Zigbee USB stick VS hue bridge VS Ikea tradfri bridge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 23:21
Beste,

Ik heb nog niets van smart home apparatuur in huis, en ben zelf op dit moment een complete leek in dit geheel, ik ben een beetje aan het opzoeken geweest en ga voor te starten als eerste een Philips Hue buitenverlichting plaatsen. Nu zat ik in de knoop met die Hue bridge. Ik kan namelijk op dit moment niet goed meer de bomen in het bos zien. Er zijn zoveel verschillende toestellen die het Zigbee protocol ondersteunen, waardoor het me niet duidelijk is welke ik als beste koop.

Ik wil zeker toekomst gericht denken, en ben al veel aan het opzoeken geweest om alles aan elkaar te knopen op 1 toestel, zodat ik niet al die bridges moet kopen of ben ik mis? Als ik zoek dan vind ik maar 1 toestel en dan is dat de homey. Als ik het goed heb zit daar gewoon alles in? Zeker als ik kijk naar bv. Somfy RTS, is dat mijn enige weg?

Misschien nog handig te vermelden is dat ik een Synology met docker containers heb draaien, dus home assistent in docker is een oplossing, maar dan heb ik alsnog iets nodig om zigbee te ontvangen.

Kunnen jullie me op weg helpen hiermee? Bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door cooLopke op 09-07-2022 01:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:19
Afhankelijk van de positie van je nas in het huis: CC2652 stickje erin (volgens mij is de zzh wel een algemeen bekende en vertrouwde) en gaan. Of een klein spoortje van Hue lampjes tussen de NAS en de tuin alvast meeplannen. Elke lamp wordt z'n eigen router in het Zigbee netwerk, dus zo verleng je 't bereik naar de tuin.

Maar dat ligt 'm er ook aan waar jij je financiële grens legt en waar je je grens legt in tijd en moeite / verdiepen in de materie. Zo'n Homey is volgens mij een prima product en ideaal als je liever wat meer geld uitgeeft voor iets wat er gewoon snel staat.

Als je 't leuk vindt om er mee te klooien en meer te leren over het automatiseren/meten van van alles in je huis met allerlei wacky combinaties van soft- en hardware, dan moet je vooral Home Assistant in duiken. Heeft een leercurve, maar oh zo leuk. En als je 't rustig aan doet kun je 't een stuk goedkoper maken dan een Homey. Minder leuk voor je eventuele partner ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BeefHazard op 09-07-2022 01:48 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
BeefHazard schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 01:47:
Afhankelijk van de positie van je nas in het huis: CC2652 stickje erin (volgens mij is de zzh wel een algemeen bekende en vertrouwde) en gaan. Of een klein spoortje van Hue lampjes tussen de NAS en de tuin alvast meeplannen. Elke lamp wordt z'n eigen router in het Zigbee netwerk, dus zo verleng je 't bereik naar de tuin.

Maar dat ligt 'm er ook aan waar jij je financiële grens legt en waar je je grens legt in tijd en moeite / verdiepen in de materie. Zo'n Homey is volgens mij een prima product en ideaal als je liever wat meer geld uitgeeft voor iets wat er gewoon snel staat.

Als je 't leuk vindt om er mee te klooien en meer te leren over het automatiseren/meten van van alles in je huis met allerlei wacky combinaties van soft- en hardware, dan moet je vooral Home Assistant in duiken. Heeft een leercurve, maar oh zo leuk. En als je 't rustig aan doet kun je 't een stuk goedkoper maken dan een Homey. Minder leuk voor je eventuele partner ;)
Dus als ik dat CC2652 stickje koop, dan kan ik binnen home assistant alles hetzelfde doen, als dat ik dat zou doen met de Philips hue app, klopt dat?

Hoe zit het overigens dan met bv die Somfy RTS?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
cooLopke schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Somfy RTS is als ik mij niet vergis 433MHz. Daarvoor is iets als een RFXCom of RFlink voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:19
cooLopke schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Dus als ik dat CC2652 stickje koop, dan kan ik binnen home assistant alles hetzelfde doen, als dat ik dat zou doen met de Philips hue app, klopt dat?
Dat zou je zo kunnen maken, ja. Maar de basics qua lampen besturen (dim, temp, kleur) zijn wat dat betreft bij Home Assistant maar het begin. Voor je het weet ben je integraties in elkaar aan het zetten om ze automatisch aan te zetten zodra het donker wordt, én je thuis bent, én de temperatuur niet lager is dan.... et cetera, et cetera :D

Ligt dus overigens wel aan de afstand tussen de stick (je NAS) en de lampen. Als die te ver uit elkaar liggen moet je er zigbee lampen tussen gaan plaatsen.

Bedankt alvast.
Da's een onhandig protocol, heeft een rollende code waardoor het signaal niet zo 1-2-3 te dupliceren is. Met Home Assistant heb je het voordeel dat je niet vast zit aan bepaalde ecosystemen. Dus je kan net zo goed smarthome gordijnenrails en rolgordijnen van een ander merk kopen, die net als Hue op zigbee werken :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Je zou ook aan een Conbee II stick kunnen denken.
Dan is het basis gebeuren geregeld. Het standaard HUE spul.
Wil je verder gaan, dan kan je Domoticz of Home assistent installeren.
Het in twee stappen opzetten, maakt het wat makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BeefHazard schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:04:
[...]
Da's een onhandig protocol, heeft een rollende code waardoor het signaal niet zo 1-2-3 te dupliceren is.
Met een 433Mhz-adapter zoals een rfxcom kun je gewoon Somfy RTS aansturen via HA. Niet veel moeilijker dan een Zigbee gordijn module aansturen, behalve dat je dus een ander stukje hardware nodig hebt.
Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:51:
Je zou ook aan een Conbee II stick kunnen denken.
Dan is het basis gebeuren geregeld. Het standaard HUE spul.
Wil je verder gaan, dan kan je Domoticz of Home assistent installeren.
Hoe bedoel je dat precies, die stick gebruiken zonder Domoticz of HA? Welke software gebruik je dan en hoe stuur je dat aan via een appje op je telefoon?

@cooLopke een groot voordeel van een zigbee-stick ten opzichte van de Hue-hub is het groot aantal ondersteunde apparaten. De Hue-hub 'praat' eigenlijk geen zigbee 3.0, maar maakt gebruikt van het beperktere zigbee light link. Daardoor ondersteunt de hub naast de eigen Hue producten tientallen (misschien een honderdtal?) andere apparaten. Terwijl je met een zigbee-stick duizenden producten kunt aansturen.

[ Voor 52% gewijzigd door Gizz op 09-07-2022 15:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een Conbee II Stick kan je vergelijken met een bridge op een NAS, Nuc of een Raspberry pi.
Je installeert de software en kan via de web interface alles instellen en configureren.
Er zijn meerdere apps die je kan gebruiken zoals de HUE essentials app.
Home assistent en domoticz kunnen goed overweg met de interface van de Conbee II Stick.

Mijn verlichting draait gewoon op de Conee II stick, net zoals de HUE bridge. (geen verschil)
De radiatorkranen een een stel ventilatoren werken via domotic samen met de Conee II software.
Sommige complexe schakelingen lopen wel via Domoticz.

Ik ben begonnen met de Conbee stick en later heb ik die gecombineerd met Domoticz.
Dan kan spullen met de Conbee stick verbinden die je met Domoticz aanstuurt.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1004743 op 09-07-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:28:
Een Conbee II Stick kan je vergelijken met een bridge op een NAS, Nuc of een Raspberry pi.
Je installeert de software en kan via de web interface alles instellen en configureren.
Er zijn meerdere apps die je kan gebruiken zoals de HUE essentials app.
Home assistent en domoticz kunnen goed overweg met de interface van de Conbee II Stick.

Mijn verlichting draait gewoon op de Conee II stick, net zoals de HUE bridge. (geen verschil)
De radiatorkranen een een stel ventilatoren werken via domotic samen met de Conee II software.
Sommige complexe schakelingen lopen wel via Domoticz.

Ik ben begonnen met de Conbee stick en later heb ik die gecombineerd met Domoticz.
Dan kan spullen met de Conbee stick verbinden die je met Domoticz aanstuurt.
Die conbee II ziet er interessant uit en lijkt idd de weg die ik wil uitslaan door universialiteit, dat is dus zo een zigbee stick dan. Welke software moet ik dan installeren is dat die deconz, wat jij bedoelt voor die conbee II of over welke software heb je het dan die los staat van Home Assistent?

Ik heb eigenlijk geen fysieke NAS, maar een ESX server, dus daar zal ik die stick insteken en passthrough en dan naar een Ubuntu VM/W10 VM vermoedelijk, maar ik neem aan dat dit wel hetzelfde is. Afstand van de ESX server en de buitenlamp is 10 à 12 meter. Gaat wel door een binnenmuur moeten en dan als laatste door de buitenmuur en daar hangt de buitenlamp tegen, aan de andere kant van de buitenmuur. Ik lees dat die normaal tot 30meter kan binnensmuur. Dus dat zit wel goed denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:46

Sebazzz

3dp

Ik heb de IKEA Tradfri bridge gehad, en heb onlangs al mijn apparatuur naar een Conbee II stick gemigreerd. Eén van de redenen is dat IKEA Zigbee apparatuur wel werkt op Conbee II, maar andersom 3rd party Zigbee apparatuur niet bruikbaar is op de IKEA bridge.

Daarnaast heb je ook meer flexibiliteit. Zo kan je bij een IKEA afstandbediening gewoon de knoppen koppelen aan automations in je domoticasysteem, waarbij je als je de IKEA Tradfri bridge gebruikt je een stuk beperkter bent.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De Conbee II stick gebruikt deConz.
DeConz praat weer met Domoticz en Home assisten met een plugin.
Dan kan je de speciale apparaten gebruiken, zoals rolgordijnen, thermostaatkranen.
DeConz kan alleen de standaard dingen aan sturen.
Het werkt goed, bij mij draait alles op een kleine home server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

cooLopke schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 01:12:
Beste,

Ik heb nog niets van smart home apparatuur in huis, en ben zelf op dit moment een complete leek in dit geheel, ik ben een beetje aan het opzoeken geweest en ga voor te starten als eerste een Philips Hue buitenverlichting plaatsen. Nu zat ik in de knoop met die Hue bridge. Ik kan namelijk op dit moment niet goed meer de bomen in het bos zien. Er zijn zoveel verschillende toestellen die het Zigbee protocol ondersteunen, waardoor het me niet duidelijk is welke ik als beste koop.

Ik wil zeker toekomst gericht denken, en ben al veel aan het opzoeken geweest om alles aan elkaar te knopen op 1 toestel, zodat ik niet al die bridges moet kopen of ben ik mis? Als ik zoek dan vind ik maar 1 toestel en dan is dat de homey. Als ik het goed heb zit daar gewoon alles in? Zeker als ik kijk naar bv. Somfy RTS, is dat mijn enige weg?

Misschien nog handig te vermelden is dat ik een Synology met docker containers heb draaien, dus home assistent in docker is een oplossing, maar dan heb ik alsnog iets nodig om zigbee te ontvangen.

Kunnen jullie me op weg helpen hiermee? Bedankt.
Ik heb sinds een week een Homey Pro, wellicht heb je wat aan mijn ervaringen zover;

De installatie is echt heel makkelijk, het is duidelijk voor eenvoud bedacht - ooit.
Alleen dan ga je dingen koppelen en dan moet je toch echt regelmatig Google in om iets werkend te krijgen via omwegen of community apps die standaard niet zichtbaar zijn.

Het lijkt dat ze na eerste aanzet eigenlijk nooit commercieel succesvol zijn geweest en daarmee een aantal dingen hebben laten varen. Bijvoorbeeld: InfraRood werkt gewoon niet. Een Chinees prul van nog geen tientje kan een iR signaal kopieren maar dit apparaat kan niets met iR - ondanks nog steeds advertentiemateriaal wat het claimt. Voor je er achter bent ben je ook uren verder lezen in community posts.

Ander voorbeeld: presence detectie - essentieel voor beveiliging. Het is gewoon niet betrouwbaar out of the box. En dan moet je weer naar een extra app.

Ik heb nu vrijwel alles werkend met beveiliging en automatisch licht 's avonds. Het werkt dan echt ook wel mooi. Maar het is niet zo dummyproof als ze het doen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik gebruik hier voor verlichting een Hue Bridge met Domoticz. Daarop draaien de Hue lampen en Ikea lampen en Lidl ledstrip probleemloos. Voor buiten gebruik ik overigens geen Hue lampen. Te duur en dimmen en kleuren (die heb ik binnen ook niet) gebruik ik nooit in de tuin. Heb daar Garden Light sinds 3 maanden op 12 volt (top systeem) en die schakel ik dan (nog) met 433 Mhz RFXcom maar je zou daar een zigbee schakelaar op kunnen schakelen met HA of Domoicz. Met de RFXcom wordt ook mijn Somfy zonnescherm bediend en die kan ik bij wens laten reageren op wattage van de zonnepanelen in combinatie met Buienradar.

Synology met docker is top voor Domoticz (heb ik nog HA overstappen is veel werk) of HA. Mijn advies nu is HA. Mijn advies, eerst inlezen in de verschillende topics en dan stapje voor stapje beginnen. Gaat veel tijd in zitten maar leuke hobby voor de winter straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Neem al je lampen van hue met de hue bridge werkt 100% 0,0 storingen. Gebruik een zigbee stick ernaast voor sensoren en speeltjes. Happy wife = happy life
Pagina: 1