. Denk jij er anders over?
isolatie is van belang voor het totaalplaatje van je benodigde energiebehoefte. dat nummer veranderd niet ongeacht of je nu een gaskachel, open haard, warmtepomp of straalkachel gebruikt. 30kWh is 30kWh. verschil zit hem in de kosten van het krijgen van die 30kWh op de juiste plek.
ook is er vrijwel nooit nieuwe radiatoren nodig in de meeste panden om in elk geval te starten met een WP. je kan later nog altijd als je het ikea laminaat eruit haalt altijd nog voor vloerverwarming gaan, maar ook met 40 graden water heb je nog steeds een enorme kostenbesparing ten opzichte van je oude gasketel.
in dat opzicht is een WP juist geschikt voor oudere panden omdat je met een kleine ingreep enorme besparingen kan krijgen. immers is 50 cent aan stroom goedkoper dan 2 euro aan gas.
ik spreek ook veel mensen in het vakgebied en erger me mateloos aan het gebrek aan actuele kennis van lage(re) temperatuurverwarming. men zit bijna altijd vast aan ideeen die men had in 1970~1980 toen men begon met keteltjes ophangen en bij elk probleem gewoon de CV 10 graden hoger zetten. daarom zitten bij 90% van de huizen ook de radiatoren verkeerd aangesloten en die mensen werken nu op kantoor als "adviseur".
een leuke toevoeging van je artiekel zou wel zijn hoe stom het is om hedendaags nog gas te verstoken in je ketel.
doe de rekensom samen met me:
8kWh aan warmte uit 1m3 russisch gas. (als je een deftige ketel hebt en goede afgifte)
warmtepomp heeft 2kWh nodig om 8kWh aan warmte in je huis te krijgen.
een gascentrale haalt 6kWh uit 1m3 gas.
met 1m3 gas in een centrale kan je dus 24kWh aan warmte in je huis pompen versus 8 met een gasketel....
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 12:39 ]
28% heeft er dus WEL last van. Dat vind ik niet meevallen.."Uit onderzoek van Milieu Centraal onder bijna 1000 mensen met een warmtepomp blijkt dat bijna driekwart - 72 procent - nooit geluidsoverlast ervaart van de warmtepomp.
[ Voor 99% gewijzigd door KabouterSuper op 09-07-2022 14:38 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik ben nog nergens een situatie tegengekomen waar je daadwerkelijk op zulke idiote temperaturen moet stoken.KabouterSuper schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:49:
[...]
In mijn optiek is het precies andersom: Lage temperatuur verwarming is van groot belang voor een all-electric WP. Anders kost het onnodig veel extra energie.
Een WP dwingen tot 60 graden te verwarmen is killing. Een 14kW WP kopen omdat je huis niet heel goed geïsoleerd is, is alleen duurder qua aanschaf. Het verbruik zal niet slechter zijn dan een gas-cv-ketel. En qua maandelijkse kosten ga je er waarschijnlijk flink op vooruit.
[ Voor 100% gewijzigd door KabouterSuper op 09-07-2022 14:38 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Ook met oude radiatoren hoeft dat zeker niet. In sommige gevallen moet je een wat grotere ophangen zoals een T33 maar daar blijft het wel bij.KabouterSuper schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Bij oude radiatoren, toch? Bij vloerverwarming is het inderdaad idioot.
Dat bedoel ik dus, vastzitten in denkwijzes uit de jaren 80.
Met gasketels moet je zo hoog omdat je ketel anders enorm gaat pendelen, met een warmtepomp heb je dat probleem niet.
men gebruikt ook doorgaans pulsverwarmen (dus kort aan-uit) ipv continuverwarmen. een gasketel is dus eigenlijk steeds aan het "inhalen" en heeft hogere temperaturen nodig om dat voor elkaar te krijgen, een warmtepomp hoeft alleen bij te houden wat je kwijtraakt. dus heb je veel minder afgifte nodig en kan je vaak gewoon uit met de raidaotren die er al hangen.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 09-07-2022 13:10 ]
Want als ik in het lucht-lucht-topic meelees lees ik juist vaak dat de warmte omlaag/omhoog krijgen niet zo simpel is. En dat je, als je van het gas af wil, toch echt meerdere units nodig hebt.
Los daarvan mis ik toch wel wat diepgang mbt lucht/lucht en lucht/water.
Een leuk vervolgartikel zou zijn wat je nodig zou hebben voor full electric bij alle gebruikelijke warmtepompen.
Dus lucht/water: Warmtepomp + voldoende CV, ideaal vloerverwarming
Lucht/lucht: Warmtepomp per verdieping + wartmepompboiler, ideaal per kamer + wartmepompboiler
etc.
nee, dat is niet zo. in theorie qua vermogen wel maar je hebt de warmte niet op de juiste plek.Waah schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:03:
er staat in het artikel dat je vaak met 1 lucht/lucht unit het hele huis kan verwarmen. Maar is dat wel zo?
en je hebt niks meer nodig bij een reguliere warmtepomp. wil je warm water erbij doen is het meest handige voor 95% van de mensen om gewoon een losse warmtepompboiler te plaatsen. dan kan je ook dubbel subsidie vangen.
Als je genoeg zonnepanelen hebt, is een (veel goedkopere) elektrische boiler dan een optie?flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:12:
[...]
en je hebt niks meer nodig bij een reguliere warmtepomp. wil je warm water erbij doen is het meest handige voor 95% van de mensen om gewoon een losse warmtepompboiler te plaatsen. dan kan je ook dubbel subsidie vangen.
nee, wat je gooit dan nog steeds 4~5x zoveel energie gewoon weg. je verbruikt dan 1kWh ipv 250Wh. dat ga je niet goedmaken met meer panelen. helemaal niet als de saldering eraan gaat.XWB schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:36:
[...]
Als je genoeg zonnepanelen hebt, is een (veel goedkopere) elektrische boiler dan een optie?
voorbeeld: mijn warmtepompboiler verbruikt ongeveer 100 euro per jaar aan stroom. als je nog een gasketel gebruikt zou je alleen al 350 euro per jaar kwijtzijn aan vastrecht, dan heb je nog geen kuub gas verbruikt. een ouderwetse electrische boiler zou dan 400+ euro verbruiken aan stroom. ik denk dat je die kWh's wel ergens anders beter kan gebruiken.
[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 10-07-2022 00:40 ]
Er is in dat geval zeker een verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Er is een ventilatiesysteem nodig met een luchtstroom van beneden naar boven. En dat is bij nieuwbouw natuurlijk makkelijker te realiseren dan bij bestaande bouw. Ik heb dat nog iets aangepast. Ik woon zelf overigens in een nieuwbouwhuis met een lucht-lucht WP (al 12 jaar inmiddels) en daar werkt het prima (en in de wijk zijn meerdere van dergelijke setups). Maar tegenwoordig zie je dus ook steeds vakers units per verdieping.Waah schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:03:
er staat in het artikel dat je vaak met 1 lucht/lucht unit het hele huis kan verwarmen. Maar is dat wel zo?
Want als ik in het lucht-lucht-topic meelees lees ik juist vaak dat de warmte omlaag/omhoog krijgen niet zo simpel is. En dat je, als je van het gas af wil, toch echt meerdere units nodig hebt. [..]
Ik zal nadenken over een vervolgartikel dat dieper in gaat op de all-electric opties. Dit artikel kwam vooral tot stand op basis van de verplichting voor (hybride) warmtepompen per 2026. Het is de eerste keer dat dit onderwerp aangesneden wordt.
Dus ik kan met mijn huidige radiatoren , zolang ik maar continue 1 temperatuur instel, gewoon met 40 graden verwarmen ? Ik zou dus een mijn CV 1 op 1 kunnen vervangen met een All electric warmtepomp oplossing zolang ik maar de warmtebehoefte juist bereken en uitga van continue verwarming om het huis op bijvoorbeeld 19 graden te houden.flippy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Ook met oude radiatoren hoeft dat zeker niet. In sommige gevallen moet je een wat grotere ophangen zoals een T33 maar daar blijft het wel bij.
Dat bedoel ik dus, vastzitten in denkwijzes uit de jaren 80.
Met gasketels moet je zo hoog omdat je ketel anders enorm gaat pendelen, met een warmtepomp heb je dat probleem niet.
men gebruikt ook doorgaans pulsverwarmen (dus kort aan-uit) ipv continuverwarmen. een gasketel is dus eigenlijk steeds aan het "inhalen" en heeft hogere temperaturen nodig om dat voor elkaar te krijgen, een warmtepomp hoeft alleen bij te houden wat je kwijtraakt. dus heb je veel minder afgifte nodig en kan je vaak gewoon uit met de raidaotren die er al hangen.
En dan heb ik nog de extra warm water behoefte voor het douchen. Ik heb namelijk al mijn isolatie al gedaan, en dat heeft een maximum bij een oud huis waar ook niet teveel mag.
Ik loop steeds aan tegen de opmerking , er moet meer geïsoleerd worden. En of vloerverwarming en dat kan (mag) dus niet. Ik ben dus benieuwd naar de berekeningen. Want dat zou het probleem dus oplossen voor mij.
als je 24/7 verwamt stook je doorgaans op buitentemperatuur/stooklijn. dus je watertemperatuur past zich aan de kou buiten. de kouder de warmer je water word. je thermostaat is er dan alleen om te voorkomen dat je doorschiet.CornermanNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Dus ik kan met mijn huidige radiatoren , zolang ik maar continue 1 temperatuur instel, gewoon met 40 graden verwarmen ? Ik zou dus een mijn CV 1 op 1 kunnen vervangen met een All electric warmtepomp oplossing zolang ik maar de warmtebehoefte juist bereken en uitga van continue verwarming om het huis op bijvoorbeeld 19 graden te houden.
En dan heb ik nog de extra warm water behoefte voor het douchen. Ik heb namelijk al mijn isolatie al gedaan, en dat heeft een maximum bij een oud huis waar ook niet teveel mag.
Ik loop steeds aan tegen de opmerking , er moet meer geïsoleerd worden. En of vloerverwarming en dat kan (mag) dus niet. Ik ben dus benieuwd naar de berekeningen. Want dat zou het probleem dus oplossen voor mij.
voor je warm water koop je gewoon zoiets als een explorer v4 (kan je zelf neerzetten) of calypso split of een losse boilertank. op de eerste 2 zit subsidie omdat het een losstaande warmtepomp is, laat je de "grote" warmtepomp je warm water opwarmen in een losse tank moet je volle prijs betalen voor de tank.
nogmaals: je isolatie zegt NIKS over het wel of niet kunnen gebruiken van een warmtepomp, het zegt alleen iets over HOEVEEL warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte maakt. jouw radiator kan het geen bal schelen hoe het water warm word gemaakt.
Je kunt de 50 graden test doen in de winter. Dit jaar was het niet zo koud helaas, dus lastig testenCornermanNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Dus ik kan met mijn huidige radiatoren , zolang ik maar continue 1 temperatuur instel, gewoon met 40 graden verwarmen ? Ik zou dus een mijn CV 1 op 1 kunnen vervangen met een All electric warmtepomp oplossing zolang ik maar de warmtebehoefte juist bereken en uitga van continue verwarming om het huis op bijvoorbeeld 19 graden te houden.
https://www.milieucentraa...ij-wonen/verwarmingstest/
als je het, door je CV op 50 in te stellen, op temperatuur kan houden als het ECHT koud is, dan heb je aan enkel een warmtepomp genoeg. Als je het altijd red, behalve bij ECHT koud weer, zou je alsnog een warmtepomp kunnen nemen, en als reserve 1 of 2 electrische kacheltjes kunnen kopen (COP=1) voor als die het niet red.
In beide gevallen goedkoper en efficienter dan gas stoken

Als die met 50 graden uberhaupt moeite heeft, dan heb je te weinig capaciteit (vloerverwarming nemen/radiatoren met meer capaciteit/Speedcomfort fans onder je radiator plakken) en/of te weinig isolatie. Dat laatste is vaak goedkoper en heeft subsidie.
En natuurlijk: Hoe meer je isoleert, hoe minder verwarmingskosten je hebt

ook daar gaat men de fout in qua denken. je moet meer afgifte ophangen. dus T33 radiator van marktplaats vissen bijvoorbeeld ipv die T11 die er nu hangt. dan kan je watertemperatuur omlaag en als je dan later eens geisoleerd hebt kan je de temperatuur NOG verder omlaag doen. win-win. eerst afgifte, dan isolatie.Waah schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:05:
[...]
Je kunt de 50 graden test doen in de winter. Dit jaar was het niet zo koud helaas, dus lastig testen
https://www.milieucentraa...ij-wonen/verwarmingstest/
als je het, door je CV op 50 in te stellen, op temperatuur kan houden als het ECHT koud is, dan heb je aan enkel een warmtepomp genoeg. Als je het altijd red, behalve bij ECHT koud weer, zou je alsnog een warmtepomp kunnen nemen, en als reserve 1 of 2 electrische kacheltjes kunnen kopen (COP=1) voor als die het niet red.
In beide gevallen goedkoper en efficienter dan gas stoken![]()
Als die met 50 graden uberhaupt moeite heeft, dan heb je te weinig capaciteit (vloerverwarming nemen) en/of te weinig isolatie. Dat laatste is vaak goedkoper en heeft subsidie.
En natuurlijk: Hoe meer je isoleert, hoe minder verwarmingskosten je hebt
o ja, en sluit je radiatoren goed aan, bij 80% van de mensen is het verkeerd aangesloten.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-07-2022 13:09 ]